Trafikudvalget 2009-10
L 214
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. maj 20102010-2256
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 5 vedrø-rende L 214 – Forslag til lov om ophævelse af lov om Banedanmark og ændringaf lov om jernbane (Nedlæggelse af Banedanmarks bestyrelse mv.), som jeghermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 5:
"Er det ministerens opfattelse, at DSBFirst, DSB og Trafikstyrelsen har udvistden fornødne professionalisme med hensyn til driften af Kystbanen ogØresundstrafikken?"Svar:
Min forgænger nedsatte i slutningen af 2009 en Task force med deltagelse fraTrafikstyrelsen, Banedanmark, DSBFirst og DSB. Det blev også besluttet at ladeen ekstern jernbaneekspert analysere problemerne på Kystbanen. Det skete ef-ter at have konstateret, at regulariteten på Kystbanen gennem en længere år-række – både før og efter udbuddet i starten af 2009 - ikke har været tilfreds-stillende.Task forcen fik til opgave at analysere problemerne på Kystbane og i Øresunds-trafikken og på den baggrund at komme med anbefalinger til tiltag, der hurtigstmuligt kan bringe regulariteten op på et acceptabelt niveau. Det er min opfat-telse, at task forcens deltagere har arbejdet seriøst og konstruktivt på at findemulige løsninger, der skal bringe regulariteten på Kystbanen op på mindst 90procent. Der er på baggrund af det gennemførte arbejde indgået en politisk af-tale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Dansk Folkeparti og DetRadikale Venstre om igangsættelse af initiativer til forbedring at regularitetenpå Kystbanen og i Øresundstrafikken, jf. bilag 315 (TRU alm. del).Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt