Sundhedsudvalget 2009-10
L 89
Offentligt
845157_0001.png
845157_0002.png
845157_0003.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 12. maj 2010Enhed: Center for sundhed ogpsykiatriSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 0909530Dok nr.: 216994
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. april 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 12 (L89) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Hæstorp Andersen (S).Spørgsmål nr. 12:’’Hvad vil ministeren gøre for at sikre en mere ensartet kommunal vurdering afbehovet for rehabilitering efter en blodprop? Vil ministeren eventuelt tagesanktioner i brug overfor kommuner, der ikke lever op til deres forpligtelse til atyde tilstrækkelig rehabilitering, jf. Tv-avisen, DR 1, der den 13. marts 2010 derkl. 18.30 bragte et indslag, som berettede om Johannes Hecht Nielsen. Hanhar fået afslag på en ansøgning til Helsingør Kommune om betaling af120.000 kr. til rehabilitering på en neuroklinik efter en blodprop. Kommunenhavde tilbudt Johannes Hecht Nielsen 2 x ½ times genoptræning per uge, somden anså for at være fuldt tilstrækkelig. Helsingørs borgmester sagde i indsla-get, at kommunen vil have samme holdning i lignende sager fremover. I mod-sætning til Helsingør betaler Hjørring for rehabilitering på neuroklinik i sådannesager, selv om de løber op i 120.000 kr.”Svar:Indledningsvist skal jeg oplyse, at jeg ikke har kendskab til den konkrete sag.Men jeg er ked af at høre, hvis en patient ikke har fået tilbudt det forløb, sompatienten mener, der er behov for.Kommunerne har i dag det samlede ansvar for al træning, der ikke foregår un-der indlæggelse på sygehus. Det er således kommunens opgave og ansvar attilbyde borgerne sammenhængende og effektive træningstilbud, ligesom det erkommunen, der har ansvaret for at tilrettelægge metoden, omfanget og karak-teren af den genoptræningsindsats, der skal ydes til den enkelte patient efterudskrivning fra sygehus. Ved tilrettelæggelsen af et relevant genoptrænings-forløb skal kommunen tage udgangspunkt i de mål for genoptræningsindsat-sen, der er aftalt mellem patienten og den (eller de) sundhedsperson(er), derskal yde genoptræningen.Kommunerne kan enten levere ydelsen selv eller indgå leverandøraftaler omgenoptræningstilbud med andre kommuner, det regionale sygehusvæsen ellerprivate institutioner, hvis kommunen endnu ikke selv har tilstrækkelig kapaciteteller personale med de nødvendige kompetencer til at løfte alle genoptræ-ningsopgaverne. En kommune er imidlertid ikke forpligtet til at købe ydelseneksternt, herunder af private udbydere.
Side 2
Hjerneskadeområdet er et prioriteret indsatsområde for regeringen, og rege-ringen finder, at der er behov for en generel forbedring i indsatsen på lands-plan, når det gælder rehabilitering af apopleksipatienter. Det var også bag-grunden for, at regeringen og Dansk Folkeparti i april 2009 - som bekendt -indgik en aftale om en styrket indsats på apopleksiområdet, særligt på rehabili-teringsområdet.Som led i den politiske aftale med Dansk Folkeparti er regeringen på vej mednye nationale anbefalinger for bl.a. den sundhedsfaglige indsats, organisationog implementering på hjerneskadeområdet. De nationale anbefalinger for be-handling og rehabilitering vil få karakter af et forløbsprogram, som bl.a. ogsåvil beskrive en klar arbejdsdeling mellem sygehus, kommune og almen prak-sis, så patienten får den rette hjælp på det rigtige tidspunkt. De nationale an-befalinger skal ligge færdig i foråret 2011.Som en del af grundlaget for de kommende nationale anbefalinger er også enkommende medicinsk teknologivurdering (MTV) om den nyeste viden indenforneurorehabilitering af hjerneskadede, herunder apopleksipatienter. MTV’enskal ligge klar januar 2011.For at hjælpe kommunerne til yderligere at løfte de samlede og tværgåenderehabiliteringsopgaver på tværs af sundhedsområdet, der er mit område, detsociale område, beskæftigelsesområdet og undervisningsområdet, har rege-ringen taget initiativ til enfællestværministeriel vejledning til kommunerne omrehabilitering. Vejledningen vil således hjælpe kommunerne til bedre at udnyt-te det meget brede lovgrundlag, som gælder i dag, og integrere de enkelteindsatser efter forskellig lovgivning i ét sammenhængende forløb. Den tvær-ministerielle vejledning om kommunal rehabilitering skal ligge færdig ultimo2010.Vejledningen suppleres af et idékatalog, der sideløbende udarbejdes af Dan-ske Regioner, KL og Indenrigs- og Sundhedsministeriet som led i den politiskeaftale af maj 2009 om en fælles strategi for at sikre udbredelse af målrettede,veltilrettelagte og sammenhængende forløb for patienter med behov for reha-bilitering. Idékataloget har således til formål at formidle konkrete eksempler pågod praksis i organiseringen af rehabiliteringsindsatsen og tilrettelæggelse afsammenhængende forløb på tværs af sektorer. Idékataloget skal ligge færdigefteråret 2010.Disse initiativer vil understøtte rehabiliteringsindsatsen på landsplan, herunderden faglige indsats og implementeringen af velkoordinerede og målrettede for-løb for behandling og rehabilitering overfor mennesker, der rammes af enhjerneskade, og dermed hjælpe den enkelte til bedst muligt at genvinde dettabte funktionsniveau og vende tilbage til livet før sygdom eller ulykke – uansethvor i landet, man bor.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Brit Borum Madsen
Side 3