Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 327 (Alm. del):I brev af 1. april 2011 har udvalget efter ønske fra Pernille Frahm (SF) ogMarianne Jelved (RV) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 327:”Vil ministeren sikre, at der blandt såvel lærere, pædagoger, ledelse ogskolebestyrelser sikres kompetencer og vilje til at inkludere de elever,ministeren ønsker skal tilbage i folkeskolen, uden det medfører flugtblandt de øvrige forældre?”Svar:Regeringen har i folkeskoleudspillet lagt op til, at der som opfølgning påkommuneaftalen, indgås en inklusionsaftale med kommunerne om kon-krete mål for, hvor mange elever der skal gå i den almindelige folkeskolei henholdsvis 2020 og med et delmål i 2015.Undervisningsministeriet vil endvidere via ministeriets hjemmeside, in-formationsmøder for børne- og kulturchefer, skoleledere og PPR che-ferne og vejledende materiale fokusere på inklusion i folkeskolen.Med hensyn til lærernes kompetencer kan jeg oplyse, at alle studerendepå læreruddannelsen i løbet af deres uddannelse undervises i specialpæ-dagogiske problemstillinger, hvor målet er, at der udvikles kompetencertil at skabe, vedligeholde og lede et inkluderende fællesskab. Endvidereer det muligt for lærerstuderende at vælge linjefaget specialpædagogik. Ifaget vægtes, at de studerende professionelt kan tage stilling til special-pædagogiske problemstillinger, herunder rummelighed og inklusion. Detkan i den forbindelse nævnes, at linjefaget specialpædagogik p.t. er et afde mest populære valg hos de studerende.I forhold til lærernes efteruddannelse findes der en række forskelligeefteruddannelsestilbud på det specialpædagogiske område, herunder denpædagogiske diplomuddannelse i specialpædagogik. Her opnår de stude-rende bl.a. færdigheder i at anvende specialpædagogisk viden i lærings-miljøer og udviklingssammenhænge, der omfatter såvel inkluderendesom ekskluderende processer.
26-04-2011
2Jeg kan desuden oplyse, at inklusion og eksklusion er et af de centraletemaer, som alle pædagogstuderende stifter bekendtskab med i løbet afuddannelsen. Derudover indgår inklusion og eksklusion i samtlige af detre specialiseringer på pædagoguddannelsen.Det bør også bemærkes, at professionshøjskolerne UC Syddanmark ogUCC har etableret et videnscenter for inklusion og eksklusion, der bidra-ger til udviklingen af både uddannelsen til pædagog og de pædagogiskeefter- og videreuddannelser, ligesom der er oprettet flere relevante di-plomuddannelsesmoduler på den pædagogiske diplomuddannelse, derberører dette faglige område.Med hensyn til skoleledelsens kompetencer til at skabe en inkluderendeskole indgår der i diplomuddannelsen for ledelse, som er den mest an-vendte lederuddannelse for skoleledere, to moduler tilrettelagt for skole-ledere. Modulerne uddanner skolelederne til at varetage organisatoriskkompetenceudvikling i forhold til skolens løbende udviklingsopgaver.Jeg har endvidere kendskab til, at mange kommuner arbejder med inklu-derende arbejdsformer, og at lærere og pædagoger deltager i kollektiveuddannelsesforløb i forbindelse med indførelse af nye arbejdsformer.Herning kommune er eksempel herpå.Jeg skal i øvrigt henvise til mine svar på spørgsmål 322 og spørgsmål324.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen