Erhvervsudvalget 2009-10
L 217 Bilag 5
Offentligt


ÆndringsforslagtilForslag til lov om midlertidig statsgaranti for udlån til visse rejseud-
bydere og rejseformidlere
Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af ( ):Til § 41)
Stk. 2affattes således:»Stk.2.Tabet opgøres som1) rejseudbyderens eller rejseformidlerens omsætningstab på det dan-ske marked i perioden nævnt i stk. 1 opgjort som entena) forskellen mellem rejseudbyderens eller rejseformidlerens gen-nemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i periodennævnt i stk. 1 og rejseudbyderens eller rejseformidlerens gen-nemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i månedenforud for perioden nævnt i stk. 1 ellerb) forskellen mellem rejseudbyderens eller rejseformidlerens gen-nemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i periodennævnt i stk. 1 og rejseudbyderens eller rejseformidlerens gen-nemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i 1. kvar-tal 2010 og2) rejseudbyderens eller rejseformidlerens dokumenterbare nettomer-omkostninger, der er afholdt som en følge af lukningen af luftrum-met over Danmark i perioden nævnt i stk. 1 eller kompensation formeromkostninger svarende til 20 pct. af omsætningstabet nævnt inr. 1.«[Præcisering vedrørende opgørelsen af tab]Til § 122)
Istk. 1ændres ordet »vil« til: »kan«.[Præcisering vedrørende bortfald af garanti]3)
Istk. 2ændres ordet »vil« til: »kan«.
2/2
[Præcisering vedrørende tilbagebetaling af garantiudbetalinger]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en præcisering og mere fleksibel beregningsmetode foropgørelse af selskabernes tab. Således præciseres det, at selskaberne kanvælge at opgøre tabet således: I forhold til tabt omsætning kan beregnin-gen heraf baseres på en opgørelse af tabet i den periode, luftrummet varlukket, set i forhold til en referenceperiode, der enten er måneden forudeller 1. kvartal 2010. I forhold til meromkostninger kan selskaberne væl-ge enten at lægge 20 pct. til det beregnede omsætningstab eller at tillæggede dokumenterbare, situationsspecifikke meromkostninger.Til nr. 2Det præciseres i bestemmelsen, at Vækstfonden kan, men ikke nødven-digvis skal, træffe beslutning om, at garantien bortfalder, hvis et pengein-stitut afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller undlader at over-holde sine forpligtelser i henhold til den foreslåede lov eller bestemmel-ser fastsat i medfør af den foreslåede lov.Vækstfonden vil træffe beslutning om, at garantien bortfalder helt ellerdelvist, hvis der er tale om en undladelse eller urigtige oplysninger, der ivæsentligt omfang har påvirket låntagers tabsopgørelse, kreditvurderin-gen af låntager, eller andre forhold, som har betydning for garantistillel-sen eller statens betaling under garantien.Til nr. 3Det præciseres i bestemmelsen, at Vækstfonden kan, men ikke nødven-digvis skal, træffe afgørelse om tilbagebetaling af garantiudbetalingerforetaget på et fejlagtigt grundlag.Vækstfonden vil træffe beslutning om, at udbetalingerne kræves tilba-gebetalt helt eller delvist, såfremt det fejlagtige grundlag i væsentligt om-fang har påvirket låntagers tabsopgørelse, kreditvurderingen af låntager,eller andre forhold, som har haft betydning for låntagers opnåelse af ga-rantien eller statens betaling under garantien.