Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 231
Offentligt
Danmarks Billedkunstlærere, Gymnasiets lærere i Billedkunst og Design og Foreningen afLæreruddannelsens Billedkunstundervisere søger foretræde for uddannelsesudvalget pådenne baggrund:
PRIORITERING AF BILLEDUNDERVISNINGEN IGRUNDSKOLE OG UNGDOMSUDDANNELSERNEBaggrund• Billeder indgår i stigende omfang i alle former for kommunikation.• Samtidig er der sket en nedprioritering af undervisningen i og med billeder gennem de seneste år.• Således er den kernefaglige undervisning i visuelle kompetencer blevet stærkt begrænset på lærer-og pædagoguddannelserne, og i gymnasiet er faget billedkunst ligeledes blevet kraftigt reduceret. Påfolkeskoleområdet går et stigende antal kommuner ned på minimumstimetal og nogle kommuner gårdirekte under det anviste timetal.OpfordringDe faglige foreninger i faget Billedkunst i Folkeskolen, Gymnasieskolen og Læreruddannelsen retterderfor indtrængende denne opfordring til folketingets uddannelsesudvalg:BØRN OG UNGE SKAL BLIVE BEDRE TIL AT KOMMUNIKERE MED BILLEDER• Derfor skal vi have et obligatorisk billedfag fra 0. – 12. skoleår• Der skal indføres afsluttende prøver i udskolingen og ungdomsuddannelserne• Der skal sikres kvalificeret billedfaglig uddannelse og efteruddannelse på alle niveauer.I et nyt billedkunstfag, som rummer en progression fra folkeskole til gymnasieskole, skal børn og ungelære at formidle deres viden, holdninger og følelser i billeder, således at de kan analysere og væremedskabende i den visuelle kultur.Faget skal have rødder i såvel det kunstneriske som det kommunikative og rette sig mod alle visuellefænomener.•Det kunstneriske:Kunstens billeder giver et historisk og globalt indblik i forskellige kulturformer, ogde er med til at nuancere børns og unges forståelse af sig selv som kommende samfunds- og verdens-borgere.•Det kommunikative:I dag er det billeder, der binder verden sammen. Vi er alle kun et klik fra atvære globale afsendere af billeder. Som samfundsborgere er det afgørende, at vi er bevidste om, hvor-dan vi kommunikerer visuelt med vores omverden, således at vi kan skabe et godt samarbejde medflest muligt.•Alle visuelle fænomener:Fagets genstandsområde spænder lige fra Mona Lisa til Facebook og fraStreet Art til design og arkitektur.
Billedkunstfaget er unikt ved at forbinde ovennævnte forståelse med et praktisk billedarbejde, hvoreleverne skal lære at udtrykke sig gennem billeder på et kvalificeret fagligt niveau lige fra børnehavek-lasse til studentereksamen.Vi lever i en tid, hvor det er nødvendig at kunne håndtere store mængder af information – ikke mindstbilledinformation. Børn og unge skal lære at kategorisere og sortere i de informationer de får, så dekan tage stilling og danne sig deres egen mening om det, de ser. Nyere hjerneforskning viser, atbilledtænkning rummer mulighed for at kunne visualisere nye ideer og organisere store mængder videnpå en overskuelig måde samt for at kunne kommunikere på en letforståelig måde.Målet er at eleverne tilegner sig visuel literacy eller visuel kompetence. Altså at man både kan forstå enforklaring og forklare en forståelse – i billeder.Der er en sammenhæng imellem faglig viden og kreativitet.Kreativitet er ikke begrænset til særlige fag, men i billedkunstfaget har vi lang erfaring i at arbejde medåbne kreative processer. Vi gør det ved at kombinere visuel kulturkompetence med kommunikativog håndværksmæssig kunnen og åbne opgaver, hvor svarene ikke er givne på forhånd. Vejledning ibilledprocesser minder om coaching deri, at underviseren får eleven til at formulere sin hensigt og til atdiskutere vejen til målet. Den åbne problemløsning i forbindelse med udvikling af håndværksmæssigefærdigheder giver børn og unge en kreativ og innovativ tilgang til deres senere studie- og arbejdsliv.Foreningerne for faget Billedkunst i Folkeskole, Gymnasium og Læreruddannelsen stiller gerne erfar-inger til rådighed for udviklingen af et nyt billedkunstfag fra 0. til 12 klassetrin, også gerne i samarbejdemed museer og andre aktører indenfor undervisning og kultur.