Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 74
Offentligt
937717_0001.png
937717_0002.png
937717_0003.png
937717_0004.png
937717_0005.png
937717_0006.png
937717_0007.png
937717_0008.png
937717_0009.png
937717_0010.png
937717_0011.png
937717_0012.png
937717_0013.png
937717_0014.png
937717_0015.png
20. december 2010Fremsat den …… af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
UdkastForslagtil
Lov om ændring af lov om sygedagpenge(Større fleksibilitet i opfølgning og indsats)
§1I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge, som bl.a. ændret ved § 1 ilov nr. 480 af 12. juni 2009, lov nr. XX (L 8) og senest ved lov nr. ZZ (L68), foretages følgende ændringer:1.I§ 11, stk. 2,indsættes efter ”oplysninger”: ”, herunder om sygdommenskarakter,”.2.§ 13, stk. 4,affattes således:”Stk. 4.Ved alle opfølgninger holdes en individuel samtale, jf. dog stk. 5og 6. Opfølgningen kan dog ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvis1) den sygemeldte forventes at genoptage arbejdet på fuld tid inden forde første 13 ugers sygefravær,2) den sygemeldte er i tilbud,3) den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdetdelvist eller4) den sygemeldte skal opereres inden for 13 uger regnet fraopfølgningstidspunktet, jf. stk. 2 og 3.”3.§ 15, stk. 7,affattes således:”Stk.7.I forbindelse med den første samtale med den sygemeldte tagerkommunen kontakt til arbejdspladsen og indgår i en dialog omarbejdspladsens mulighed for, at den sygemeldte helt eller gradvis kan vendetilbage til arbejdspladsen. Kommunen kan undlade at kontaktearbejdspladsen, hvis1) den sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk, og densygemeldte forventes at kunne vende tilbage på fuld tid inden for 13uger regnet fra det tidspunkt, hvor første opfølgningssamtale skullefinde sted eller_______________________BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2010-00XXXX
2) sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb, og densygemeldte ikke aktuelt kan vende gradvist tilbage eller deltage i tilbudefter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.”4.Efter § 15 indsættes:”§ 15 a.Kommunen kan kun iværksætte indsats efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, hvis det kan fremme arbejdsfastholdelse og enhurtigere tilbagevenden til arbejdet.Stk. 2.Hvis den sygemeldte gradvis kan vende tilbage til arbejde, kan derikke iværksættes tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats. Dog kan et tilbud iværksættes i kombination medgradvis tilbagevenden, hvis tilbuddet understøtter en hurtigeretilbagevenden.Stk. 3.Til sygemeldte i ansættelsesforhold, der har en klar diagnose ogforventes fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fraopfølgningstidspunktet, jf. § 13, stk. 2 og 3, kan der ikke iværksættes nyetilbud.”
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. maj 2011.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Større fleksibilitet i opfølgning2.1.1. Gældende ret2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Større fleksibilitet i kontakt til arbejdspladsen2.2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning2.3. Større fleksibilitet i indsatsen2.3.1. Gældende ret2.3.2. Den foreslåede ordning3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.5. De administrative konsekvenser for borgerne6. De miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningRegeringen (Venstre og Konservative), Dansk Folkeparti, Det RadikaleVenstre og Liberal Alliance har den 5. november 2010 indgået aftale om nyerammer for sygefraværsindsatsen, hvori det bl.a. er aftalt, at grupper af sygefritages for aktive tilbud og samtaler.Aftalen indgår i den samlede aftale om Finansloven for 2011.Det fremgår bl.a. af aftalen, at partierne bag sygefraværsaftalen er enige om,at der fortsat skal ydes en aktiv indsats over for sygemeldte. Indsatsen skalvære individuelt tilpasset og have fokus på, at den sygemeldte vender tilbagei job. Kommunerne skal derfor kun yde en aktiv indsats over for desygemeldte, der har behov for en indsats, og opfølgningen gøres merefleksibel for alvorligt syge og syge, der snart vender tilbage tilarbejdsmarkedet.
3
Aftalepartierne er enige om en justeret sygefraværsindsats, der består affølgende tre elementer:En ny og effektiv refusionsmodelEt fælles rådighedsloftStørre fleksibilitet i opfølgning og indsats (11 initiativer).De to førstnævnte elementer i aftalen er udmøntet i lov om ændring af lovom sygedagpenge (Ændring af refusionssatser) L 67 og lov om ændring aflov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,lov om aktiv socialpolitik og lov om kommunal udligning og generelletilskud til kommuner (Virksomhedsrettet aktivering, ændring afrefusionssystemet m.v.) L 71, som begge er vedtaget den 17. december 2010.Elementet om større fleksibilitet i opfølgning og indsats omfatter følgendeinitiativer:1. Aktive tilbud kan kun gives, hvis det tjener tilbagevenden til arbejdet2. De ”mindst syge” sygemeldte skal ikke have aktive tilbud3. Fritagelse/standby for de mest syge4. Ikke krav om samtale ved fremmøde, hvis snarlig tilbagevenden tiljob5. Ikke krav om samtale ved fremmøde, hvis der ventes på operation6. Præcisering af at gradvis tilbagevenden altid går forud for aktivetilbud7. Fleksibel kontakt til arbejdsgivere i tilknytning til første opfølgning8. Inspirationsmateriale til god kommunikation til sygemeldte9. Information til jobcentrene om standby-ordningen10. Oplysningsskema skal give information om alvorlig sygdom11. Et forbedret samarbejde med lægerne vil styrke jobcentrenesopfølgning.Dette lovforslag udmønter 7 af de 11 ovennævnte initiativer om størrefleksibilitet i opfølgning og indsats. Det drejer sig om nr. 1, 2, 4, 5, 6, 7 og10.De resterende 4 initiativer (nr. 3, 8, 9 og 11) udmøntes administrativt.Initiativerne udarbejdes hurtigst muligt og iværksættes senest 1. maj 2011.De administrative initiativer indeholder:en liste til jobcentrene med diagnoser, der anvendes til standby-ordningeninspirationsmateriale til kommunens breve til sygemeldteinformationsmateriale vedrørende standby-ordningenspilleregler for samarbejdet mellem læger og jobcentre.Med lovforslaget sikres en tilpasset indsats for alvorligt syge og syge, dersnart vender tilbage til arbejdsmarkedet. Det er afgørende, at alvorligt sygeikke belastes af sygedagpengeopfølgningen. Sygemeldte, som er meget tætpå en raskmelding, skal ikke have aktive tilbud eller kontaktes unødvendigt.Det er centralt, at kommunernes ressourcer anvendes på de sager, hvoropfølgning og aktiv indsats gør en forskel.
4
2. Lovforslagets indhold2.1. Større fleksibilitet i opfølgning2.1.1 Gældende retEfter gældende regler skal kommunen tilrettelægge og gennemføre etindividuelt og fleksibelt opfølgningsforløb under hensyn til sygdommenskarakter og sygemeldte behov og forudsætninger.Udgangspunkt er, at der ved alle opfølgninger holdes individuelle samtaler.Opfølgningen kan dog ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvis1) den sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk, ogtilbagevenden på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt,hvor samtalen skal finde sted,2) den sygemeldte er i tilbud eller3) den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdetdelvist.Opfølgningen kan endvidere ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvissygdommen forhindrer en individuel samtale.Herudover sker opfølgningen, i de tilfælde hvor alvorlig sygdom forhindrerenhver form for kontakt til den sygemeldte, uden kontakt til den sygemeldte(standby). Opfølgningen kan i stedet iværksættes ved hjælp af kontakt til fxlæge, sygehuslæge og andre kommunale forvaltninger for at skaffeoplysninger i sagen om borgerens helbred og behandlingsforløb.2.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at kommunen kan fravige kravet om personligt fremmøde ijobcentret for syge, der venter på en operation og syge, der snart vendertilbage til arbejdsmarkedet.Hvis den sygemeldte forventes at genoptage arbejdet på fuld tid inden for deførste 13 ugers sygefravær, eller hvis den sygemeldte skal opereres inden for13 uger regnet fra opfølgningstidspunktet, kan opfølgningen derfor foregåtelefonisk, digitalt eller ved brev.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.2.2. Større fleksibilitet i kontakt til arbejdspladsen2.2.1. Gældende retEfter gældende regler skal kommunerne i forbindelse med den førsteopfølgningssamtale, der afholdes inden udgangen af 8. sygeuge regnet fraførste fraværsdag, tage kontakt til arbejdspladsen og indgå i en dialog omarbejdspladsens muligheder for at tage den sygemeldte helt eller gradvisttilbage.
