Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
14. februar 2011J.nr. 11-203-72
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 44 af 6. januar 2011(alm. del §7).Spørgsmål:
Finansministeren bedes oplyse, hvor mange ressourcer (årsværk og kroner), somkan frigives i den samlede offentlige sektors budgetter, hvis de offentligt ansattesbetalte frokostpause på 30 minutter blev opgivet uden anden form for lønkom-pensation.Svar:
Efter de arbejdstidsregler, der gælder for størsteparten af de offentligt ansatte,medregnes pauser, hvis de varer mindre end ½ time og den ansatte står til rådig-hed for arbejdsgiveren og ikke må forlade arbejdsstedet.Enkelte grupper har dog et egentligt overenskomstfastsat krav på en betalt spise-pause på ½ time pr. dag.Den præcise andel ansatte i den offentlige sektor med betalt spisepause er ikkekendt, jf. Lønkommissionens redegørelse maj 2010.På baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistiks Arbejdskraftundersøgelse ogberegninger foretaget af DA skønnes det imidlertid, at godt otte ud af ti ansatte istaten, kommunerne og regionerne har op til ½ times betalt spisepause pr. dag.Tilsvarende skønnes at gælde for knap fire ud af ti i den private sektor. Det skalbemærkes, at Danmarks Statistiks Arbejdskraftundersøgelse er en selvrapporteretstikprøveundersøgelse, som følgelig er forbundet med nogen usikkerhed.En medarbejder, der arbejder 37 timer om ugen fordelt på fem arbejdsdage, ogsom holder en daglig spisepause på ½ time, har en arbejdstid på 34,5 timer omugen, når spisepausen fraregnes. Spisepausen svarer dermed til 7,25 pct. af denugentlige arbejdstid på 34,5 timer i dette eksempel.. For en medarbejder, der ar-bejder mere end 37 timer om ugen, eksempelvis ved overarbejde, bliver effektenmindre end 7,25 pct.For deltidsansatte medarbejdere er problemstillingen vanskeligere. For en medar-bejder med 32 timers arbejdsuge og fire arbejdsdage er effekten mindre. Omvendt
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
er effekten større end 7,25 pct. for en medarbejder med 30 timers arbejdsuge for-delt på fem dage, hvis medarbejderen holder en spisepause af samme længde somfuldtidsansatte.Endvidere gælder det generelt, at effekten reduceres, hvis der holdes mindre end29 minutters pause.Det er ikke muligt at opgøre den præcise værdi af betalt spisepause i årsværk ogkroner.Til besvarelse af spørgsmålet er der lavet enoverslagsberegningmed udgangspunkt ieffekten på 7,25 pct. og under den forudsætning, at den betalte spisepause afhol-des fuldt ud af alle, der har adgang til betalt spisepause. Der er i overslagsbereg-ningen taget højde for ferie, sygedage, barsel etc.. Disse forhold reducerer effektenmed 15-20 pct.Til overslagsberegningen knytter sig følgende forudsætninger:.80 pct. af de offentligt ansatte har adgang til betalt spisepause, jf. Arbejds-kraftundersøgelsenDer regnes i årsværk – således er deltidsansatte omregnet til årsværkEt gennemsnitligt årsværk med betalt spisepause er ansat 5 dage om ugenog holder 29 minutters spisepause dagligtIngen med betalt spisepause udfører arbejde i spisepausen, dvs. pausenindregnes med fuld værdi, jf. ovenståendeEffekten som følge af ferie, sygedage, barsel etc. er reduceret med 15 pct.for den statslige sektor og 20 pct. for den kommunale/regionale sektor, jf.ovenstående
Overslagsberegningen viser således – under ovennævnte forudsætninger - hvorstor en del af arbejdstiden, som den betalte frokostpause udgør, og den betaltefrokostpause er omregnet til årsværk og til kroner (dvs. lønudgift).Det anslås, at den betalte frokostpause omregnet til årsværk samlet set udgør35.000 årsværk, svarende til en lønudgift før skat på ca. 14 mia. kr., heraf 10 mia.kr. i kommuner og regioner og 4 mia. kr. i staten.
3
Det bemærkes, at der i overslagsberegningen ikke er taget højde for:De tilfælde, hvor de fulde 29 minutter reelt ikke holdes som spisepauseDen værdi, der følger af, at medarbejderen er til rådighed for arbejdsgive-renAt arbejdsgiveren kan placere pausen fleksibelt
Ifølge ovennævnte arbejdskraftundersøgelse har knap fire ud af ti af de privatan-satte adgang til betalt frokost mod godt otte ud af ti i den offentlige sektor. Hvisandelen med adgang til betalt frokost i den offentlige sektor svarede til andelen iden private sektor, ville effekten således udgøre ca. 50 pct. af ovenstående over-slagsberegning.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen