Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 162
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. april 20112011-976
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 11 ved-rørende L 162 – Forslag til lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S ogArealudviklingsselskabet I/S, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 11:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7/4-11 fra Danmarks Natur-fredningsforening i Gentofte, jf. L 162 – bilag 6"Svar:
Danmarks Naturfredningsforening i Gentofte peger på, at det er vigtigt, atkystprofilens nuværende form opmåles og dokumenteres, inden udbygningengår i gang med henblik på, at By & Havn forpligtes til at etablere de afværgefor-anstaltninger, som herefter måtte være påkrævet.Disse synspunkter fremgik allerede af Danmarks Naturfredningsforenings hø-ringssvar af 17. februar 2011. Alle de indkomne høringssvar blev sammenfattetog kommenteret i Transportministeriets høringsnotat af 16. marts 2011. Detfremgår heraf, at der allerede er gennemført en VVM redegørelse og miljøvur-dering benævnt ”Udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogtterminal”udarbejdet af Københavns Kommune og Kystdirektoratet i maj 2009.I nævnte VVM redegørelse (”VVM – Teknisk baggrundsrapport nr 3 Marinemiljøkonsekvensvurderinger”) er projektets konsekvenser grundigt analyseretbl.a. for kystlinjeforandringer for hele området, herunder fra Svanemøllebug-ten og kyststrækningen til op forbi Skovshoved Havn. På baggrund af disseanalyser, indeholder redegørelsen anbefalinger til afhjælpning af eventuellevirkninger, herunder en høfde. Høfden skal konstrueres således, at den opfyl-der sit formål. Endvidere skal Kystdirektoratet på baggrund af kystfaglige vur-deringer godkende den endelige udformning og placering. UdviklingsselskabetBy & Havn I/S er således forpligtet til at følge Kystdirektoratets anvisninger.§ 26 c afspejler de indgående drøftelser, der har været mellem Gentofte Kom-mune, Kystdirektoratet samt Udviklingsselskabet By & Havn I/S om høfdensplacering og nærmere udformning.Vedr. spørgsmålet om en kanal skal jeg henvise til lovforslaget bemærkningerside 5 og høringsnotatet side 10, hvor samme spørgsmål er behandlet. Endvide-
re skal jeg henvise til, at jeg som svar på spørgsmål 3 fremsendte aftalen (hvorispørgsmålet om kanal er omtalt) mellem København Kommune og By & Havntil Trafikudvalget.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt