Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
S 1140
Offentligt
799292_0001.png
799292_0002.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 1140 stillet af Per Clausen (EL) den 8.februar 2010.12. februar 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Helge Sander
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07842312256581/1

Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings besvarelse af spørgsmål S

1140 stillet af Per Clausen (EL) den 8. februar 2010.

Spørgsmål S 1140

Mener ministeren, det er tilfredsstillende, at direktøren i teleselskabernes bran-cheorganisation, Telekommunikationsindustrien (TI) ifølge Jyllands-Posten den8. februar er helt afvisende over for at fjerne opkaldsafgifterne på telefonopkald?

Svar

Det danske telemarked bygger på fri konkurrence. Teleselskaberne kan derforsom udgangspunkt prissætte deres produkter, som markedet nu engang tillader,og det er frit for den enkelte forbruger at fravælge produkter og afregningsmeto-der, som man ikke synes om.Ministeriet for Videnskab
Jeg hæfter mig dog ved, at opkaldsafgiften ikke er noget, teleselskaberne mar-kedsfører sig på, og man kan som forbruger let forledes til at tro, at minutprisener den væsentligste faktor, når man skal finde det billigste abonnement. Det erdog ikke altid tilfældet, for mange opkald har en meget kort varighed, og derforkan opkaldsafgiften være en meget væsentlig del af den samlede pris.Jeg mener, at telebranchen har et problem med gennemsigtigheden i forhold tilopkaldsafgiften. Det kan have været medvirkende til, at telebranchen lå megetlavt placeret i Forbrugerstyrelsens årlige måling af gennemsigtighed og tillid meden placering som nummer 48 ud af 51.Jeg mener derfor, at telebranchen bør kigge indad og komme med løsninger, dergør det mere gennemskueligt for forbrugeren at sammenligne forskellige abon-nementer. Det har jeg for nyligt drøftet med Telekommunikationsindustrien, ogde har lovet at vende tilbage med tiltag til forbedring af forbrugertilliden og tiltagtil bedre information af forbrugerne inden sommerferien.
Teknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07842312256581/1