Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 123
Offentligt
960678_0001.png
960678_0002.png
960678_0003.png
960678_0004.png
J.nr. 2009-511-0040Dato: 23. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 123 - Forslag til lov om Forslag til lov om ændring af tinglysnings-

afgiftsloven. (Tilpasning til det digitale tinglysningssystem, forenkling

af reglerne for beregning og overførsel af afgift, godtgørelse af afgift i

forbindelse med nedsættelse af ejendomsværdi m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 10. februar 2011. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Troels Lund Poulsen/ Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål 1:

Ministeren bedes redegøre for om - og i givet fald på hvilke områder og ihvilket omfang - der siden den digitale tinglysnings indførelse 8. september 2009 og fremtil i dag i praksis er blevet opkrævet afgift på et andet grundlag end det grundlag, der følgeraf gældende lovbestemmelser, eller om man har undladt at give afgiftsfritagelse på områ-der, hvor det følger af gældende lovbestemmelser, at der gælder afgiftsfritagelse. Det øn-skes herunder specifikt oplyst, om myndighederne i denne periode ved ejendomshandlerhar foretaget afgiftsberegning på grundlag af den nominelle købesum eller på grundlag afden kontante købesum.

Svar:

Jeg vil starte med at sige, at der ikke er områder, hvor man i administrationen af dengældende tinglysningsafgift generelt har undladt at give afgiftsfritagelser, der følger afgældende lovbestemmelser.Det, som der lægges op til med lovforslaget, er at skabe yderligere muligheder for afgifts-fritagelser og mulighed for tilbagebetaling af afgift.Dette foreslås på områder, hvor de praktiske erfaringer med brugen af det digitale tinglys-ningssystem har vist, at der opstår et andet afgiftsmæssigt resultat, end dengang tinglysningforegik på papir. Det drejer sig om følgende:tinglysning af påtegning med henblik på rådighedsbegrænsning over pantebrevemv. tilhørende umyndige, ikke-erhvervsdrivende fonde eller båndlagt arv og gavetinglysning af respektpåtegning som følge af digitalisering af pantebrevetinglysning af påtegning om ændring af påtaleberettigedetinglysning på flere ejendomme i tingbogen
Dispositionerne kunne i de ovennævnte situationer før indførelsen af det digitale tinglys-ningssystem i et vist omfang gennemføres uden tinglysning – og dermed uden afgift. Meddet nye system er der behov for tinglysning. Den afgift, der hermed udløses – i overens-stemmelse med loven – forslås nu i det fremsatte lovforslag afskaffet i de pågældende si-tuationer.Dernæst vil jeg i forhold til problemstillingen om, hvorvidt afgiftsberegningen er foretagetpå grundlag af den nominelle købesum eller på grundlag af den kontante købesum, tilken-degive, at det har vist sig, at lovforslagets bemærkninger på dette punkt ikke er fuldt ud ret-visende, hvilket jeg stærkt skal beklage.Når der tinglyses ejerskifte af fast ejendom, skal tinglysningsafgiften efter gældende reglerberegnes af ejerskiftesummen som det samledenominellevederlag, eller ejendomsvurde-ringen, hvis den er højere. Med lovforslaget foreslås dette ændret, således at der tages ud-gangspunkt i denkontantekøbesum.Med kontant købesum forstås den pris i rede penge, der skal betales ved køb af en fastejendom. Efter reglerne for ejendomshandler skal der som udgangspunkt altid beregnes ogoplyses en kontant købesum.Langt den overvejende del af ejendomshandler foregår i dag kontant, dvs. sælgeren får etkontant beløb i hånden af køberen, når ejendommen sælges, fx ved at købers pengeinstitutstiller en bankgaranti overfor sælger. Det forekommer dog fortsat i begrænset omfang, atkøbet sker ved, at køberen overtager sælgerens lån i ejendommen.Den nominelle købesum er lig med den kontante købesum, når der er tale om kontanthand-ler. Den nominelle købesum er også lig med den kontante købesum, hvis køberen overtagersælgerens lån, og der er tale om kontantlån. Kun i de tilfælde, hvor køberen overtager et ob-Side 2
ligationslån, er den kontante købesum ikke lig med den nominelle købesum. I de tilfældeskal obligationslånet medregnes med det beløb, obligationens restgæld lyder på (pålyden-de/nominel værdi), for at få den nominelle købesum. Til sammenligning bliver den kontan-te købesum i samme tilfælde opgjort ved at medregne obligationsrestgældens reelle størrel-se (kursværdien).Eksempel:En køber overtager et hus ved samtidig at overtage sælgerens restgæld i huset, som er et ob-ligationslån.Obligationslånets restgæld lyder på 1.000.000 kr. Kursen på obligationslånet er 98 (dvs.den kurs, obligationerne kan indfries til)Nominel købesum er i eksemplet 1.000.000 kr.Kontant købesum er i eksemplet 980.000 kr.I eksemplet ovenfor skal afgiften efter gældende regler altså beregnes af 1.000.000 kr.Hvis handlen er en kontanthandel, dvs. at der ikke overtages obligationslån, vil den kontan-te købesum på 980.000 kr. være lig den nominelle købesum, og afgiften beregnes af980.000 kr. Det samme gælder, hvis det lån der overtages er et kontantlån.I det digitale tinglysningssystem foregår afgiftsberegning ved tinglysning af ejendomshand-ler i praksis samtidig med, at man indtaster ejerskiftet (skødet) i tinglysningssystemet. Manskal i den forbindelse indtaste en række oplysninger om ejendomshandelen, bl.a. skal manindtaste et beløb i rubrikken ”kontant købesum”. På grundlag af dette beløb - eller ejen-domsvurderingen, hvis den er højere - udregner systemet et afgiftsbeløb, som vises påskærmen, og samtidig vises det beløb, afgiften er beregnet af. Det fremgår på skærmen, atman kan ændre i det beregnede beløb, og i den forbindelse kan anføre bemærkninger i etsærligt tekstfelt. Derefter skal anmelderen godkende afgiftsbeløbet.Det fremgår endvidere i dette skærmbillede, at man har mulighed for inden godkendelsen atgå til en side, hvor man kan udregne afgiften. På denne side fremgår det, at man skal indta-ste ejerskiftesummen (eller ejendomsværdien). Herefter udregner systemet en vejledendeafgift på grundlag af det indtastede tal. Samtidig vises et link, hvor man kan finde de gæl-dende regler vedrørende tinglysningsafgift.Systemet udregner et forslag til afgiften, som anmelderen skal forholde sig til. I de få til-fælde, hvor den nominelle og kontante købesum ikke er ens (hvor køberen overtager obli-gationslån), vil anmelderen altså selv skulle angive ejerskiftesummen som den nominellekøbesum.Da den overvejende del af ejendomshandler er kontanthandler, vil den kontante købesumvære lig den nominelle købesum, og afgiftsberegningen vil basere sig på dette beløb.Da det er muligt både at indtaste den kontante købesum og den nominelle købesum i detdigitale tinglysningssystem er lovforslagets bemærkninger om, at det kun er muligt at angi-ve den kontante købesum ved tinglysning af skøder, ikke korrekte.Endvidere er det upræcist, når det anføres, at afgiften siden indførelsen af den digitale ting-bog i praksis er beregnet på grundlag af kontantværdien. Som det fremgår ovenfor er sy-stemet indrettet således, at afgiftsgrundlaget kan angives korrekt, med henblik på korrektafgiftsberegning, også i de få tilfælde, hvor der overtages obligationslån.Tinglysningsretten oplyser, at hvis anmelderen ændrer i den tinglysningsafgift, som syste-met automatisk beregner, skal der indtastes en begrundelse herfor. Begrundelsen prøves afTinglysningsretten. Det følger af tinglysningsafgiftslovens § 19, stk. 1, at hvis afgiftsbelø-Side 3
bet efter Tinglysningsrettens skøn ikke er beregnet korrekt, skal retten sende spørgsmåletom afgiftens beregning og betaling til SKAT, som skal træffe afgørelse vedrørende afgif-ten. SKAT har oplyst, at der ikke er modtaget sager af denne karakter efter indførelsen afden digitale tinglysning.SKAT har med virkning fra den 7. september 2009 fejlagtigt ændret sin vejledning vedrø-rende tinglysningsafgift. Vejledningen har herefter alene beskrevet, at afgiften beregnes afden kontante købesum. Det har ikke samtidig fremgået af vejledningen, at man ved overta-gelse af obligationslån skal regulere købesummen i forhold til obligationslånets nominellestørrelse.SKATs skriftlige vejledning vil blive korrigeret ved at udsende et såkaldt styresignal.Det er ikke muligt præcist at opgøre, i hvor mange tilfælde der er forskel mellem den kon-tante og den nominelle købesum. På baggrund af antallet af ejendomshandler i perioden 4.kvartal 2009 – 3. kvartal 2010 (et år) skønnes der at være tale om mellem 600 og 6000handler. Da obligationskurserne typisk har været under 100, vil den enkelte køber såledeshave fået en lille afgiftsbesparelse, som skønnes gennemsnitlig at ligge i størrelsesordenen200 kr. Samlet set vurderes statens mindreprovenu at være i størrelsesordenen 0,1 – 1 mio.kr. i perioden. Ovennævnte skøn er dog behæftet med en betydelig usikkerhed.Som det fremgår, er der ikke uoverensstemmelse mellem tinglysningsafgiftsloven og detdigitale tinglysningssystem, og tinglysningsafgiften er således ikke på grund af det digitaletinglysningssystem afregnet i strid med loven – sådan som spørgeren måske har fået opfat-telsen af ved læsning af lovforslagets bemærkninger.Jeg må dog erkende, at der er begået en fejl hos SKAT i 2009 ved ændring af vejledningen,som nu vil blive rettet op, men som jeg selvfølgelig som skatteminister tager ansvaret forog beklager.Skulle der være enkelte købere, der har betalt for meget i afgift, fordi de som følge afSKATs vejledning har anvendt kontantværdien og ikke den nominelle værdi, samtidig medat kursen har været over 100, vil de kunne anmode SKAT om godtgørelse af afgiften.SKAT har desværre ikke mulighed for selv at udsøge de konkrete sager.
Side 4