Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 38 Bilag 5
Offentligt
773988_0001.png
773988_0002.png
773988_0003.png
773988_0004.png
773988_0005.png
773988_0006.png
Til lovforslag nr.L 38
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 9. december 2009
Betænkningover
Forslag til lov om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram[af fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 29. oktober 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fi-skeri.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og fødevareministerensendte den 16. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, FLF alm. del – bilag341. Den 8. oktober 2009 sendte fødevareministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret.Udvalgets spørgsmål og fødevareministerens svar herpå er optrykt som bilag til betænkningen.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Dansk Folkeparti bemærker, at der med lovforslaget etableres et Grønt Udviklings- og Demon-strationsprogram (GUDP), der skal bidrage til at skabe en konkurrence- og bæredygtig fødevare- ognonfoodproduktion, og til udvikling af erhvervspotentialer, vækst, beskæftigelse, arbejdsmiljø ogvidereudvikling af en markedsdrevet økologisk sektor, samtidig med, at et højt niveau sikres indenfor følgende områder: klima-, miljø- og naturbeskyttelse, dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og sund-hed.Dansk Folkeparti har store forventninger til GUDP. Dansk Folkeparti mener, at netop GUDP vilvære med til at udvikle det, der skal til, for at vi kan nå vores mål om en reduktion af udvaskningenaf kvælstof til miljøet.Dansk Folkeparti mener, at det er vigtigt, at regeringen og Dansk Folkeparti når de fastlagte målpå den mest innovative måde i forhold til miljøet og landbruget. Vi skal stadig udvikle vores land-brug og fastholde vores position på markedet.
2
Der er store udfordringer på området, hvorfor det er vigtigt, at netop demonstrationsprogrammetiværksættes hurtigt, så resultaterne på et tidligt tidspunkt kan bruges fremadrettet.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.behandling.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmeraf udvalget bemærker, at lovforslaget er et af de lovgivningsmæssige tiltag til gennemførelse af re-geringens og Dansk Folkepartis aftale om Grøn Vækst. Partiernes krav blev under forhandlingerneafvist, og regeringen valgte at indgå en smal aftale med Dansk Folkeparti. S, SF, RV og EL havdegerne set en mere ambitiøs og bred aftale, når det gælder hensynet til beskyttelse af natur, miljø ogbeskæftigelse i landdistrikterne. Af den grund vil partierne stemme hverken for eller imod lovfors-laget.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Torsten Schack Pedersen (V)nfmd.Tina Nedergaard (V) Henrik Høegh (V) Jens Kirk (V)Eyvind Vesselbo (V) René Christensen (DF)fmd.Bent Bøgsted (DF) Jørn Dohrmann (DF)Knud Kristensen (KF) Bjarne Laustsen (S) Ole Vagn Christensen (S) Julie Skovsby (S)Benny Engelbrecht (S) Kristen Touborg (SF) Pia Olsen Dyhr (SF) Bente Dahl (RV)Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 38Bilagsnr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra fødevareministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningNotat om øremærkning af forskningsmidler til økologi, fra fødevare-ministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 38Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor mange penge der er afsat til økologiforskning dekommende år, samt hvad der har været afsat siden 2001, til fødeva-reministerenSpm. om FØJO III bliver videreført og i givet fald med hvilken finan-siering, til fødevareministerenSpm. om Fonden for Økologisk Landbrug bliver beskåret med 24pct., og hvad begrundelsen er for denne besparelse, til fødevaremini-sterenSpm., om der spares 30 mio. kr. på forskningsmidlerne under Ministe-riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri i 2010, og hvor disse bespa-relser skal findes, til fødevareministerenSpm., om det økologiske areal skal fordobles frem mod år 2020, tilfødevareministeren
23
4
5
4
Bilag 2Udvalgets spørgsmål og fødevareministerens svar herpåSpørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra S.Spørgsmål 1:Ministeren bedes oplyse, hvor mange penge der er afsat til økologiforskning de kommende årsamt hvad der har været afsat siden 2001.Svar:I perioden 2001 – 2009 har der været afsat særskilte bevillinger til økologisk forskning, jf. neden-stående oversigt:Mio. kr.2001*60,0200240,0200340,0200440,0200540,5200640,52007**122,320080,020091,8
* Øremærkningen til FØJO II udgjorde 20 mio. kr. i 2000, og den samlede øremærkning til FØJO II var så-ledes på 200,0 mio. kr.**Bevillingerne til FØJO III for 2008 og 2009 blev fremrykket til 2007, således at der kunne meddeles til-sagn til den resterende programperiode.
Med oprettelsen af Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) bliver Fødevaremini-steriets indsats på forsknings- og innovationsområdet mere sammenhængende, fokuseret og tværgå-ende i forhold til hovedudfordringerne for erhvervene, herunder udfordringerne for økologien. Iføl-ge lovforslaget er det bestyrelsen for GUDP, der prioriterer indsatsen i forhold til de enkelte hoved-udfordringer for erhvervene. Dette sker i forbindelse med udarbejdelse af forslag til strategi oghandlingsplan, som jeg skal godkende.Jeg forventer, at bestyrelsen for GUDP i de kommende år vil prioritere økologisk forskning indenfor den samlede ramme, der stilles til rådighed under programmet. Denne ramme forventes i 2010 atudgøre 229,0 mio. kr. hidrørende fra den på FFL 2010 optagne nettobevilling på 189,0 mio. kr. samtde forventede yderligere 40,0 mio. kr. som følge af aftalen om fordeling af globaliseringsreserventil forskning og udvikling 2010 – 2012 af 5. november 2009Herudover er der under Det Strategiske Forskningsråds bevilling under temaet»Bioressourcer,fødevarer og andre biologiske produkter«afsat 50 mio. kr. i 2010 og 2011 samt 70 mio. kr. i 2012.Det fremgår af aftalen om fordeling af globaliseringsreserven til forskning og udvikling 2010 –2012 af 5. november 2009, at forskningen for eksempel kan bidrage med viden om bæredygtig ud-nyttelse af naturressourcerne i fødevareproduktionen, herunder økologisk produktion.Spørgsmål 2:Forventer ministeren, at FØJO III bliver videreført, og i givet fald med hvilken finansiering?Svar:FØJO III er den populære betegnelse for Fødevareministeriets indsats til fremme og koordinationaf økologisk forskning i perioden 2005 – 2010. En indsats, der videreførte centrale elementer afFØJO II- indsatsen i perioden 2000 – 2004.Jeg forventer, at Fødevareministeriet også efter udløbet af FØJO III vil stå i spidsen for en betyd-ningsfuld indsats til fremme og koordination af økologisk forskning, udvikling og demonstration.
5
Finansieringen forventes tilvejebragt inden for Fødevareministeriets bevillingsmæssige rammer,herunder til Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP).Herudover forventer jeg, at Det Strategiske Forskningsråd ligeledes bidrager til fremme af denøkologiske forskning, jf. aftalen om fordeling af globaliseringsreserven til forskning og udvikling2010 – 2012 af 5. november 2009.Spørgsmål 3:Kan ministeren bekræfte, at Fonden for Økologisk Landbrug bliver beskåret med 24 pct. og oply-se hvad begrundelsen er for denne besparelse?Svar:Fonden for økologisk landbrug, der blev oprettet i 2001, er en ud af de 3 fonde, der finansieres viamidler fra pesticidafgiftsprovenuet. Den nuværende model med finansiering med midler fra pesti-cidafgiften betyder, at tilskuddet til fondene varierer med provenuet for pesticidafgiften. Med afta-len om Grøn Vækst blev det besluttet, at tilbageførslen af pesticidafgiftsprovenuet til fondene fra2010 fastfryses til årligt 250 mio. kr. svarende til en behandlingshyppighed på 1,7.Med anvendelsen af fordelingsmodellen som fastlagt i 2001 ville Promilleafgiftsfonden for land-brug få et beløb på 232,8 mio. kr. og Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget et beløbpå 7,2 mio. kr., hvorimod der ikke ville være midler til Fonden for økologisk landbrug, der imidler-tid inden for rammen på 250 mio. kr. sikres et beløb på 10 mio. kr., svarende til grundbeløbet forfonden.I forhold til 2009 reduceres tilskuddet til Promilleafgiftsfonden for landbrug med 57,2 mio. kr.svarende til 19,7 pct., Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget med 1,0 mio. kr. sva-rende til 12,2 pct. og Fonden for økologisk landbrug med 3,1 mio. kr. svarende til 23,7 pct.Var de 250 mio. kr. fordelt mellem de 3 fonde i samme forhold som i 2009 ville Promilleafgifts-fonden for landbrug have fået 0,1 mio. kr. mere, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneri-bruget have fået 0,6 mio. kr. mindre og Fonden for økologisk landbrug 0,5 mio. kr. mere.Med fastfrysningen af beløbet til fondene til 250 mio. kr. kan en større del af pesticidafgiftsprove-nuet anvendes til finansiering af den samlede Grøn Vækst indsats, som bl.a. omfatter en styrket ind-sats på økologiområdet.Spørgsmål 4:Ministeren bedes bekræfte, at der spares næsten 30 mio. kr. på forskningsmidlerne under Ministe-riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri i 2010 samt redegøre for, hvor disse besparelser skal findes?Svar:Nettobevillingen for GUDP vil med vedtagelsen af FL 2010 udgøre 229,0 mio. kr. i 2010. I år2009 udgjorde summen af nettobevillingerne under innovationsordningen og tilskud til fødevare-forskning 201,1 mio. kr. Finansieringen af GUDP er en del af den samlede aftale mellem regeringen(Venstre og Konservative) og Dansk Folkeparti om Grøn Vækst af 16. juni 2009 og en del af aftalenmellem regeringen (Venstre og Konservative), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og RadikaleVenstre om fordeling af globaliseringsreserven til forskning og udvikling 2010-2012 af 5. novem-ber 2009.
6
Der har således været en bred politisk behandling af den samlede bevilling til GUDP. Ifølge lov-forslaget skal jeg godkende bestyrelsens strategi og handlingsplan, inden GUDP bestyrelsen ud-mønter af bevillingen.Spørgsmål 5:Hvorledes agter ministeren at realisere målet om, at det økologiske areal skal fordobles frem mod2020, når der samlet set skæres ned på økologiforskningen?Svar:Hvorvidt målsætningen om en fordobling af det økologiske areal i 2020 indfries, er først ogfremmest op til forbrugerne og dansk landbrug.Grundlæggende skal forbrugernes efterspørgsel være det lokomotiv, der trækker væksten i denøkologiske sektor. Regeringens vigtigste rolle er at sikre gode rammer for en sådan markedsdrevetudvikling.I Grøn Vækst er der afsat tilskudsmidler til, at arealet kan fordobles. Endvidere er der afsat ekstramidler til afsætningsfremme, til omlægningstjek, til oprettelsen af erfa-grupper samt midler til øko-logisk biogas. I alt er der afsat ca. 2,4 milliarder kr. til økologi i de næste 6 år.Derudover er der fortsat behov for udvikling af økologien, og her spiller forskning og innovationen vigtig rolle. Derfor er en videreudvikling af en markedsdrevet økologisk sektor omfattet af for-målet med lov om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP), og økologiområdet er etvigtigt indsatsområde under GUDP.Det er hensigten med GUDP, at Fødevareministeriets indsats på forsknings- og innovationsområ-det skal være mere sammenhængende, fokuseret og tværgående i forhold til hovedudfordringernefor erhvervet, herunder udfordringerne for økologien.I forhold til at fastholde Danmarks gode position på økologiområdet spiller andre muligheder forfinansiering af forskning og innovation på økologiområdet også en rolle. Det gælder f.eks. bevillin-gerne under Det Strategiske Forskningsråd, herunder bevillingen til ”Bioressourcer, fødevarer ogandre biologiske produkter”, hvor økologisk produktion er nævnt, jf. aftalen om fordeling af globa-liseringsreserven til forskning og udvikling 2010 – 2012.