Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 154
Offentligt
974943_0001.png
974943_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG11. marts 2011
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø (Ar-bejdsmiljøindsatsen frem til 2020 med risikobaserettilsyn i to spor m.v.)
J.nr. 20110040586TMI/KP
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdstilsynet1. januar 2012Charlotte Skjoldager72208951[email protected]

Baggrund for loven

Med lovforslaget udmøntes de dele af aftalen af 21. marts 2011 mellem regeringenog Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en strategifor arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020, som forudsætter ændringer af arbejdsmiljø-loven.Målsætningen med strategien er at skabe et godt arbejdsmiljø, herunder at bidragetil følgende mål for arbejdsmiljøet i 2020:At antallet af alvorlige arbejdsulykker set i forhold til antallet af beskæftigede erreduceret med 25 procent.At andelen af beskæftigede, der er psykisk overbelastede, er reduceret med 20procent.At andelen af beskæftigede, der har muskelskeletoverbelastninger, er reduceretmed 20 procent.

Lovforslagets formål

Lovforslaget indeholder tre dele:Omlægning af Arbejdstilsynets screeninger og de deraf afledte tilsyn til etrisikobaseret tilsyn i to sporMere vejledning fra Arbejdstilsynet til virksomheder med 1-4 ansatteDifferentiering af bødeniveauet efter virksomhedens størrelse ved overtræ-delse af arbejdsmiljølovgivningen.De foreslåede regler er kønsneutrale i deres udformning.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Arbejdstilsynets screeninger og de deraf afledte tilsyn omlægges til et risikobaserettilsyn i to spor for perioden 2012 til og med 2019. Den primære målgruppe for det
risikobaserede tilsyn kan identificeres generelt for den samlede periode, mens detikke er muligt at udpege mere konkrete målgrupper.Det samlede resultat af omlægningen er, at alle virksomheder med to årsværk ellerderover ansat besøges af Arbejdstilsynet som minimum én gang i perioden fra 2012til og med 2019. Samtidig får de virksomheder, som vurderes at have de størsteproblemer med arbejdsmiljøet, flere tilsyn fra Arbejdstilsynet.For så vidt angår alle virksomheder med to årsværk eller derover ansat, så skønneskønsfordelingen blandt de beskæftigede i disse virksomheder ikke i væsentlig gradat afvige fra den almindelige kønsfordeling hos beskæftigede omfattet af arbejds-miljøloven (48 % kvinder og 52 % mænd).Det er ikke muligt på forhånd at identificere en målgruppe af virksomheder, somprioriteres til flere tilsyn, fordi risikovurderingen vil ske for et år ad gangen. Risi-kovurderingen baseres på en indeksmodel, som tildeler point til den enkelte virk-somhed ud fra en række parametre (virksomhedsrettede og brancherettede), for atfinde de virksomheder, som forventes at have størst risiko for problemer i arbejds-miljøet.Indeksmodellen lægger endvidere klart størst vægt på parametre, der er relateret tilden enkelte virksomhed. Det er derfor ikke muligt udtømmende at opgøre gruppenaf beskæftigede i de virksomheder, der konkret vil blive udtaget til tilsyn, hverken idet første år eller i den samlede periode. Hertil kommer, at Arbejdstilsynet ikke haradgang til kønsopdelte beskæftigelsestal på den enkelte virksomhed.Da omlægningen til risikobaseret tilsyn som udgangspunkt ikke er rettet mod be-stemte brancher, er det heller ikke relevant i dette notat at identificere specifikkebrancher som målgruppe.Mere vejledning til virksomheder med 1-4 ansatte retter sig til gruppen af virksom-heder med 1-4 ansatte. Arbejdstilsynet råder ikke over kønsopdelte beskæftigelses-tal for denne gruppe virksomheder. Det er Arbejdstilsynets umiddelbare vurdering,at forslaget om mere vejledning til små virksomheder ikke påvirker målgruppensforhold i relation til ligestillings- og kønsaspekter. Arbejdstilsynet har derfor ikke ianledning af lovforslaget foranstaltet en detaljeret opgørelse af antallet af berørtepersoner og deres kønsfordeling.Differentieringen af bødeniveauet er rettet til alle virksomheder og er som sådan enkønsneutral regulering.

Samlet vurdering

Ovenstående oplysninger giver ikke grundlag for en vurdering af, hvordan lovfors-laget påvirker henholdsvis mænds og kvinders muligheder og adfærd på de områ-der af arbejdsmarkedet, som forslaget omfatter. Det skønnes imidlertid, at lovfors-laget ikke påvirker eventuelt eksisterende kønsforskelle, som måtte have betydningfor ligestillingen. Det er derfor Arbejdstilsynets vurdering, at der ikke er relevantekøns- og ligestillingsmæssige aspekter af lovforslaget.
2