Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 152 Bilag 11
Offentligt
984847_0001.png
984847_0002.png
984847_0003.png
984847_0004.png
984847_0005.png
Til lovforslag nr.L 152
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 12. april 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart(Kommunal drift af flyvepladser, regulering af erstatningsansvarsgrænser, sletning i register af luftfartøjer og udstedelse af forbudog påbud m.v.)[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. ÆndringsforslagTransportministeren har stillet 2 ændringsforslag til lov-forslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. februar 2011 og var til1. behandling den 3. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 21. decem-ber 2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag120. Den 24. februar 2011 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Brancheforeningen Dansk Luft-fart.Transportministeren har over for udvalget kommenteretden skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.Trafikudvalgets alm. del spørgsmål 500 og transportmini-sterens svar herpå, og et af udvalgets spørgsmål til transport-ministeren i forbindelse med behandlingen af lovforslaget ogministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænknin-gen.3. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsfor-slag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de stil-lede ændringsforslag.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlem-mer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAftransportministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.Overalt i loven ændres »Statens Luftfartsvæsen«, »luft-fartsvæsenet« og »Luftfartsvæsenet« til: »Trafikstyrelsen«,og »Statens Luftfartsvæsens« ændres til: »Trafikstyrelsens«.«[Lovteknisk ændring]2)I det under nr. 2 foreslåede§ 13, stk. 4,ændres »og/eller«til: »eller«.[Redaktionel ændring]
AX013178
2
BemærkningerTil nr. 1Forslaget er begrundet med, at Statens Luftfartsvæsen pr.1. november 2010 ophørte med at eksistere som en selvstæn-dig styrelse, da den blev en del af Trafikstyrelsen. Alle deopgaver, der i luftfartsloven er henlagt til Statens Luftfarts-væsen, varetages derfor nu af Trafikstyrelsen.Til nr. 2Den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 4, har til hensigt atregulere, at et luftfartøj kan slettes af registeret, hvis et anmeldt
ejerskifte ikke kan registreres, grundet én eller flere af de trenævnte forudsætninger (begæring om registrering, dokumen-tation for erhvervelsen af luftfartøjet og erklæring om, atbetingelserne i § 7 er opfyldt) ikke er til stede. Den foreslåedeformulering tydeliggør dette.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S)Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF) Johs. Poulsen (RV)Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 152Bilagsnr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra transportministerenTidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslagetRapport om de større danske provinslufthavne, tidligere omdelt påTRU (folketingsåret 2009-10) alm. del – bilag 387Høringssvar og resume vedr. rapporten om de større danske pro-vinslufthavne – tidligere omdelt på TRU (folketingsåret 2009-10)alm. del – bilag 476Kopi af TRU alm. del – svar på spørgsmål 500, fra transportmini-sterenHenvendelse af 9/3-11 fra Brancheforeningen Dansk LuftfartÆndringsforslag fra transportministeren1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra transportministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 152Spm.nr.123TitelSpm. om anvendelse af skatteydermidler på lufthavne, der ikke errentabilitet i, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om provinslufthavne, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre en fair og lige konkurrencemellem provinslufthavnene med dette lovforslag, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren ikke ønsker at sikre den fair og ligekonkurrence provinslufthavnene imellem ved at have et statsligttilsyn og ankesystem, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om det ikke bliver et uigennemskueligt system, at der skalklages til flere forskellige instanser ved uenighed, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 9/3-11 fra Branchefor-eningen Dansk Luftfart, til transportministeren, og ministerens svarherpå
5678910
4
5
6
4
Bilag 2Trafikudvalgets alm. del spørgsmål 500 og transportministerens svar herpå, og et af udvalgetsspørgsmål til transportministeren i forbindelse med behandlingen af lovforslaget og ministerens svarherpåSpørgsmålene og svarerne er optrykt efter ønske fra SF.Spørgsmål nr. 500:Ministeren bedes redegøre for de forskellige former for finansiering af lufthavnene i Kastrup, Rønne,Sønderborg, Karup, Billund, Tirstrup og Aalborg.Svar:Jeg kan oplyse, at Københavns Lufthavne A/S er et privat aktieselskab, hvor den danske stat ejer ca. 39procent af aktierne. Den australske investeringsfond Macquaries ejer ca. 54 procent af aktierne; de resterendeaktier ejes af forskellige private og investorer.Staten bidrager ikke til finansieringen af driften i Københavns Lufthavn. Lufthavnen finansieres gennemlufthavnsafgifter samt kommercielle indtægter.For så vidt angår Rønne, Sønderborg, Karup, Billund, Tirstrup og Aalborg gælder, at de finansieres aflufthavnsafgifter, kommercielle indtægter samt forskellige former for offentlig støtte.Jeg skal i den forbindelse henvise til »Rapport om de større provinslufthavne« udarbejdet af en tværmi-nisteriel arbejdsgruppe fra maj 2010, som jeg sendte til Trafikudvalget den 16. juni 2010, især rapportensafsnit 2 om provinslufthavnenes organisering og trafikale forhold.Dette afsnit indeholder en gennemgang af provinslufthavnenes ejerforhold og finansiering herunder dennedenfor gengivne tabel 2.2, der viser en oversigt over formerne for offentlig støtte til provinslufthavnene:Direkte offentlig støtteIndirekte offentlig støtteLufthavnAalborg Lufthavn-- 100 % kommunalt ejet andels-selskab- Betaler ikke fulde omkostningerfor infrastruktur og visse ydelser,idet lufthavnen er placeret på mi-litær flyvestationAarhus Lufthavn-- 100 % kommunalt ejet A/SBillund Lufthavn-- 100 % kommunalt ejet A/SBornholms Lufthavn Direkte drifts- og investerings-støtte via finanslovsbevillingNedsættelse af passagerafgiften ihenhold til lovEsbjerg lufthavnKommunal dækning af driftsun- - Del af Esbjerg kommunederskudInvesteringer afholdes af kom-munal bevillingKarup Lufthavn-- 100 % kommunalt ejet andels-selskab- Betaler ikke fulde omkostningerfor infrastruktur og visse ydelser,
5
idet lufthavnen er placeret på mi-litær flyvestationSønderborg Lufthavn Kommunal dækning af driftsun- - Del af Sønderborg Kommunederskud- Kommunalt anlægstilskud- Statsligt tilskudSpørgsmål nr. 2:Vil ministeren tage kontakt til forsvarsministeren med henblik på at få belyst problemstillingen omkring,at provinslufthavne, hvor Forsvaret har aktiviteter, modtager indirekte statsstøtte, og at det giver disse luft-havne en konkurrencefordeli forhold til kommunale lufthavne, hvor forsvaret ikke har aktiviteter? Vilmi-nisteren herunder også drøfte med forsvarsministeren, hvilke tiltag, der kangøres for at begrænse dette skævekonkurrenceforhold?Svar:I forbindelse med høringen over den tværministerielle arbejdsgruppes rapport om konkurrenceforholdenei de større danske provinslufthavne samt i forbindelse med høringen over det fremsatte lovforslag, har AarhusLufthavn rejst den af spørgeren nævnte problemstilling.Som nævnt i høringsnotatet til lovforslaget, som er fremsendt til Folketinget den 24. februar 2011, liggerden omhandlede problemstilling uden for den regulering, der kan foretages i luftfartsloven og dermed udenfor det fremsatte lovforslag.Problemstillingen henhører således ikke under Transportministeriets ressort, men er som udgangspunktet anliggende for Forsvarsministeriet, hvorfor jeg har gjort forsvarsministeren opmærksom på problemstil-lingen.