Trafikudvalget 2009-10
L 139
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
10. maj 20102010-415
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 6. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 7 vedrø-rende L 139 – Lov om Naviair, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 7:
"Til uddybning af L 139 - spm. 3 om Naviairs åbningsøkonomi bedes følgendebesvaret: Det fremgår af lovforslaget, at omdannelsen af Naviair vil medføreøget effektivitet og vil medvirke til at nedbringe luftfartsselskabernes omkost-ninger. Samtidig fremgår det af ministerens svar på L 139 - spm. 3, at under-dækningen i Naviair vil stige fra 220 mio. kr. i 2009 til op mod 500 mio. kr.frem til 2012, hvilket ovenikøbet er tal beregnet før indregning af Naviairs ind-tægtstab som følge af askeskyen, hvilket vil sige, at underdækningen må forven-tes at blive endnu større. Det fremgår også af svaret på L 139 - spm. 3, at denneunderdækning forventes inddrevet via taksterne i perioden 2010 til 2016, hvil-ket må betyde en væsentlig ekstraregning til luftfartsselskaberne. Ministerenbedes derfor forklare, hvordan der både kan være tale om, at luftfartsselska-bernes omkostninger nedbringes samtidig med, at svaret på spørgsmål 3 indi-kerer, at luftfartsselskaberne vil blive udsat for højere takster. Og hvis luftfarts-selskaberne ikke udsættes for højere takster, hvordan vil den sandsynlige øgedeunderdækning påvirke Naviairs økonomi?"Svar:
Det forventes, i henhold til lovforslaget, at omdannelsen af Naviair vil medføreen øget effektivitet og dermedisoleretset vil medvirke til på sigt, at nedbringeluftfartselskabernes omkostninger.Dette skal dog ikke forveksles med en garanti om, at raterne fremover ikke vilkunne stige. Under et ”hvile i sig selv”-princip sker der en indregning i raterne ikommende år, såfremt der i de tidligere år er opkrævet for lidt, da indtægter ogomkostninger skal gå i balance i henhold til N+(2-5). Dette er f.eks. tilfældetmed den eksisterende underdækning fra tidligere år, som en følge af krisen iluftfartsbranchen.Der søges dog, at skabe de bedste rammevilkår fra luftfartserhvervet. Derforhar man – også efter ønske fra luftfartserhvervet – valgt at anvende en takst-model, som fordeler opkrævningen af tidligere års underskud ud over flere år.
Dette skete ved overgangen af N+2 til N+(2-5). I praksis betød dette, at raternei 2010 fik en stigning på 4 pct. frem for en stigning på 31 pct.Det skal bemærkes, at den nævnte underdækning, som forventes inddrevet viataksterne i perioden 2010 til 2016 er helt i overensstemmelse med de størrelser,der lå til grund for ratefastsættelsen for 2010 (november 2009) og som fremgåraf notat til TRU af 28. oktober 2009.Naviair har oplyst, at Naviairs indtægtstab som følge af aske-skyen udgør istørrelsesordenen 10 til 15 mio.kr., hvilket ligger inden for en almindelig bud-getusikkerhed.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt