Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 39 Bilag 16
Offentligt
796647_0001.png
796647_0002.png
796647_0003.png
796647_0004.png
796647_0005.png
796647_0006.png
796647_0007.png
796647_0008.png
796647_0009.png
Til lovforslag nr.L 39
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 0. december 2009
3. udkastRevideret ændringsforslag fra fødevareministeren
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme(Ophævelse af regler om husdyrhold og arealkrav, ophævelse af arealgrænse for erhvervelse ogforpagtning, ændring af reglerne om bopælspligt og lempelse af reglerne om personers ogselskabers erhvervelse, herunder ophævelse af reglerne om fortrinsstilling)[af fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)]
1. ÆndringsforslagFødevareministeren har stillet 18 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 29. oktober 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fi-skeri.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og fødevareministerensendte den 16. juli 2009 dette udkast til udvalget, folketingsåret 2008-09 jf. FLF alm. del – bilag342. Den 8. oktober og 12. november 2009 sendte fødevareministeren de indkomne høringssvar oget notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Hanne Blok-Pedersen, København N,Dansk Gartneri ogAage V. Jensen Naturfond.Fødevareministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 34 spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAffødevareministeren,tiltrådt af <>:§11)Iunderoverskriftenudgår: », herunder ophævelse af reglerne om fortrinsstilling«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 15]2)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2, stk. 4,indsættes efter »uanset kapitalandelens stør-relse.«: »Tilsvarende gælder for en person, der ejer 1/5 af kapitalen i et selskab efter lovens § 21, nr.3, jf. § 16, stk. 2, hvis den pågældende som ankermand skal opfylde betingelserne for personlig er-hvervelse af ejendommen.«[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 15]3)I§ 6, stk. 1, nr. 3,udgår »fritliggende«.[Lempelse af reglerne om ophævelse af landbrugspligt ved supplering]4)I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 8ændres istk. 1»§ 12, §§ 14-16« til: »§§ 12-16«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]5)I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 8ændres istk. 5»§ 12, §§ 14-16« til: »§§ 12-16«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]6)I den undernr. 14foreslåede affattelse af§ 12indsættes istk. 1efter »pligten til fast bopæl i §8«: », jf. dog stk. 2«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 7]7)I den undernr. 14foreslåede affattelse af§ 12indsættes efter stk. 1 som nye stykker:»Stk. 2.Er erhververen eller dennes børn under 18 år i forvejen ejer eller medejer af en eller flerelandbrugsejendomme, kan den pågældende erhverve adkomst på yderligere en landbrugsejendom ilandzone, hvis reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord, jf. §§ 31-33, er opfyldt, når erhverve-ren efter erhvervelsen vil være ejer eller medejer af et areal på mere end 150 ha.Stk. 3.Ved opgørelse af arealet efter stk. 2 medregnes ikke de fradragsarealer, der er anført i § 10,stk. 5.«[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 16]
3
8)Nr. 15udgår og i stedet indsættes:»15.§ 13affattes således:»§ 13.En landbrugsbedrift, der består af flere landbrugsejendomme i landzone, kan helt eller del-vist erhverves af en person, der ikke i forvejen er ejer eller medejer af en landbrugsejendom, hvis1) overdrageren har haft lovlig adkomst på alle landbrugsejendomme inden for bedriften, og2) erhververen inden 6 måneder efter erhvervelsen opfylder pligten til fast bopæl, jf. § 8.««[Opretholdelse af reglerne om erhvervelse af en samlet bedrift]9)I den undernr. 17foreslåede affattelse af§ 16, stk. 2,indsættes efter »12,«: »13,«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]10)I den undernr. 19foreslåede affattelse af§ 17ændres istk. 1og2to steder »§ 12 og §§ 14-16« til: »§§ 12-16«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]11)I den undernr. 21foreslåede affattelse af§ 20affattesstk. 1, nr. 2,således:»2) opfylde betingelserne for personlig erhvervelse af ejendommen, jf. §§ 12-15 og 17.«[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]12)I den undernr. 26foreslåede affattelse af§ 29indsættes istk. 1efter »praktiserende landin-spektør,«: »jf. dog stk. 2,«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 13]13)I den undernr. 26foreslåede affattelse af§ 29indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Når erhververen ved køb af suppleringsjord vil være ejer eller medejer af et areal på mereend 150 ha, gælder reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord, jf. §§ 31-33.«Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 15]14)I den undernr. 26foreslåede affattelse af§ 29, stk. 2,der bliver stk. 3, indsættes efter »stk.1«: »og 2«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 13]15)Nr. 27udgår.[Opretholdelse af reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord]16)Efter nr. 26 indsættes som nye numre:»01.I§ 31, stk. 1,ændres »100 ha« til: »150 ha«.02.I§ 31, stk. 2,ændres »100 ha« til: »150 ha«.03.I§ 31indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk.3.Der kan højst opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne til den erhvervede landbrugs-ejendom eller af det erhvervede areal.«
4
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.04.§ 31, stk. 3,der bliver stk. 4, affattes således:»Stk. 4.Ved opgørelse af arealet efter stk. 1-3 medregnes ikke de i § 10, stk. 5, anførte fradrags-arealer.«05.§ 32, stk. 2, nr. 2,affattes således:»2) opfylde de krav til en jordbrugsuddannelse, der fastsættes af ministeren for fødevarer, landbrugog fiskeri,«06.§ 32, stk. 2, nr. 3,affattes således:»3) være villig til at betale den aftalte handelspris for jorden, medmindre den afviger væsentligt framarkedsprisen, og«07.I§ 32, stk. 4,ændres »§ 12, stk. 5,« til: »§ 10, stk. 5,«.08.§ 33, stk. 1,affattes således:»§ 33.Bestemmelserne om fortrinsstilling til suppleringsjord i §§ 31 og 32 finder ikke anvendelseved køb af jord til supplering af en hovedejendom, jf. stk. 4, der ved supplering ikke overstiger 150ha, bortset fra fradragsarealer, jf. § 10, stk. 5. Hvis en ejer af en landbrugsejendom efter den 1. no-vember 2006 har suppleret ejendommen efter reglerne om supplering af hovedejendom i 1. pkt.,skal der ved arealgrænsen på 150 ha tillige medregnes landbrugspligtige arealer, som den pågæl-dende efterfølgende har fraskilt ejendommen, men som den pågældende fortsat er ejer eller medejeraf.«[Opretholdelse og justering af reglerne om fortrinsstilling]17)I den undernr. 32foreslåede affattelse af§ 50, stk. 1, nr. 1og2,ændres inr.1»§ 12, §§ 14-16« til: »§§ 12-16«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]18)I den undernr. 32foreslåede affattelse af§ 50, stk. 1, nr. 1og2,ændres inr. 2»§ 29, stk. 3«til: »§ 29, stk. 4«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 13]
BemærkningerTil nr. 1 og 2De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at reglerne om fortrinsstilling fortsat skal være gæl-dende, jf. bemærkningerne til nr. 15.Personer, der opfylder betingelserne for at erhverve en landbrugsejendom i sameje efter lovens §16, kan også få en tilladelse efter lovens § 21 til at erhverve ejendommen i selskabsform. Med denforeslåede bestemmelse i nr. 2 præciseres det, at den person, der som ankermand efter lovens § 16skal opfylde lovens erhvervelsesregler, også betragtes som medejer af den selskabsejede ejendom irelation til vurderingen af, om reglerne om fortrinsstilling skal finde anvendelse. Reglen sikrer, atbestemmelsen om medejerskab gælder parallelt i både § 20 og § 21 selskaber.
5
Til nr. 3Efter de gældende regler kan fritliggende parceller i landzone med helårs- eller fritidsboliger sup-pleres op til under 2 ha, hvis parcellen efter suppleringen udgør en sammenhængende lod. Ved frit-liggende forstås i denne sammenhæng, at der ikke ligger andre beboelsesbygninger inden for enafstand på 100 m fra beboelsen på den pågældende ejendom.Hvis parcellen ikke er fritliggende, kan den suppleres op til et samlet areal på højst 5000 m2.Med forslaget lægges der op til en forenkling af reglerne, idet det foreslås at give mulighed for, atalle parceller i landzone med helårs- eller fritidsboliger kan suppleres op til 2 ha uden landbrugs-pligt.Reglen gælder som nævnt kun parceller i landzone. Parceller i byzone og sommerhusområder ersåledes ikke omfattet af denne regel.Til nr. 4, 5, 9, 10, 11 og 17Ændringsforslagene er en konsekvens af, at lovens § 13 vedrørende mulighederne for erhvervelseaf en bedrift ikke ophæves, jf. bemærkninger til nr. 8.Til nr. 6, 7, 12, 13, 14, 15, 16 og 18Med de foreslåede ændringer lægges der op til, at reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjordfortsat skal være gældende, dog med visse justeringer.Grænsen for, hvornår det skal undersøges, om der er naboer, der ønsker fortrinsstilling, foreslåshævet fra 100 ha til 150 ha. Det er således først, når en person ved erhvervelse af yderligere land-brugsejendomme eller ved køb af suppleringsjord vil blive ejer eller medejer af mere end 150 ha, atder kan være tale om fortrinsstilling. Baggrunden for dette forslag er at give landmænd større mu-lighed for strukturudvikling uden at skulle afgive jord i forbindelse med fortrinsstilling.Samtidig foreslås grænsen for supplering af en hovedejendom hævet fra 125 ha til 150 ha. Medforslaget vil en landmand således altid kunne supplere sin hovedejendom, typisk bopælsejendom-men, op til 150 ha, uden at naboer kan gøre fortrinsstilling gældende. Dette gælder som hidtil uansetarealet af de øvrige ejendomme, som vedkommende ejer.Det foreslås endvidere, at der højst kan opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne til den erhver-vede ejendom eller til det erhvervede areal. Ved denne opgørelse medregnes, ligesom ved grænsenpå 150 ha, ikke fradragsarealer (f.eks. fredskovsarealer og arealer helt uden jordbrugsmæssig vær-di).Den nabolandmand, der gør fortrinsstilling gældende, kan som hidtil kun gøre fortrinsstilling gæl-dende op til arealgrænsen på 70 ha. Vedkommende skal endvidere som hidtil være ejer eller med-ejer af en eller flere landbrugsejendomme, hvis areal er på mindst 30 ha, eller som har et arbejdsbe-hov på mindst 900 timer årligt, og selv drive sin eller sine landbrugsejendomme.Selvom uddannelseskravet ved erhvervelse i fri handel foreslås ophævet, foreslås det, at der fort-sat skal gælde et uddannelseskrav for de naboer, der ønsker at gøre fortrinsstilling gældende. Detteuddannelseskrav skal i princippet svare til det hidtidige uddannelseskrav ved erhvervelse af ejen-domme over 30 ha.Det foreslås desuden, at det præciseres, at den landmand, der ønsker at gøre fortrinsstilling gæl-dende, skal være villig til at betale den aftalte handelspris for jorden. Det vil dog stadig være aktu-elt, at jordbrugskommissionen i visse situationer skal ind og vurdere, hvad prisen skal være. Det vilf.eks. være tilfældet, hvis den primære erhverver har erhvervet en hel ejendom med bygninger, og
6
der skal fastsættes en pris på en del af arealet, eller hvis der inden for ejendommen er tale om area-ler af meget forskellig bonitet.Det er endvidere hensigten at fastsætte regler, hvorefter der ikke kan klages over jordbrugskom-missionernes prisfastsættelse, således at dette ikke vil forlænge sagsbehandlingstiden.Det bemærkes i øvrigt, at de deklarationer om hvilende fortrinsstilling, der er tinglyst i medfør afden tidligere landbrugslov fra 1999, kan aflyses. Der er således ikke med de foreslåede lempelser ierhvervelsesreglerne med hensyn til hvor mange landbrugsejendomme, den enkelte landmand måeje, behov for at opretholde disse deklarationer.Til nr. 8Når reglerne om fortrinsstilling opretholdes, vil der fortsat være behov for de særlige regler i § 13,hvorefter en person kan erhverve en samlet bedrift, uden at det skal undersøges, om der er naboer,der ønsker fortrinsstilling.Det foreslås derfor, at bestemmelsen om erhvervelse af en bedrift opretholdes. Som konsekvensaf, at det foreslås, at kravene om alder, uddannelse og egen drift ved erhvervelse i fri handel bort-falder, foreslås det, at disse krav heller ikke skal gælde ved erhvervelse af en samlet bedrift.Samtidig præciseres det i lovteksten, at reglerne også gælder i situationer, hvor der erhverves endel af en landbrugsbedrift.
Torsten Schack Pedersen (V)nfmd.Tina Nedergaard (V) Henrik Høegh (V) Jens Kirk (V)Eyvind Vesselbo (V) René Christensen (DF)fmd.Bent Bøgsted (DF) Anita Christensen (DF)Tage Leegaard (KF) Bjarne Laustsen (S) Ole Vagn Christensen (S) Julie Skovsby (S)Benny Engelbrecht (S) Kristen Touborg (SF) Pia Olsen Dyhr (SF) Bente Dahl (RV)Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
7

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 39Bilagsnr.123456789101112131415TitelHøringssvar og høringsnotat, fra fødevareministerenHenvendelse af 28/10-09 fra Hanne Blok-Pedersen, København NTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar fra jordbrugskommissionerne, fra fødevareministerenHenvendelse af 10/11-09 fra Aage V. Jensen NaturfondHenvendelse af 19/11-09 fra Dansk Gartneri1. udkast til betænkningHenvendelse af 2/12-09 fra Aage V. Jensen NaturfondÆndringsforslag fra fødevareministerenÆndringsforslag fra fødevareministerenKopi af brev fra udvalgets formand til fødevareministeren om hø-ringsrunde af ændringsforslagOffentlig høring om lovforslagetHøringssvar og høringsnotat samt revideret ændringsforslag vedrø-rende fortrinsstilling, fra fødevareministerenProgram for høringen den 10/2-2010Teknologirådets Høringsmappe til høring om ændringer i landbrugs-lovenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 28/10-09 fra Hanne Blok-Pedersen, København N, til fødevareministeren, og ministerens svarherpåSpm. om hvorvidt det er muligt at tilpasse reglerne om fortrinsstillingtil suppleringsjord således, at den nabo, der ønsker fortrinsstilling, kangøre fortrinsstillingen gældende til den 1. udbudspris, til fødevaremi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-09 fra Aage V. JensenNaturfond, herunder artiklen »Ejerskabet til fremtidens Danmark«lagt på information.dk den 26. juli 2007, til fødevareministeren, ogministerens svar herpåSpm. om oversendelse evalueringsrapporten om fortrinsstilling, tilfødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om konsekvenserne af forslaget om selskabers ret til erhvervelseaf landbrugsejendomme, til fødevareministeren, og ministerens svarherpåSpm. om størrelsen af bedrifter som følge af lovforslaget, til fødeva-
2
3
45
6
8
7
8
9
1011
1213
141516
1718
192021
22
23
reministeren, og ministerens svar herpåSpm. om konsekvenserne af at ophæve uddannelseskravet for ejere ogforpagtere af landbrugsejendomme, til fødevareministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan bemyndigelsen til at fastsætte bestemmelser omuddannelseskrav vil blive udmøntet, til fødevareministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om nedsætte af en arbejdsgruppe, der skal analysere konsekven-serne af forslaget om selskabers ret til erhvervelse af landbrugsejen-domme m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om konsekvenserne af forslaget om at indføre en upersonligbopælspligt, til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om reglerne om beboelse af andre ejendomme på landejen-dommen end den, som den upersonlige bopælspligt vedrører, til føde-vareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om sikring af, at primærerhverver altid kan få 60 pct. af det er-hvervede areal, til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ændringsforslag, der indebærer, at ejendomsforholdene hosprimærkøber og fortrinsstillede på annonceringstidspunktet skal væregældende for afgørelse af fortrinstillingen, til fødevareministeren, ogministerens svar herpåSpm. om maksimal sagsbehandlingstid på 14 dage i sager om pris-fastsættelse af jord, til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om genoprettelsestilladelser til landbrug med landbrugspligtm.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om status for de arealer, der frigøres ved etablering af jordløshusdyrproduktion m.v., til fødevareministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-09 fra Dansk Gartneri,til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lovforslaget ikke blot går hele vejen og opretteragroindustrielle zoner i lighed med industriområder, såfremt regerin-gen ønsker jordløse landbrug, til fødevareministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om lovforslagets miljømæssige konsekvenser, til fødevaremini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om den forventede udvikling i jordpriserne som følge af lov-forslaget, til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en del af den danske landbrugsjord, der forventesejet af udlændinge om 10-20 år, til fødevareministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om oversendelse af den indgåede aftale mellem regeringen ogDansk Folkeparti om fortrinsstilling, til fødevareministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om det er muligt at tilpasse reglerne om fortrinsstilling m.v., til
9
242526
2728
29
30
3132
3334
fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til at gøre fortrinsstillingen til enegentlig forkøbsret, til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om mindste ejerandel, der skal til, for at være landmanden i etselskabet, til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at inddrage Fødevareudvalget, når arbejdet med udformningaf uddannelseskravene tager form, til fødevareministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om en mere uddybende redegørelse for begrebet bestemmendeindflydelse, til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke overvejelser der lå til grund forud for indførelse afreglerne om begrænsningen af de øvrige investorer i 1999, til fødeva-reministeren, og ministerens svar herpåSpm. om formålet med ophævelsen af bopælspligten er at give sel-skaber bedre muligheder for at overtage landbrugsejendomme, til fø-devareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om indførelse af regler om en maksimal sagsbehandlingstid på14 dage for behandling af klager over jordbrugskommissionens afgø-relse m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ændringsforslag om at lade ordet »fritliggende« udgå i § 6,stk. 1, nr. 3, til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-09 fra Aage V. JensenNaturfond, jf. L 39 – bilag 8, til fødevareministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om høring vedrørende ændringsforslaget vedrørende reglerneom fortrinsstilling, til fødevareministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de eksisterende krav til dyrkning af jorden også vil gælde deselskaber, som i fremtiden kommer til at kunne erhverve landbrugs-bedrifter, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå