Udenrigsudvalget 2010-11

URU alm. del Svar pa Spergsmal 71

Offentligt

From:
Sent:
To:
Ce:

Subject:

Attachments:

Klassifikation:

Keere alle,

Sgren Jacobsen (Ankara)

27. marts 2009 17:24

Udenrigsministeriet; TER

Michael Ziimer-Johns; Kim Jgrgensen; Anders Carsten Damsgaard; Thomas
Winkler; Igrgen Gammelgaard; Jesper Vahy; Jens-Otto Horslund; Lis K.
Christensen; Jens Steen Mortensen; Sgren Jacobsen {Ankara)

Besgg af rigsadvokaturen i Tyrkiet for at drgfte ROJ-TV
sabRasmussenRojTVNATO mar27 09.doc

UNCLASSIFIED

Som det er fremgaet af pressen i dag, har viceanklageren fra rigsadvokaturen for
Kebenhavn og Bornholm Anders Risager, politiadvokat Dorit Borgaard samt

vicepolitiadvokat Jakob Buch-Jeps
at drgfte ROJ-TV i dag og i g3

begge fra Kebenhavns politi, aflagt

Ambassaden Ankara - Sgrén Jacobsen




S@REN JACOBSEN / SORJAC@UM.DK
DEPUTY HEAD OF MISSION / COUNSELLOR / +90 312 445 6141
DIRECT +90 312 446 6141 EXT, 135 / MOBILE +905327028841

DANISH EMBASSY, ANKARA
ROYAL DANISH EMBASSY / 06700 ANKARA
PHONE +90 312 446 61 41 / WWW.AMBANKARA. JM.DK




L.R./sabRasmussenRojTVNATO mar27 09

SABAH - March 27, 2009
News Article by Sadi Tekelioglu in Copenhagen, page 23

ROJ TV AS THE TRUMP AGAINST RASMUSSEN

In order to prevent Turkey's objection against the Danish Prime Minister's candidacy
for the NATO General Secretariat, Roj TV closure has come on the agenda

It is said that the Danish Prime Minister Anders Fogh Rasmussen, who had
mismanaged the caricature crisis in his country due to which Turkey is objecting to his
candidacy for the NATO General Secretariat, is trying to soften the environment through an
interesting method.

According to the information we obtained, it is said that Rasmussen has taken a
step with jet speed to have the closure case started against the Roj TV, which is making
propaganda for the PKK terror organization in his country. It has been learned that the State
Public Prosecutor Anders Riisager, conducting the interrogation on the matter, came to Ankara
yesterday and collected information. The comments in the Danish political circles say that this
was to soften Turkey’s objections against Rasmussen’s candidacy for the NATO General
Secretariat.

Initiative to annul the Licence

The dominant belief is that the case for the closure of Roj TV will be launched with
jet speed upon Riisager’s return from Turkey, which would be a gesture for Turkey by
Rasmussen. Since 2004, Turkey has been making diplomatic initiatives to have the Danish
licence of Roj TV annulled. Furthermore, in an article by the famous American journalist
Stephen Kinzer Rasmussen’s candidacy has been strongly criticized saying, “Turkey should not
be forced to veto Rasmussen. This would mean disrespect on the part of the NATO to the
Muslim world. Rasmussen’s election should be prevented.”

CAPTION: In a commentary in the Norwegian daily Aftenposten, Rasmussen was described as
“a liar, bluffing, and Bush’s puppy dog”. Harald Stanghelle, in his commentary published
yesterday, strongly criticized Rasmussen saying “Couldn't NATO find anything better than
that?”



From: S@ren Jacobsen {Ankara)

Sent: 7. april 2009 14:07
To: Udenrigsministeriet; MENA; SP; UP
Cc: Michael Zilmer-Johns; Anders Carsten Damsgaard; Kim Jgrgensen; Thomas

Winkler; Ib Petersen; lens-Otto Horslund; Manu Barba; Lis K. Christensen;
Tomas Anker Christensen; Marie-Louise Koch Wegter; Anders @stervang;
Thomas Ahrenkiel; Lisbeth Zilmer-Johns (STM); Anders Bjgrn Hansen; Sgren
Jacobsen; Jesper Vahr; Laura Marie Madum; Keld Christensen; Allan Pagh
Kristensen; Eva Raahyemagle; Asif Parbst Amin; Carsten Staur;
Line.Aarsland@uvm.dk; Sgren Jacobsen {(Ankara); Ledelsesfordeling;
Ministersekretariatet; Direktionssekretariatet; Jesper Mgller Sgrensen; Lone
Dencker Wishorg; Christian Dons Christensen; Jakob Nielsen; Per Poulsen-
Hansen; Ole Egberg Mikkelsen; Liselotte Kjeersgaard Plesner; Michael Suhr;
PDK; Carsten Sgendergaard; Tom Ngrring; Jesper Ferslgv Andersen; Lars Lose;
Michael Borg-Hansen; Tom Risdah! Jensen; Christian Hoppe; Anne Dorte
Riggelsen; Birger Riis-l@rgensen; Niels Boel Abrahamsen; Niels Pultz; Morten
Skovgaard Hansen; Bo Lidegaard; Claus Grube

Subject: Ambassaden Ankara den 7. april 2009 — Anders Fogh Rasmussen som NATO-
generalsekreteer og hans deitagelse i AoC - tyrkisk pressedaekning

Klassifikation: UNCLASSIFIED

Ambassaden Ankara den 7. april 2009 - Anders Fogh Rasmussen som NATO-
generalsekretzr og hans deltagelse i AoC - tyrkisk pressedakning

Resume:
- Massiv presseinteresse for Anders Fogh Rasmussens udnavnelse til NATO
generalsekretee E i gdet { Istanbul g.

Pressedakﬁinggn op til AoC
Den tyrkiske pressedaekning af udnaevnelsen af Anders Fogh Rasmussen (AFR) til NATO-

generalsekretaer har veeret massw og ret entydig i oplgbet til AoC madet i Istanbul g.d.:
Tyrkiet gjorde ret i at sizebe pa fedderne. Hensynet tii NATO's funktionsdygtighed navnlig i
Afghanistan-operationen, tilsagde, at man tog i betragtning, at AFR havde et belastet
generalieblad i forhold til den muslimske verden p.g.a. tegningssagen. Hertil kom en anden
vigtig sag for NATO, kampen mod terrorisme, hvor Danmark under AFR undlod at skride ind
over for ROJ-TV, selvom det efter tyrkisk opfattelse var solekiart, at ROJ-TV var PKKs
propaganda-organ.



Dagens presse
Linjen i dagens presse efter AFR tale g.d. i Istanbul er koncerteret om, at AFR ikke kom
med en undskyldning for tegningesagen, som man havde forventet det fra tyrkisk side. Det



fremhaeves, at AFR pd en razkke punkter rakte handen ud i forhold til respekt for islam,
religigse symboler og profeten Muhammed.

Det fremhaeves ogsa, at AFR kaldte PKK en terrororganisation, men at han ikke kom med

garantier om, at ROJ-tv ville blive lukket. I mediebilledet fremstdr siledes en vis skuffelse
over, at buds

Ambassaden Ankara - Jesper Vahr og Sgren Jacobsen (fg.)

SOREN JACOBSEN / SORJAC@UM.DK
DEPUTY HEAD OF MISSION / COUNSELLOR / +90 312 446 6141
DIRECT +90 312 446 6141 EXT. 135 / MOBILE +905327028841

DANISH EMBASSY, ANKARA
ROYAL DANISH EMBASSY / 06700 ANKARA
PHONE +90 312 446 61 41 / WWW.AMBANKARA,UM.DK



From: Ole Egberg Mikkelsen

Sent: 7. april 2010 21:18
To: SP
Co EU-NATO KREDSEN; Statsministeriet; EUP; SPE; JTF; MENA; HP; Ledelsesfordeling;

Lars Bo Mgller; Jergen Gammelgaard; Lis K. Christensen; Per Fabricius Andersen;
Michael Suhr; Per Poulsen-Hansen; Keld Christensen; Bent Wigotski; Lars Faaborg-
Andersen; Nikolaj Harris; Anders Bjgrn Hansen; Fikré Filali El-Gourfti; René Dinesen;
lesper Mpller Sgrensen; Ankara, Archive; Camilla Kaeraa; lens Steen Mortensen;
Susan Harding-Smith; Jens Arleth Hemstra Greesholm; Hans Hgyer Hansen;
Udenrigsministeriet

Subject: Amhb. Ankara: Ledende tyrkisk avis omtaler valg af NATO-generalsekretzer (samt
tegninger og ROJ-TV}) under overskriften: Promises are forgotten - info

Archive to MFA: Yes
Klassifikation: UNCLASSIFIED

Det landsdackkende daghlad Cumhuriyet (oplag 51.000, sekulaart, regeringskritisk) bringer i dag i
mellemstor opsaetning inde i bladet og med forsidehenvisning nedenstdende artikel (amb.
overseettelse) af bladets korrespondent i Bruxelles,

asi.

Ole Egberg Mikkelsen - amb. Ankara

CUMHURIYET - April 07, 2010
News Article by Cimen Turunc Baturalp, page 1 & 11

Page 1:

PROMISES ARE FORGOTTEN
Despite Turkey’s ‘victorious’ appearance during the negotiations for the election of

Rasmussen, the former Danish Prime Minister, at the NATO Summit, there have been no changes that
can be put in the slot for accomplishment.

In order to turn on the green light for Rasmussen at the NATO, it was stated that Obama
was the guarantor
OME YEAR HAS PASSED BY, THE PROMISES HAVE BEEN FORGOTTEN
Despite Turkey’s 'victorious’ appearance during the negotiations for the efection of Rasmussen, the

former Danish Prime Minister, at the 60" NATO Summit last year, attention is drawn to the fact that
there has been nothing that can be marked in the accomplishment slot for Ankara.



In the historical NATO Summit held last year in Kehl and Strasbourg, the negotiations
conducted for the election of Anders Fogh Rasmussen as the NATO Secretary General, had been the
highlight. However, the promises he was said to have made on “the closure of Roj TV”, “the
apology to be made to the Muslim world”, and “having Turkish diplomat and commanders in
the high-ranking positions within the NATO” have not been kept.

Immediately before the Summit on April 3-4" where the new Secretary General was elected,
Prime Minister Recep Tayyip Erdogan had stated to the world public opinion that he was against the
Danish Prime Minister's taking the highest ranking position of the military alliance. As an explanation
to his objection to Rasmussen, Erdogan had put forth the fact that ROJ TV, the media organ of the
PKK terror organization, was broadcasting from Denmark; and that Rasmussen had not displayed an
attitude that would eliminate the discomfort created in the Muslim world upon the publication of the
caricatures on Prophet Mohammed in a newspaper in Denmark.

