Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
B 105 Bilag 2
Offentligt
1027774_0001.png
1027774_0002.png
1027774_0003.png
Til beslutningsforslag nr.B 105
Folketinget 2010-11
Beretning afgivet af Socialudvalget den 18. august 2011
Beretningover
Forslag til folketingsbeslutning om minimumsnormering i dagtilbud og ret tiluddannelse og efteruddannelse for det pædagogiske personale[af Line Barfod (EL) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 31. marts 2011 ogvar til 1. behandling den 29. april 2011. Beslutningsforslagetblev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudval-get.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.2. Politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) udtaler, at par-tierne har et mål om at skabe langt bedre forhold for voresbørn. Ligesom vi i 1990’erne fik sikret, at der var plads tilalle børn i vuggestuer og børnehaver, så skal 2010’erne bru-ges til at sikre, at der bliver ordentlige forhold og tid til vok-senkontakt. I dag kommer næsten alle børn i dagtilbud, ogdet er på høje tid, at vi får sikret, at de har gode vilkår.Der er set nogle grelle eksempler fra virkeligheden på,hvor galt det kan gå, når der ikke er nogen regler for mini-mumsnormeringer. F.eks. en børnehave, hvor der i perioderer én voksen til at tage sig af 20 børn, hvilket gør det heltumuligt at sikre ordentlige forhold. Eller en børnehave, hvoren voksen er alene med 63 børn på legepladsen, hvilket erhelt uforsvarligt, og eksempler på vuggestuer, hvor der i lan-ge perioder kun er én voksen på stuen, så hvis et barn skalskiftes, må det enten ske på stuen midt iblandt de andrebørn, eller de andre børn må lades alene på stuen.Derfor er der behov for at fastsætte en minimumsnorme-ring for dagtilbud, ligesom vi har klassekvotienter for folke-skolen, sådan at vi sikrer, der ikke opstår situationer, hvornormeringen er uforsvarlig. Kommunerne må gerne havebedre normeringer end minimumsnormeringen.Partierne vil derfor arbejde på at fastsætte en minimums-normering og sikre, at der bliver tid og ressourcer til uddan-nelse og efteruddannelse. Det er vigtigt at sætte politisk fo-kus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde. Et norme-ringsløft kan derfor ikke stå alene. Det er afgørende, at med-arbejdere på det pædagogiske område yder den optimaleindsats for blandt andet udsatte børn.Omfanget af normeringsløftet vil blive genstand for for-handling, når der bliver flertal for forslaget, men partiernesforskellige holdninger ligger ikke langt fra hinanden. I for-handlingen vil også indgå spørgsmålet om, hvor hurtigt nor-meringen vil kunne hæves til den ønskede minimumsnorme-ring ud fra de økonomiske realiteter.Det er uklart, hvad normeringen reelt er i dag. De tal, so-cialministeren har fremlagt, passer ikke med den virkelig-hed, som nogle ansatte og forældre møder i dagtilbuddene.Det er derfor nødvendigt at få nærmere belyst, hvordanhverdagen reelt ser ud i dagtilbuddene.Regeringen skal fremover sikre, at der er en ordentlig sta-tistik på området, så det er muligt at følge udviklingen.Partierne er overbeviste om, at et godt børneliv i voresdagtilbud og en forstærket og tidlig indsats omkring børnenepå sigt vil føre til lavere udgifter på andre områder, da godedagtilbud virker forebyggende på en lang række andre pro-blemer i samfundet.Etandet mindretali udvalget (DF) ønsker, at normerin-gen i dagtilbud i danske kommuner kan være forskellige frakommune til kommune.Derfor kan DF ikke støtte den ellers gode intention omminimumsnormering i dagtilbud. DF mener, at der er mangefaktorer, der spiller ind på, hvor meget personale der børvære til stede i et dagtilbud. Det er bygninger, og så er detselvfølgelig et spørgsmål om kvadratmeter og muligheder.DF har tillid til, at kommunerne bruger deres midler efter,hvordan de kan give det bedste udgangspunkt for det pæda-
AX013530
2
gogiske arbejde. Ligeledes er økonomien desværre ikke be-lyst i dette forslag.P. u. v.Martin Henriksenformand
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 105Bilagsnr. Titel11. udkast til beretning