Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 156 Bilag 1
Offentligt
961429_0001.png
961429_0002.png
ArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 201060 København K[email protected][email protected][email protected]
Holmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 4704Fax. 3392 9205www.udsatte.dkE-mail: [email protected]
4. januar 2011

Svar på høring vedr. ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om indi-

viduel boligstøtte og lov om social service (Ændring af 450 timers regel

til 225 timers regel, uændret boligstøtte ved nedsættelse af kontant-

hjælp, reduktion af boligstøtten ved manglende forældreansvar mv.)

Der findes efterhånden en god dokumentation for, at nedsættelse af kontant-hjælpsydelser og andre økonomiske sanktioner over for socialt udsatte ogmarginaliserede mennesker ikke virker efter hensigten. De økonomiskesanktioner hjælper ikke socialt udsatte mennesker i arbejde, og de hjælperikke udsatte mennesker med at løse de problemer, som de står midt i. Ofteskubber de økonomiske sanktioner mennesker ud over kanten.Dokumentation kan bl.a. findes i de allerede offentliggjorte delrapporter fraden store undersøgelse af konsekvenserne af de nedsatte kontanthjælpsydel-ser, som Rådet for Socialt Udsatte har igangsat. I 3. delrapport med titlen”Levekår og coping – Ressourcer, tilpasning og strategi blandt modtager afde laveste ydelser”, maj 2010, dokumenteres, at nedsættelsen af ydelsernerammer personer, der har meget ringe chance for at komme i beskæftigelse,først og fremmest fordi de har helbredsproblemer. Derudover mangler man-ge kvalifikationer i forhold til arbejdsmarkedet især uddannelse og/ellersprogkundskaber. De lave ydelser motiverer kun få til at søge arbejde, mengør til gengæld det store flertal mere modløse. Familierne forsøger at overle-ve bl.a. ved at stifte gæld, hvilket forværrer mulighederne for en bedre øko-nomi på længere sigt. Derudover har den meget ringe økonomi en rækkenegative konsekvenser for familiernes sociale relationer, og mange trækkersig fra sociale sammenhænge og familien.Lovforslaget vil medføre, at ægtepar på kontanthjælp, hvor ingen er i standtil at finde beskæftigelse med eller uden bistand fra jobcentret, mister denene kontanthjælp allerede efter ét år mod 2 år efter gældende regler. Flerefamilier vil blive skubbet ud over kanten hurtigere. Det finder Rådet for So-cialt Udsatte stærkt kritisabelt.
OKJ/ J.nr.
2I delrapport 4 fra ovennævnte undersøgelse med titlen ”Livet på de lavestesociale ydelser – En kvalitativ undersøgelse om livsbetingelse og copingstra-tegier”, maj 2010, er der eksempler på, at kommunerne ikke i fornødent om-fang tager hensyn til begrænsninger i en ægtefælles arbejdsevne ved vurde-ring af om beskæftigelseskravet på 450 timer er opfyldt.Beskæftigelsesministeriet bør derfor indskærpe over for kommunerne, atkravet om 450 timers efter forslaget 225 timers beskæftigelse ikke gælder,hvis arbejdsevnen er så begrænset, at ægtefællen ikke kan opnå beskæftigel-se på det ordinære arbejdsmarked.Rådet finder også ændringerne i reglerne for beregning af boligstøtte stærktkritisable. Der er allerede efter gældende regler alt for mange lejere, der mi-ster boligen som følge af de nedsatte kontanthjælpsydelser. Ændringerne ireglerne for beregning af boligstøtten vil blot skubbe lidt flere ud af deresboliger og ikke hjælpe nogen tilbage på arbejdsmarkedet eller forbedre detvanskelige forhold mellem børn og forældre, der har ført til et forældrepå-læg. Lovforslaget vil med stor sandsynlighed resultere i, at børnefamiliersættes ud af boligen. En sådan situation og oplevelse vil gøre det endnu van-skeligere for barnet eller den unge at følge skole og indgå i konstruktivesociale sammenhænge.Rådet for Socialt Udsatte skal anbefale, at lovforslaget ikke vedtages.
Med venlig hilsen
Jann SjursenFormand