In the light of this development, during the Summit, US President Barack Obama, the
German Prime Minister Angela Merkel and some other leaders put intense pressure on Turkey in
order to make her accept Rasmussen, which they had previously determined as the Secretary General.
Just before the Summit, Italian Prime Minister Silvio Berlusconi called Erdogan and talked to him on
the phone for half an hour, trying to convince Erdogan. Finally, President Giil, who was representing
Turkey at the Summit, had given his OK.

s goiye --ﬁ;‘g‘ﬁpén, éna what a& 7;? héppené“d?‘ ;
i R :
%Tﬁ!ﬁ@ﬂ%ﬁﬁ&ré gtep fé@en by’ ‘.f"urice;.EL on the" mua?  SFhguied- st B :
public opinion intensely occup.red was presented to the public opinion by the AKP government as a
ictory’. Prime Minister Erdogan personally stated to the public that Turkey had approved
Rasmussen’s election as the Secretary General because the Turkish requests were accepted under the
guarantee of Barack Obama.

hat was

Erdogan had stated that as a result of the negotiations with Rasmussen a Turk would be
appointed as the Deputy Secretary General. According to the NATO sources, this expectation was not
very realistic. It was said that the position of the Acting Secretary General was presently held by an
Italian and that the chances of Italy giving up this position for Turkey’s sake was very slim. Aside from
the Acting Secretary General, there are 6 different deputy secretary generals at the NATQO. One of
these positions was vacated within the course of the fast year. The Ministry of Foreign Affairs
nominated Ambassador Hiiseyin Diriéz to this position. However, not Hiseyin Diribz but German
Dirk Brengelmann was appointed to this position, as the head of the Political Affairs and Security
Policy Unit. There will be 4 positions to be vacated by the end of the year and it is being wondered
whether a Turk will be appointed to one of these positions.

Erdogan had also stated that promises were made for high-ranking commanding positions.
Since then, French Stephane Abrial has been appointed to one of the strategic commanding
positions, to which a Turk could have been appointed.

After the Summit, newspaper headlines had said that Rasmussen would participate at the
Alliance of Civilizations meeting in Istanbul and would apologize to the Muslim world, However, at this
forum Rasmussen sufficed by saying that "he was sorry that the caricatures were perceived as
insult and disrespect”.

In his speech, Rasmussen emphasized the freedom of expression and underlined that the
decision on ROJ TV would be taken by the judicial authorities.



From:
Sent:
To:
Cc:

Subject:

Categories:
Archive to MFA:
Cirk:
OfficielPost:

Personalelndkaldes:

Retel;
ArkivMFA:
DigiSign:
Klassifikation:

Nikolaj Harris

27. august 2010 13:53

TER; EUP

Ledelsesfordeling; Direktionssekretariatet; ELU LANDENE; MENA KREDSEN;
MENA; Bryssel NATO; Washington; Moscow; Oslo; Bent Wigotski; Lars Bo
Mgller; Igrgen Gammelgaard; Kim J@rgensen; Michael Subr; Per Fabricius
Andersen; Lisbeth Zilmer-Johns (STM); Thomas Ahrenkiel (STM); Ole Egberg
Mikkelsen; Keld Christensen; Jens Steen Mortensen; Hans Hgyer Hansen;
Susan Harding-Smith; Jens Arleth Hemstra Graesholm; SPE; PRS; PDK;
Christian Hagelin; Udenrigsministeriet

Amb. Ankara: Roj TV - fornyet kritik i tyrkiske medier

UM-SendAkter
Yes

0
0
0
0
0
0
U

NCLASSIFIED

Flere toneangivende tyrkiske aviser, bade regeringsvenlige og regeringskritiske, brlnger
d.d., i notitsform uden billeder i udlandsdelen, hlstorlen fra Berlingske Tidende i gar om, at
Kabenhavns Politi kun har sat én polltlmand pé sagen (Link til artikel i Berlingske T;dend e).
MF Peter Skaarups kritik af regeringens handtering optraeder flere steder. Se neden for til
orientering artikel i engelsksprogede Zaman (regeringsvenlig, landets stgrste avis), hvori
der bl.a. - indirekte - konkluderes, at Danmark behandler sagen med ligegyldighed.

Ambassaden i Ankara / Nikolaj Harris

T0DAYS ZAMAN

Danish daily reveals one officer handling Roj TV inquiry

A Danish politician has criticized the government over the slow pace of the
investigation into Roj TV, a satellite television station acting as a mouthpiece for
the outlawed Kurdistan Workers' Party (PKK), after a Danish newspaper revealed
that the investigation team consisted of one police officer.

Peter Skaarup, the vice chairman of the Danish People's Party, on Wednesday
criticized the government and Justice Minister Lars Barfoed, claiming a special
commission must be established to scrutinize the Roj TV investigation itself.

The Danish daily Berlingske Tidende, which has extensively written on Roj TV
previously, ran a story on Wednesday claiming that only one officer has been
assigned to investigate Roj TV's alleged links to the PKK. The newspaper



asserted that this is the primary reason why the case has been continuing years
despite repeated calls from Ankara for measures to be taken against Roj TV.
Danish authorities have responded to Turkey's calls, saying the investigation
shouid first be concluded.

Roj TV, which Turkey has long said is a mouthpiece for the outlawed PKK,
continues to broadcast with a Danish license. The daily also reported the same
officer is also busy collecting evidence on criminal gang warfare -- one of the
Amsterdam’s largest problems. Observers note this illustrates the country's
indifference to the case.

In early April of last year, former Prime Minister Anders Fogh Rasmussen, who
is now NATO's new secretary-general, faced opposition to his appointment from
NATO-member Turkey due to the way he handled the infamous “cartoon crisis”
in 2006 and his country's indifference to Roj TV's links to the terrorist
organization. Rasmussen also had a personal clash with Prime Minister Recep
Tayyip Erdogan in 2005 when Danish authorities refused to bar a reporter from
Roj TV from a conference hall where Erdogan and Rasmussen were scheduled to
hold a joint press conference. At the last minute Erdogan refused to attend the
conference,

“Usually, terror investigations have a privilege in terms of priority. Both
intelligence agencies and police jointly work in coordination. But it seems there
are many faults both in coordination and cooperation with respect to this
particular investigation,” Skaarup said.

Danish prosecutor Lise-Lotte Nilas, who has ultimate say in the investigation, is
expected to present his assessment to the Justice Ministry, but it is not yet known
when he will do that. Speaking to Today's Zaman last week, Nilas said the
completion of the investigation will be in a “matter of months.” However, Justice
Minister Barfoed said while he was testifying before the Danish Parliament's Law
Commission last month that he had no idea why the Roj TV investigation was
taking so long.
27.08.2010
News
TODAY'S ZAMAN

NIKOLAJ HARRIS / NIKHAR@UM.DK
DEPUTY HEAD OF MISSION / COUNSELLOR
DIRECT +90 312 446 6141 / MOBILE 0532 702 88 41

DANISH EMBASSY, ANKARA
ROYAL DANISH EMBASSY / 06700 ANKARA
PHONE +90 312 446 61 41 / WWW.AMBANKARA,.UM.DK



GREEN
MHSSION

The Danish Embassy in Ankara is a member of Denmark’s green mission network.
ARead more at: www.ambankarg.urn.dk

3
=

F " Please consider the environment before printing this message




From: Peter Ivertsen

Sent: 26. marts 2009 07:42

To: SP

Cc: Bryssel NATO; Ankara; Udenrigsministeriet

Subject: Iransk presseomtale af tyrkisk politikers kritiske udtalelser om

Statministerens NATO-kandidatur
Klassifikation: UNCLASSIFIED

Iransk presseomtale af tyrkisk politikers kritiske udtalelser om Statsministerens
NATO-kandidatur
Amb’s j.nr. 111.Dan.10

1. Under overskriften: “Rasmussen Disrespectful toward Islam: Turkey’s Senior AKP
Official”, gengiver det iranske nyhedsbureau "International Quran New Agency” d.d.
udtalelser fra vice-formanden for det tyrkiske regeringsparti AK’s udenrigsudvalg,
hr.Kiniklioglu, om Statsministerens NATO-kandidatur. Udtalelserne, som det iranske bureau
gengiver fra det internationale pressebureau “World Bulletin”, er refereret pa "POLITIKEN
nyheder” d.d.

1. Hr. Kiniklioglu udtaler, at “the election of the Prime Minister Anders Fogh Rasmussen of
Denmark as the new secretary-general of NATO could cause some difficulties for the
Alliance because of the Islam world’s perception of him”.

Og videre:

“The Danish prime minister is a troublesome person for Turkey: First of all, he was captured
by camera as saying after the EU Summit in 2003 that Turkey would never become a full
member of the EU: then, he assumed an irresponsible and unsentimental attitude during
the cartoon crisis, and lastly, he failed to prevent broadcast of RojTV from Denmark”.

3. Hr. Kiniklioglu anfarer til sidst i den iranske gengivelse:
"The way of the Islam world’s perceiving Rasmussen is of great importance, It is

unacceptable for us that a person who loutishly disrespects our faith and holy values in the
past will head the Alliance”.

4. Der Iiiiiier ikke daiblade i Iran i disse dage pa grund af iranske Nytarsfestligheder.

Tehran/ Peter Ivertsen (fg.)



From: Ole Egberg Mikkelsen

Sent: 7. april 2010 21:18
To: SP
Cc: EU-NATO KREDSEN; Statsministeriet; EUP; SPE; JTF; MENA; HP; Ledelsesfordeling;

Lars Bo Mglier; Jargen Gammelgaard; Lis K. Christensen; Per Fabricius Andersen;
Michael Suhr; Per Poulsen-Hansen; Keld Christensen: Bent Wigotski; Lars Faaborg-
Andersen; Nikolaj Harris; Anders Bjgrn Hansen; Fikré Filali El-Gourfti; René Dinesen;
lesper Mgller Sgrensen; Ankara, Archive; Camilla Kaeraa; Jens Steen Mortensen;
Susan Harding-Smith; Jens Arleth Hemstra Grasholm; Hans Hgyer Hansen;
Udenrigsministeriet

Subject: Amb. Ankara: Ledende tyrkisk avis omtaler valg af NATO-generalsekretaer (samt
tegninger og ROI-TV) under overskriften: Promises are forgotten - info

Archive to MFA: Yes
Klassifikation: UNCLASSIFIED

Det landsdzekkende dagblad Cumhuriyet (oplag 51.000, sekulzert, regeringskritisk) bringer i dag i
mellemstor opszetning inde i bladet og med forsidehenvisning nedenstiende artikel (amb.
oversaettelse) af hladets korrespondent i Bruxelles.

Ole Egberg Mikkelsen - amb. Ankara

CUMHURIYET - April 07, 2010
News Article by Cimen Turunc Baturalp, page 1 & 11

Page 1:
PROMISES ARE FORGOTTEN
Despite Turkey's ‘victorious’ appearance during the negotiations for the election of

Rasmussen, the former Danish Prime Minister, at the NATO Summit, there have been no changes that
can be put in the sfot for accomplishment.

Page 11:

In order to turn on the green light for Rasmussen at the NATO, it was stated that Obama
was the guarantor

ONE YEAR HAS PASSED BY, THE PROMISES MAVE BEEN FORGOTTEN
Despite Turkey’s 'victorious’ appearance during the negotiations for the election of Rasmussen, the

former Danish Prime Minister, at the 60 NATO Summit last year, attention is drawn to the fact that
there has been nothing that can be marked in the accomplishment slot for Ankara.



In the historical NATO Summit held last year in Kehl and Strasbourg, the negotiations
conducted for the election of Anders Fogh Rasmussen as the NATO Secretary General, had been the
highlight. However, the promises he was said to have made on “the closure of Roj TV”, “the
apology to be made to the Muslim world”, and “having Turkish diplomat and commanders in
the high-ranking positions within the NATO” have not been kept.

Immediately before the Summit on April 3-4"" where the new Secretary General was elected,
Prime Minister Recep Tayyip Erdogan had stated to the world public opinion that he was against the
Danish Prime Minister’s taking the highest ranking position of the military alliance. As an explanation
to his objection to Rasmussen, Erdogan had put forth the fact that ROJ TV, the media organ of the
PKK terror organization, was broadcasting from Denmark; and that Rasmussen had not displayed an
attitude that would eliminate the discomfort created in the Muslim world upon the publication of the
caricatures on Prophet Mohammed /n a newspaper in Denmark,

In the light of this development, during the Summit, US President Barack Obama, the
German Prime Minister Angela Merkel and some other leaders put intense pressure on Turkey in
order to make her accept Rasmussen, which they had previously determined as the Secretary General,
Just before the Summit, Italian Prime Minister Silvio Berlusconi called Erdogan and talked to him on
the phone for half an hour, trying to convince Erdogan. Finally, President Gill, who was representing
Turkey at the Summit, had given his OK.

What was going to happen, and what actually happened?

This backward step taken by Turkey on the much argued summit, that had kept the world
public opinion intensely occupied, was presented to the public opinion by the AKP government as a
‘victory’. Prime Minister Erdogan personally stated to the public that Turkey had approved
Rasmussen’s election as the Secretary General because the Turkish requests were accepted under the
guarantee of Barack Obama,

Erdagan had stated that as a result of the negotiations with Rasmussen a Turk would be
appointed as the Deputy Secretary General. According to the NATO sources, this expectation was not
very realistic. It was said that the position of the Acting Secretary General was presently held by an
Italian and that the chances of Italy giving up this position for Turkey’s sake was very slim. Aside from
the Acting Secretary General, there are 6 different deputy secretary generals at the NATO. One of
these positions was vacated within the course of the last year. The Ministry of Foreign Affairs
nominated Ambassador Hiiseyin Diribz to this position. However, not Hiiseyin Diriéz but German
Dirk Brengelmann was appointed to this position, as the head of the Political Affairs and Security
Policy Unit. There will be 4 positions to be vacated by the end of the year and it is being wondered
whether a Turk will be appointed to one of these positions.

Erdogan had also stated that promises were made for high-ranking commanding positions.
Since then, French Stephane Abrial has been appointed to one of the strategic commanding
positions, to which a Turk could have been appointed.

After the Summit, newspaper headlines had said that Rasmussen would participate at the
Alliance of Civilizations meeting in Istanbul and would apologize to the Muslim world. However, at this
forum Rasmussen sufficed by saying that “he was sorry that the caricatures were perceived as
insuit and disrespect”,

In his speech, Rasmussen emphasized the freedom of expression and underlined that the
decision on ROJ TV would be taken by the judicial authorities.



From: Ole Egberg Mikkelsen

Sent: 30. april 2010 16:52
To: SP
Ce: NATO KREDSEN; Bryssel EU; Nicosia; EUP; PDK; SPE; MENA; JTF; Lone Dencker

Wisborg; Per Poulsen-Hansen; Kim Jgrgensen; Michael Zilmer-Johns; Ulrik
Vestergaard Knudsen; Thomas Winkler; Klavs A. Holm; Lars Bo Larsen; Lis K.
Christensen; Per Fabricius Andersen; Lars Bo Mgller; Nikolaj Harris; Susan Harding-
Smith; Jens Steen Mortensen; Ankara, Archive; Zeynep Giizel; Camilla Kzeraa; Fikré
Filali El-Gourfti; Anders Bjgrn Hansen; Jgrgen Gammelgaard; Henriette Pia Kristensen;
STM (UM); Lisbeth Zilmer-lohns {STM}; Thomas Ahrenkiel (STM); Forsvarsministeriet
7. kontor: NATO og EU; Udenrigsministeriet

Subject: Amb. Ankara: Medieomtale af valg af NATO-generalsekretaer (plus tegninger og ROJ-
TV): What Happened to the position as NATO Deputy Secretary General? (info)

Attachments: yb_pdf.pdf

Archive to MFA; Yes

Klassifikation: UNCLASSIFIED

Det landsdaekkende dagblad Tirkiye Gazetesi (sekulaert/nationalistisk, regeringskritisk,
oplag ca. 140.000) bringer i dag nedenstdende kommentar i mellemstor opsastning i inde i
bladet (ambassadens overszaettelse).

OLE EGBERG MIKKELSEN / OLEMIK@UM.DK
AMBASSADGR

DANMARKS AMBASSADE, ANKARA
MAHATMA GANDHI CAD. 74

GAZIOMANPASA - TR-06700 ANKARA, TYRKIET
TEL. +50 312 446 61 41 / WWW, AMBANKARA.UM.DK

TURKIYE GAZETESI - April 30, 2010
Article by Mahmut Bulut, page 13

WHAT HAPPENED TO THE POSITION OF THE
NATO DEPUTY SECRETARY GENERAL?

In order to convince Turkey, which had objected to his becoming the NATO
Secretary General, the former Danish Prime Minister Anders Fogh Rasmussen had
made a series of promises. The broadcasts of ROJ TV, which is materialized from his
country, was to be terminated; he was to apologize for the shamefui caricatures on Prophet
Mohammed that had appeared in the Danish press; one of the positions of the NATO Deputy
Secretary General was to be given to Turkey.



None of them have materialized. In the meantime, Hilseyin Diriéz was nominated for
the position of the Deputy Secretary General, which was vacated. However, when Germany
objected to this, this appointment did not materialize and Turkey appointed Diri6z as the
Ambassador to Rome,

Turkey and the Turkish people are expecting Rasmussen to keep his
promise. We thought we should remind



Fra: Jprgen Gammelgaard

Sendt; 30. marts 2009 10:45

Til: '‘Morten Niels Jakohsen'

Emne: VS: Tyrkiske aviser om Erdogan-interview til NTV, statsministeren og ROJ-TV.
Vedhzeftede filer: AksamRasmussenNATO mar29 09.doc; VatanRasmussenNATO mar29 09.doc;

RasmussenNATOOtherMediaCoverage mar29 09.doc

Klassifikation: UKLASSIFICERET
Kazere Morte

Mvh

Jergen

Fra: Jesper Vahr [mailto:jesvah@um.dk]

Sendt: 29. marts 2009 17:54

Til: TER; Jprgen Gammelgaard; Thomas Winkler
Cc: Michael Zilmer-Johns; Anders Carsten Damsgaard; Thomas Ahrenkiel; Jens-Otto Horslund; lisker@um.dk;
Lisbeth Zilmer-Johns (STM); Sgren Jacobsen (Ankara); Jens Steen Mortensen; Fatma Lale Refioglu; Jesper Vahr
Emne: Tyrkiske aviser om Erdogan-interview til NTV, statsministeren og ROJ-TV.

Vedlagt fremsendes ambassadens oversaettelser af artikler i de to aviser, Aksam og Vatan, som i dag
bringer artikler i sterst opsaetning. Det sker i store forsideartikler.

Der er i begge artikler gengivelser af Erdogan-interviewet pd NTV.

Det bemezerkes dog, at det tyrkiske udenrigsministeriums talsmand i Aksam-artiklen bekraefter, at ankiager-
besaget har veeret planlagt i lang tid.

Ogsé andre aviser bringer historien om Erdogan-interviewet med koblinger som i de to anfarte aviser, men i
langt mindre opsaetning. Et kort oversigt er bilagt.

Jesper Vahr

/O



L.R./VatanRasmussenNATO mar29

AKSAM - March 29, 2009
News Article by Mahmut Giirer, page 1(Headline) & 18

Page 1:

THE ROJ TV BRIBE

The Danish Prime Minister, who wants to become the Secretary General for the NATO,
understood that he would get a veto from Turkey. He played the Roj TV closure card

The Roj TV operation from Rasmussen! The Danish Prime Minister, whose NATO
carrier depends on Turkey, is trying to get over the veto through Roj TV. Rasmussen, who had until
yesterday been extremely protective of the separatist channel that is broadcasting over his country,
has taken a backward step for his career.

The Prime Minister called Erdogan on the phone and he also sent two of prosecutors
to Ankara, to the Ministry of Justice and to the Ministry of Internal Affairs. It has been interpreted
that the visit of the prosecutors, who had so far found the evidence on the Roj TV, being the voice
of the PKK, insufficient, is ‘not to get vetoed’.

A crisis over the Roj TV was also experienced during Prime Minister Erdogan’s visit
to Denmark, and when the separatist channel was let in the press conference, Erdogan had left the
country. Rasmussen had also remained as a spectator when Prophet Mohammed’s caricatures were
published [he had not done anything].

Page 12:

THE ELECTION AT THE NATO MADE THE ROJ TV
REMEMBERED

Rasmussen, who would not close Roj TV for years and who would not take a back step in the
caricature crisis, changed his route when the General Secretariat for the NATO, has come
into the picture. The Danish Prime Minister sent his prosecutors to Ankara; [coming to]
Istanbul in April.

The Danish Prime Minister remembered that Roj TV was the “media organ of the
PKK” when it appeared that Turkey could “possibly veto his becoming the Secretary General for
the NATO”. Rasmussen sent two of his high-ranking public prosecutors to Ankara on the day he
had a telephone conversation with Prime Minister Recep Tayyip Erdogan.

The Foreign Ministry Spokesman, Burak Oziigergin, also confirmed that the Danish
prosecutors had come to Ankara; and he maintained that this was previously planned and it should
not be linked to the process of Rasmussen’s General Secretariat for the NATO. It has been learned
that the Danish prosecutors had meetings at the Ministry of Justice and Ministry of Internal Affairs.



A never-ending long story

The closure of Roj TV has been dragging for the last four years. On several occasions,
Denmark had requested new evidence from Turkey upon finding the presented documents
insufficient. The governments of the two countries had agreed that Turkish prosecutors and police
officers would go to Copenhagen and would explain the process to the authorities in Copenhagen.
However, nothing had come out of this, either.

Along with the Roj TV, caricature crisis had also been experienced between Turkey
and Denmark. 12 caricatures were published in a newspaper in Denmark in 2005, which depicted
Prophet Mohammed in an insulting manner; and over 20 countries, including Turkey, had sent
protest letters. And, Rasmussen had said: “We have freedom of expression; I cannot do anything.”

How can I explain this to my people?

In the live program on NTV, which Erdogan participated the previous evening, he he
conveyed what he said to Rasmussen in the following manner: “A very serious reaction has formed
in the countries, whose people are Muslim; and, these countries have started calling us and telling
us, ‘don’t you do it’. Unfortunately, this is the reflection of those days to the present. And, the other
point is Roj TV. I called you on the phone in connection with the caricature crisis. Why had you
not opted for calling the ambassadors of the Muslim countries, explaining to them that you would
do whatever was required? Why had you not given me a favourable response? During my visit to
you in Denmark, I brought up the Roj TV issue. There, you put in front of me the Danish laws. It
has been 4 years, and you have not been able to conclude the matter. But now different things are
being discussed. On April 3-4, in Brussels or perhaps in France, a decision will be taken on this
issue. My primary duty would be to explain this to my people. I should not be in contradiction with
the principles of my party; and it is up to your discretion to understand what this would mean.”

How Roj TV was founded
[Description of the process starting with MED TV, MEDYA TV leading to Roj TV]

CAPTION:

Rasmussen will be £micipating at the meeting of the Alliance of Civilizations, to take place in
Istanbul on April 6™ and 7" At the meeting, which President Obama is also participating, it is
expected that Rasmussen will meet with the leaders of Muslim countries, with whom his relations
were harmed due fo the caricature crisis. In 2005, Rasmussen had taken Erdogan to the Danish
Royal Palace



L.R./VatanRasmussenNATO mar29 09

VATAN - March 29, 2009
News Article, page 1(Headline) & 18

Page 1:

THE NATO CHALLENGE WORKED

The Danish Prime Minister who would not lift a finger for Roj TV for the last 4 years, has
started taking action upon Turkey’s threat of vetoing his becoming the Secretary General for
the NATO

Yesterday Rasmussen hastily sent two high-ranking prosecutors to Ankara to discuss
the closure of Roj TV. Turkey has been endeavouring to have Roj TV closed; however, was unable
to get anywhere. During his visit to Denmark in 2005, Erdogan had called off his joint press
conference with Rasmussen due to Roj TV,

Talked with Erdogan

During the telephone conversation Erdogan had with Rasmussen the previous day, he
said: “You had remained insensitive to at the crisis that had come about because of the caricatures
of the Prophet Mohammed. You had not cooperated on Roj TV, either.” Rasmussen definitely
needs Turkey’s vote in orderto becomethe Secretary General for the NATO.

Page 18:

HAS STEPPED BACK FROM ROJ TV
FOR THE SAKE OF THE NATO CHAIR

The Danish Prime Minister Rasmussen, who had said “we have freedom of expression’ in
response to Turkey’s efforts to have Roj TV closed, has retreated due to the “veto” threat for
his Secretary General to the NATO. Yesterday Rasmussen stated that he would send two
high-ranking prosecutors to Turkey to discuss the closure of Roj TV, the media organ of the
PKK

Prime Minister Recep Tayyip Erdogan has presented the Roj TV as the trump against
Rasmussen, who wishes to become the Secretary General for the NATO. Prime Minister Erdogan
supported his Roj TV trump with the caricature crisis. Erdogan pointed out that Anders Fogh
Rasmussen had called him and that they had talked on the phone; criticizing the fact that Denmark
had been unable to solve the Roj TV issue for the last 4years, he stated that he had told him that “he
had not taken favourable steps”. Erdogan also conveyed that he had told Rasmussen that he did not
want to be in contradiction with the principles of his party and that he needed to be able to explain it
to the people.

In the live program on NTV, which Erdogan participated the previous evening, he
responded a question related to Rasmussen’s candidacy to the General Secretariat of the NATO.



Erdogan, who did not at all touch upon the PKK crisis during his visit to Denmark, said the
following: “He called me; it seems he had been calling for the last few days, we had not been able
to talk. I expressed the discomfort in the society. We do not want the NATO to be worn [tired] out.
We would not want you be worn out as a Prime Minister, either. With the caricature crisis, there
had been reactions against you. Muslim countries are calling us and saying “don’t you do it”. I told
him that I had told him certain things in connection with the Roj TV. I told him that he had not
taken favourable steps. You had put in front of the Danish laws. We said that they had not
concluded this matter for the last 4 years. But now they are talking about different things. It was a
lengthy talk. A decision would be reached on the 3", I told him that my primary duty would be to
explain this to my people. I should not be in contradiction with the principles of my party; and it is
up to your discretion to understand what this would mean.”

We have been trying since 2004

Rasmussen, who Turkey has been accusing of mismanaging the caricature crisis, has
now started taking action, in order to get Turkey’s support as well for his becoming the Secretary
General for the NATO. He talked on the phone with Prime Minister Erdogan and he is also
planning to promptly launch the closure case against the Roj TV, which could not have been
launched for a long time. For this purpose, Rasmussen has sent a public prosecutor to Turkey so
that he would collect information.

Turkey has been taking diplomatic initiatives since2004 so that the broadcasting
license of Roj TV, obtained from Denmark, would be annulled. Turkey wants the termination of the
broadcasts of Roj TV, which continues its broadcasts with the license obtained from Denmark; and
for this purpose, she had applied to the Danish Radio and TV Board. However, Denmark has started
an investigation pointing out that a court decision was necessary to terminate the broadcasts of Roj
TV and to have its licence annulled. And, Turkey conveyed to Denmark information, documents,
and materials, by the Ministry of Justice and through the Embassy in Copenhagen, so that the case
against Roj TV could be launched promptly. However, so far Denmark has not taken a concrete step
to have the case launched.

If Rasmussen gets elected his income will increase by USD 25 thousand

If the Danish Prime Minister Anders Fogh Rasmussen gets elected as the Secretary
General for the NATO, he would not only be profiting politically but financially as well. At present
Rasmussen is making USD 175 thousand annually and if he gets elected as the Secretary General
his annual salary will increase to USD 200.

Denmark has dragged her foot

As opposed to the fact that Denmark has dragged her foot, Britain had cancelled the
broadcasting license of MED TV, the media organ of PKK/KONGRA-GEL, in 1999. And, in 2004,
France had cancelled the broadcasting license of MEDYA TV, which was the continuation of MED
TV. Germany also banned the activities of Roj TV in Germany as a result of the data obtained in the
operations conducted in May and June, 2008. On June 19, 2008, Germany also banned
Mezopotamya Broadcasting and VIKO TV, which included Roj TV.

He had said “we have freedom of expression”



On November 15, 2005, Prime Minister Erdogan was going to have a press
conference following his meeting with Rasmussen in Copenhagen, where he went to deliver a
speech at the NATO Assembly. However, upon finding out that there were also Roj TV
correspondents present, he had asked that these correspondents should be removed from the lounge
and Rasmussen had criticized Erdogan, and said: “So long as the journalists act in compliance with
the Danish laws, I will not remove any journalist from the lounge. The Danish police have started
an investigation against the Roj TV. It is an ongoing investigation at present. As the Prime Minister,
I will not make any interventions so long as the investigation continues. We have freedom of
expression. The Danish government cannot monitor what appears in the media; and actually, it
should not be monitored. In conclusion, the Danish Government cannot be held responsible for the
exercise of democracy in the media.”

How is the Secretary General for NATO elected?
[Description of the position and responsibilities]

Sec. Gen. is not elected but determined through consensus reached through lobbying, care is taken
that the designated name is not in opposition to the USA

Rasmussen is one of the most suitable names from Europe because he had approved that Denmark
should send soldiers to Iraq.



L.R./RasmussenNATOOtherMediaCoverage mar29 09

The following Turkish dailies in their issues of March 29, 2009, also cover the telephone
conversation between Erdogan and Rasmussen, and give almost the same information provided by
AKSAM and VATAN, the latter giving the most extensive coverage:

CUMHURIYET - PAGE 6

HURRIYET - PAGE 25

MILLIYET ~ PAGE 1 (teaser) & 13

TARAF - PAGE 13

RADIKAL - PAGE 1 (teaser) & 15



From: Ole Egherg Mikkelsen

Sent: 15. oktober 2009 15:04

To: Sp

Cc: Michael Zilmer-Johns; lgrgen Gammelgaard; Ulrik Vestergaard Knudsen; Kim

lgrgensen; Thomas Winkler; Lone Dencker Wishorg; Michael Suhr; Lars Bo
Maitler; Lis K. Christensen; Per Fabricius Andersen; Klavs A. Holm; Nikolaj
Harris; Michael Braad; Lars Bo Larsen; EUP; JTF; Direktionssekretariatet;
Ankara, Archive; Susan Harding-Smith; Jens Arleth Hemstra Graesholm;
Lisheth Zilmer-Johns (STM); Thomas Ahrenkiel; Jens Steen Mortensen; Lars
Bo Mgller; Torsten Kjglhy Mielsen; Keld Christensen; Ministersekretariatet;
Udenrigsministeriet

Subject: Amb. Ankara - Tyrkisk avis: Denmark is getting ready to take the first step for
the closure of Roj TV by the end of the year

Attachments: img-X15123750-0001. pdf

Archive to MFA: Yes

Klassifikation: UNCLASSIFIED

Det tyrkiske dagblad Aksam (uafhaengigt -~ sekuleert) indeholdt gd, vedhzftede omtale af
sagen om RQJ-TV, dels i form af en forsidehenvisning, dels i en artikel inde i bladet.
Omtalen er sdlydende i ambassadens overszaettelse:

News Item by Murat Tarhan in Copenhagen, page 1 and 13

Page 1:

ROJ BEING UNPLUGGED

Denmark is getting ready to close Roj TV. It is expected that the Prosecutors will apply to the court by the end of the
year, requesting that “the frequency should be annutled”.

Page 13:

DENMARK WILL TERMINATE THE ROJ BUSINESS

Denmark is getting ready to take the first step for the closure of Roj TV by the end of the year. Denmark, which has
collected the evidence Turkey provided through the Embassy in Copenhagen, will go to court for the annulment of the
frequency.

Turkey had removed the obstacte from the former Danish Prime Minister Rasmussen’s path so that he could become
the new Secretary General for NATO; and this paid back. Danish Prosecutors have turned the documents, which are regularly
presenied on a monthly basis by the Embassy, into a file and by coming to Ankara twice they obtained information from Turkish
Prosecutors. The Danish Prosecutors, who are planning to come to Ankara for the third time in December, will give the file its
final form.

Ambassador Mehmet Akat said: “The documents we have presented and our persistent attitude has reached a certain
point. At the end of the year, they wili decide whether or not they will go to court for closure. Cur impression is that they will
go to court.”

Akat continued by saying: “There are about 200-300 thousand tourists going to Turkey from Denmark. Those who have
seen our country think differently about Turkey. PKK cannot find the support it seeks in Denmark.”

/4



Ole Egberg Mikkelsen - amb. Ankara

‘F: ’E! .- .f ‘ : _rf: e w%ﬁ _'-':;,’Uu i-;gf‘:'.*:"{j f-\. iy

NBORR REE



BLAD-UDDRAG

BLADETS TITEL: AA<§)A H

POLIMSKE TILHGRSFORHOLD:

QPLAG:

DATQ: wi ) q 7

[ ¥ 13

i3

PACE | (AT THe ’&oﬂ-oh)

f

Roj'un fisi
gekilivor

DANIMARKA,

Roj TV'yi kapat-

maya hazirlaniyor.
Savcilann, ‘fre-
kansin iptali’ tale-
biyle yil sonunda
mahkemeye bag-
vurmast bekleni-

I

Yyor. 13‘t‘y—=

-j DANlMARKA,Roj

: lanryor. Trkiye’nin
| Kopenhag elciligi

TV’nin kapat§masi
igin vl sonunda ilk
adim1 atmaya hazir-

aracihyla sundugu
belgeleri toplayan
Danimarka, frekan-
smiptali icin mah- |
kemeye gidecek.
Tiirkiye’nin eski
Danimarka Bagba-
kam Rasmussen’s NATO Genel
Sekretertifi yolunu agrasy; kargilik-
siz.kalmadt. Blegligin her ay diizenli

' olarak sunduju belgeleri dosyaya

donistiiren Danimarkal savedar, ilki
kez Ankara’ya gelerek Tiirk savor-
lardan bilgi alds, Aralik ayicinde

| ficlinci kez Tirkiye've gelmeyi

plarﬂayan savetlar, hazir-
tadiklar1 dosyaya son
sekdi verecek.

Biiyiikelgi Mehmet
wl Akat, “Sundugumuz
i belgeler ve srarh tutu-
S mumuz, bir noktaya

g ulash. Bu il sonunda
B mahkemeye kapatma

¥ icin gidip gitmeyecekle-
sine karar verecekler.
Bizim izlenimimiz, mah-
kemeye gidecekleri yon-
de” diye konustu.

Akat, s6yle devam eiti: “Dani-
marka'dan Tiirkiye'ye her yil 200 ila
300 bin turist gidiyor. Ulkemizi gb-
tenler, Tirkiye hakkanda artik farkl
diistiniiyor. PKK Danimarka’da ara-
difh destegi bularmyor.”

Murnt TATHAN [/ KOPEMHAG i







RO TV i tegningernes skygge

Berlingske Tidende 15. juni 2010, 1. sektion, side 8

De danske myndigheders nglen over for ROJ TVs mulige forbindelser til terror haenger ulgseligt sammen
med Muhammedkrisen. Sadan lyder opfattelsen blandt frustrerede samarbejdspartnere i kampen mod
terror. Berlingske Tidende fremlagger ny dokumentation.

Af Simon Bendtsen, Michael Jagd Jelbo og Karl Erik Stougaard

| Isbet af den sidste uge af oktober 2005 krydsede to af Danmarks st@rste udenrigspolitiske kriser
hinandens spor.

Det var i de dage, at Muhammed-krisen fgrste gang lagde pres pa den danske regering - og det var i de
selvsamme dage, at alvoren i sagen om ROJ TV gik op for topembedsmaend i Udenrigsministeriet .

De to ulmende kriser skaber stadig rystelser i Danmarks forhold til omverden.

Den ene sag, tegningerne, har gjort ytringsfrihed tif et internationalt dansk varemaerke og Danmark til et
terrormal.



Den anden sag, ROJsagen, tester, om Danmark er 100 procent med i kampen mod terror, og om den
‘kamp vil satte graznser for ytringsfriheden og dermed skade det dyrt kgbte varemazrke.

Ukendte forbindelser Berlingske Tidende har gennem de seneste maneder undersggt sagen mod RO} TV
og fremlagt dokumentation for, at der er forbindelser til PKK, som offentligheden hidtil ikke har kendt til,
og som ledelsen i ROJ TV kategorisk har benzegtet eksisterede - PKK er pa EU's terrorliste.

t dag kan Berlingske Tidende offentligggre nye oplysninger, der viser, at flere af Danmarks narmeste
samarbejdspartnere gentagne gange har lagt pres pd Danmark for at smide ROJ TV ud af landet.

Flere lande har samtidig rykket for svar pd, hvorfor efterforskningen tager sa lang tid. Der er tydeligvis
undren over, at Kgbenhavns Politi og bagmandspolitiet har brugt snart fem &r pa at undersgge, om ROJ
TV gennem forbindelser til PKK er med til at fremme terror, En forbindelse, som blandt andet vores
vigtigste allierede USA og vores naboer i Tyskland opfatter som bevist.

»Danmark har et seerligt problem,« som en tidligere amerikansk viceudenrigsminister har udtrykt det pa
meder med europziske NATO-ailierede om indsatsen mod PKK og herunder dens forbindelse til ROJ TV:
Det seerlige problem er »tegningerne.«.

Formel protest fra USA

Sammenstgdet mellem ytringsfrihed kontra terrorbekeempelse, Muhammed-sag versus ROJ-sag, sker i
de sidste dage af oktober 2005. Den 24. oktober afviser davaerende statsminister Anders Fogh
Rasmussen at mades med ambassadgrer fra 11 muslimske lande, som protesterer over de
»blasfemiske« tegninger i Jyilands-Posten.

Fa dage forinden har Fogh udtalt: »Ytringsfriheden er selve det danske demokratis fundament.
Ytringsfriheden er meget vidtraekkende, og den danske regering har ingen mulighed for at pavirke
pressen.

« Den 26. oktober er davaerende forsvarsminister Sren Gade til mgde i det amerikanske
?orsvarsministerium, Pentagon, med sin amerikanske kollega Donald Rumsfeld.

Bag dem bliver en dansk diplomat fra ambassaden i Washington trukket til side af en hgjtstidende
embedsmand fra USAs Udenrigsministerium .

Den danske diplomat rapporterer efterfglgende hjem, at amerikanerne er pa vej til at »demarchere« |
Kgbenhavn,

USA vil med andre ord overdrage en formel protest i form af en skriftlig note: »Baseret pa amerikansk
efterretningsvirksomhed er man efterhdnden meget bekymret over ROJ, som PKK bruger til at lave
propaganda for sine terrorhandlinger samt til rekruttering,« skriver diplomaten i en e-mail, som
Berlingske Tidende har fiet aktindsigt i.

ROJ TV er begyndt at sende med dansk licens i 2004,

»Tyrkiet har en pointe« Diplomaten naevner ogs3, at Tyrkiets premierminister under et besgg i USA har
taget sagen op med prasident George W. Bush og udenrigsminister Condoleezza Rice, og at tyrkerne
ifglge USA har »en pointe« : »Amerikanske efterretningsoplysninger peger p3, at PKK efterhdnden har
udviklet sig til den starste organiserede kriminelle organisation i Europa. PKK var nu indblandet i alt - fra
prostitution og menneskesmugling til sortbgrshandel. Problemet var, at PKK anvendte de indtjente
midler til at gennemfgre aktioner i det sydgstlige Tyrkiet. Der er efterhanden flere centre for PKK-aktive i
Europa, og Kgbenhavn var heriblandt.« To dage senere, den 28. oktober, er den tyrkiske ambassade i
Kgbenhavn vaart for en reception i anledning af den tyrkiske nationaldag. En amerikansk diplomat
gentager over for en dansk kollega, at USA er pa vej med en kritisk note om ROJ TVs tilstedevaerelse i
Danmark.

Dagen efter, den 29. oktober, melder muslimske organisationer lyllands-Posten til politiet for blasfemi
og racediskrimination.

Presset tager til



Sadan fortsaetter de to kriser med at krydse hinanden: P4 den ene side forsvarer regeringen
ytringsfrineden som ukraenkelig over for muslimske lande, p& den anden side er regeringen under pres
fra sin n@rmeste partner i kampen mod terror for at tage det ultimative indgreb i en TV-stations
ytringsfrihed.

Det pres tager til den 4. november, da diplomater fra USAs ambassade mgder op i Udenrigsministeriet
og som bebudet afleverer en note: »Vi anmoder kraftigt den danske regering om at lukke og indefryse
veerdierne hos ROJ TV, « skriver amerikanerne: »l betragtning af dens opflammende programmer, dens
forbindelser til andre PKK-frontorganisationer og de skridt, som andre europeiske regeringer har taget
imod dens forgaengere, bgr disse enheder ikke nyde et safe haven i Danmark.« Noten rummer en
redeggrelse for Storbritanniens forbud mod det kurdiske MED TV i 1999 for opfordringer til had og
Frankrigs tilsvarende forbud mod MEDYA TV i 2004. ROJ TV begyndte at sende f4 dage efter det franske
forbud.

Uszedvanlig hard kritik

En sa hard kritik fra sa taet en allieret - i en terrorrelateret sag - er ganske usadvanlig, vurderer professor
i europeeisk historie Uffe @stergaard fra CBS, Handelshgjskolen i Kgbenhavn.

»Det er overraskende, at USA har reageret sa staerkt i denne sag. Givet det danske forhold til USA er det
en stor ting, at Danmark ikke har gjort noget trods de amerikanske protester,« siger han.
Amerikanernes stare bekymring stiger til decideret vrede fa dage senere.

Den 19. november 2005 afslgrer Berlingske Tidende indholdet af den ellers dybt fortrolige note. Igen er
der krisempde i Udenrigsministeriet, hvor den amerikanske charge d'affaires i »staerke vendinger«
beklager sig over lazkagen, fremgar det af et referat fra mgdet. Det er Danmarks trovaerdighed, der star
pa spil.

Amerikanerne finder »det helt overraskende, at noget saddant kunne ske i et land som Danmark,« og de
sperger, »hvorledes de ville kunne formidle yderligere materiale vedrgrende ROJ TV/ PKK, uden at det
ville havne i pressen«. De vil 0gsa gerne vide, om ministeriet har indledt en jagt pa den, der havde
lzekket noten.

En umulig sag

En embedsmand teet pa forlgbet forteeller i dag, at mange i ministeriet dengang taenkte: »For pokker,
skal vi nu have en krise med amerikanerne.« Sagen udstiller, at der skulle en amerikansk reprimande til,
fgr spgrgsmalet om ROJ TV blev taget alvorligt i den danske centraladministration.

Som kilden beskriver det: ROJ-sagen var »irriterende«. En sag, »som vi alle gerne havde vaeret foruden,
for den var umulig at lande pa en made, s alle var tilfredse.« Professor Uffe @stergaard mener, at
forklaringen pa den danske nglen er oplagt: »Man er blevet fanget af Muhammed-krisen, hvor Danmark
har gjort det svaert for sig selv. Kan man lukke en TV-station samtidig med, at man star stejit p3
ytringsfrineden? Det er det dilemma, som Danmark er ramt midt ned i.« Nonchalant holdning Siden
oktober 2005 er indlgbet en stribe andre og lige 53 utalmodige henvendelser fra andre
samarbejdspartnere i kampen mod terror.

»Man kan vare venlig og fortolke det som dansk konsekvens og beslutsomhed i forhold til
ytringsfriheden.

Men sagen er nok na@rmere et udtryk for vaghed og ubeslutsomhed.

{ veerste fald et udtryk for en ligegyldighed fra de danske myndigheders side, « siger Uffe @stergaard.
Han minder om, at alarmklokkerne har ringet flere gange. Den tyrkiske premierminister Tayyip Recep
Erdogan udvandrede i november 2005 fra et pressemgde i Kgbenhavn med Anders Fogh Rasmussen i
protest mod en tilstedevasrende journalist fra ROJ TV. Samme Erdogan truede i fjor med et veto mod
Fogh som NATO-generalsekretzer.



»53 man burde maske overveje at bruge lidt flere kraefter pa sagen. Der er en fornemmelse af, at Tyrkiet
ikke er et stort og vigtigt land, og vi har en lidt nonchalant holdning over for Tyrkiet. Der er en solid anti-
tyrkisk holdning herhjemme, s& det er et nemt standpunkt at tage.

Men det er ikke et heit skgnt billede, som Danmark sender til sine allierede, « fastslar Uffe @stergaard.

Er PKK terrorister?

Ekspert i international politik Peter Viggo Jakobsen fra Kgbenhavns Universitet tvivler p3, at
Muhammedkrisen baerer skylden, men er enig i, at der naeppe er megen forstielse blandt Danmarks
allierede for handteringen af sagen mod ROJ TV.

»Det er nok snarere udtryk for, at beviserne ikke har vaeret tungtvejende nok, og at Danmark ikke anser
PKK for terrorister pa linje med al-Qaeda. Opfattelsen er nok snarere, at PKK er en national
selvstaendighedsbevaegelse, og derfor er man uenig i den hirde linje, som Tyrkiet har lagt over for PKK, «
papeger Peter Viggo Jakobsen.

Faktum er dog, at Danmark har vaeret med til at szette PKK pa EUs terrorliste og dermed forpligtet sig ti
at modarbejde organisationen.

Belgien bevidst valgt

Praecis samme besked havde den davaerende amerikanske viceudenrigsminister og chefkoordinator for
terrorbekampelse, Frank Urbancic med sig, da han i 2008 besggte Udenrigsministeriet i Kgbenhavn.

Det er uvist, hvem han mgdtes med. Derimod st3r det klart, at han rejste fra Danmark med
fornemmelsen af, at regeringen nglede og havde et »sarligt probleme. S3dan udtrykte han det nogle
dage senere, da han i Ankara mgdtes med tyrkiske diplomater og journalister.

Berlingske Tidende har i det amerikanske udenrigsministerium fundet et referat af mgdet. Af referatet
fremgar, at PKK efter amerikansk vurdering bevidst har udvalgt sig Belgien som central for sine politiske
og kriminelle aktiviteter i Europa - og Danmark til TV-stationen ROI.

»Det virker narmest, som om PKK har en handbog i europaisk lovgivning, og de kender ethvert hul i
loven - ethvert sted hvor de ikke kan rammes pa tvaers af greenser.

De har fundet ud af, at de kan ga ngjagtig s& langt og ikke leengere i Danmark i forhold til
ytringsfriheden,« forklarede Frank Urbancic.

Er danskerne ikke »ekstremt naive«, blev han spurgt: »Fordomme om Tyrkiet er det, du oplever overalt i
Europa, det er virkelig noget, vi er ngdt til at overvinde,« lgd svaret: »Hvad angdr ROJ TV specifikt, er vi
overbeviste om, at det er en front for en terrororganisation, det er en propagandaarm. Danskerne kan
tale for sig selv, men de har et szerligt problem pd grund af tegningerne, de er opsatte pa ikke pa nogen
made at tillade sig selv at blive set som dem, der begraenser ytringsfriheden. Og dette er et eksempel p3
den klogskab, jeg naevnte, hos de mennesker, som vi forsgger at modarbejde.« Den amerikanske
viceudenrigsminister oplyste, at USA »bestemt opfordrede« danskerne til at komme i sving med
efterforskningen imod ROJ TV.

kaen@berlingske.dk sibe@berlingske.dk

»Det er overraskende, at USA har reageret sa steerkt i denne sag. Givet det danske forhold til USA er det
en stor ting, at Danmark ikke har gjort noget trods de amerikanske protester...« UFFE @STERGAARD,
professor i europzeisk historie, CBS Handelshgjskolen i Kgbenhavn »Vi anmoder kraftigt den danske
regering om at lukke og indefryse vaerdierne hos ROJ TV...« Diplomater fra den amerikanske ambassade
i Kebenhavn i en skriftlig note til Danmarks udenrigsministerium .

Fakta: Presset pa RO) TV -og Danmark

En raekke af Danmarks narmeste samarbejdspartnere i kampen mod terror er langt hardere end
danskerne i deres syn p3 ROJ TV, der sender med dansk licens. USA, Tyskland og Belgien opfatter
officielt ROJ TV som styret af PKK, der er pd EUs og USAs terrorliste.



Uden for kortet USA USA afleverede i 2005 en officiel protest imod den danske sendetilladelse til ROJ

TV. 1 2008 var den amerikanske anti-terrorkoordinator i Danmark for at f3 lukket ROJ TV: " Stationen er
en del af PKK. Det er der ingen tvivl om," Igd beskeden. USA ” s finansministerium har sat PKK-lederen,
Zubeyir Aydar, pa en officiel liste over narkobagmaend. Aydar har holdt mgde med RO) TVs
bestyrelsesformand, Henrik C. Winkel.

TYSKLAND Den tyske sikkerhedstjeneste rubricerer ROJ TV som propagandakanal for PKK. Det tyske
indenrigsministerium forbgd i 2008 modtagelse af ROJ TVs signal. Forbuddet blev ophaevet i ar af tysk
domstol. Dommen lgd, at nok var der fart bevis for, at ROJ TV kunne forbydes, men i forhold til EU-
regler kan kun det land, som udsteder sendetiiladeise, udstede et forbud -altsd Danmark. Sagen er nu p3
vej til EF-Domstolen. De tyske myndigheder har for nylig rykket Danmark for, hvornar den fem &r lange
efterforskning mod RO TV er faerdig.

BELGIEN Den belgiske sikkerhedstjeneste rubricerer ROJ TV som styret af PKK. Belgiske myndigheder har
gennemfart flere aktioner mod ROJ TVs studier uden for Bruxelles og produktionsselskabet ROJ NV, der
leverer hovedparten af nyheds-og debatprogrammerne tif ROJ TV. | marts blev flere anholdt -bl. a. Remzi
Kartal og ZUbeyir Aydar, henholdsvis formand for og eksekutivmediem af Kongra-Gel { PKKs officielle
navn i dag). Kartal og Aydar har mgdtes med bestyrelsesformand i ROJ TV, Henrik C. Winkel.

SCHWEIZ Schweiz har to gange skriftligt spurgt Radio-& TV-naesvnet i Danmark, hvorfor ROJ TV ikke er
forbudt. ENGLAND Briterne lukkede i 1999 MED TV -en forlgber for ROJ TV -pd grund af opfordringer til
had { vold og terror mod den tyrkiske stat). Har forbudt indrejse til Remzi Kartal. Kartal har mgdtes med
ROJ TVs bestyrelsesformand, Henrik C. Winkel.

FRANKRIG Lukkede i 2004 MEDYA TV pa grund af opfordringer til had og forbindelse tit PKK. F3 dage
senere begyndte ROJ TV at sende fra Danmark. Fransk politi anholdt i marts i &r flere nuvaerende og
tidligere ansatte i ROJ TV. Alle er lgsladt igen.

TYRKIET Tyrkiets premierminister Erdogan udvandrede i 2005 fra pressemgde i Kgbenhavn med
daveerende statsminister Anders Fogh Rasmussen, Det skete i protest mod tilstedevaerelsen af en
journalist fra ROJ TV. Erdogan truede i 2009 med et veto mod Fogh som NATOs generalsekretaer med
ROJ TV som primzer begrundelse. Den tyrkiske ambassade har i mindst syv tilfeelde siden 2004 henvendt
sig til den danske regering med krav om at fa lukket RO} TV. Ambassaden har tre gange klaget til Radio-&
TV-nzzvnet over ROJ TVs udsendelser, som ifglge tyrkerne opfordrer til had. Alle klager er blevet afvist.
Den danske ambassadgr i Tyrkiet er mindst én gang blevet indkaldt til samtale af den tyrkiske regering.
Senest har den tyrkiske ambassad@r den 5. maj i ar i et mgde med justitsminister Lars Barfoed (K)
presset pa for at fa en afklaring pé sagen.




Jens Arleth Hemstra Greesholm

From:

Sent:

To:

Co:

Subject:
Attachments:

Klassifikation:

T.o.

Mvh,
Helie / UP

ra: UP

Sendt: 15. april 2009 10:35

Helle Agerdal Olsen

15, april 2009 12:22

Ankara; Seren Jacobsen (Ankara); Jesper Vahr
Lis K. Christensen

VS: UM-ARK: Sender: ROJ TV - Appel om statte til Roj-T
VS_ Sender_ ROJ TV - Appel om stotte til Roj-TV{4968%38).rii; Dans
Roj-TV-appellen_wps_doc - VS_ Sender ROJ TV - Apls

TV(4968238).doc

UKLASSIFICERET

Til: Helle Agerdal Olsen; Lis K. Christensen

Emne: VS: UM-ARK: Sender: ROJ TV - Appel om stette il Roj-TV

Fra: dok@um.dk [mailto:dok@um.dk]

Sendt: 15. april 2009 08:54

Til: UP

Emne: UM-ARK: Sender: RO3 TV - Appel om statte til Roj-TV

Journalnr:
Aktnummer:
Tekst:
Akttype:
Aktgruppe:
antor:
arkiv:
Nummer:
Aktdato:
Modtaget:
Indblilk:
Kias.grad:

Kopi til:
Parter: (1)

Dokumenter:

om @‘atte 1| Roj-

v

LﬂLﬂ&AA £ P

5.D.24.a., Danmark - Tyrkiet: Politiske forhold.

551

Sender: ROJ TV - Appel om stgtte til Roj-TV

1, Indgéende

E, E-Meddelelse
UP, UP (Udenrigspolitik)
1, Arkivenhed 1

15-04-2009
15-04-2009

Afsender: Karl Jacobsen

Akteret: VS: Sender: ROJ TV - Appel om stgtte til Roj-TV
Akteret: Dansk overs?ttelse af Roj-TV-appellen.wps.doc - VS:
Sender: ROJ TV - Appel om stgtte til Roj-TV

overs_lteise af

21



Fra: Udenrigsministeriet

Sendt: 15, aprit 2009 08:44

Til: Arkivl

Emne: VS: Sender: ROJ TV - Appel om statte til Roj-TV

Vedhaeftede filer: Dansk overszttelse af Roj-TV-appellen.wps; Dansk oversattelse af Roj-Tv-

appellen.wps.doc

----- Oprindelig meddelelse-----

Fra: jacobsen_karl@yaheoo.co.uk [mailto: jacobsen_karl@yahoo.co.uk]
Sendt: 14, april 2009 16:03

Til: Karl Jacobsen

Emne: Fw: Sender: ROJ TV - Appel om stgtte til Roj-TV

--- On Mon, 13/4/09, Karl Jacobsen <jacobsen karl@yahoo.co.uk> wrote:

> From: Karl Jacobsen <jacobsen_kari@yahoo.co.ulk>

> Subject: Fw: Sender: ROJ TV - Appel om stette til Roj-TV
> To: "Karl Jacobsen” <jacobsen_karl@yahoo.co.uk>

> Date: Monday, 13 April, 2009, 2:32 PM

> Kaere venner vedhzaeftet finder i en

> appel om at stptte Roj-TV

>

> --- On Frf, 13/3/09, mail.kurder.dk <ffeykurd@kurd >
> wrote;

>

> > From: mail.kurder.dk <ffeykurd@kurder.dk>
> > Subject: Sender: ROJ TV - Appel om stgtte til Roj-TV
> » To: jacobsen_kari@yahoo.co.uk

> > Date: Friday, 13 March, 2009, 2:30 PM

> >

> >ROJTV

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> > R0OJ TVMALPERA .

> > DESTEKKIRINA RQJ TV'YE

> >

> >

> >

> > Rlpela pésin



TU JI DESTEKE BIDE!
IMZE

KURD]

TURKCE

ENGLISH

MALPERA DESTEKKIRINA ROJ TV'YE

Tu )i DESTEKE
BIDE!

Nav, pasnav( Ad Soyad
{(Name Surname)

Pise { Meslek ) (
Profession )

welat ( Ulke ) (
Country )

Bajar { Sehir ) (
City )

E-mail

VY VVVVVVVYVVVVVVYVVYVVYVVYVVYVVYVEVYVVYVYVYVVYVYVYVYVYYYVYVVVYVYYVYVVYVVYYYVYY

BANG

> Dewleta Tirk di civina

> > bilind a NATOvyé de ji
> bo betalkirina iisansa

> > (dest(ira wesané ya)

> > televizyona me RQO)
> TVyé bazar kirin ( di gada

VVVVVVVVVYVVVVVVVVYVVVYVYVVVYVYVYVVYVYVVYVVVYVVVYVVYVVVYVVYVVYYV VYV VVVYYY



A

VVVVVVVYVVVVVYVVYVYVVVVVVVYVVVYVVVVYVVVVVYVVVVYVVVYVYVYVVYVVVVVVVYVYVY

> navneteweyi de mohra xwe i
> bin skandaleke nii a
diplomatik xist. Di berdéla

> ku serokweziré Danimarké

> biréz Fog Rasmussen
weke seroké gisti yé NATOyé

> were hilbajartin, dewleta

> Tirk xwest televizyona

rme ROJ TV were girtin i di

> vé& mijaré de bl sedema

> skandaleke

diptomatik. Dewleta Tirk bi vi awayi
> ne tené civina bilind 4

> welatén endam én
NATOvéE ji bo berjewendiyén xwe
> bi kar anin, her weha

> nisan da ka gendi

bébext, bédad O zalimane li

> diji Kurdan tevdigere. Dewama
> wé...

> -

> GAGRI

> Tirk devieti,

> NATO zirvesinde

> Televizyonumuz ROJ
TV'nin lisansinin iptal

> edilmesini pazariik konusu

> yaparak, uluslararasi
dizeyde yeni bir diplomatik

> skandala imza

> atmistir. Devami...
>
> NOTICE

> The Turkish

> State has caused a new

> diplomatic scandal at

an international level in the

> NATO meeting by making

> the cancellation of our
RI TV's licence a point

> of bargain. The Turkish

S State has caused a
diplomatic scandal by requiring
> the cancellation of RQJ

> TV's licence in return

of the President of

> Denmark Mr Fog Rasmussen's

> election as Secretary
General of NATO. Fuli

> story...

