Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210 Bilag 1
Offentligt
829048_0001.png
829048_0002.png
829048_0003.png
Til de på vedlagte liste ministerier, institutioner m.v.
MiljøteknologiJ.nr. MST-501-00164Ref. marchDen 26. oktober 2009
Hermed sendes udkast til forslag om lov om ændring af lov om miljøbeskyt-telse, der vedrører miljøzoner m.v.

Baggrund

Regeringen lancerede i juni 2008 en strategi for ren luft til alle. Målet er atsænke luftforureningen gennem en indsats rettet mod de vigtigste områder.Ren luft i byerne, hvor Danmark har for høj luftforurening i især de størstebyer, har fået betydelig fokus. Derfor lægges op til tiltag, der reducerer luft-forureningen i byerne, og reducerer væsentlige sundhedseffekter for udsat-te grupper (ældre, svagelige og børn).Samtidig er målet, at Danmark overholder EU’s grænseværdier for luftkvali-tet. Dermed kan Danmark formentlig afværge en traktatkrænkelsessag somfølge af Danmarks nuværende overskridelser af grænseværdierne for par-tikler.

Konkret forslag til indsats

De eksisterende miljøzoner har reduceret partikeludslippet fra lastbiler ogbusser. Effekten heraf vokser, når kravene til de tunge køretøjer d. 1. juli2010 skærpes, så køretøjer med euronorm III også skal have et partikelfilterfor at kunne køre i miljøzonerne. Endvidere udvides miljøzonen i Køben-havns kommune til stort set at følge kommunegrænsen d. 1. november2009, og Odense og Århus kommune indfører miljøzoner i sommeren 2010.Aalborg kommune har indført en miljøzone.Dieselperson- og dieselvarebiler vil derfor være de dominerende kilder tilluftforurening i gaderne i de kommende år.Miljøstyrelsens beregninger viser, at grænseværdierne for PM10med rimeligsandsynlighed vil kunne overholdes ved at skærpe de nuværende miljøzo-ner, så de også omfatter de ældre varebiler. Det vil betyde, at følgende kø-retøjer får adgang til de skærpede miljøzoner:Dieselvarebiler indregistreret første gang efter1. januar 2002. samt ben-zinvarebiler indregistreret første gang efter1995, og ældre køretøjer medeftermonteret partikelfilter eller en katalysator.
I første omgang forventes forslaget udnyttet af Københavns og Frederiks-berg kommuner, da der her er overskridelser af grænseværdien for partik-ler.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
For miljøzonen i København og Frederiksberg forventes det at betyde, atca. 14.000 køretøjer skal have eftermonteret et partikelfilter/en katalysatoreller skiftes ud med et nyere køretøj. Der er tale om gamle køretøjer, hvordet skønnes, at en stor del af dem skrottes eller videresælges til udlandethvert år i de efterfølgende år – uanset om der indføres miljøzoner også forældre varebiler. Derfor vil det i praksis betyde en fremrykning af en udskift-ning af varebiler.Et lovforslag om revision af reglerne om miljøzoner m.v. planlægges frem-sat i februar 2010.

Konkret indhold af lovforslaget

Lovforslaget opdaterer de gældende regler i miljøbeskyttelsesloven og tagerhøjde for den forventede udvikling i luftkvaliteten.I detaljer indeholder udkastet følgendeDer kan etableres miljøzoner for lastbiler, busser og varebiler.Ikke bare København/Frederiksberg, Ålborg, Århus og Odense kanetablere miljøzoner, men også andre byer.Som noget nyt foreslås, at ministerens tilladelse skal indhentes foretablering af miljøzoner for varebiler. Det foreslås også, at andrekommuner end de fem gamle skal have tilladelse fra ministeren til atetablere miljøzoner for busser og lastbiler. Tilladelse gives, hvis derer overskridelse af grænseværdi(er) for luftkvalitet.Der foreslås en ny hurtigere indfasning af miljøzoner for varebiler, nusyv måneder fra offentliggørelsen af kommunalbestyrelsens beslut-ning. Indfasning for varebiler kan ske på kortere tid end for lastbiler,da varebiler er standardvarer. Desuden skal der ske en opfyldelse afgrænseværdien for partikler, allersenest i 2011.Der er fortsat 14 måneders indfasning for miljøzoner for første gang.Det er nyt, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler til imøde-gåelse af forurening fra andet end partikler (for eksempel NO2) ogom krav m forureningsbegrænsende udstyr i bred forstand, ikke barepartikelfiltre.Som noget nyt foreslås, at udenlandske lastbiler/busser og varebilerskal have miljøzonemærke for at kunne køre i miljøzoner.Der foreslås skærpede håndhævelsesmuligheder, navnlig at uden-landske køretøjer, der overtræder miljøzonereglerne, kan tilbagehol-des, indtil bøder eller sagsomkostninger er betalt. Modellen stammerfra færdselsloven. En lignende mulighed foreslås for affaldstranspor-ter, der overtræder EU's transportforordning om import/eksport af af-fald.Der foreslås en præcisering af bilimportørers pligt til at informerekøbere om miljøvenligheden af bilen ved skrotning.
Bemærkninger til udkastet bedes sendt til Miljøstyrelsen

senest den 23.

november 2009

skriftligt eller på mail: [email protected]. Yderligere oplysninger
2
kan fås ved henvendelse til Marianne Christensen, tlf. 72 54 43 86, e-mail[email protected].
Med venlig hilsen
Marianne Christensen
3