5
2.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at kommunens kontakt til arbejdspladsen gøres mere fleksibel,så der ikke skal tages kontakt i tilfælde, hvor der er tale om langvarigsygdom eller i tilfælde, hvor den sygemeldte står umiddelbart forud fortilbagevenden til arbejde.Derfor kan kommunen undlade at tage kontakt til arbejdspladsen, hvis densygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk, og der forventestilbagevenden på fuld tid inden for 13 uger regnet fra det tidspunkt, hvorførste opfølgningssamtale skulle finde sted. Kommunen kan endvidereundlade at tage kontakt til arbejdspladsen, hvis sygdommen medfører etlængerevarende sygdomsforløb, og den sygemeldte ikke aktuelt kan vendegradvist tilbage eller deltage i tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats (i form af tilbud om vejledning og opkvalificering,tilbud om virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud).Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3.2.3. Større fleksibilitet i indsatsen2.3.1. Gældende retEfter gældende regler kan kommunen iværksætte en indsats efter lov om enaktiv beskæftigelsesindsats for at fremme arbejdsfastholdelse og hurtigstmulige raskmelding.Ifølge sygedagpengeloven skal indsatsen tilpasses den sygemeldtesforudsætninger og behov samt den sygemeldtes helbredstilstand ogressourcer.2.3.2. Den foreslåede ordningMed forslaget præciseres det, at kommunen kun skal iværksætte en indsatsefter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det kan fremmearbejdsfastholdelse og en hurtigere tilbagevenden til arbejdet.Desuden foreslås det præciseret, at gradvis tilbagevenden altid går forud foraktive tilbud. Der vil derfor ikke kunne iværksættes tilbud efter kapitel 10-12i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (i form af tilbud om vejledning ogopkvalificering, tilbud om virksomhedspraktik eller ansættelse medløntilskud), hvis den sygemeldte kan vende gradvis tilbage til arbejde. Dogkan et tilbud iværksættes i kombination med gradvis tilbagevenden, hvistilbuddet understøtter en hurtigere tilbagevenden.Forslaget skal endvidere sikre, at sygemeldte, som er meget tæt på enraskmelding ikke skal deltage i tilbud. Der vil derfor ikke kunne iværksættesnye tilbud til sygemeldte i ansættelsesforhold, der har en klar diagnose ogforventes fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fraopfølgningstidspunktet.
6
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDe samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget skønnes at udgøre 7,4mio. kr. årligt ved fuld indfasning, som er kommunale sparedeadministrative udgifter.Forslaget giver anledning til mindreudgifter for kommunerne, idetkommunerne for en række samtaler kan fravige kravet om fysisk fremmøde ijobcentret. I stedet vil opfølgningen kunne ske ved telefonsamtale, digitalteller ved brev.Dette er gældende for sygemeldte, der forudsættes at vende fuldt ud tilbage iarbejde inden for de første 13 ugers sygefravær og sygemeldte, der skalopereres inden for 13 uger regnet fra opfølgningstidspunktet.Det skønnes, at ca. 9.000 samtaler årligt ikke vil ske ved personlig fremmødefordi den sygemeldte forudsættes fuldt ud tilbage i arbejde inden for deførste 13 ugers sygefravær. Dette giver anledning til en administrativbesparelse for kommunerne på 0,8 mio. kr. årligt.Det skønnes, at ca. 15.000 samtaler årligt ikke længere vil finde sted medpersonlig fremmøde, idet den sygemeldte inden for 13 uger skal opereres.Dette indebærer en samlet administrativ besparelse for kommunerne på 1,3mio. kr. årligt.Forslaget indebærer også fritagelse for aktive tilbud for sygemeldte, som ermeget tæt på en raskmelding. Besparelserne i forbindelse med det lavereaktiveringsomfang er indregnet i de økonomiske konsekvenser i lov nr. xx afxx om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omarbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov omkommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Virksomhedsrettetaktivering, ændring af refusionssystemet m.v.), jf. lovforslag L 71.Forslaget giver endvidere anledning til mindreudgifter for kommunerne, idetkommunerne ikke længere skal kontakte arbejdsgiverne i tilknytning til 1.samtale, hvis den sygemeldte står umiddelbart forud for tilbagevenden tilarbejde eller er meget alvorligt syg. Det skønnes, at dette er tilfælde foromkring 60.000 forløb, hvorfor forslaget indebærer en administrativbesparelse for kommunerne på 5,3 mio. kr.Loven træder i kraft 1. maj 2011, hvorfor mindreudgiften i 2011 svarer tilmindreudgiften over 8 måneder.Tabel 1. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune og stat somfølge af forslag om fritagelse for samtaler og aktive tilbudMio. kr.2011201220132014Kommuner-4,9- 7,4-7,4-7,4
7
StatenI alt
0,0-4,9
-0,0-7,4
-0,0-7,4
-0,0-7,4
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med dekommunale parter.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget indeholder en ubetydelig administrativ lettelse forerhvervslivet. Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser forerhvervslivet.5. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. De miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.: Beskæftigelsesrådet, Foreningen af Socialchefer i Danmark,Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer,Det Centrale Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og KristeligArbejdsgiverforening.9. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositivekonsekvenser/mindreudgifterStat:2011: ingen2012: ingen2013: ingen2014: ingenKommuner:2011: ingen2012: ingen2013: ingen2014: ingenAdministrativekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerStat:2011: ingen2012: ingen.2013: ingen2014: ingenNegativekonsekvenser/merudgifterStat:2011: ingen2012: ingen2013: ingen2014: ingen.Kommuner:2011: ingen2012: ingen2013: ingen2014: ingenStat:2011: ingen.2012: ingen.2013: ingen2014: ingen
Økonomiskekonsekvenser forstat, kommuner ogregioner
8
Økonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Kommuner:2011: 4,9 mio. kr.2012: 7,4 mio. kr.2013: 7,4 mio. kr.2014: 7,4 mio. kr.Ingen
Kommuner:2011: ingen2012: ingen2013: ingen2014: ingenIngen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Ifølge regler i sygedagpengelovens § 11, stk. 2 skal den sygemeldte udfyldeet oplysningsskema med relevante oplysninger til brug for kommunen.Med forslaget om ændret formulering af sygedagpengelovens §11, stk. 2præciseres det, at oplysningsskemaet skal udfyldes med relevanteoplysninger om sygdommens karakter til brug for kommunens opfølgning.Med forslaget får kommunerne bedre information til brug for opfølgningen.Er der eksempelvis tale om alvorlig sygdom, vil kommunen allerede vedmodtagelsen af oplysningsskemaet have informationer, som kan anvendes iforbindelse med en evt. vurdering af, om der er grundlag for, at opfølgningensker uden kontakt til den sygemeldte (standby).Til nr. 2Ifølge regler i sygedagpengelovens § 13, stk. 4, holdes der ved alleopfølgninger i sygedagpengesager som udgangspunkt individuelle samtaler.Opfølgningen kan dog ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvis1) den sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk, ogtilbagevenden på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt,hvor samtalen skal finde sted,2) den sygemeldte er i tilbud eller3) den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdetdelvist.
9
Efter sygedagpengelovens § 13, stk. 5, sker opfølgningen dog telefonisk, vedbrev eller digitalt, fx ved en e-mail, i de tilfælde, hvor alvorlig sygdomforhindrer opfølgning ved individuel samtale.Efter sygedagpengelovens § 13, stk. 6, sker opfølgningen uden kontakt medden sygemeldte (standby), hvis alvorlig sygdom forhindrer enhver form forkontakt. Opfølgningen skal i stedet iværksættes ved hjælp af kontakt til fxlæge, sygehuslæge og andre kommunale forvaltninger for at skaffeoplysninger i sagen om borgerens helbred og behandlingsforløb.Opfølgningen med kontakt med den sygemeldte sættes således på standby.Med forslaget om ændret formulering afstk. 4foreslås det, at hvis densygemeldte forventes at genoptage arbejdet på fuld tid inden for de første 13ugers sygefravær, eller hvis den sygemeldte skal opereres inden for 13 ugerregnet fra opfølgningstidspunktet, kan opfølgningen foregå telefonisk,digitalt eller ved brev.Ved en operation menes der behandling af sygdomme og skader ved hjælp afoperative indgreb, fx behandling af diskusprolaps, alvorlig knæskader ellerhofteskader.Til nr. 3Efter sygedagpengelovens § 15, stk. 7 skal kommunen i forbindelse med denførste opfølgningssamtale, der afholdes inden udgangen af 8. sygeuge regnetfra første fraværsdag, tage kontakt til arbejdspladsen og indgå i en dialog omarbejdspladsens muligheder for at tage den sygemeldte helt eller gradvisttilbage.Det foreslås, at kravet om samtale mellem kommune og arbejdsplads kanfraviges i de tilfælde, hvor den sygemeldtes har meddelt kommunen, atarbejdet vil blive genoptaget på fuld tid inden for 13 uger fra det tidspunkt,hvor den første opfølgningssamtale skulle finde sted. Det er en forudsætning,at den sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk, og at densygemeldte kan vende tilbage til arbejdet på fuld tid til det meddeltetidspunkt.Kravet om samtale mellem kommune og arbejdsplads kan endviderefraviges, hvis sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb, ogden sygemeldte ikke aktuelt kan vende gradvist tilbage eller deltage i tilbudefter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (i form af tilbudom vejledning og opkvalificering, tilbud om virksomhedspraktik elleransættelse med løntilskud). De sygemeldte, hvor der ikke er krav om samtalemellem kommunen og arbejdspladsen, svarer til de sygemeldte, der eftersygedagpengelovens § 12 visiteres til kategori 3 (sager, hvor lidelsen ellersygdommen medfører et længerevarende sygeforløb).
10
Til nr. 4Efter sygedagpengelovens § 15 skal kommunen på baggrund af den førstesamtale med den sygemeldte efter lovens § 13 og sagsoplysningerne i øvrigtforetage en samlet vurdering af den sygemeldtes konkrete behov forbehandling, indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ellerrevalidering for at fremme arbejdsfastholdelse og hurtigst muligeraskmelding samt iværksætte den nødvendige indsats.Der stilles forslag om, at dersom § 15 aindsættes en ny bestemmelse isygedagpengeloven, som nærmere fastsætter regler om, hvornår der kaniværksættes tilbud til sygemeldte efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Det foreslås istk. 1,at kommunen kun kan iværksætte indsats efter lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det kan fremme arbejdsfastholdelse ogen hurtigere tilbagevenden til arbejdet.Det foreslås istk. 2præciseret, at gradvis tilbagevenden altid går forud foraktive tilbud. Det betyder, at der ikke kan iværksættes tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (i form af tilbud om vejledning ogopkvalificering, tilbud om virksomhedspraktik eller ansættelse medløntilskud), hvis den sygemeldte kan vende gradvis tilbage til arbejde. Dogkan et tilbud iværksættes i kombination med gradvis tilbagevenden, hvistilbuddet understøtter en hurtigere tilbagevenden.Desuden foreslås istk. 3,at sygemeldte, som er meget tæt på en raskmeldingikke skal deltage i tilbud. Derfor vil der ikke kunne iværksættes nye tilbud tilsygemeldte i ansættelsesforhold, der har en klar diagnose og forventes fuldtud raskmeldt inden for 8 uger regnet fra opfølgningstidspunktet.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2011.
11
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 563 af 9. juni 2006 omsygedagpenge, som bl.a. ændret ved §1 i lov nr. 480 af 12. juni 2009, lovnr. XX (L 8)og senest ved lov nr. ZZ(L 68), foretages følgende ændringer:§ 11.Kommunen skal have ettilstrækkeligt oplyst grundlag forat foretage visitation ogopfølgning, herunder forberededen første samtale samt vurdereretten til fulde eller nedsattesygedagpenge.Stk. 2.Den sygemeldte skaludfylde et oplysningsskema medrelevante oplysninger til brug forkommunen.Stk. 3.Kommunen skal sendeoplysningsskemaet til densygemeldte ved anmeldelse afsygefravær i løbende sager. Densygemeldte skal svare senest 8dage efter afsendelsen afoplysningsskemaet, medmindreandet aftales med kommunen.§ 13.Kommunen fastlæggerved visitationen efter § 12proceduren foropfølgningsforløbet, herunderhyppighed af den løbendeopfølgning. Ved opfølgningenskal der altid tages nødvendigthensyn til den sygeshelbredstilstand.Stk. 2.I sager, der er omfattetaf § 12, nr. 1 og 3, skal der førstegang senest følges op indenudgangen af den 8. uge regnet1.I§ 11, stk. 2,indsættes efter”oplysninger”:”, herunder omsygdommens karakter,”.
2.§ 13, stk. 4,affattes således:”Stk. 4.Ved alle opfølgninger holdesen individuel samtale, jf. dog stk. 5og 6. Opfølgningen kan dog sketelefonisk, digitalt eller ved brev, hvis1) den sygemeldte forventes atgenoptage arbejdet på fuld tidinden for de første 13 ugerssygefravær,2) den sygemeldte er i tilbud,3) den sygemeldte er delvisuarbejdsdygtig og hargenoptaget arbejdet delvist
12
fra første fraværsdag. Der skalanden gang senest følges opinden 3 måneder regnet fraførste fraværsdag. Herefter skalder følges op senest hver 3.måned.Stk. 3.I sager, der er omfattetaf § 12, nr. 2, skal der førstegang senest følges op indenudgangen af den 8. uge regnetfra første fraværsdag. Herefterskal der følges op mindst hver 4.uge.Stk. 4.Ved alle opfølgningerholdes en individuel samtale, jf.dog stk. 5 og 6. Opfølgningenkan dog ske telefonisk, digitalteller ved brev, hvis1) den sygemeldteshelbredssituationskønnes uproblematisk,og tilbagevenden på fuldtid sker inden for 14 dageregnet fra det tidspunkt,hvor samtalen skal findested,2) den sygemeldte er itilbud eller3) den sygemeldte er delvisuarbejdsdygtig og hargenoptaget arbejdetdelvist.Stk. 5.Hvis sygdommenforhindrer en individuel samtale,jf. stk. 4, kan opfølgningen sketelefonisk, digitalt eller ved brev.Stk. 6.Hvis alvorlig sygdomforhindrer enhver form forkontakt til den sygemeldte,foregår opfølgningen udenkontakt til den sygemeldte(standby).§ 15.På baggrund af den førstesamtale med den sygemeldteefter § 13 og sagsoplysningerne iøvrigt skal kommunen foretageen samlet vurdering af den
4) den sygemeldte skal opereresinden for 13 uger regnet fraopfølgningstidspunktet, jf.stk. 2 og 3.”