>



> >

=

> > Hejmara gisti ya imzeyan:: 6773 Mallava
> jl bo desteka we

>

Ev malper berhemeke ROJ) TVye ye.

Dizayngéker: Mazium DERSIM

VVVVVVVVVVVVYVY
VVVVVVVVY



NOTITS

Den tyrkiske stat har pa internationalt niveau
forarsaget en diplomatisk skandale ved pa NATO-medet
at gore ophes-

velsen af vores Roj-TV's sendelicens til et
stridsspergsmal,

Den tyrkiske stat har afstedkommet en diplomatisk
skandale ved at krave ophavelsse af Roj-TV's licens
til gengzld for statsminister hr. Anders Fogh
Rasmussens valg som NATO's Generalsekretzr. Den
tyrkiske stat har ikke blot gjort NATO-medlemmerne
til et instrument for egne interesser men har ogsa
klart vist hvor grusomt, uretfardigt og tyrannisk det
behandler det kurdiske folk.

Den tyrkiske stat har ikke blot begranset sig til
iverksattelsen af metoder som som benagtelse, eksil,
plyndring, tortur og massakrer imod kurderne men har
ogsa gjort USA og de europaiske lande til en del af
forbrydelserne ved at forsege at fa lukket Roj-TV.
Tyrkiet har forsegt at overfeore sin fornagtelse af
kurdisk sprog og kultur pa den europaiske civilisation
og de demokratiske stater, der er blevet opbygget pa
grundlag af denne civilisation.

Den tyrkiske stat taget enhver muligmetode i anvendelse
for at fjerne det kurdiske folks fundamentale ret til
at sende radio og TV p& sit eget sprog ved at gere
Roj-TV til et stridspunkt p& NATO-mgdet ved at erkllare
"enten lukker Roj-TV eller Mr. Rasmussen bliver ikke
Generalsekretar”.

Vi vil havde, at Roj-TV som grundlag har kurdernes
ret til ytringsfrihed p& deres eget sprog, beskytelse
af den kurdiske kultur og opretholdelse af
Asuri-Suraniernes og arabernes sprog som levende sprog,
som er blevet forneget af den tyrkiske stat; og disse
rettigheder udspringer af internationale love, fri
bevidsthed og ytringsfrihed. Og nu sgger man at blokere
for en nations og talrige etniske minoriteters ret
til informationsfrihed.

Vi mad sige "STOP" til denne uretfardighed,

tilbagestdende tenkeméde, massakrer p& kurderne og
deres sprog og de beskidte forbrydesler, benzgtelser
og afpresning foretaget af den tyrkiske stat. En lukning
af Roj-TV ville vare et tilbageskridt, forraderi,
fornegtelse af kurderne



ogvillegpredemtil et instrument foruslerelationer.
Vi ville ikke tillade dette at ske.

En lukning af Roj-TV ville betyde, at den europaiske
civilisationblev til et redskab for en antidemokratisk
stat, som er blevet opbygget pd minoriteters blod og

massakrer pd mange folkeslag, der begyndte med
armenierne. Vi ville ikke tillade dette at ske.

Vi opfordrer alle der anser sig selv for at veare

‘oplyste’, 'demcokrater' og 'et menenskeligt vasen'
til ikke pa grund af samarbejde med den danske regering
at afvige fra internationale normer,
menneskerettighederne og ytrings- og
bebidsthedsfriheden.

Roj-TV er frihedens, rettens, proletarernes, de

undertryktes og kurdernes stemme og en stemme for alle
dem, der tror pa

'en anden verden er mulig'. Vi beder derfor alle, der
stotter opfordringen 'FINGRENE VEK FRS ROJ-TV' om at
stotte denne appel.



21



L.R./radVahrRasmussenRojBU apr18 09

RADIKAL - April 18, 2009
News Article by the Ankara Office, page 1 & 14

Page 1;

‘THE TARGET TOTALLY MISSED’ AT THE NATO FOR THE
SECOND TIME:
NO PROMISE WAS MADE FOR RO) TV

Just like the ‘apology for the caricatures’, the allegation on Roj TV to be closed has
been void!

Another empty promise

The promise, which was said to have been made for the closure of Roj TV, has
also turned out to be void just as the promise allegedly made for an apology on the caricatures
before Turkey approved Rasmussen’s NATO paosition as the Secretary Generai., Ambassador
Vahr said: “The PKK is & terror organization but Roj TV is also broadcasting under the Danish
license.”

The first disillusionment

Vahr concluded the matter in the following manner: “Just fike all broadcasting
companies, Roj TV is also obliged to comply with the laws of the country. So long as it
complies with the faws, the government cannot annul its license.” At the Afliance of
Civilizations in Istanbul, Rasmussen had sufficed by saying, “we should be respectful for the
beliefs”.

Page 14:

THE NEWS ON ‘ROJ TV WOULD BE CLOSED’
ALSO TURNED OUT TO BE A SHAM

After the allegation that Rasmussen would apologize for the caricatures on Prophet
Mohamined, the ‘leaked’ news that Denmark had promised to close the Roj TV also
turned out to be a lie

After the news that the Danish Prime Minister Anders Fogh Rasmussen promised
'to apologize for the caricatures on Prophet Mohammed’ in exchange for the position as the
NATO Secretary General, the news that Denmark would close the Roj TV, the pro-PKK
broadcasting company, has also turned out to be a lie. The Ambassador of Denmark In Ankara,
Jesper Vahr, has officially denied the news that they had made a promise on the closure of the
Roj TV.

Upon Ankara‘’s veto against Rasmussen’s becoming the Secretary General of the
NATO at the Summit on April 4™, where Abdullah Gl had represented Turkey, had led to a
crisis. The US President Barrack Obama had intervened and Turkey had lifted her veto. After
this decision, the governmental sources leaked that Rasmussen had promised “to apologize for
the caricatures of the Prophet Mohammed, which had been published in the Danish



newspapers” and “to close Roj TV”. These news were covered extensively particutarly in the
pro-AKP media organs,

Rasmussen did not confirm

However, Rasmussen who came to Istanbul for the 2™ Forum of the Alliance of
Civilizations did not apologize for the caricatures on Prophet Mohammed; neither did he
confirm that he had made such a promise.

On the closure of the Roj TV, Rasmussen had also conveyed ambiguous
messages. The Ambassador of Denmark in Ankara, Vahr, has put the final full-stop to these
allegations.

The Ambassador pointed out that they did not support the PKK and said the
following: “Denmark firmly condemns the PKK as a terrorist organization. Moreover, Denmark
was instrumental in ensuring that the PKK was put on the EU’s terrorist list. Roj TV is
broadcasting on the Danish license. The issuing of licenses to TV broadcasters serves a number
of technical and administrative purposes. As in all other cases, this broadcasting license does
in no way imply Danish authorities’ endorsement of or support for the editorial line of the
broadcaster in question. As all other TV-broadcasters, Roj TV has to abide by relevant Danish
legislation. As long as it does so, the government cannot revoke a broadcasting license,”

‘The decision lies with the judiciary’

In response to the question if there was an investigation against Roj TV,
Ambassador Vahr furnished the following response: “The Danish prosecuting authorities (the
public prosecution) are undertaking a2 criminal investigation into Roj TV. The decision on
whether or not to take the matter to court rests exclusively with the prosecuting authorities,
This is not a political decision. The decision of the prosecution authorities wili be based on
whether it is assessed that there is sufficient evidence that Raj TV is violating the Danish
criminal law. If evidence can be provided that Roj TV violates the Danish criminal law, the
necessary consequences will be drawn. The Danish government cannot interfere with the work
of the relevant Danish authorities In an ongoing investigation.”

As to the question on whether Ro] TV will be closed, Vabr responded by saying:
"Denmark cannot give such guarantees because this is not a political decision.”

As to Turkey's membership to the EU, the Ambassador made the following
assessments: “Denmark welcomes the commencement of Turkey’s accession negotiations with
the EU, the objective of which is Turkish membership of the EU. The Danish parliament
confirmed this longstanding basic position in a vote following a debated dedicated to Turkey
and the EU on March 26, 2009.”



I

L.R./Haber7VahrRasmussenRojEV apri8 09

HABER 7 - April 18, 2009
News Article, On Line

IS THE NEWS ON 'ROJ TV TO BE CLOSED’ A
SHAM

Following the allegation that Rasmussen will apologize for the caricatures on
Prophet Mohammed, the Danish front has denied that Denmark made a promise for
the closura of Roj TV.

After the news that the Danish Prime Minister Anders Fogh Rasmussen promised
‘to apologize for the caricatures on Prophet Mohammead’ in exchange for the position as the
NATO Secretary General, the news that Denmark would close the Roj TV, the pro-PKK
broadcasting company, has also turned out to be a lie. The Ambassador of Denmark in Ankara,
Jesper Vahr, has officially denied the news that they had made a promise on the closure of the
Roj TV,

Upon Ankara’s veto against Rasmussen’s becoming the Secretary General of the
NATO at the Summit on April 4™, where Abdullah Gii had represented Turkey, had led to a
crisis. The US President Barrack Obama had Intervened and Turkey had lifted her veto. After
this decision, the governmental sources leaked that Rasmussen had promised “to apologize for
the caricatures of the Prophet Mohammed, which had been pubiished in the Danish
newspapers” and “to close Ro] TV". These news were covered extensively particularly in the
pro-AKP media organs.

Rasmussen did not confirm

However, Rasmussen who came to Istanbul for the 2™ Forum of the Alliance of
Civilizations did not apologize for the caricatures on Prophet Mohammed; neither did he
confirm that he had made such a promise.

On the closure of the Roj TV, Rasmussen had also conveyed ambiguous
messages. The Ambassador of Denmark In Ankara, Vahr, has put the final full-stop to these
allegations.

The Ambassador pointed out that they did not support the PKK and said the
following: “Denmark firmly condemns the PKK as a terrorist organization. Moreover, Denmark
was instrumental in ensuring that the PKK was put on the EU's terrorist list, Roj TV is
broadcasting on the Danish license. The issuing of licenses to TV broadcasters serves a number
of technical and administrative purposes. As in all other cases, this broadcasting license does
in no way imply Danish authorities’ endorsement of or support for the editorial line of the
broadcaster in question. As all other TV-broadcasters, Roj TV has to abide by retevant Danish
legislation. As long as it does so, the government cannot revoke a broadcasting license.”

On April 6™ Rasmussen came to Turkey and fell down the stairs of the hotel and
had dislocated his arm.

‘The decision lles with the judiciary’
In response to the question if there was an investigation against Roj TV,

Ambassador Vahr furnished the following response: “The Danish prosecuting authorities (the
public prosecution) are undertaking a criminal investigation into Roj TV. The decision on



whether or not to take the matter to court restc exclusively with the prosecuting authorities.
This is not a political decislon. The decision of the prosecution authorities will be based on
whether it is assessed that there is sufficient evidence that Roj TV is violating the Danish
criminal faw. If evidence can be provided that Roj TV violates the Danish criminal taw, the
necessary consequences will be drawn. The Danish government cannot interfere with the work
of the relevant Danish authorities in an ongoing investigation,”

As to the question on whether Roj TV will be closed, Vahr responded by saying:
"Denmark cannot give such guarantees because this is not a political decision.”

As to Turkey's membership to the EU, the Ambassador made the foliowing
assessments: "Denmark welcomes the commencement of Turkey's accession negotiations with
the EU, the objective of which is Turkish membership of the EU. The Danish parliament
confirmed this longstanding basic position in a vote following a debated dedicated to Yurkey
and the EU on March 26, 2009.”



L.R./StarGazeteRojThreatensDKSilent apr20 09

STAR GAZETE - April 20, 2009
News Article, Diyarbakir Office, On Line

ROJ TV THREATENED, DENMARK REMAINED SILENT

Roj TV known for its pro-PKK broadcasts and Denmark, the centre of the caricature
crisis causing uproar in the Musiim world, did not keep her promise, She remained
silent towards Roj TV, broadcasting the statement of the Kurdistan People’s
Initiative - the side organization of the PKK -~ making the AKP administrators and
Fetullah Giilen an open target

The statement criticizes the recent operations directed agalnst the DTP and briefly
says: "We know the reason for the operations. The institutions belonging to the Gillen
Congregation and the AKP administrators in the Kurdistan and Turkish metropolises are our
open target. Every act conducted against all the administrators, the Institutions and
organizations affiliated with the AKP and the institutions serving for the Fetullah Gilen gang in
all the metropolises of Turkey and particularly in the cities of Kurdistan are a legitimate right.”

For a long time Denmark had kept her ears closed to Turkey's requests in
connection with the Roj TV, which makes propaganda for the PKK - until the election for the
NATO Secretary General, The former Danish Prime Minister Anders Fogh Rasmussen, who
became the Secretary General for the NATO with Turkey's approval, had said that his country
would take all the measures in order to prevent terrorist acts and he had said that Roj TV
would be closed,



From: Ole Egberg Mikkelsen

Sent: 01 September 2010 10:23

To: Jprgen Gammelgaard

Cc: SP; TER; EUP; Per Fabricius Andersen; Michael Suhr; Ankara, Archive; Nikolaj Harris
Subject: FW: Amb. Ankara - tyrkiske reaktioner pa den seneste udvikling i ROJ-TV-sagen
Attachments: Pressemeddelse 310810.docx

!'Easslflhtlup*

| L“P'”f- g A

ddelelse | uﬂfﬂa:iel nversae:tte!se
mvh Ole g

.“4-; ".I_.iu_ﬂ_:’hm umw-ﬂ-ﬂ?-'m%""‘ _=,; *;_4 |_ i fb-.-..--_..,:."..
Bie Egberg- Mildeisen o« i i e
gL OT'Septamber 2010 10:16 . ... R
. TORGUPS TERC = cbbiigs S0 '.w%@@ﬂ:a T o

2 HENA RREDSEN i.ede!sesforde}‘mg, san ENR; PDK; PRS;: BirektinsseRi

Bo Mﬁller, Per Fabricius Andersen; Lisbeth Zi her s (STM}, Michael Suhr; Ankara, we, Keld 2
Christensen; Nikolaj Harris; Susan Harding-Smith; Bent Wigotski
Subject: Amb. Ankara - tyrkiske reaktioner p& den seneste udvikling | ROJ-TV-sagen

3: Beslutningen om at rejse tiltale mod ROJ-TV var breaking news i alle tyrkiske
elektroniske medier tirsdag eftermiddag og aften. Nyheden fremkom samtidig med
premierminister Erdogans tv-transmitterede tale ved et stort valgmegde i forbindelse med

23



folkeafstemningen den 12. september om forfatningsaendringer. De fleste tv-kanaler bragte
nyheden som flash info i bunden af billedet, mens transmissionen af Erdogans tale fortsatte.
Nyheden blev derfor hurtigt kendt i Tyrkiet. Ogsa i aftenens nyhedsudsendelser havde
sagen en fremtraadende placering og tilsvarende her til morgen. Billeddeskningen er i de
fleste tilfaelde interview med statsadvokaten for Kgbenhavn og Bornholm.

4: Den indledende dakning af sagen er neutral og refererende og for de fleste mediers
vedkommende baseret pa de internationale nyhedsbureauers telegrammer eller tyrkiske
korrespondenter i Kgbenhavn, jfr. eksempelvis vedhzeftede forsideartikel fra dagbladet
Sabah (oversaettelse til engelsk nedenfor). Den danske politiske debat om det tidsmaessige
forlgb af efterforskningen er ikke genstand for omtale, om end enkelte medier med
overskrifter som "Endelig!” og "God morgen Danmark” nok antyder, at efterforskningen
kunne have forlgbet hurtigere. De politiske ledere, herunder fra det overvejende kurdiske
parti BDP, har (endnu) ikke udtalt sig i sagen.

Otle Egberg Mikkelsen - amb. Ankara

TR EE T T AR - DA ST TR R ‘igf'
Qéfj -r""“ A _.‘... "‘-'I-'FM;-' O PR e A AR kx5 -. : itk “*}-
2
2% AF eptemb‘er 01, 2010: News Article by Sadi Tekehog!u m Copenh‘a"gen, ‘ﬁage 1 and i’,,
;a xfﬂﬁfﬁmsaseﬁsﬁﬁeﬁmswmﬁM**x AR ,_;!
4_#.@_.” b

G

H b - a . e v gk o] PO

._ _-J

£ v

X% " i % ;
For thef"}‘rst time Denmark has launched a closure case agamst R%J TV, the medra orgap oﬁ 4
the PKK, on the grounds of support for terrorism

raided the ROJ TV headquarters It is expected that ROJ TV broadcasts wou!d be suspended untrf the
case is concluded.



Anklagemyndigheden i Koebenhavn har 1 dag (den 31. August) meddelt, at der er blevet aabnet en
retssag mod ROJ TV, Mezopotamya TV og Mezopotamya Medie firmaet, der stoetter PKK terror

organisationens aktiviteter.

I'udtalelsen bekraeftes det, at PKK er en terror organisationen og der bliver peget paa,at ROJ TV's
udsendelser er en slags propaganda og stoette for terror organisationen PKK.

Med hensyn til den internationale bekaempelse mod terror er vi er glade for den rigtige beslutning
der er taget af den danske stat, med henblik paa aabning af retssag mod PKX terror organisationens
medie grupper.

Vores forventning er, at disse medie grupper der stoetter terror og opfordrer til vold, faar den straf
de har fortjent i den endelige retslige prosedure.

Ny

No:
197

31 Agustos 2010
ACIKLAMA

Kopenhag Bolge Bassavciligi tarafindan bugiin (31 Agustos) yapilan agiklamada, PKK terér
drgiitiinlin faaliyetlerini tesvik ettikleri gerekg¢esiyle ROJ TV ve Mezopotamya TV ile bu kanallari
biinyesinde bulunduran Mezopotamya Y ayincilik Sirketi'ne karsi dava agildigi bildirilmektedir.
Aciklamada, PKK'nin ter6r orgiitii vasfi teyid edilerek, ROJ TV yayinlarinin PKK'yi destekleyen
propaganda niteligine isaret edilmektedir.

Danimarka Hiikiimetinin, terdrizmle miicadele alanindaki uluslararasi yitkiimliiliiklerine de uygun
olarak, PKK terdr orgiitiiniin yayin organlari aleyhinde dava a¢ilmasi yoniindeki isabetli kararini
memnuniyetle karsiliyoruz.

Izlenecek hukuki siire¢ sonunda, terérii destekleyen ve siddet kullanimini tesvik eden bu yayin
organlarinin hak ettikleri cezaya ¢arptirilmasini beklemekteyiz.



H.C./RejTVCase oct 05 10

Hurriyet (page 27, circulation 446.431)
October 5, 2010

Seize Roj TV

New Initiative from the Copenhagen Prosecutor's Office

In a suprise move yesterday evening, the Copenhagen Prosecutor's Office demanded that Roj
TV, the mouthpiece of the PKK in Europe, cease broadcasts at once and that all assets of the
Mesopotamia Broadcasting company, which is connected to Roj TV, be seized. In a writ to the
court, the Copenhagen Prosecutor's Office argued that interviews and footage of attacks
broadcast on Roj TV supports the PKK and encourages people to join the organization. The
same prosecutor's office had seized all bank accounts of Roj TV on August 30.

Interesting Timing

Roj TV broadcasts under a license issued by Denmark. Turkey had asked Denmark through
several initiatives to stop Rej TV broadcasts, but had failed to get a result. Interestingly, the
move by the Copenhagen Prosecutor's Office followed Turkish efforts on the international

arena -- both by ministers and the undersectretary of MIT (the Turkish secret service) -- to
disband the PKK. It was also noted that the prosecutor's decision came before NATO Secretary
General Anders Fogh Rasmussen's visit to Turkey on October 7 during which he will discuss the
fight against terrorism. When Turkey approved Rasmussen as secretary general at the NATO
summit iast year, it listed as conditions the appointment of a Turkish deputy secretary-general
and the closure of Roj TV by Denmark.

Claims of Danish prosecutor in Turkey
Meantime, there are claims that a Danish prosecutor (*) investigating Roj TV is in Turkey and

has met both Turkish judicial officials as well as PKK members-turned-informers.

(*) Translator's note: The word used in the Hurriyet article is avci, which means "hunter". 1
believe it is a typo and that the intended word is actually savci, which means "prosecutor”

2



ROJ TV'YE EL KONULSUN

Yayin Adi : Hiirriyet Sayfa

_ i :lstambul

127 Tarih : 05.10.2010
Periyod : Gunlik

Tiraj’ : 443.829 1/1

Roj TV’ye
el konulsun

B Ugur ERGAN Kor emha Savalg'mn
ANKARA DENNAS ) civigiminin,

op o > a‘%hglﬂndan Tiirkiye'nin

ENHA . oaficim PXK'nn tasfiye

KSaVﬂhﬁl yen. g1r1§1m edilmesi icin hem

diin aksam bakanlar hem de
stirpriz bir girisimde bulu- MIT Miistesan diizeyinde yii-
narak, PKK'min Avrupa’dald  pijttiigii uluslararast girisim-
yaym orgam olan RojTVnin  Jerden sonra gelmesi dikkat
yaymlannin derhal durdw-  cekii, Savaligin karanmn, 7
rulmas ve bu televizyonun  Ekim'de Tiirkiye'ye gelecek
bagh oldugu Mezopotamya  ye terdrizmle miicadeleyi de
Yayin Kurulugu'nun tim goriigecek olan NATO'nun
mal varlhklanna el konul- Danimarkali Gene! Sekreteri
masini talep ettl. Kopenhag  Anders Fogh Rasmussen'in
Savah@’min mahkemeye ziyareti sncesine denk
gonderdigi yandaRojTV'de  gelmesi de anlamh bulundu.
yaymlanan roportajlar ve sal- - Tiirkiye gegen yilkd NATO
din giriintiileriyle terdrizme  Zirvesinde Rasmussen'in ge-
destek olunduguvePKK'ya pe] sekreterligine onay verir-
katthrmn tegvik edildigi ken, bir Tiirk genel sekreter
dile getmldl. Aylli savahk Yardlmas]mn Seqﬂ_meginm
30 Aﬁustos'ta da. ROj TV’nin Yam sira Danj_n:a_tka'mn Roj
hesaplanna el koymugtu. TV'yi kapatmas sarbni da
Ilging zamanlama ortayakoymustu.

L] - ’ . L]

Roj TV, Danimarka’nin ’I'u:rklye de iddiasi
verdigi lisansla yaym Bu arada Roj TV'yle
yapiyor, Tiirkiye, Danimarka  ilgili araghrma yapan
nezdinde defalarca yapti- Danimarkah bir aveinin
g1 girisimlerle Roj TV'nin Tiirkiye'de oldugu, Tiirk adli
yaymlarmn durduruimasin:  makamlanmn yamn sira PKK
talep etmig ancak bir tiirlii itirafglanyla da goriigtigii
sonug alamamugti. Kopenhag  ileri stirtildii.

MTM Istanbul Merkez (0212) 442 20 82, Ankara (0312) 447 34 98, Izmir (0232) 465 25 15, Avrupa +49 (0) 821 2185791 www.medyatakip.com



