Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 196 Bilag 7
Offentligt
996202_0001.png
996202_0002.png
J.nr. 2011-311-0062Dato: 12. maj 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 196 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, personskatteloven

og lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgif-

ter (Skattefritagelse for mindre personalegoder, rigsfællesskabsfra-

drag, skattefritagelse for nedrivningsstøtte m.v.).

Hermed sendes min kommentar til henvendelse fra Nykredit.
Peter Christensen/ Søren Schou

Nykredit

hilser med tilfredshed det stillede forslag velkommen, blandt andet fordi Nykre-dit har indgået sponsorkontrakter, hvor Nykredit som en tillægsydelse modtager billetter tileksempelvis en teaterforestilling.Efter ændringen af indberetningsreglerne ophørte Nykredit med at uddele sponsorbilletter,idet de administrative omkostninger var for høje i forhold til værdien af de modtagne billet-ter.Lovforslaget giver igen mulighed for at tildele medarbejderne sådanne sponsorbilletteruden indberetning – og for visse medarbejdere også uden beskatning.Nykredit undrer sig dog over, at det i kommentaren til Dansk Industris høringssvar anføres,at den foreslåede skattefritagelse for fribilletter kun gælder for ansatte i det koncernselskab,som har indgået sponsorkontrakten.Nykredit finder afgrænsningen uhensigtsmæssig, fordi medarbejderne i Nykredit blandt an-det af lovgivningsmæssige årsager, er ansat i forskellige selskaber. Sponsorater i Nykredit-koncernen indgås generelt af moderselskabet og fordeles efterfølgende i overensstemmelsemed reglerne om transfer pricing.Det betyder, at en ansat i et datterselskab skal beskattes af en sponsorbillet, mens en ansat imoderselskabet ikke skal. Det finder Nykredit underligt, når der sammenlignes med regler-ne om medarbejderaktier, hvor medarbejderaktier kan gives med samme skattemæssigefordele til alle ansatte i en koncern.Nykredit foreslår derfor, at skattefritagelsen for fribilletter udvides tilsvarende, så sponsor-billetter kan gives skattefrit i en hel koncern.

Kommentar:

Det er godt at høre at forslaget om skattefrihed for fribilletter hilses velkom-ment og at det forventes at have den ønskede effekt - nemlig at fjerne besværlige skattereg-ler, som ellers kunne stille sig hindrende i vejen for sponsorvirksomheders økonomiskestøtte til kultur og sport.Med hensyn til Nykredits ønske om at udvide skattefriheden for fribilletter til at omfatte al-le ansatte i en koncern, uanset hvilket selskab i koncernen, der indgår sponsorkontrakten,vil jeg bemærke, at jeg finder det naturligt, at en virksomheds opdeling i forskellige selska-ber har skattemæssig betydning på alle områder – også på personalegodeområdet. Selska-ber, som indgår i en koncern, er selvstændige skattesubjekter, og behandles således somudgangspunkt i skattemæssig henseende som enkeltselskaber. Jeg finder ikke, at der fore-ligger vægtige grunde til at fravige dette udgangspunkt, uanset at det ér sket på et særligtområde – nemlig for visse medarbejderaktier.Samtidig vil jeg også pege på, at de ansatte i en koncern, der sponsorerer kultur og sport,men som ikke er ansat i sponsorselskabet, kan være omfattet af den foreslåede skattefri ba-gatelgrænse. Det er tilfældet, hvis moderselskabet som nævnt ovenfor overdrager fribillet-ter til de andre selskaber i koncernen, og disse andre selskaber giver fribilletterne videre tilderes egne ansatte. I disse tilfælde vil de andre ansatte i koncernen have modtaget fribillet-ter fra deres arbejdsgiver, og så kan den foreslåede skattefri bagatelgrænse finde anvendel-se. Det betyder, at en sådan ansat ikke vil blive beskattet i de tilfælde, hvor værdien af ensådan fribillet er under 1.000 kr., og den ansatte ikke har modtaget goder, der samlet setoverstiger de 1.000 kr.
Side 2