Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
756853_0001.png
756853_0002.png
756853_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
13. november 2009Strafferetskontoret2009-730-1017JEE42334
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. no-vember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen(SF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-

ven og lov om politiets virksomhed (Styrket indsats mod omfattende

forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49):

”Kan det i praksis lade sig gøre, at en gruppe på 30 menne-sker ødelægger en demonstration på 100.000 mennesker vedat være voldelige og er det nok til, at de fredelige demon-stranter kan have fortsæt til uroligheder (viden om at der fo-regår uroligheder), således at de risikerer at udsætte sig forstrafskærpelserne?”

Svar:

Rigspolitiet har oplyst, at det i praksis er forekommet, at en mindre grup-pe uromagere forstyrrer og griber ind i en i øvrigt fredelig og rolig de-monstration.Efter politilovens § 7 har politiet til opgave at beskytte borgernes ret til atforsamle sig. Bestemmelsen understreger, at politiet i sin virksomhedskal værne om den grundlovssikrede forsamlingsfrihed. Det fremgår bl.a.af det pågældende lovforslags bemærkninger, at politiet i forbindelsemed iværksættelse af indgreb over for en forsamling skal tage hensyn tilforsamlingsfriheden, og at politiet som udgangspunkt skal stille persona-le og materiel til rådighed i det omfang, politiet skønner, at dette er nød-vendigt for at sikre et arrangements fredelige gennemførelse.Efter politilovens § 8 og § 5 kan politiet gribe ind over for forsamlings-deltagere eller andre, som giver anledning til fare for forstyrrelse af denoffentlige orden mv. eller fare for enkeltpersoners eller den offentligesikkerhed.I en situation som nævnt i spørgsmålet, hvor en mindre gruppe af perso-ner forsøger at forstyrre og ”ødelægge” en i øvrigt lovlig og fredelig de-monstration, vil politiets indsats således først og fremmest være rettetmod den pågældende gruppe af uromagere.Med hensyn til anvendelsesområdet for de foreslåede strafskærpelsesbe-stemmelser bemærkes, at de alene finder anvendelse på forhold, som be-gås, mens eller i umiddelbar forlængelse af, at der i området foregår grovforstyrrelse af den offentlige ro og orden, jf. herved straffelovens § 134 a.
2
Lovforslaget indebærer ingen nykriminalisering af handlinger, som i dager lovlige, og de forhold, som i givet fald vil blive omfattet af de foreslå-ede strafskærpelser, er således allerede i dag strafbare.Afgrænsede slagsmål eller lignede, som f.eks. involverer mindre grupperi en større demonstration eller anden forsamling, kan normalt ikke i sigselv antages at indebære, at der foregår grov forstyrrelse af offentlig roog orden omfattet af straffelovens § 134 a (således at de foreslåede straf-skærpelsesbestemmelser i givet fald finder anvendelse). Med hensyn til,hvornår der er tale om grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden,henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Rets-udvalg vedrørende lovforslaget.I det omfang der i forbindelse med en større demonstration måtte opståuroligheder i et sådant omfang, at der er tale om grov forstyrrelse af denoffentlige ro og orden, vil de foreslåede strafskærpelsesbestemmelser ik-ke finde anvendelse på ”fredelige” demonstranter, idet bestemmelsernesom nævnt i givet fald alene finder anvendelse på personer, som begårhandlinger, som allerede i dag er strafbare.
3