Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
950030_0001.png
950030_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
DepartementschefenssekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 195 (Alm. del):I brev af 13. januar har udvalget efter ønske fra Christine Antorini (S)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 195:”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes regeringen vil sikre, at unge,der har krav på en it-rygsæk, har denne til rådighed fra første dag, depåbegynder et uddannelsesforløb?Begrundelse: Flere uddannelsesinstitutioner beretter om en aktuel vente-tid på mere end 8-10 uger hos SU-styrelsen for unge, der har krav på enit-rygsæk og anden specialpædagogisk støtte. Det betyder f.eks., at mangeordblinde elever ikke får noget ud af den første del af deres uddannelses-forløb, og i flere tilfælde er der direkte eksempler på, at personer måstoppe deres uddannelse.”Svar:Jeg har af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte fået oplyst, at det erkorrekt, at der i det seneste år i spidsbelastningsperioder har været ensagsbehandlingstid på op til 8-10 uger, hvor sagsbehandlingstiden nor-malt er på ca. 4 uger.Styrelsen oplever årligt en markant tilgang af støttemodtagere i SPS ord-ningen. Foreløbige tal for 2010 viser, at antallet af støttemodtagere alenepå ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser er stegetmed næsten 80 pct. siden 2007.SPS-ordningen har nu nået et omfang, hvor det er vanskeligt at håndtereansøgningerne inden for en rimelig tid med den nuværende konstruktion.Der er i styrelsen foretaget forskellige tiltag til at effektivisere sagsbe-handlingen, herunder automatisk tildeling af visse støtteformer samt ar-bejdsgangsanalyser.
31-01-2011
2Jeg har fokus på området og på løbende at forbedre ressourceudnyttelsentil gavn for elever og studerende. Aktuelt undersøger vi mulighederne forat udvikle en samlet ordblindetest, der kan anvendes på elever og stude-rende fra folkeskolens mellemtrin til videregående uddannelse og med-virke til at lette overgangen mellem uddannelser.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard