Skatteudvalget 2009-10
L 63 Bilag 12
Offentligt
769988_0001.png
769988_0002.png
769988_0003.png
J.nr. 2009-231-0025Dato: 4. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 63 – Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektrici-tet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskelli-ge andre love (Ændringer som følge af afgørelse i statsstøttesagm.m.).
Hermed sendes kommentar til henvendelse fra AGA A/S af 27.november 2009.
Kristian Jensen/Lene Skov Henningsen

Henvendelsen:

I brev af 27. november 2009 anmoder AGA A/S om, at muligheden for afgiftsfritagelse ienergibeskatningsdirektivets art. 2, stk. 4, litra b, 4. punkt, bliver implementeret i dansklovgivning i forbindelse med den opfølgende lovgivning i forlængelse af skattereformen, jf.bl.a. lov nr. 527 af 12. juni 2009 (energiafgifterne iForårspakke 2.0).Efter ovennævnte bestemmelse i energibeskatningsdirektivet er der mulighed for at fritagesærligt el-intensive produktionsprocesser. Selskabet anfører bl.a., at selskabet har denne ty-pe produktion, og at selskabet har fået oplyst, at fritagelsesmuligheden ikke blev udnyttet iforbindelse medforårspakke 2.0,da det blev vurderet, at fritagelsesmuligheden ikke var re-levant for nogen danske virksomheder.

Kommentar:

Ovennævnte bestemmelse i energibeskatningsdirektivet giver mulighed for, at særlig el-intensiv produktion fritages for energiafgifterne i direktivet.AGA A/S har tidligere henvendt sig til Skatteministeriet med anmodning om, at bestem-melsen gennemføres i dansk lovgivning.Lovforslaget (L 63) i udkast har været sendt i høring. FSR fremsendte bl.a. en bemærkningvedrørende det omhandlede spørgsmål. FSR’s bemærkning og min kommentar hertil frem-går af skrivelse af 18. november 2009 til Skatteudvalget.Af kommentaren fremgår det, at Skatteministeriet har modtaget henvendelser fra virksom-heder, som ønsker, at Danmark benytter den særlige mulighed for at indføre lempelse forel-intensiv produktion i energibeskatningsdirektivet. Det fremgår endvidere, at der vil blivetaget separat stilling til, hvorvidt der bør lovgives på baggrund af disse henvendelser.Skatteministeriet har nu set nærmere på sagen og har overfor mig oplyst følgende:Der er 5 virksomheder i Danmark, som fremstiller industrigasser. Deres processer er ener-giintensive, idet processerne fremgår af proceslisten over tunge processer i CO2-afgiftsloven.Når den nye elafgift på proces fraForårspakke 2.0er fuldt indfaset i 2013, bliver dissevirksomheder imidlertid langt fra så hårdt belastet af de nye energiafgifter på proces somnogle af de andre virksomheder med energiintensive processer, som f.eks. papirfabrikkerne.Herefter kan jeg ikke umiddelbart imødekomme AGA A/S’s anmodning.Formålet medForårspakke 2.0er blandt andet at sikre lavere personskatter og samtidig atbidrage til klima- og energimålsætningerne. Merprovenuet fra de nye afgifter på erhverve-nes processer skal anvendes til at sænke personskatterne. Lavere personskatter er også tilgavn for det danske erhvervsliv. Reformen styrker dansk vækst og velstand på både kort oglangt sigt.I lyset af Danmarks økonomiske situation besluttede regeringen og Dansk Folkeparti at ind-fase energiafgifterne for erhverv, således at virksomhederne først fra 2013 skal betale defulde afgifter. I 2010 indføres der derfor afgifter, svarende til EU’s minimumssatser, dersvarer til ca. en tredjedel af de endelige satser. Den samlede lempelse af energiafgifternefor erhverv indtil 2013 er på ca. 2,4 mia. kr.I aftalen med Dansk Folkeparti indgår også, at konkurrencesituationen for de energiintensi-ve virksomheder skal undersøges i 2012. Når undersøgelsen foreligger, vil der blive tagetSide 2
stilling til, om der er behov for at tage specielle hensyn til disse virksomheder, herundervirksomheder der fremstiller industrigasser.
Side 3