Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 157 Bilag 1
Offentligt
961872_0001.png
961872_0002.png
961872_0003.png
961872_0004.png
SocialministerietHandicapJ.nr. 2010-7019Tha/mln
2. februar 2011
NotatomBemærkninger til høringssvarene vedr. forslag til lov om ændring af lovom social service (Tabt arbejdsfortjeneste og handicapbil til familier medbørn med funktionsnedsættelse anbragt uden for hjemmet)Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring den 17. januar 2011 med svarfrist den 31.januar 2011.Lovforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, Ankestyrelsen, DanskHandicap Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Fysioterapeuter,Danske Handicaporganisationer, Den Uvildige Konsulentordning på Handi-capområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Ergoterapeutforeningen, For-eningen af Socialchefer i Danmark, Forældrelandsforeningen, KL, PTU(Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede), Sjældne Diagnoser ogSpastikerforeningen. Herudover har lovforslaget været tilgængeligt på Hø-ringsportalen.Modtagne høringssvarFølgende har svaret: Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Socialrådgiverfor-ening, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Forældre-landsforeningen og KL.Herudover er der modtaget svar fra Aalborg Kommune.Advokatrådet, Dansk Socialrådgiverforening og Danske Fysioterapeuter haringen bemærkninger til hele lovforslaget.Aalborg Kommune, Ankestyrelsen og KL har ingen bemærkninger til den delaf lovforslaget, der vedrører tabt arbejdsfortjeneste til familier med børn medfunktionsnedsættelse anbragt uden for hjemmet.Ændringer på baggrund af høringsrundenDer er foretaget følgende ændringer i lovforslaget på baggrund af høringsrun-den:Det er i bemærkningerne tilføjet, at bevillingen af handicapbil efter de lempeli-gere regler for børn under 18 år gælder så længe bilen er indregistreret til sam-me person. Derved undgås det, at det mere restriktive bedømmelsesgrundlag
Side1af4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@cc0d7630\@[email protected]
for personer over 18 år skal anvendes, når barnet fylder 18 år, hvilket ellers vilkunne føre til frakendelse.Bemærkninger til lovforslagetA. Generelle bemærkningerDanske Handicaporganisationer finder lovforslaget positivt. Dog gøres dersamtidig opmærksom på, at der er flere uløste problemer, som lovforslaget ikketager højde for, f.eks. det, at mange familier også mister muligheden for bådehjælpemidler og merudgifter, når et barn med funktionsnedsættelse anbringesuden for hjemmet. Danske Handicaporganisationer ser frem til, at der ogsåbliver taget højde for disse problemstillinger.Forældrelandsforeningen anbefaler, at det fælles regelsæt for anbringelse afbørn med sociale vanskeligheder og børn med nedsat funktionsevne oprethol-des samtidig med, at der – som med nærværende lovforslag – gives mulighedfor særlige ydelser i forbindelse med særlige forhold vedrørende det enkeltebarn og dets familie. Der vil formentlig i fremtiden vise sig andre særlige for-hold, som det kan blive relevant at lovgive om.KommentarerLovforslaget indeholder to elementer: Dels en ændring af reglerne om hjælp tildækning af tabt arbejdsfortjeneste, sådan at kravet om, at barnet skal være for-sørget i hjemmet, fraviges i forbindelse med anbragte børns hospitalsindlæg-gelser, kontrolbesøg m.v., når moderens eller faderens tilstedeværelse på hospi-talet er en nødvendig konsekvens af barnets funktionsnedsættelse og det mesthensigtsmæssige for barnet. For det andet et forslag om at udvide målgruppenfor støtte til køb af handicapbil således, at der i videre omfang end efter degældende regler gives adgang til at bevare en bevilget handicapbil eller få be-vilget en handicapbil, når et barn med funktionsnedsættelse anbringes eller eranbragt uden for hjemmet.Lovforslaget bygger på det grundlæggende synspunkt, at familier med børnmed funktionsnedsættelse skal kunne leve et familieliv, der ligger så tæt på detnormale som muligt, på trods af barnets funktionsnedsættelse. Dette gælder,uanset om barnet bor hos forældrene eller er anbragt uden for hjemmet.
I forhold til øvrige problemstillinger omkring anbringelse uden for hjemmet afbørn og unge med nedsat funktionsevne bemærkes, at der i satspuljeaftalen for2011 er afsat midler til at sikre, at Socialministeriets regelsæt, herunder imple-menteringsværktøjer i form af vejledninger, håndbøger m.v., tydeliggør kom-pensationsmulighederne, f.eks. muligheden for støtte til hjælpemidler, og af-spejler de særlige problemstillinger og behov, som børn og unge med funkti-onsnedsættelser har. Dette arbejde er igangsat og forventes afsluttet medio2011.
Side 2 af 4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@cc0d7630\@[email protected]
B. Tabt arbejdsfortjeneste til familier med børn med funktionsnedsættelse an-bragt uden for hjemmetDer er ikke fremkommet nogen specifikke bemærkninger til denne del af lov-forslaget.C. Handicapbil til familier med børn med funktionsnedsættelse anbragt udenfor hjemmet1. KørselsbehovetAnkestyrelsen finder, at der i beskrivelsen af, hvad der vil blive indholdet i denkommende bekendtgørelse, bør medtages oplysninger om, hvor ofte børneneskal være hjemme hos forældrene, før kørselsbehovet kan anses for stort noktil, at der kan ydes støtte til bil.KL spørger, hvordan kriteriet ”behov for kørsel med bil i et vist omfang” skalfortolkes.KommentarerAnkestyrelsens og KLs bemærkninger om kørselsbehovet og vurderingen afkørselsbehovets omfang skal ses i sammenhæng med det anførte i de alminde-lige bemærkninger til lovforslaget, hvoraf det fremgår, at der med et behov forkørsel med bil af et vist omfang menes, at behovet som minimum skal svare til,hvad der er sædvanligt for en familie.Desuden fremgår det af de specielle bemærkninger til lovforslaget, at vurde-ringsgrundlaget er familiens samlede aktiviteter i forbindelse med samvær,ferie og lignende.Oplysninger om, hvor ofte barnet eller den unge har samvær med forældrene,indgår som et element i den skønsmæssige vurdering af, om kørselsbehovet ertilstrækkeligt.2. Spørgsmål om hvem bilen ”følger”?KL beder om afklaring af, hvad der gælder, når barnet ikke er på familiebesøg.KL spørger desuden om, hvordan man skal forholde sig til forældre, som erskilt.KommentarerNår en bil tilkendes til et barn eller en ung, registreres bilen i barnets navn, ogbilen er bevilget til det pågældende barn. Bilen følger derfor formelt set barnet,hvilket også gælder, når forældrene er skilt. Det er en forudsætning for tilken-delse af bil-støtte, at barnets samlede kørselsbehov dækkes derved.3. Overgangsordning
Side 3 af 4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@cc0d7630\@[email protected]
KL problematiserer lovforslaget i forhold til, når den unge fylder 18 år, herun-der spørger KL til, hvad der skal ske med restgælden, når barnet fylder 18 år,og ikke længere er berettiget til støtte til køb af bil.Aalborg Kommune foreslår, at der etableres en overgangsordning, således atpersoner, der har fået tilkendt bil efter de lempeligere regler, der foreslås ind-ført for under 18-årige, ikke risikerer at skulle have frakendt deres bil ved detfyldte 18. år. Kommunen foreslår, at reglerne ænders således, at bevillingengælder i bilens levetid, så kommunen ikke skal til at frakende, når f.eks. en biler 2 år gammel, blot fordi den unge bliver 18 år, og derfor bliver omfattet af demere restriktive voksenregler, hvor tilkendelseskriterierne er mere restriktive.KommentarerDet er korrekt, som påpeget af KL og Aalborg Kommune, at der kan være etproblem, når den unge fylder 18 år. Derfor vil det være en løsning at lade bevil-lingen gælde så længe bilen er indregistreret til samme person. Herved undgås,at familierne får restgæld i forbindelse med eventuel frakendelse af bilen. Lov-forslagets bemærkninger vil blive justeret i overensstemmelse hermed.4. Forsøgsordningen om dele-bilerKL opfordrer til, at lovforslaget bliver genovervejet og gerne sammentænktmed forsøgsordningen om delebiler. KL henviser til, at en stor del af målgrup-pen for delebilsordningen netop er handicappede børn, som er anbragt på bo-tilbud, og som ikke kan transporteres i en almindelig bil, men har behov for enbus.KommentarerDer har været et politisk ønske om regelændring af bil-reglerne, således at der ividere omfang end efter de gældende regler gives adgang til at bevare en bevil-get handicapbil, når et barn med funktionsnedsættelse anbringes eller er an-bragt uden for hjemmet. Baggrunden for ændringen bygger på det grundlæg-gende synspunkt, at familier med børn med funktionsnedsættelse skal kunneleve et familieliv, der ligger så tæt på det normale som muligt, på trods af bar-nets funktionsnedsættelse. Dette gælder uanset, om barnet bor hos forældreneeller er anbragt uden for hjemmet. Hvis kommunen og forældrene vurderer, atbarnets kørselsbehov mere hensigtsmæssigt kan dækkes via forsøgsordningen,er dette dog fortsat en mulighed.5. ØkonomiKL finder, at den aftalte økonomi i lovforslaget ikke er realistisk.KommentarerDer vil blive taget stilling til KL’s synspunkt i forbindelse med DUT forhand-linger om spørgsmålet.
Side 4 af 4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@cc0d7630\@[email protected]