3.§ 15, stk. 7,affattes således:”Stk. 7.I forbindelse med den førstesamtale med den sygemeldte tagerkommunen kontakt til arbejdspladsenog indgår i en dialog om
13
sygemeldtes konkrete behov forbehandling, indsats efter lov omen aktiv beskæftigelsesindsatseller revalidering for at fremmearbejdsfastholdelse og hurtigstmulige raskmelding samtiværksætte den nødvendigeindsats.Stk. 2.På baggrund af hverefterfølgende samtale skalkommunen foretage en nysamlet vurdering af densygemeldtes behov for indsats.Stk. 3.Hvis den sygemeldtehar fået udarbejdet enfastholdelsesplan, jf. § 7 b, skalplanen så vidt muligt indgå iopfølgningen.Stk. 4.Har den sygemeldte fåetudarbejdet en jobplan efterkapitel 9 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, skalkommunen vurdere, omjobplanen kan videreføres i enopfølgningsplan efter § 16.Stk. 5.Kommunen skal vedhver samtale vurdere, om densygemeldte er fuldtuarbejdsdygtig, eller om densygemeldte kan vende gradvistilbage til arbejdet, jf. § 10, stk.1, og § 17. Vurderer kommunen,at sygemeldte er fuldtuarbejdsdygtig, begrundes det iden konkrete sag.Stk. 6.Indsatsen skal tilpassesden sygemeldtes forudsætningerog behov samt den sygemeldteshelbredstilstand og ressourcer.Stk. 7.I forbindelse med denførste samtale med densygemeldte tager kommunenkontakt til arbejdspladsen ogindgår i en dialog omarbejdspladsens mulighed for, atden sygemeldte helt ellergradvist kan vende tilbage tilarbejdspladsen.
arbejdspladsen mulighed for, at densygemeldte helt eller gradvis kanvende tilbage til arbejdspladsen.Kommunen kan undlade at kontaktearbejdspladsen, hvis1) Den sygemeldteshelbredssituation skønnesuproblematisk, og densygemeldte forventes atkunne vende tilbage på fuldtid inden for 13 uger regnetfra det tidspunkt, hvor førsteopfølgningssamtale skullefinde sted eller2) Sygdommen medfører etlængerevarendesygdomsforløb, og densygemeldte ikke aktuelt kanvende gradvist tilbage ellerdeltage i tilbud efter kapitel10-12 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats.”
14
Stk. 8.Kommunen skal vedhver samtale tage stilling til, omder er behov for anden indsats,herunder om der er behov forhjælp til den sygemeldtesfamilie.4.Efter § 15 indsættes ikapitel 6:”§15 a.Kommunen kan kuniværksætte indsats efter lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, hvis detkan fremme arbejdsfastholdelse og enhurtigere tilbagevenden til arbejdet.Stk. 2.Hvis den sygemeldtegradvis kan vende tilbage til arbejde,kan der ikke iværksættes tilbud efterkapitel 10-12 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats. Dog kan ettilbud iværksættes i kombination medgradvis tilbagevenden, hvis tilbuddetunderstøtter en hurtigeretilbagevenden.Stk. 3.Til sygemeldte iansættelsesforhold, der har en klardiagnose og forventes fuldt udraskmeldt inden for 8 uger regnet fraopfølgningstidspunktet, jf. § 13, stk.2 og 3, kan der ikke iværksættes nyetilbud.”§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1.maj 2011.
15