Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 94 Bilag 5
Offentligt
782402_0001.png
782402_0002.png
782402_0003.png
782402_0004.png
782402_0005.png
782402_0006.png
782402_0007.png
782402_0008.png
782402_0009.png
782402_0010.png
782402_0011.png
782402_0012.png
782402_0013.png
782402_0014.png
782402_0015.png
782402_0016.png
782402_0017.png
782402_0018.png
782402_0019.png
782402_0020.png
782402_0021.png
782402_0022.png
782402_0023.png
Side 1 af 1
Marianne Gjevert PetersenFra:Til:Cc:Lene Skjærbæk [[email protected]]Juridiskkontor ([email protected])[email protected]; Journalen; Preben Sørensen; Christian Volmer Nielsen
Sendt:8. januar 2010 11:32
Emne:Kommentarer til ændring af SU-loven
Vedr. forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)(Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)Aalborg Universitet har følgende kommentarer til lovforslaget:Forsørgelse i venteperioden:Universitetet finder det problematisk, at de studerende ikke kan modtage SU eller anden forsørgelse iventeperioden. Hertil kommer at de skal betale for medlemskab af en a-kasse i samme periode. Nærmerekommentarer hertil er givet i Universitetets kommentarer til lovforslaget om det særligekompetenceudvidende forløb for nyuddannede.Forsinkelse på grund af sygdom eller andre særlige forhold samt på grund af fødsel:Universitetet går ud fra, at det ikke er hensigten med lovforslaget, at de studerende skal kunne søge omtillægs- eller fødselsklip, idet de i disse tilfælde har mulighed for at melde sig ud og derefter modtagedagpenge. Det bør imidlertid afklares, hvorvidt de i sådanne perioder har mulighed for at søge orlov fra detkompetenceudvidende forløb og så vende tilbage til det, når de ikke længere kan modtage syge- ellerbarselsdagpenge. Denne mulighed benyttes i stigende grad af studerende på kandidatuddannelserne, somkan blive medlem af en a-kasse på baggrund af deres bacheloruddannelse.Støtte til forløb i udlandet:Universitetet går ud fra, at da det ikke specifikt er nævnt i lovforslaget, er der ikke mulighed for at søge omudlandsstipendium eller at tage støtten med til udlandet i relation til disse særlige forløb. I modsat faldbedes Styrelsen snarest orientere institutionerne om denne mulighed af hensyn til voresvejledningsforpligtelse.
Med venlig hilsenLene Skjærbæk____________________Lene SkjærbækSpecialkonsulentLeder af SU-kontoretAalborg UniversitetFredrik Bajers Vej 59220 Aalborg ØstTlf.: 99 40 94 33
08-01-2010
Side 1 af 1
Marianne Gjevert PetersenFra:Sendt:Til:Cc:Emne:Flagstatus:[email protected]21. december 2009 10:34Juridiskkontor ([email protected])[email protected]Høring over udkast til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtteFuldført
Opfølgningsflag:Opfølgning
BUPL har modtaget udkast til lov om ændring af lov om SU vedrørende støtte til særligekompetenceudvidende forløb for nyuddannede.BUPL har ingen bemærkninger til det fremsendte lovforslag.Venlig hilsenMorten Eiler HansenKonsulentBUPL, Blegdamsvej 124, 2100 København ØE-mail: [email protected].Tlf. (direkte): 35465172, mobil: 61631797http://www.blivpaedagog.dkhttp://www.modigefilm.dk
07-01-2010
Att:Undervisningsministeriet[email protected].Den 7. januar 2010
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om statens ud-dannelsesstøtte (SU-loven)Dansk Byggeri takker for muligheden for at kommentere udkastet til lovforslaget og frem-sender hermed bemærkninger:Dansk Byggeri finder, at lovforslagets hensigt om at forbedre nyuddannedes muligheder påarbejdsmarkedet samt komme ledigheden blandt nyuddannede i forkøbet er et relevant initi-ativ, den aktuelle beskæftigelsessituation taget i betragtning. Et sådan kompetenceudviden-de forløb følges naturligt af en SU-lignende ydelse, der tager hensyn til dagpengerettighe-derne – sådan som det er formuleret i lovforslaget.Dansk Byggeri vil dog bemærke, at det må sikres, at loven ikke kan bruges uhensigtsmæs-sigt, når lavkonjunkturen er overstået, og der igen er arbejde til nyuddannede på arbejds-markedet.
Med venlig hilsen
Sidse Frich ThygesenKonsulentRegionalpolitik, uddannelse og arbejdsmarkedDirekte telefon: +45 4081 8747Mail: [email protected]
Nørre Voldgade 106
Postbox 21251015 København K
Telefon 72 16 00 00Telefax 72 16 00 10
www.danskbyggeri.dk[email protected]
TilStyrelsen for Statens Uddannelsesstøtte,e-mail:[email protected]
Hvidovre, den 6. januar 2010Sag 09/1134 – Dok. 166/10 SL/sih/kft
Vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om statensuddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompetence-udvidende forløb for nyuddannede)Hermed følger høringssvar fra Danske Handicaporganisationer (DH) til høring over forslagtil lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompe-tenceudvidende forløb for nyuddannede).DH finder det uhensigtsmæssigt, at tildelingen af handicaptillæg tildeles efter den enkeltesarbejdsevne. Vi finder, at handicaptillægget må tildeles efter den enkeltes studieevne. Fra deårs erfaring, der efterhånden er på feltet, ved vi, at studerende, der f.eks. på grund af lang-som læsehastighed har behov for at bruge megen tid på studierne, udelukkes fra tillægget.Det sker ikke sjældent, at studerende, der har dysleksi, må ophøre på studiet, fordi der ikkeer mulighed for både at studere og have erhvervsarbejde ved siden af. Der er mulighed for atvære på arbejdsmarkedet på fleksvilkår.Der bør også være mulighed for at få uddannel-sesstøtte, hvis man uddanner sig i et tempo, der tager højde for handicappet med henblikpå at opnå beskæftigelse på fleksvilkår.Ifølge lovforslaget er det hensigten, at det særlige kompetenceudvidende studieforløb følgerumiddelbart efter uddannelsen. Deltagere med handicap har i mange tilfælde haft hjælpe-midler og særligt tilrettelagte materialer under uddannelsen. Det vil de også have behov forpå det særlige forløb. Der må tages stilling til, hvem der skal betale og forestå hele forløbetomkring tilvejebringelse af hjælpemidler m.m. I nogle tilfælde vil den studerendes behovfor hjælpemidler og materialer være tilsvarende behovet under det almindelige uddannelses-forløb. Under alle omstændigheder må forpligtelsen til at tilvejebringe hjælpemidler, mate-rialer, sekretær, tegnsprogstolkning m.m. beskrives. Skal det være muligt reelt at benytte sigaf det særligt kompetencegivende forløb for mennesker med handicap, så skal støtten værefuldt tilvejebragt fra forløbets første dag.
Med venlig hilsen
Stig LangvadFormand
København, den 8. januar 2010
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte[email protected]j.nr. 2009-4210
Vedr. høring om ændring af SU-lovenDanske Studerendes Fællesråd (DSF) har med stor interesse læst Styrelsen for StatensUddannelses lov til ændring af lov af statens uddannelsesstøtte i forbindelse medsærlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede. DSF ser positivt på, at deriværksættes forløb, der kan hjælpe nyuddannede, som har risiko for arbejdsløshed. Alttyder på en betydelig stigning i ledighed for nyuddannede, som ikke forsvinderforeløbigt. Det er derfor nødvendigt at iværksætte initiativer, der kan afhjælpe denneudvikling.
Eftersom det drejer sig om en ny støtteordning, forventer vi at midlerne ikke finansieresindenfor den eksisterende SU-ramme.
DSF det problematisk at modtageren af støtten ikke må modtage hverken SU ellerdagpenge mellem afsluttet uddannelse og det kompetencegivende forløb, da det eralmindeligt at specialer afsluttes på forskellige tidspunkter af året.
Dog har DSF hæftet sig ved, at de på Finansloven afsatte midler, vil kunne finansiereca. 575 forløb i en periode på et år. Efter DSF’s mening er der således tale om, etbeskedent antal, når man sammenligner med arbejdsløshedstallene for nyuddannede, ogbetragter derfor ordningen som et pilotprojekt, som kan danne udgangspunkt forlignende initiativer.
Danske Studerendes FællesrådH.C. Andersens Boulevard 51, st. tvSagsbehandler:DK-1553 København V4913Homepage: www.dsfnet.dk/Telefon:Nils WieseEmail:Mobiltelefon:(+45) 2819 4501Fax:[email protected]Email:(+45) 3332[email protected](+45) 3332 4813
DSF finder det problematisk, at den nyuddannede skal være indskrevet på sinkandidatuddannelse for at kunne være ansøger til forløbet. Det må formodes, at langt defleste nyuddannede først starter den egentlige jobsøgning efter endt uddannelse. Derforer det ønskeligt at også færdiguddannede, for hvem det har vist sig svært at få job, kandeltage i kompetenceudvidende forløb.
Set i relation til det begrænsede antal af forløb mener DSF, at det er uklart, hvem derkan følge forløbene. DSF understreger, at der bør være klare og begrundedeudvælgelseskriterier for hvem, der kan optages på de kompetenceudvidende forløb. Derer behov for at sikre forslaget kommer de dimittender der har størst behov for initiativettil gode. Også selv om det ikke nødvendigvis er denne gruppe der er hurtigst til atansøge.
Med venlig hilsenDANSKESTUDERENDESFÆLLESRÅDLena Scotte,Uddannelsespolitisk ordførerog næstformand
Danske Studerendes FællesrådH.C. Andersens Boulevard 51, st. tvSagsbehandler:DK-1553 København V4913Homepage: www.dsfnet.dk/Telefon:Nils WieseEmail:Mobiltelefon:(+45) 2819 4501Fax:[email protected]Email:(+45) 3332[email protected](+45) 3332 4813
Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 301780 København VSendt til:[email protected]
6. januar 2010
DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-post[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2009-112-0259SagsbehandlerAstrid GadeDirekte 3319 3236
Vedrørende høring over forslag til lov om ændring af lov om statens ud-dannelsesstøtte (SU-loven)(Støtte til særlige kompetenceudvidende forløbfor nyuddannede)Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte har ved e-post af 18. december 2009anmodet om Datatilsynets bemærkninger til ovennævnte forslag.Datatilsynet forudsætter, at persondatalovens bestemmelser vil blive iagttageti forbindelse med de behandlinger af personoplysninger, der vil ske som følgeaf lovforslagets bestemmelser.Det bemærkes for en god ordens skyld, at det følger af persondatalovens § 57,at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelleretsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelsemed behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Datatil-synet.Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.Med venlig hilsen
Astrid Gade
Side 1 af 1
Marianne Gjevert PetersenFra:Sendt:Til:Emne:Bodil Rasmussen [[email protected]]8. januar 2010 09:49Juridiskkontor ([email protected])høringssvar L 95
Vedhæftede filer:høringssvar.doc
SU Styrelsenatt: Marianne Gjevert PetersenFTF har ikke selvstændige bemærkninger til L 95 om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte(Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede), men henviser til vedlagtehøringssvar til L 94, som idag er sendt til Universitets- og Bygningsstyrelsen.Venlig hilsenBodil RasmussenKonsulentTlf: +45 33 36 88 69 - Mobil: +45 26 85 88 69 - E-mail:[email protected]FTF - Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat ansatteNiels Hemmingsens Gade 12 - Postboks 1169 - 1010 København K.Tlf: +45 33 36 88 00 - Fax: +45 33 36 88 80 - E-mail:[email protected]-www.ftf.dk–––(Se vedlagte fil: høringssvar.doc)
08-01-2010
10-0002 - BORA - 08.01.2010Kontakt: Bodil Rasmussen - [email protected] - Tlf: 3336 8869
Høringssvar til Forslag til lov om særlige kompetenceud-vidende forløb for nyuddannede
FTF tvivler på, at det er muligt at realisere målsætningerne i lovforslaget inden forden angivne tidsramme, og er skeptisk overfor hensigtsmæssigheden af at indføreordningen for en begrænset tidsperiode på ét år. Forslaget stiller nyuddannede ien situation, hvor deres forsørgelse er uafklaret i mellemperioden, og der er ikkepligt til at fastsætte regler, der giver den enkelte tilstrækkelig sikkerhed for, hvilkekompetencer der opnås i forløbet. FTF tager afstand fra en ordning, der forringerde studerendes/nyuddannedes økonomiske vilkår.FTF anerkender dog de gode intentioner med forslaget, som måske med tiden vilkunne nedbringe ledigheden blandt nyuddannede i visse fag.___FTF har modtaget Forslag til lov om særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede ihøring og har følgende foreløbige bemærkninger:
TidsrammenDer foreslås en særlig ordning, som gælder i perioden 1. februar 2010 til 31. januar 2011, oghvor nyuddannede studerende, som afslutter deres uddannelse efter 1. januar 2010, skalkunne begynde på et kompetenceudvidende forløb. De allerførste studerende, der kan benyttemuligheden, vil efter overgangsordningen skulle søge om optagelse senest den 1. marts 2010.Inden da skal de kompetenceudvidende forløb være beskrevet af uddannelsesinstitutionerne,og ansøgninger om del i puljen til de særlige kompetenceudviklende forløb være behandlet afde relevante ressortministerier. Beskrivelsen af de kompetenceudvidende forløbs indhold oganvendelighed skal være kommunikeret til nyuddannede studerende, som også skal have haftlejlighed til at gøre sig bekendt med dem og overveje, om de skal vælge denne mulighed fremfor at gå direkte ud på arbejdsmarkedet. Endvidere skal de respektive ressortministerier fast-sætte nærmere regler for de særlige kompetenceudvidende forløb, bl.a. om ansøgningsproce-duren for optagelse, klageregler og hvilke uddannelser, der giver grundlag for optagelse på desærlige kompetenceudvidende forløb.Det forekommer desværre ikke realistisk, at disse ret omfattende processer kan gennemføresinden 1. marts 2010.
HØRINGSSVAR- 08.01.2010 - Side 1
Det forekommer heller ikke hensigtsmæssigt at gennemføre et så relativt stort udviklings- oginformationsarbejde om en ordning, der på forhånd er begrænset til at være tidsbegrænset tilét års varighed, og hvis omfang af økonomiske grunde er meget begrænset.
Den studerendes forsørgelseDet fremgår af lovforslaget, at det bl.a. stilles som krav, at den nyuddannede inden uddannel-sens afslutning skal indgive ansøgning om optagelse på et kompetenceudvidende forløb, og atpågældende ikke må have modtaget dagpenge i perioden fra afslutningen af en uddannelse tilpåbegyndelsen af det særlige kompetenceudvidende forløb.Det forudsættes i bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk. 1, at det er tiltænkt, at ventepe-rioden mellem uddannelsens afslutning og påbegyndelse af et særligt forløb ikke må være forlangstrakt. Det særlig forløb skal normalt være påbegyndt 1 måned efter, at ansøgeren harafsluttet sin uddannelse, men i sommerperioden kan det grundet uddannelsesinstitutionernessemesterstruktur gå længere tid. Noget tilsvarende forventes i det kommende forår, hvor desærlige kompetenceudvidende forløb starter op. De respektive ministre vil inden for deresressort fastsætte nærmere regler om den maksimale længde for tidspunktet for uddannelsensafslutning til det særlige forløb påbegyndes.Der fremgår omvendt ikke noget om, hvad den enkelte studerende skal leve for i de måneder,der måtte gå, inden det særlige forløb går i gang, og det bliver muligt at oppebære den nySU-lignende støtte til dette.FTF tager afstand fra en ordning, der forringer de studerendes/nyuddannedes økonomiskevilkår. Det er en uhensigtsmæssig begrænsning, at dimittenden ikke må have modtaget dag-penge mellem afslutningen af uddannelsen og påbegyndelsen af et kompetenceudvidendeforløb. Det ville være langt mere relevant at give også nyuddannede, der fx efter 3 månedersledighed ikke har kunnet finde beskæftigelse, muligheden for at gennemføre et kompetence-udvidende forløb. Derved bliver ordningen i højere grad målrettet dem, der rent faktisk ikkekan finde beskæftigelse, samtidig med, at den enkelte dimittend får en bedre forudsætningfor at vurdere, hvad et relevant kompetenceudvidende forløb vil være i forhold til pågælden-des egen situation.
Krav til indholdet af et kompetenceudvidende forløbDet fremgår af formålsbestemmelsen, at kompetenceudvidende forløb skal forbedre og ud-brede de nyuddannedes kompetencer i forhold til aktuelle jobmuligheder og begrænse risiko-en for, at nyuddannede bliver ledige efter endt uddannelse, samt at der er tale om heltidsfor-løb, som sammensættes med udgangspunkt i fag på eksisterende heltidsuddannelser. Forlø-bet opgøres i ECTS-points.
Høringssvar- 08.01.2010 - Side 2
I lovforslagets bemærkninger henvises til, at uddannelsesinstitutionerne allerede kan tilbydeenkeltfag og fagspecifikke kurser fra deres heltidsuddannelse som deltidsuddannelse/åbenuddannelse.Forståelsen er, at de kompetenceudvidende forløb udvikles som ”pakker” af den enkelte insti-tution, og godkendes af det respektive ressortministerium, men at de generelle regler for ud-dannelser udbudt som deltidsuddannelse/åben uddannelse i ivrigt gælder disse forløb, herun-der bl.a. eksamensbekendtgørelsen. Det står ikke klart, om dette indebærer, at der er prøve-krav forbundet med hvert enkelt element i et kompetenceudvidende forløb, eller om der gæl-der særlige regler for fx fagspecifikke kurser og projektorienterede forløb.Det fremgår ikke klart, at der er indholdskrav til de kompetenceudvidende forløb herud over,og heller ikke, hvordan opgørelsen på ECTS-points vil foregå, fx hvor fagspecifikke kurserindgår i forløbet. Der savnes også en nærmere beskrivelse af, hvad der ligger i begrebet pro-jektorienterede forløb, som omtales i bemærkningerne til § 1.Det fremgår heller ikke, om en del af det kompetenceudvidende forløb kan gennemføres iudlandet, hvilket kunne være en relevant mulighed for nyuddannede, der har svært ved at fåfodfæste på det danske arbejdsmarked.Det foreslås, at de respektive fagministre forpligtes til at fastsætte krav til beskrivelsen af detenkelte kompetenceudvidende forløb på en måde, så den studerende kan se, hvorfra de en-kelte elementer i forløbet er hentet, hvilket antal ECTS-points de giver og hvilken merit deenkelte elementer eller forløbet som helhed vil udløse, enten i forbindelse med fortsat uddan-nelse eller på arbejdsmarkedet.
Uddannelser der giver adgang til kompetenceudvidende forløbDet fremgår af lovforslagets § 3, at de respektive ressortministre fastsætter regler om, hvilkeuddannelser der skal kunne danne grundlag for optagelse på de særlige kompetenceudviden-de forløb, og af bemærkningerne hertil, at beslutningen træffes efter høring af arbejdsmarke-dets parter.FTF ser frem til at få lejlighed til at udtale sig konkret om hvilke uddannelser, der skal væreomfattet af ordningen.I forbindelse med fastlæggelse af, hvilket statistisk grundlag der skal indgå i beslutnings-grundlaget, vil FTF pege på behovet for, at ledighedsstatistikken for nyuddannede også kom-mer til at omfatte dimittender fra juli 2009.
