Trafikudvalget 2009-10
L 214 Bilag 2
Offentligt
838625_0001.png
838625_0002.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.3. maj 20102010-2256
Center for Kollektiv TrafikLisa Pontoppidan ChahilTelefon 33 92 5002[email protected]

Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ophævelse af lov om Ba-

nedanmark og ændring af lov om jernbane (Nedlæggelse af Bane-

danmarks bestyrelse m.v.)

Et udkast til lovforslag har fra den 16. april til den 30. april 2010 været sendt ihøring. Lovforslaget har også været offentliggjort på høringsportalen.Følgende myndigheder og organisationer m.v. er blevet hørt: Arriva, Centralor-ganisationernes Fællesudvalg, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Jernba-neforbund, DB Schenker Rail Danmark Services A/S, DSB, DSB First, HK Tra-fik og Jernbane, Sund & Bælt Holding A/S.

Høringssvarene med bemærkninger

./.
Transportministeriet har modtaget 5 høringssvar. De modtagne høringssvar ervedlagt som bilag til høringsnotatet.DSB og 3F har hver især svaret, at de ikke har bemærkninger til høringen.Dansk Erhverv har med deres høringssvar støttet forslaget og bl.a. bemærket,at det er positivt, at der gøres en indsats for at styrke jernbanedriften i Dan-mark.Dansk Industri har svaret, at de ikke har bemærkninger til de foreslåede æn-dringer af Banedanmarks styringsform mv. ud fra en forudsætning om, at bag-grunden for ændringen er at opnå en mere effektiv organisering og styring tilgavn for udviklingen af jernbanens attraktivitet.Endvidere bemærker Dansk Industri bl.a., at de finder det vigtigt, at de krav tilBanedanmark vedr. Banedanmarks drift af infrastrukturen, som i dag fremgåraf § 2, stk. 1. i lov om Banedanmark, formuleres og fastholdes i den fremtidigestruktur, f.eks. gennem et forpligtende arbejdsgrundlag for statsvirksomheden.Transportministeriet er enig i, at det også fremover skal være klart, hvilke op-gaver Banedanmark har, og hvilke krav der stilles til Banedanmarks udførelseaf dem. Forholdene vil blive reguleret dels gennem en bekendtgørelse om Ba-nedanmarks opgaver, dels gennem en resultatkontrakt for Banedanmark.
Dansk Jernbaneforbund har svaret, at de ikke har bemærkninger til lovforsla-get. Dansk Jernbaneforbund har dog endvidere bemærket, at Dansk Jernbane-forbund stadig er af den opfattelse, at Banedanmark burde laves om til en selv-stændig offentlig virksomhed (SOV) i lighed med DSB, så Banedanmark kanagere og planlægge hurtigere på infrastrukturen.Heroverfor skal Transportministeriet bemærke, at Banedanmark, som detfremgår af bemærkningerne til lovforslaget, fremover vil få ansvaret for enrække sektorkoordinerende myndighedsopgaver. Det er Transportministerietsopfattelse, at Banedanmark mest hensigtsmæssigt kan løse disse opgaver meden ledelsesstruktur som andre styrelser og direktorater med en direktør, som erunderlagt ministerens instruktionsbeføjelse.
Side 2/2