Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 192 Bilag 4
Offentligt
841716_0001.png
841716_0002.png
6. maj 2010J.nr. 2008-6001-01RH

Notat vedr. ejerskab af rådsbevillinger

Videnskabsministeren har i et svar til Udvalget for videnskab og teknologi af 29. april2010 kommenteret Danske Universiteters høringssvar af 16. februar 2010 til forslag tilændring af lov om forskningsråd m.v.. Heri fremføres følgende vurdering af DanskeUniversiteters bemærkning vedr. lovforslaget: ”Deter således ikke rigtigt, når DanskeUniversiteter hævder, at lovforslaget ændrer på retstilstanden på området.”Ministerensargument er, at universitetsloven alene berører administrationen af rådsbevillinger –ikke ejerskab, samt at bemærkninger i én lov ikke kan regulere forhold underlagt enanden lov.Danske Universiteter fremførte i sit høringsbrev den påstand, at det indtil vedtagelsen afindeværende lovforslag ikke i lov om forskningsråd er fastlagt, hvem der ejer en råds-bevilling. Dette hverken i selve loven eller lovbemærkningerne. Endvidere påpegerDanske Universiteter, at universitetslovens § 17, stk. 2 fastlægger, at universitetet ermodtager af eksterne bevillinger samt ansvarlig for forvaltningen heraf (jf. lovbemærk-ningerne: ”Eksterneforskningsbevillinger gives til universitetet, og universitetet er an-svarlig for forvaltningen heraf”).Danske Universiteters høringssvar tolker såledesovennævnte lovbemærkniger således, at ”givestil universitetet”indebærer ejerskab,ikke bare administrationsansvar.Som konsekvens af den manglende lovfæstning i lov om forskningsrådgivning og oven-nævnte bemærkning i universitetsloven konkluderer Danske Universiteters høringssvar,i stil med Danske Universiteters tidligere kommunikation til Forsknings- og Innovati-onsstyrelsen herom, at rådenes og Forsknings- og Innovationsstyrelsens praksis med atopfatte rådsbevillinger som ejet af hovedansøger, efter universiteternes opfattelse erforkert.Formålet med den juridiske del af Danske Universiteters høringssvar var således at gøreFolketinget opmærksom på, at lovfæstning af praksis ikke blot vil være en teknisk præ-cisering af tidligere fuldt lovhjemlet praksis, men derimod en ændring af den reelle rets-tilstand – en retstilstand Danske Universiteter mener Forsknings- og Innovationsstyrel-sen administrerer i modstrid med indtil lovforslaget måtte blive vedtaget.Det er således Danske Universiteters opfattelse, at det fremsatte lovforslag vil stadfæsteen praksis, som ikke tidligere har været lovhjemlet i Forskningsrådslovgivning, og, somvi mener, er i modstrid med bemærkningerne i en anden lov (Universitetsloven). Desu-den finder vi det beklageligt, at Videnskabsministerens svar reelt kun opfatter denne sagsom en juridisk diskussion, og dermed undlader at forholde sig til Danske Universitetersegentlige påstand; at lovændringen vil undergrave universiteternes ledelsesrum.
Jens Oddershede
Side 2 af 2
Referencer:Universitetslov med bemærkninger:http://webarkiv.ft.dk/Samling/20021/lovforslag_som_fremsat/L125.htmL 192. Forslag til lov om ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. og lov omDanmarks Grundforskningsfond.http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/L192/som_fremsat.htm#dokDanske Universiteters høringssvar:http://dkuni.dk/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=fileadmin/user_upload/downloads/holdningsnotater/Hoeringssvar_vedr__aendring_af_lov_om_forskningsraadgivning.pdf&t=1273240263&hash=a9c24b007ce4b32a98037d2257010cdeVidenskabsministeren svar på Danske Universiteters høringssvar:http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/l192/spm/4/index.htm