Høringssvar- 08.01.2010 - Side 3
Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 301780 København VAtt. Juridisk Kontor
Sendt. pr. mail til[email protected]Vedr. Høring over forslag til lov om ændring af lov om statensuddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløbfor nyuddannede)Handelshøjskolen i København kan hermed meddele, at vi ingen bemærkningerhar til det fremsendte lovforslag.
4. januar 2010J.nr. 2009-4210JR/AJHJohan RoosRektorDir. tlf.: 38 15 27 03[email protected]
Venlig hilsen
Johan RoosRektor
/Annette Juhl HansenStudiechef
Marianne Gjevert PetersenFra:Sendt:Til:Emne:Vedhæftede filer:SUstyrelsen ([email protected])7. januar 2010 10:33Juridisk kontor (fordelingsliste)VS: Høring over forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)Høringsbrev 181209.pdf; Høringsliste 181209.pdf; Lovforslag 181209.pdf
HøringsbrevHøringslisteLovforslag181209.pdf (61 KB)...181209.pdf (26 KB...181209.pdf (59 KB)
-----Oprindelig meddelelse-----Fra: Nanna Sidelmann Jensen [mailto:[email protected]]Sendt: 7. januar 2010 09:54Til: SUstyrelsen ([email protected]); [email protected]Emne: Høring over forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)Til Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte,IT- Universitetet har den 18. december 2009 modtaget høring over forslag til lov omændring af lov om statens uddannelsesstøtte. IT- Universitetet har ikke bemærkningertil forslaget.Mvh--Nanna Sidelmann JensenUddannelsesjuristStudieadministrationenIT-Universitetet i KøbenhavnE-mail: [email protected]Direkte tlf.: 72 18 52 16www.itu.dk
1
Høring over udkast til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) ... Side 1 af 2
Marianne Gjevert PetersenFra:Til:Torben Holm [[email protected]]Marianne Gjevert Petersen; Juridiskkontor ([email protected])
Sendt:4. januar 2010 13:55Emne:KUR: SVar på SU-høring over udkast til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte(SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)
Til SU-styrelsen, Juridisk KontorKulturministeriets Rektorer (KUR) tilslutter sig, atnyuddannede, der deltager i de særligekompetenceudvidende forløb, kan modtage støtte til forsørgelse i form af en ydelse, der i størrelse og vilkårsvarer til SU.
KUR tilslutter sig hermed ændringsforslaget uden yderligere bemærkninger.Med venlig hilsen,Torben HolmSekretariatschefKulturministeriets Rektorer (KUR)Philip de Langes Allé 10DK-1435 København KTlf: 32 68 60 08Mob: 22 57 03 13Email: [email protected]Fra:Marianne Gjevert Petersen [mailto:[email protected]]Sendt:18. december 2009 11:03Til:[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; Torben Holm; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; MiaWallin; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]Emne:SVARFRIST 8. januar HUSK Høring over udkast til lov om ændring af lov om statensuddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, Undervisningsministeriet, skal hermed sende forslag til lov omændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb fornyuddannede) i høring.Af hensyn til lovforslagets ikrafttræden allerede den 1. februar 2010 er forslaget fremsat i Folketinget d.d. somlovforslag nr. L 95.Vedlagt er- Høringsbrev- Høringsliste- Udkast til ændring af SU-loven<<Høringsbrev.pdf>> <<Høringsliste.pdf>> <<Lovforslag.pdf>>
04-01-2010
Høring over udkast til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) ... Side 2 af 2
Høringsfristen erfredag 8. januar kl. 12.00til e-mailadressen[email protected].Vi beklager den korte høringsfrist.Med venlig hilsenMarianne Gjevert Petersen---------------------------------------------------------------------------------------------Marianne Gjevert PetersenSpecialkonsulent, Juridisk KontorStyrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 30, 1780 København VTlf. 33 26 86 00, Dir. Tlf. 33 26 85 82
--Denne meddelelse er blevet skannet for virus og farligt indholdaf

MailScanner,

og er fundet ufarlig.
04-01-2010
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte[email protected]
Landgreven 4Postboks 90091022 København KTlf. 33 92 84 00Fax 33 11 04 15[email protected]www.rigsrevisionen.dk
5. januar 2010
Kontor: D5J.nr.: 2009-5008-3
Ved e-mail af 18. december 2009 har Styrelsen for Statens Uddannelsesstøt-te fremsendt forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte(SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)til høring i Rigsrevisionen.Rigsrevisionen har foretaget en gennemgang af det fremsendte forslag til lovom ændring af SU-loven med henblik på at efterse, om bekendtgørelsen in-deholder nye bestemmelser, som Rigsrevisionen skal udtale sig om i henholdtil rigsrevisorlovens §§ 7 eller 10.Gennemgangen har ikke givet anledning til bemærkninger.Med venlig hilsenSteen Holberg Pedersenrevisor
Til orientering for:Undervisningsministeriet
1/1
Marianne Gjevert PetersenFra:Sendt:Til:Cc:Emne:Nina Christensen [[email protected]]8. januar 2010 13:12Juridiskkontor ([email protected])[email protected]; [email protected]; Inger Rossing Jensen; [email protected]Høring over forslag til lov om ændring af SU-loven (støtte til særlige forløb fornyuddannede)
Roskilde Universitet har ingen bemærkninger til den fremsendte høring over forslag tillov om ændring af SU-loven (støtte til særlige forløb for nyuddannede).MvhNina ChristensenSekretariatsleder Studieadministrationen/ Head of Students' Service CentreUddannelses- og Forskningsafdelingen/Department of Education and ResearchRoskilde Universitet/Roskilde University+45 46 74 37 62 - [email protected]
1
Side 1 af 2
Marianne Gjevert PetersenFra:Til:SUstyrelsen ([email protected])Juridisk kontor (fordelingsliste)
Sendt:7. januar 2010 11:38Emne:VS: Høring over forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Støttetil særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)
Fra:Kirsten Fly Malling [mailto:[email protected]]Sendt:7. januar 2010 11:23Til:SUstyrelsen ([email protected])Cc:[email protected]; Jens Oddershede; Per Overgaard Nielsen; Bjarne Graabech Sørensen; Per ChristianAndersen; Thorbjørn Hertz Jensen; Lene Mortensen; Connie Bang Jensen; Lone P. Iversen; Karoline Pinholt;journal mailboxEmne:Høring over forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte tilsærlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 301780 København V
Statens Uddannelsesstøttes j.nr. 2009-4210Danske Universiteters j.nr. 2008-7200-03.Syddansk Universitets j.nr. 541-2009.
Daske Universiteter har ved e-mail af 18. december 2009 fremsendt StatensUddannelsesstøttes høring over forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte(SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede) til universitetetmed anmodning om eventuelle bemærkninger hertil.Syddansk Universitet har følgende bemærkninger til lovændringsforslaget:Universitetet hilser generelt forslag om udbud af særlige kompetenceforløb velkommen ogstøtter, at kurserne er tilskudsberettigede.Universitetet skal dog bemærke:Til afsnit 3.1 (side 4 i bemærkningerne), hvor det under betingelserne for at få støtte bl.a.fremgår, at den studerende kan optages, hvis han/hun ikke tidligere har fået støtte til et særligtkompetenceudvidende forløb.Her kan det være en bekymring, at studerende, der evt. har været nødt til at afbrydeundervisningsforløbet pga. sygdom ikke vil kunne optages på det samme eller et nytundervisningsforløb.Det er universitetets forventning, at eventuelle regelsæt om muligheder for genoptagelse vilblive reguleret af videnskabsministeriet i henhold til § 3 i forslaget om de særligekompetenceudvidende forløb.
På rektors vegnee.b.
07-01-2010
Side 2 af 2
Karoline PinholtSpecialkonsulent, LedelsessekretariatetTlf.MobilFaxEmailWebAdr.6550 10446011 10446550 1090[email protected]http://intern.sdu.dk/enheder/ledelsessekr/ansatte/kap-4375/Campusvej 55, 5230 Odense M
Campusvej 55
5230
Odense M
Tlf. 6550 1000
www.sdu.dk
07-01-2010