Skatteudvalget 2009-10
L 22 Bilag 1
Offentligt
739411_0001.png
739411_0002.png
739411_0003.png
739411_0004.png
739411_0005.png
739411_0006.png
739411_0007.png
739411_0008.png
739411_0009.png
739411_0010.png
739411_0011.png
739411_0012.png
739411_0013.png
739411_0014.png
739411_0015.png
739411_0016.png
J.nr. 2009-321-0014Dato: 7. oktober 2009
TilFolketinget - SkatteudvalgetTil udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændringaf pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningslo-ven og forskellige andre love (Justeringer af pensionsafkast-beskatningsloven og pensionsbeskatningsloven, udbytteskatiskattefritagne dødsboer samt tekniske justeringer afForårs-pakke 2.0)
Kristian Jensen
/Birgitte Christensen
Høringsskemaindeholdende høringssvar og kommentarer hertil.

Organisationer

AdvokatrådetArbejdsmarkedets Til-lægspension

Bemærkninger i høringssvar

Kommentar til bemærkninger

Advokatrådet har ingen bemærk-ninger.ATP har noteret sig, at den uudnyt-tede fremførte negative pensions-afkastskat, som relaterer sig til DenSupplerende Arbejdsmarkedspen-sion for Førtidspensionister, somfølge af lovforslaget vil blive ud-betalt, når ordningen overgår tilindividuel beskatning.Dansk Aktionærforening har ingenbemærkninger.Danske Advokater har ingen be-mærkninger.Bemærkningerne fra Dansk Er-hverv går i vidt omfang på den al-lerede vedForårspakke 2.0gen-nemførte regel om et 100.000 kr.’sloft for fradragsberettigede indbe-talinger til rateordninger og ophø-rende livrenter, og ikke på denmindre justering af reglen, der nuforeslås. Også disse bemærknin-ger til gældende ret kommenteresnedenfor.Loftet på 100.000 kr. for fradrags-berettigede indbetalinger til rate-ordninger og ophørende livrentergælder for både private ordningerog arbejdsgiverordninger. En und-tagelse fra loftet for arbejdsgiver-ordninger ville reelt gøre loftetvirkningsløst.Hvis en årlig indbetaling på100.000 kr. i en arbejdsgiverord-ning ikke vurderes at kunne sikreen tilstrækkelig alderdomsforsør-gelse, kan der i stedet indbetalespå en livrente, hvor der ikke gæl-der noget loft for det beløb, somder er bortseelsesret for.100.000 kr.’s loftet for de selv-stændigt erhvervsdrivende indebæ-rer efter Dansk Erhvervs opfattelseen betydelig forringelse, idet man-ge indskyder store beløb i gode år.Loftet på 100.000 kr. gælder foralle pensionsopsparere, idet deselvstændigt erhvervsdrivendedog er særligt tilgodeset på denmåde, at de til og med 2014 kanSide 2
Dansk Aktionærfor-eningDanske Advokater
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv finder, at 100.000kr.’s loftet er problematisk i for-hold til de aftaler, som arbejdsgi-vere og ansatte indgår om lønnen,specielt for medarbejdere, der senti deres karriere er påbegyndt enpensionsopsparing. Det er forsat etaf de finansieringselementer, somDansk Erhverv er utilfreds med.
Mange selvstændigt erhvervsdri-vende har en forventning om, atgoodwill kunne finansiere en stordel af alderdommen, hvilket imange tilfælde ikke er realistisk iden nuværende konjunktursituati-on. Danske Erhverv anbefalede iforbindelse med Forårspakke 2.0en model, hvor det tilladte maksi-male indskud blev opgjort rullendeover flere år.Lovforslagets § 2, stk. 4, er en be-tydelig forbedring af den efterDansk Erhvervs opfattelse megetrestriktive overgangsregel, sombruger 30 pct.’s reglen for indskudi perioden d. 22. april 2009 – 31.december 2009. Efter Dansk Er-hvervs opfattelse kan der fortsat iresten af 2009 de facto fremføresfradragsret til næste indkomstår forindbetalinger, der viser sig at over-tiger30 pct. af virksomhedensoverskud i 2009. Dansk Erhvervstøtter til fulde den foreslåede for-bedring for de selvstændigt er-hvervsdrivendes overgangsord-ning.Dette ændrer dog ikke ved, at deselvstændigt erhvervsdrivendesproblemer igen består fuldt ud fra2010 og frem.
anvende 30 pct.’s reglen på rate-ordninger og ophørende livrenter.I forbindelse medForårspakke 2.0kunne ønsket om en rullende op-gørelse af 100.000 kr.’s loftet ikkeimødekommes. Det kan fortsat ik-ke imødekommes af de sammegrunde, som ønsket blev afvistmed iForårspakke 2.0.En rullende opgørelse af loftetville gøre reglerne i pensionsbe-skatningsloven unødigt komplice-rede.Endvidere ville indkomstudjæv-ningsmulighederne forøges. Selv-stændigt erhvervsdrivende mulig-hed for at foretage indkomstud-jævning må anses for tilgodeset pårimelig vis via reglerne om virk-somhedsordningen i virksomheds-skatteloven.Der gælder modsat Dansk Er-hvervs beskrivelse af resttilstan-den ikke de facto fremførsel affradragsret til 2010 af indbetalin-ger i 2009, der overstiger 30 pct.af overskuddet. Men indbetalingerpå en rateordning eller ophørendelivrente, der overstiger 30 pct. afoverskuddet i virksomheden, vilkunne tilbagebetales skatte- og af-giftsfrit eller indskydes på en liv-rente.Fra 2015 har de selvstændigt er-hvervsdrivende følgende mulig-heder for at foretage pensionsop-sparing:30 pct. af overskuddet ivirksomheden kan ind-skydes på en livrente.100.000 kr. (2010-niveau) kan indskydes påen rateordning eller op-hørende livrente.46.000 kr. (2010-niveau)kan indskydes på en ka-pitalordning.Dette er en forbedring i forholdtil mulighederne førForårspakke2.0.Side 3
For god ordens skyld understregerDansk Erhverv det afgørende vig-tige i at holde fast i ophørspensi-onsordningen.
Der er ikke aktuelle overvejelserom eventuelt som opfølgning påForårspakke 2.0at stramme vilkå-rene for eller fjerne ophørspensi-onsordningen.For god ordens skyld bemærkes,at der heller ikke er aktuelle over-vejelser om at stramme vilkårenefor eller fjerne den særlige pensi-onsordning for sportsudøvere iPBL § 15 B.
Dansk Industri
DI finder det positivt, at der skerforbedringer i pensionssystemet,og særligt, at det bliver gjort mu-ligt for de selvstændigt erhvervs-drivende at få smidigere over-gangsregler for pensionsindbeta-linger, der sker mellem den 22.april 2009 og den 31. december2009.DI har ingen bemærkninger til detekniske ændringer af pensionsaf-kastbeskatningsloven.
Finansrådet
Finansrådet finder det uhensigts-mæssigt at pålægge bankerne enoplysningspligt knyttet til forslagetom regulering af den pensionsaf-kastbeskatningsmæssige behand-ling af ophør af personers fuldeskattepligt. Fristen løber fra ettidspunkt, hvor bankerne ikkenødvendigvis er informeret omskattepligtens ophør.I pensionsafkastbeskatningslovens§ 23, stk. 4, og § 25, stk. 3, liggerder en option hos det afgivendepensionsinstitut til at foretage enendelig opgørelse af pensionsaf-kastskatten i forbindelse med over-førsel til et andet pensionsinstitut.Vilkårene for denne valgmulighedfremgår ikke af lovteksten, og detbetyder, at man fremadrettet skalforespørge det afgivende pensions-institut, om der foretages endeligopgørelse i forbindelse med over-førslen, da det kan være et vigtigtelement i rådgivningen af kunden.Dette modarbejder intentionernebag lovforslaget, hvor det ønskes,
Forslaget er ændret, således atskatten skal angives og indbetalestil told- og skatteforvaltningen in-den for 3 hverdage efter, at pensi-onsudbyderen har fået kendskabtil ophævelsen.
Valgfriheden sikrer en høj grad affleksibilitet. Der henvises i øvrigttil kommentaren til F&Ps hørings-svar om samme spørgsmål.
Side 4
at kunden selv kan vælge, hvorpensionsmidlerne skal placeres.Der bør indføres helt objektive kri-terier for, hvornår der skal foreta-ges en endelig opgørelse.Finansrådet henviser i øvrigt tilForsikring & Pensions kommenta-rer til lovudkastet om PAL og PBLfor så vidt angår udbetaling af ne-gativ skat i forbindelse med ophør(§ 25).Der henvises til kommentaren tilF&Ps høringssvar.
Foreningen af Statsau-toriserede Revisorer(FSR)
FSR har ingen bemærkninger tildet fremsendte udkast.Foreningen har dog enkelte be-mærkninger til den gældende pen-sionsafkastbeskatningslov.
§ 1, stk. 2, nr. 9:Skatteministeriet bedes præcisere,hvad der menes med ”de aftalteindskud” i pensionsafkastbeskat-ningslovens § 1, stk.2, nr. 9. Man-ge firmapensionskasser kan haveen interesse i at få afklaret, om deter muligt for dem, at komme indunder den nævnte regel, der givermulighed for at få pensionsafkast-skattepligten på institutniveau istedet for på individniveau.
Skatteministeriet vil tage kontakttil FSR med henblik på en drøftel-se af fortolkningsspørgsmålet,som ligger udenfor nærværendelovforslag.
§ 23Efter bestemmelsen om afregningaf pensionsafkastskat ved ophør afen ordning, jf. pensionsafkastbe-skatningslovens § 23, skal pensi-onsinstituttet kun afregne skat forophørsåret. Hvis en ordning ophø-rer før endder er afregnet pensionsafkastskatfor det forudgående indkomstår,må pensionsafkastskatten for detforudgående indkomstår såledesskulle afregnes sammen med denøvrige pensionsafkastskat for detpågældende indkomstår.Der ses i denne forbindelse ikke atvære hjemmel i § 21, stk. 2, til atindeholde pensionsafkastskatten påen markedsrenteordning før end én
I tilfælde, hvor der ikke er afreg-net pensionsafkastskat for det se-nest afsluttede indkomstår; altsåved ophævelse i perioden 1. janu-ar – 31. maj, vil beskatnings-grundlaget efter § 23, stk. 1., kunomfatte det påbegyndte, endnu ik-ke afsluttede indkomstår. Det for-udgående indkomstår anses såle-des for afsluttet i relation til skat-teopgørelse og betaling, når § 23,stk. 1, anvendes efter, at den 31.december dette år er passeret.Pensionsafkastskat for det afslut-tede indkomstår er ikke omfattetaf tredages-fristen, men derimodfortsat af fristen den 31. maj åretefter indkomståret.Side 5
uge før indbetaling til skattemyn-dighederne. FSR foreslår, at detpræciseres, at der ved udbetalingved ophør kan indeholdes/hævespensionsafkastskattil dækning af pensionsafkastskat-ten for det forudgående indkomstår– også selv om der ikke afregnesindenfor en uge.Forsikring & PensionAd § 1, nr. 1: Hjemmel til fradragfor betaling for garantier efter § 4aF&P støtter den foreslåede indfø-relse af fradrag for præmier for ga-rantier i skattegrundlaget efter § 4a. F&P mener dog, at forslaget,som det er formuleret, ikke fuldtud sikrer dette.Ad § 1, nr. 2: Fastlæggelse af do-kumentationskrav i bekendtgørel-sesformF&P er fortaler for, at dokumenta-tionskrav lægges i bekendtgørel-sesform., og støtter derfor forslagetom at lade § 4 a, stk. 7, 5. pkt., ud-gå. Der er imidlertid ikke i lovenanført dokumentationskrav vedr. §4, svarende til dokumentationskra-vene i § 4 a, stk. 7, 1.–4. pkt. F&Pfinder det mest hensigtsmæssigt atophæve hele § 4 a, stk. 7, og ikkeblot 5. pkt.Efter § 4 a, stk. 7, er det en betin-gelse for opgørelse efter den alter-native opgørelsesmetode, at pen-sionsinstituttet laver en opgørelseover rente-, risiko- og omkost-ningsresultat for hver gruppe afforsikringer. Opgørelsen er engrundlæggende forudsætning forbeskatningen efter § 4 a, hvorfordet ikke synes hensigtsmæssigt atophæve § 4 a, stk. 7, med henblikpå at udstikke reglerne i bekendt-gørelsesform. I den forbindelsebemærkes, at § 4 a, stk. 7, ikkeblot indeholder dokumentations-krav, men også en materiel regule-ring af, hvilke elementer, der ind-går ved opgørelsen af resultaterne.Forslaget er justeret i overens-stemmelse med F&Ps kommentar.
Ad § 1, nr. 3: Rettelse af PAL § 7,stk. 2, nr. 1F&P er enig i den foreslåede rettel-se.Ad § 1, nr. 4: Indeholdelse og ind-betaling af PAL-skat i markedsren-teordningerSide 6
F&P er tilfreds med forslaget om,at PAL-skatten i markedsrenteord-ninger kan hæves allerede umid-delbart efter indkomstårets afslut-ning, under forudsætning af, at be-løbet indbetales senest en uge eftertil SKAT.Ad § 1, nr. 5: Rente for overtræk(pengeinstitutordninger)F&P har ikke bemærkninger tilforslaget.Ad § 1, nr. 6 og 7: Udskydelse aftidspunkt for indgivelse af endeligskatteopgørelse og betaling af re-sterende skat efter PAL § 23F&P støtter forslaget, der indebæ-rer en vis administrativ forenkling.Ad § 1, nr. 8 og 10:Overførsel afpensionsordninger mellem penge-og pensionsinstitutterF&P er meget tilfredse med, at detbliver muligt at overføre pensions-ordninger mellem penge- og pen-sionsinstitutter uden at det afgi-vende institut skal foretage endeligafregning efter § 23. F&P er imid-lertid af den opfattelse, at intentio-nen ikke opnås med ændringsfor-slaget. Ændringsforslaget sikrervalgfrihed ved overførsel mellemto pensionsinstitutter, menikkevedoverførsel mellem to pengeinstitut-ter eller mellem penge- og pensi-onsinstitutter. I ændringsforslagetskal ”pensionsinstitutter” derforændres til ”forsikringsselskaberm.v.” (som dækker over både pen-ge- og pensionsinstitutter).Ad § 1, nr. 9: Regler for ophør afskattepligt for skattepligtige efter §1, stk.1F&P er enig i, at der i de gældenderegler mangler hjemmel til regule-ring af ophør af den fulde skatte-pligt efter kildeskattelovens § 1 forskattepligtige omfattet af PAL § 1,stk. 1. F&P foreslår dog, at opgø-relsesmetoden harmoniseres med
Intentionen med lovforslaget ersom sådan ikke at sikre valgfrihedi alle overførselssituationer, menalene at der ikke skal ske endeligopgørelse af beskatningsgrundla-get ved overførsel mellem et pen-sionsinstitut og et pengeinstitut.Forslaget er dog ændret i overens-stemmelse med F&Ps forslag, dadet giver mere fleksibilitet forpensions- og pengeinstitutterne.
Opgørelsesmetoden er i forslagetændret, så den i højere grad min-der om metoden i § 23.
Der er ikke tale om en fejl, lige-Side 7
den, der anvendes i § 23.Efter forslaget er der ikke mulig-hed for anvendelse af § 25 – udbe-taling af negativ skat – i forbindel-se med skattepligtens ophør. For-sikring & Pension antager, at derer tale om en fejl, når der ikke erforetaget en konsekvensrettelse i §25. I modsat fald bedes det bekræf-tet, at uudnyttet negativ skat vedophør af skattepligten skal blivestående, og så sådan, at den kun vilkunne anvendes ved en evt. seneregenindtræden i skattepligt.Ad § 1, nr. 11: Den supplerendearbejdsmarkedspension – udbeta-ling af negativ skat.Forsikring & Pension har ikke be-mærkninger til forslaget.
som det kan bekræftes, at uudnyt-tet negativ skat ved ophør af skat-tepligten skal blive stående, og atden vil kunne anvendes ved enevt. senere genindtræden i skatte-pligt.
F&P har tidligere fremført en ræk-ke forslag til justering af pensions-afkastbeskatningsloven og benytterlejligheden til at fremføre demigen.Genforsikringsaftaler, der afdæk-ker pensionsforpligtelser vedrø-rende tidligere kommunalt ansatteEfter pensionsafkastbeskatningslo-vens § 1 er pensionsberettigede tilordninger, som udbetales af det of-fentlige som følge af tidligere an-sættelse i kommunernes tjenesteikke skattepligtige af afkastet her-af. F&P anfører, at skattefrihedenogså bør omfatte genforsikringsaf-taler, der ligner ovenstående påden måde, at de er indgået medhenblik på at afdække pensions-forpligtelser vedrørende tidligerekommunalt ansatte tjenestemænd,men som er tegnet af kommunaleforeninger mv., som kommunerne isidste ende hæfter for.§§ 4 og 4 a – Valgfri fordeling afrisiko- og omkostningsunderskudF&P foreslår, at pensionsselska-berne selv bør kunne fastlægge denindividuelle fordeling af risiko- og
Selvom de pågældende bemærk-ninger ikke vedrører lovforslaget,men gældende ret, kommenteresde nedenfor.
Efter lov om beskatning af vissepensionskapitaler, der gælder ind-til 1. januar 2010, er afkastet afden nævnte genforsikringsaftaleskattepligtigt på institutniveau ef-ter pensionsafkastbeskatningslo-ven. Fra 1. januar 2010 vil ar-bejdsgiveren være afkastskatte-pligtig af afkastet på genforsik-ringsaftalen, svarende til den ge-nerelle individualisering af afkast-skattepligten efter pensionsafkast-beskatningsloven.
Fordelingsreglerne er værnsregler,der sikrer, at skattepligtigt rente-afkast ikke konverteres til skattefriomkostnings- eller risikobonus.Det er derfor ikke hensigtsmæs-sigt at indføre metodefrihed somforeslået af F&P, ligesom vilkåre-Side 8
omkostningsunderskud mellemkunderne, både efter § 4 og efter §4 a. Fordelingsreglen i § 4a børimplementeres som en mulighed ibåde § 4 og § 4 a, men ikke som etkrav. En anden mulighed kunnevære at implementere fordelings-reglen i bekendtgørelsesform.Baggrunden er, at fordelingsregleni § 4 a i mange situationer angivesat give en åbenlyst urimelig forde-ling af omkostnings- og risikoun-derskud for den enkelte ordning.Der kan for eksempel være tale omen afviklingsbestand, der indehol-der 1000 præmiebetalende kunderog 9000 pensionerede kunder. Dader kun betales omkostninger afpræmier fører dette til et omkost-ningsunderskud. Med fordelings-reglen fra § 4 a vil omkostnings-underskuddet kun blive fordelt påde 1000 præmiebærende kunder,hvilket er åbenlyst urimeligt, dadet er hele bestanden, der har ge-nereret underskuddet.Hvis Skatteministeriet ikke kan ac-ceptere fuld metodefrihed, må dersom minimum gives metodefrihedfor grupper, hvor omkostnings-/risikopræmierne er 0. Hvis allepræmierne er 0 i en gruppe, vil derforekomme division med 0, hvor-for resultatet af anvendelse af § 4 aer udefineret.
ne for en materiel skatteopgørelseikke kan reguleres i bekendtgørel-sesform.Særligt hvad angår det anførte ek-sempel bemærkes, at der ikke ernoget til hinder for at opdele be-standen i to grupper, hvorved om-kostningsunderskuddet på dennemåde vil kunne fordeles på helebestanden.Pensionsinstituttet kan for grup-pen på 9000 personer beregne denpensionsberettigedes forholds-mæssige andel af årets negativeomkostningsresultat som gruppensnegative omkostningsresultat di-videret med antallet af personer igruppen, jf. den foreslåede juste-ring af pensionsafkastbeskatnings-lovens § 4 a, stk. 5. Efter denneregel kan pensionsinstituttet forgrupper, hvor der hverken betalesomkostningsbidrag, gebyr ellerlignende til dækning af omkost-ninger vælge at beregne den pen-sionsberettigedes forholdsmæssi-ge andel af årets negative omkost-ningsresultat som gruppens nega-tive omkostningsresultat divideretmed antallet af personer i grup-pen.
§§ 4 og 4 a – mulighed for omvalgF&P ønsker, at der bør være mu-lighed for omvalg mellem § 4 og 4a i et evt. begrænset omfang.Skatteministeriet har foreslået, atbranchen udarbejder begrundetforslag til positivliste. Forsikringog Pension skal i stedet foreslå, atder indføres en dispensationsad-gang efter konkret ansøgning, ogom ønsket således, at der foretagesen objektivisering af dispensati-onsbestemmelsen, når der er ind-høstet erfaringer med hensyn tildens relevans.§ 8 – Tekniske hensættelser mv.
En dispensationsadgang vil i nær-værende tilfælde ikke med rime-lighed kunne indføres uden afsæt iafgrænsede kriterier for, hvornårdispensation kan gives. Set i lysetaf, at F&P umiddelbart ikke harset sig i stand til at udarbejde enpositivliste, forekommer det uhen-sigtsmæssigt at indføre en dispen-sationsadgang, som først efterføl-gende vil skulle afgrænses i prak-sis.
Der er tale om en problemstilling,som F&P første gang fremførte iforåret 2009 og som F&P i denSide 9
Forsikring & Pension har udarbej-det et forslag til nogle væsentligeændringer af § 8.
forbindelse gav tilsagn om at ud-dybe. Denne uddybning er sketmed F&Ps høringssvar på nærvæ-rende lovforslag.Problemstillingen er ganske kom-pliceret, hvilket også illustreres afbilag 2 til F&Ps høringssvar. Pådenne baggrund vil det være be-tænkeligt at søge en hurtig løsninggennemført i nærværende lovfors-lag, som i øvrigt ikke berører em-net.Skatteministeriet indgår gerne i endialog med branchen, i hvilkenforbindelse forslaget vil kunneunderkastes den fornødne grundi-ge behandling med henblik på eneventuel senere justering af pensi-onsafkastbeskatningslovens § 8.
§ 8 – Fradrag for § 4 og 4 a PALefter selskabsskattelovenDer er ikke indsat noget eksplicitfradrag for pensionsafkastskat efter§§ 4 og 4 a i selskabsskatteloven –formentlig ud fra den betragtning,at fradraget herfor opnås implicitgennem fradraget i selskabsskatte-loven for hensættelser og udbeta-linger til de forsikrede. Den mang-lende hjemmel til at fratrække pen-sionsafkastskat efter §§ 4 og 4aved opgørelsen af den selskabs-skattepligtige indkomst fører imid-lertid til, at selskabernes egenkapi-tal bliver beskattet af beløbet. Det-te kan ikke have været hensigtenmed reglerne. Selskabsskattelovenbør derfor ændres, således at fra-draget for pensionsafkastskat sik-res.
Fra 2010 vil livsforsikringsselska-ber være skattepligtige på institut-niveau af tilvæksten i ufordeltehensættelser, jf. den ny pensions-afkastbeskatningslovs § 8. Livs-forsikringsselskaberne kan fradra-ge den pensionsafkastskat, dervedrører beskatningsgrundlagetopgjort efter pensionsafkastbe-skatningslovens § 8.Den pensionsafkastskat, som pen-sionsopsparerne svarer i medfør afpensionsafkastbeskatningslovens§§ 4 eller 4 a, vedrører ikke livs-forsikringsselskabet, hvorfor sel-skabet ikke har fradragsret fordenne skat efter denne bestem-melse. Selskabet vil dog fortsathave fradrag for hensættelser tilpensionsopsparerne - inkl. for dendel af hensættelserne, der vedrørerskatten efter §§ 4 eller 4 a - til deforsikrede, idet det er et udtrykfor, at noget af afkastet er tilgåetde forsikrede og hermed ikke skalselskabsbeskattes, men derimodpensionsafkastbeskattes.Hensættelsen afkastbeskattes her-efter hos pensionsopsparerne efter§§ 4 eller 4 a.
Side 10
§ 10 – beregning af friholdelse.F&P foreslår to ændringer af fri-holdelsesberegningen:1. F&P er af den opfattelse, at denye regler for beregning af frihol-delse samlet set kan føre til et lidtlavere fradrag end under de regler,der gælder indtil 2010. Det skyl-des, at friholdelsen efter de nyeregler ikke omfatter den del af af-kastet, der beskattes efter §§ 7 og8, dvs. den foreløbige PAL-beskatning på institutniveau.Derfor foreslår F&P, at friholdel-sesbrøken justeres, således at desamlede friholdte midler (depoterog ufordelte midler fra 1982) giverfradrag på kundernes individuellepensionsafkastskat. Dermed bliverdet samlede fradrag det sammesom under gældende regler.2. Det bør være valgfrit om depoteti friholdelsesberegningen opgørespå beregningstidspunktet, f.eks. iforbindelse med månedlig afkast-tilskrivning, hvis dette er selska-bets praksis, eller ultimo ind-komståret. Det vil administrativtgøre det enklere for en stor del afselskaberne, fordi den månedligeberegning så bliver "endelig".Skatteministeriet er ikke enig i, atfriholdelsen er lavere end under dehidtidige regler. Nedslaget efterfriholdelsesbrøken opnås såledesved overførsel af ufordelte bonus-reserver til individuelle depoter(med overgangsbrøker). Nedslagetgives således ikke nødvendigvis iåret, hvor afkastet er optjent, menmed en mulig forsinkelse. Vedoverførslen opnås fuldt fradrag iden foreløbige institutbeskatning,som kan modregnes i anden insti-tutbeskatning ved opbygning afnye ufordelte bonusreserver.
I forbindelse med folketingsbe-handlingen af L 41, forslag til lovom ændring af pensionsafkastbe-skatningsloven og pensionsbe-skatningsloven. (Ny, valgfri me-tode for opgørelse af det skatte-pligtige afkast af pensionsordnin-ger i pensionsinstitutter, justeringaf reglerne for udenlandske pensi-onsordninger m.v.), folketingsåret2008/2009, foreslog F&P, atovergangsfradraget for de enkeltepensionsopsparere beregnes vedhjælp af primoværdier i stedet forsom efter den hidtidige pensions-afkastbeskatningslov med ultimo-værdier, jf. bilag 13 til L 41.En ændring i opgørelsen af denfriholdte opsparing, hvor der an-vendes primoværdier i indkomst-året i stedet for ultimoværdier vilimidlertid bevirke en højere over-gangsbrøk i gennemsnit for de be-rørte opsparere, hvilket vil bevirkeet samlet provenutab ved bereg-ningen af årets pensionsafkastskat.For opsparere med pensionsopspa-ring under udbetaling kan anven-delse af hensættelserne primo ind-komståret endvidere resultere i enlavere friholdelsesbrøk og derveden højere pensionsafkastskat endunder gældende regler. F&Ps for-Side 11
slag ville således dels indebære ensamlet mindre beskatning, dels enomfordeling til ugunst for sidst-nævnte gruppe af opsparere. Derkan henvises til skatteministerenskommentar til F&Ps forslag, jf.bilag 14 til L 41.Samme problemstilling vil gøresig gældende ved en månedlig op-gørelse, som er en fremrykning iforhold til den gældende opgørel-sesmetode baseret på ultimovær-dier. I den forbindelse er det værdat bemærke, at der ikke er nogettil hinder for, at den skat, der forgennemsnitsrenteprodukter skalindeholdes ved overførsel af mid-ler til depot m.v. i løbet af året,korrigeres ved opgørelse af denendelige skat, der skal indberettesog betales den 31. maj året efterindkomståret.
§ 25 – Udbetaling af negativ skat iforbindelse med ophørVed ophør af ordninger omfattet afpensionsafkastbeskatningslovens §1, stk. 1, og ved ophør af skatte-pligt for skattepligtige institutteromfattet af § 1, stk. 2, kan der ud-betales negativ pensionsafkastskat,som ikke kan fremføres og med-regnes pga. ophøret. Den udbetaltenegative skat kan ikke overstigeden positive skat, der er betalt forde 5 indkomstår umiddelbart forudfor det første af de år, hvor der fo-religger uudnyttet negativ skat.
Der er tale om en begrænset carryback-regel af uudnyttet negativskat ved ophør af pensionsordnin-ger mv. I det oprindelige lovfors-lag til den gældende pensionsaf-kastbeskatningslov, jf. forslag L97 af 2. juni 1998, var der ingensådan carry back-regel.
I erkendelse af, at anvendelsen aflagerprincippet ved opgørelsen afbeskatningsgrundlaget kan haveden konsekvens, at en pensions-opsparer efter gennem flere år athave haft gevinst, hvoraf der erbetalt skat, i det år, hvor pensi-onsordningen ophæves konstatereret tab, der ikke kan udnyttes, ind-føjedes carry back-reglen i forbin-delse med folketingsbehandlingenF&P og Finansrådet har sammenaf det nævnte lovforslag. Hensetforeslået denne regel ændret, hvor- til, at carry back-regler har undta-efter der kan udbetales negativ skat gelsens karakter, begrænsedesmed et loft svarende til tidligerereglens anvendelse dog i form af 5betalt positiv skat. Branchen fin-års-reglen.der, at den gældende 5-årsregelkan få tilfældige og urimeligeDisse forudsætninger har ikkevirkninger for kunden. Branchensændret sig siden da.forslag anføres at simplificere denSide 12
løbende administration af indivi-duel pensionsafkastskat og at detvil forsimple den information, derskal udveksles ved overførsler afpensionsordninger, hvor der ikkeafregnes endeligt.
Skatteministeriet har noteret sigopfordringen.

I øvrigt

Af hensyn til PAL-lovens bruger-venlighed opfordrer F&P til, atSkatteministeriet udsteder én sam-let bekendtgørelse i medfør af lo-ven og herunder således, at de alle-rede i medfør af loven udstedte be-kendtgørelser integreres heri.PBL - Lovudkastets § 2F&P peger på, at lovteksten i lov-forslagets § 2, nr. 4, om ændring i§ 3, stk.11, i lov nr. 412 af 29. maj2009 vedrørende 30 pct.’s reglenfor de selvstændigt erhvervsdri-vende ikke er præcis i forhold tilformålet med bestemmelsen, jf.lovbemærkningerne. Meningen måvære, at beløb, der overstiger 30pct. af overskuddet skal kunne til-bagebetales, jf. pensionsbeskat-ningslovens § 21 A, stk. 2Ad § 3, stk. 12, i lov nr. 412 af 29.maj 2009F&P konstaterer, at det er vanske-ligt at finde en ordning, der er om-fattet af overgangsreglen i § 3, stk.12, i lov 412 af 29. maj 2009. Uan-set den manglende mulighed for atanvende overgangsreglen gør F&Pfor god ordens skyld opmærksompå, at der efter F&P’s opfattelse eruoverensstemmelse mellem lov-teksten og bemærkningerne (L200, side 34). Ifølge lovtekstenskal en arbejdsgivers obligatoriskeindbetalinger til en ophørende liv-rente, som indgår i arbejdsmar-kedspensionsordningen, ikke med-regnes i arbejdstagerens skatteplig-tige indkomst i overgangsperioden.Af eksemplet fremgår imidlertid,at en arbejdstager alene kan an-vende 10.000 kr. ved siden af de90.000 kr. på ordningen omfattet
I den foreslåede ændring af § 3,stk.11, i lov nr. 412 af 29. maj2009 er det tydeliggjort, at deralene kan ske afgiftsfri tilbagebe-taling efter pensionsbeskatnings-lovens § 21 A af den del af over-skuddet, der overstiger 30 pct. afvirksomhedens overskud.
Efter § 3, stk. 12, er der i en over-gangsperiode fuld bortseelsesretfor en arbejdsgivers indbetalingertil en arbejdsmarkedspensionsord-ninger, der er omfattet af en kol-lektiv overenskomst uanset, atindbetalingerne herved overstiger100.000 kr.I det nævnte eksempel finderovergangsreglen ikke anvendelse,da der alene indbetales 90.000 kr.på arbejdsmarkedspensionen. Dader i alt kan indbetales 100.000 kr.om året på ratepension og ophø-rende livrente, kan der derfor ale-ne indbetales 10.000 kr. ved sidenaf.Overgangsreglerne til 100.000kr.’s-reglen er generelt indrettetsådan, at de efter omstændighe-derne giver mulighed for fradrag,der overstiger 100.000 kr., men atanvendelsen af reglerne samtidigtbetyder, at der ikke ved siden afkan foretages fradrag for indbeta-linger til ratepension og ophøren-de livrente, såfremt overgangsreg-lerne giver ret til et fradrag, deroverstiger 100.000 kr.Side 13
af overgangsreglen. F&P spørgerom, hvordan dette forholder sig til,at 100.000 kr.’s loftet ikke skalgælde arbejdsgiverordningen iovergangsperioden, og om, hvorforden ansatte ikke kan indbetale medfradragsret op til loftet i en andenordning, der er omfattet af loftet.
Det kan ikke bekræftes, at detskulle have været lovgivers hen-sigt, at loftet på 100.000 kr. ikkeskal gælde for ordninger omfattetaf PBL § 5 A og § 5 B.Formålet medForårspakke 2.0var at lægge et loft for indbetalin-ger på ordninger, hvor ydelserneikke er livsvarige. Store indskudpå rateordninger antages i højeregrad at tilgodese andre formå endpensionsformål end store indskudpå livrenter.Ordninger omfattet af PBL § 5 Aog § 5 B er netop ophørende, ogde er derfor omfattet af 100.000kr.’s loftet. Reglerne er indført forat imødekomme behovet for en art”førtidspension” for personer, deraf den ene eller anden grund for-lader arbejdsmarkedet, før de op-når ret til folkepension, ATP, ellerudbetaling fra en privat eller ar-bejdsgiveradministreret pensions-ordning.Der kan ikke umiddelbart pegespå en model, der kunne undtagedisse ordninger fra loftet, uden atder kan være behov for værns-regler, der skal sikre mod udhu-ling af 100.000 kr.’s loftet.Hvis en arbejdsgiver vil tilgodeseen arbejdstager, hvis ansættelseophører før pensionsalderen nås,kan dette ske på anden måde endved at oprette en ordning omfattetaf PBL §§ 5 A eller 5 B. Det kaneksempelvis ske i form af en fra-trædelsesgodtgørelse eller i formaf et større vederlag.
Ad PBL § 5 A og § 5 BF&P anfører, at formålet med de tosærregler i pensionsbeskatningslo-vens § 5 A og § 5 B er at give mu-lighed for at oprette en alderspen-sion med en kortere udbetalingspe-riode – dvs. en ophørende livrentemed en udbetalingsperiode påmindre end 10 år. F&P henviser til,at Folketingets Skatteudvalg i be-tænkningen over det lovforslag,der indførte PBL §§ 5 A og 5 B,anerkendte, at der eksisterer etpraktisk behov for at kunne oprettekortvarige pensionsordninger medløbende udbetalinger. Det drejersig om tilfælde, hvor en personspensionsmæssige forhold er tilret-telagt med henblik på pensione-ring, men hvor den pågældendeafskediges forinden. Det bør daifølge betænkningen være muligtat tegne en ophørende livrente, deralene skal kompensere for mang-lende løn og lignende, indtil perso-nen når den forudsatte pensionsal-der og således kan aktivere sineøvrige pensionsordninger.F&P var oprindeligt af den opfat-telse, at 100.000 kr.’s loftet skalomfatte alle ordninger, der ikke erlivsvarige, og dermed også ordnin-ger omfattet af PBL § 5 A og § 5B. Men Folketinget har vedtagetPBL § 5 A og § 5 B som udtrykke-lige særregler, og et 100.000 kr.’sloft i forhold til sådanne ordningervil kunne ødelægge lovgivers hen-sigt med disse særregler, der netoptjener et pensionsformål.F&P vil på den baggrund gernehave bekræftet, at det aldrig harværet lovgivers hensigt, at 100.000kr.’s loftet også skal gælde for
Dette kan tiltrædes. I lovforslagetSide 14
disse ordninger. Der er efter F&P’sopfattelse heller ingen argumenterfor, at dette vil give problemer iforhold til provenu, omgåelse ellerved fraflytning.Ad PBL § 8, stk. 4F&P finder, at der ikke længere erbehov for en hjemmel i PBL § 8,stk. 4, som derfor bør ophævesAd § 20, stk. 4F&P peger på, at det ikke fremgår,hvorledes den skattefrie del af enudbetaling fra en pensionsordningskal fordeles/beregnes i forhold tilden samlede udbetaling.F&P anfører dog samtidig, at denskattefrie del fordeles over udbeta-lingsperioden. Er det en 10-årigrate fordeles den skattefrie del over10 år, og hvis det er en livsvarigudbetaling fordeles den skattefriedel over restløbetiden beregnet udfra en restlevetid.Restlevetiden for den livsvarigeudbetaling kan imidlertid være for-skellig fra selskab til selskab. Dadet kan være praktisk og admini-strativt lettere med en fast afskriv-ningsperiode, foreslår F&P, at derskal ske up front afskrivning, dvs.udbetalingerne er skattefrie indtilden del, der ikke her været fra-dragsret, er udbetalt.Den pågældende ville kunne vælgeudbetaling efter PBL § 21 A, idetdenne bestemmelse alene vedrørerrateordninger men ikke livrenter.Enten kan løsningen således være,at forslaget om up front afskriv-ning accepteres eller, at PBL § 21udvides til at dække mere end ra-teordninger.Et alternativ kan være at benytte enfast afskrivningsperiode på 10 årfor det beløn, der ikke har væretfradragsret for.Ad PBL § 41,stk. 1
er den pågældende bestemmelseophævet.
Det er ikke muligt at imødekom-me F&P’s ønske.En up front udbetaling af det skat-tefrie beløb ville medføre en størrerisiko for, at det offentlige ikkesikres skat af alle udbetalinger,der hidrører fra fradragsberettige-de indbetalinger, idet dødsrisikoenstiger i takt med alderen, medenspensionsopspareren med størresandsynlighed altid vil få denskattefrie del udbetalt. For det an-det kan up front udbetaling af detskattefrie beløb indebære et uhel-digt samspil med sociale ydelser,idet de skattefrie beløb næppe vilindgå i grundlaget for retten til so-ciale ydelser.En fordeling af det skattefrie be-løb over den fastsatte udbetalings-periode i rateordninger og ophø-rende livrenter er den mest logiskefremgangsmåde og den nemmesteat forklare. Men også i ophørendelivrenter forekommer det mest lo-gisk og nemmest at forklare, at detskattefrie beløb fordeles ud overden restlevetid, som selskabet an-vender for ordningen.
Dette kan tiltrædes.I lovforslaget foreslås det i PBL §41 at indføre adgang til skatte- ogafgiftsfrit at overføre en rateord-ning til en ophørende livrente ogvice versa.
Side 15
Da ophørende livrenter og ratepen-sioner fra 2010 i relation til fra-drags- og bortseelsesret er ligestil-let fra 2010 foreslår F&P, at detbør være tilladt at § 41-overføre enophørende livrente til en ratepensi-on.
Foreningen Registrere-de Revisorer
Foreningen Registrerede Revisorerhar ingen bemærkninger.SKAT spørger, hvad der menesmed ”markedsrenten” i bemærk-ningerne til lovforslagets § 1, nr. 7.SKAT anfører, at muligheden forat overføre pensionsordninger mel-lem penge- og pensionsinstitutter,uden at det afgivende institut skalforetage endelig afregning efter §23, vil medføre, at der skal lavesnye blanketter.
Lovforslagets § 1, nr. 7, er udgået.
SKAT
Skatteministeriet har noteret sigdette.
Skatterevisorforeningen Skatterevisorforeningen anfører, atden foreslåede bestemmelse i § 3,stk. 11, i lov nr. 412 af 29. maj2009, giver mulighed for tilbage-betaling, hvis der fratrækkes etmindre beløb end 30 pct. af over-skuddet. Hvis formålet med forsla-get er, at der alene kan ske tilbage-betaling efter PBL § 21 A, stk.2, afden del af indskuddet, der oversti-ger 30 pct. af indskuddet, bør for-slaget omformuleres.
Der henvises til kommentaren tilF&P.
Side 16