Skatteudvalget 2009-10
L 55 Bilag 8
Offentligt
769902_0001.png
769902_0002.png
769902_0003.png
769902_0004.png
769902_0005.png
769902_0006.png
Til lovforslag nr.L 55
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2009
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og lov omændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andrelove(Mindre justering af reglerne vedrørende investeringsselskaber)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 4. november 2009 og var til 1. behandling den 24. november 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i [antal] møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 2. november 2009 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 38. Den 19. november 2009sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 3. december2009 sendte skatteministeren et supplerende høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:<>SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af<>:Til § 11)Førnr. 1indsættes som nyt nummer:»01.§ 19, stk. 2, nr. 2, 5. pkt,affattes således:»Koncernforbundne og nærtstående deltagere, jf. kursgevinstlovens § 4, stk. 2, og aktieavancebe-skatningslovens § 4, stk. 2, regnes i denne sammenhæng for én deltager.««[Nærtstående personer betragtes som én deltager]2)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»02.§ 19, stk. 3, 3. pkt.,der bliver til 5. pkt., affattes således:»Hvis et selskab har bestemmende indflydelse på et selskab, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, ses derved opgørelsen efter 3. pkt. bort fra disse aktier, og i stedet medregnes den andel af det andet sel-skabs aktiver, som svarer til førstnævnte selskabs direkte eller indirekte ejerforhold i det andet sel-skab.««[Harmonisering af henvisningerne til ligningslovens § 2, stk. 2, og konsekvensrettelser]Til § 23)I det undernr. 1foreslåede§ 10, stk. 10,udgår 5. og 6. pkt. og i stedet indsættes:»Det opgjorte nettokurstab fradrages efter de principper, der gælder for tab omfattet af aktieavan-cebeskatningslovens § 9, stk. 3 og 4, idet nettokurstabet fradrages i nettogevinster efter aktieavan-cebeskatningslovens § 19. Tab, der ikke kan fradrages efter 5. pkt., fradrages i de følgende ind-komstårs nettogevinster efter aktieavancebeskatningslovens § 19.«[Nettokurstabet undergives samme begrænsninger i adgangen til fremførsel som tab på andre aktier]Til § 34)Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:»Stk. 2.§ 1, nr. 01, har virkning fra og med indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2010 ellersenere.«
3
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.[Fremadrettet virkningstidspunkt for opgørelsen af nærtstående personer som én deltager]5)Istk. 2,der bliver stk. 3, ændres »§ 1« til: »§ 1, nr. 1,«[Konsekvensrettelse]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at nærtstående personer, jf. aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2, betragtes somværende én deltager på samme vis som koncernforbundne selskaber tælles som én deltager i forbin-delse med afgørelsen af, hvor mange deltagere selskabet har.Eksempel 1:Et selskab bestående af 8 deltagere, hvoraf 4 deltagere er nærtstående, f.eks. et ægtepar og deres 2børn, vil i forbindelse med opgørelsen af deltagerantallet efter aktieavancebeskatningslovens § 19,stk. 2, nr. 2, anses for at have 5 deltagere.Eksempel 2:Omvendt vil et selskab bestående af 8 deltagere, hvoraf 2 deltagere er søskende, i forbindelse medopgørelsen af deltagerantallet efter aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 2, nr. 2, stadig tællessom 8 deltagere.Til nr. 2Der foreslås en harmonisering af »holding-reglernes« henvisning til ligningslovens § 2, stk. 2,samt en konsekvensrettelse heraf. Der er ikke tale om nogen indholdsmæssig ændring men blot entydeliggørelse.Derudover er der tale om en konsekvensrettelse som følge af indsættelsen af de to nye punktum-mer i aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 3, hvilket betyder, at henvisningen i 3. pkt. til 1. pkt. istedet bliver en henvisning fra 5. pkt. til 3. pkt.Til nr. 3Det foreslås, at nettokurstab opgjort efter § 10, stk. 10, i lov nr. 98 af 10. februar 2009 fremførestil fradrag efter de samme principper, som gælder for tab omfattet af aktieavancebeskatningslovens§ 9, stk. 3 og 4, idet kildeartsbegrænsningen dog er udformet således, at nettokurstabet fradrages inettogevinster efter aktieavancebeskatningslovens § 19.At fremførsel af uudnyttede nettokurstab skal ske efter principperne i aktieavancebeskatningslo-vens § 9, stk. 4, indebærer, at adgangen til at anvende nettokurstabet følger de samme regler somandre tab på aktier, der fremføres efter aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 4. Heri ligger, at deomhandlede nettokurstab også i relation til andre regler behandles på samme måde som tab omfattetaf aktieavancebeskatningslovens § 9.Dette indebærer f.eks., at nettokurstabene vil være omfattet af fusionsskattelovens § 8, stk. 8, ogderfor ikke vil kunne videreføres af det modtagne selskab efter en skattefri fusion. Som et andet
4
eksempel kan nævnes, at adgangen til at anvende nettokurstabene efter en akkord m.v. begrænsesefter reglerne i ligningslovens § 15, stk. 2 og 3.Til nr. 4Det foreslås, at opgørelsen af nærtstående personer som én deltager først får virkning for ind-komstår, der påbegyndes fra og med 1. januar 2010.Ændringen kan i den konkrete situation både indebære en lempelse og en stramning. Det foreslåsderfor, at ændringen kun får fremadrettet virkning.Til nr. 5Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1 og 2.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Henrik Rasmussen (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 55Bilagsnr.1234567TitelMeddelelse om, at der åbnes for spørgsmål på lovforslagetHøringssvar og høringsskema, fra skatteministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningSupplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministerenÆndringsforslag, fra skatteministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 55Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren allerede ved behandlingen af L 23, 2008-09, varbekendt med problemstillingen om selskaber, der kommer i klemmeved overgang til lagerbeskatning, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvor stort et utilsigtet provenu-tab der er tale om - eventuelt i form af et skøn, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at den nettokurstabskonto, der skal opgøres ef-ter lovforslagets § 2 omfatter det berørte selskabs samtlige aktier oginvesteringsforeningsbeviser med mere end 3 års besiddelsestid, somdet berørte selskab havde den 1. januar 2009, altså også aktier m.v.,hvorpå der var urealiserede gevinster den 1. januar 2009, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange selskaber, man formoder vil bliveomfattet af ændringen af overgangsreglen i lovforslagets § 2, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for, at lovforslagets § 2 er formuleret så bredt,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at det opgjorte nettokurstab efterlovforslagets § 2 i fremtiden kan fratrækkes i gevinster på aktiero.lign. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 på aktier m.v.,der er anskaffet i 2009 og senere, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i lov-forslagets § 2 vil kunne fremføres, selv om selskabet skifter aktionæ-rer, da dette ikke er begrænset af reglerne om underskudsfremførsel iligningslovens § 15 om underskudsbegrænsning ved aktionærskifte,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i lov-forslagets § 2 vil kunne fremføres, selv om selskabet er omfattet af en
2
3
4
56
7
8
6
9
10
11
12
13
akkord, der er omfattet af kursgevinstlovens § 24, idet fremførsel afnettokurstabskontoen ikke er begrænset af reglerne om underskuds-fremførsel i ligningslovens § 15 om underskudsbegrænsning ved ak-kord m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes nettokurstabskontoen opgjort efter reglerne i lov-forslagets § 2 påvirkes af, at selskaber, der har en sådan nettokurs-tabskonto, deltager i en skattefri omstrukturering omfattet af fusions-skatteloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i § 22,stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009 vil kunne fremføres, selv om sel-skabet skifter aktionærer, da dette ikke er begrænset af reglerne omunderskudsfremførsel i ligningslovens § 15 om underskudsbegræns-ning ved aktionærskifte, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om at bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i § 22,stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009 vil kunne fremføres, selv om sel-skabet er omfattet af en akkord, der er omfattet af kursgevinstlovens §24, idet fremførsel af nettokurstabskontoen ikke er begrænset af reg-lerne om underskudsfremførsel i ligningslovens § 15 om underskuds-begrænsning ved akkord m.v., til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorledes nettokurstabskontoen § 22, stk. 9, i lov nr. 525 af12. juni 2009 påvirkes af, at selskaber, der har en sådan nettokurs-tabskonto, deltager i en skattefri omstrukturering omfattet af fusions-skatteloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at der ved § 22, stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni2009 er skabt mulighed for en omfattende handel med underskudssel-skaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå