Socialudvalget 2009-10
L 178 Bilag 8
Offentligt
850664_0001.png
850664_0002.png
850664_0003.png
850664_0004.png
850664_0005.png
Til lovforslag nr.L 178
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Socialudvalget den 18. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhedog administration på det sociale område og forældreansvarsloven(Barnets Reform)[af socialministeren (Benedikte Kiær)]
1. ÆndringsforslagSocialministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 24. marts 2010 og var til 1. behandling den 19. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 22. marts 2010 sendtesocialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra FBU Foræl-drelandsforeningen, som socialministeren har kommenteret over for udvalget.Teknisk gennemgangSocialministeren og embedsmænd fra Socialministeriet har den 11. maj 2010 over for udvalget fo-retaget en teknisk gennemgang, for så vidt angår de dele af lovforslaget, som omhandler godkendel-sesprocedurer m.v.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed destillede ændringsforslag.
2
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at målet med Barnets Reform for DF harværet en forbedret indsats i forhold til udsatte børn og unge. DF har haft fokus på tidlig og forebyg-gende indsats.DF har ligeledes haft stor fokus på underretninger. DFs overskrift har hele tiden været kontinuitetog kvalitet i anbringelsen, og DF mener, at Barnets Reform er et skridt i den rigtige retning.DF hilser også mere efteruddannelse til sagsbehandlere velkommen.DF hilser velkommen, at hver enkelt kommune fremadrettet bliver forpligtiget til at udarbejde enhandlingsplan, der redegør for, hvordan kommunen i praksis agter at forebygge ungdomskriminali-tet.DF har bl.a. lagt vægt på en styrkelse af familieplejeområdet, den forebyggende indsats, retssik-kerheden for familierne og at sikre uanmeldte tilsyn på børne- og ungdomsinstitutioner.DF har også fokuseret på nødvendigheden af at se børnene og forældrene som en familie, frem forat se børnene og forældrene som to adskilte størrelser. DF understreger, at i nogle sager skal kom-munerne langt hurtigere fjerne barnet fra hjemmet.Oprindelig var der på en række områder lagt op til at ansvarliggøre børn og unge ved at give børnvetoret i sociale sager og lade fortrolige oplysninger om de enkelte familier flyde alt for frit mellemforskellige faggrupper. Det forhindrede DF ved, at der er indført klare regler for, hvornår og hvor-dan fortrolige samtaler og møder kan finde sted. DF vurderer, at der i lovforslaget er fundet en for-nuftig balancegang.Det har ligeledes været afgørende for DF at få indført uanmeldte og bedre tilsyn med institutio-nerne, netop for at være sikre på at de pædagogiske tilbud overholder kravene.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretalletvil stemme for de stillede ændringsforslag.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfsocialministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 14, stk. 1,udgår »1, 2,«.[Redaktionel ændring]2)Nr. 43affattes således:»43.I§ 68, stk. 4, nr. 2,ændres »5, 6 eller 7« til: »5 eller 6«.«[Konsekvensrettelse]
3
3)Nr. 58affattes således:»58.I § 75, stk. 5, 1. og 3. pkt., ændres »Direktøren« til: »Styrelseschefen«, i stk. 6, 1. pkt., æn-dres »direktørens« til: »styrelseschefens«, og i stk. 6, 2. og 3. pkt., ændres »direktøren« til: »styrel-seschefen«.«[Konsekvensrettelse]
BemærkningerTil nr. 1Lovforslagets § 1, nr. 2, vedrørende § 14, stk. 1, præciserer, at det kun er anbringelsessteder, derer godkendt som generelt egnede, der skal registreres på Tilbudsportalen. Med ændringsforslaget erder alene tale om en redaktionel ændring, således at der ikke henvises til de pågældende anbringel-sessteder (plejefamilier og kommunale plejefamilier, der er generelt egnede) to gange, da dette kanskabe forvirring om bestemmelsens præcise indhold.Til nr. 2Lovforslagets § 1, nr. 43, til § 68, stk. 4, nr. 2, er en redaktionel ændring som konsekvens af lov-forslagets § 1, nr. 25. Efter forslagets nr. 25 skrives personlig rådgiver og en kontaktperson sammeni én. Støtte, der tidligere blev givet som personlig rådgiver, kan således fremover gives som fastkontaktperson efter den gældende § 52, stk. 3, nr. 7, som efter forslaget bliver nr. 6. Med ændrings-forslaget foreslås at ændre bestemmelsen i servicelovens § 68, stk 4, nr. 2, med henblik på at sikre,at henvisningen til servicelovens § 52, stk. 3, nr. 5 og 6, er korrekt.Til nr. 3Lovforslagets § 1, nr. 58, er en konsekvensrettelse som følge af, at Ankestyrelsens chef betegnessom »styrelseschef« i stedet for som »direktør«. Der er med ændringsforslaget tale om en konse-kvensrettelse som følge af dette.
Ellen Trane Nørby (V) Erling Bonnesen (V)nfmd.Peter Madsen (V) Sophie Løhde (V)Martin Henriksen (DF)fmd.Tina Petersen (DF) René Christensen (DF) Vivi Kier (KF)Tom Behnke (KF) Mette Frederiksen (S) Orla Hav (S) Julie Skovsby (S) Lise von Seelen (S)Özlem Sara Cekic (SF) Astrid Krag (SF) Anne Marie Geisler Andersen (RV) Line Barfod (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)31111
4
Det Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
94
Uden for folketingsgrupperne(UFG)
2
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 178Bilagsnr.1234567Spm.nr.12TitelHøringssvar og høringsnotat, fra socialministerenHenvendelse af 7/4-10 fra FBU ForældrelandsforeningenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetMateriale til teknisk gennemgang, fra socialministerenÆndringsforslag, fra socialministerenUdkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 178TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 7/4-10 fra FBU Forældre-landsforeningen, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan kommunerne skal koble kriterierne i den ny for-målsbestemmelse (ny § 46 og ny § 142, stk. 7) med vurderingen afopholdsstedernes egnethed og tilsynet med opholdsstedet, som indgåri L 177, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det kun er pædagogiske målsætninger og metoder,der er omfattet af forslaget til den ny § 142, stk. 7 om opholdsstedetsgenerelle egnethed, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de indholdsmæssige krav til godkendelse af opholdsstederslækkes, hvis det kun er pædagogiske målsætninger og metoder, derindgår i kriterier for generelt egnethed, jf. forslaget til den ny §142,stk. 7, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der erstatter bortfaldet af servicelovens §143, ifølgehvilken socialministeren i en bekendtgørelse kan fastsætte nærmereregler om godkendelse af tilsyn med private opholdssteder, og børbemyndigelsesbestemmelsen ikke hjemles i loven, og ministerenssvar herpå
3
4
5