Erhvervsudvalget 2009-10
L 159
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
6. maj 2010
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 159 stillet af udvalget den 28. april
2010 efter ønske fra Colette Brix (DF).
Spørgsmål 2:
Hvor mange midler har Visitdenmark til rådighed til markedsføring afDanmark som turismedestination i 2009 og 2010 sammenlignet med mid-lerne til markedsføring af Danmark via Danmarks Turistråd i 2001?Svar:
Danmarks Turistråd skiftede i 2005 navn til VisitDenmark. Af DanmarksTuristråds regnskab for 2001 fremgår, at Danmarks Turistråd i 2001 hav-de samlet ca. 185 mio. kroner til rådighed. Heraf modtog VisitDenmarkca. 136 mio. kroner fra staten og ca. 49 mio. kroner i partnermedfinansie-ring1. I 2001 anvendte VisitDenmark ca. 177 mio. kroner til aktiviteter,løn og drift direkte relateret til markedsføring.Af VisitDenmarks regnskab for 2009 fremgår, at VisitDenmark2i 2009havde samlet ca. 243 mio. kroner til rådighed. Heraf modtog VisitDen-mark ca. 139 mio. kroner fra staten og ca. 104 mio. kroner i partnermed-finansiering. I 2009 anvendte VisitDenmark ca. 233 mio. kroner til aktivi-teter, løn og drift direkte relateret til markedsføring.Af VisitDenmarks budget for 2010 fremgår, at VisitDenmark i 2010 bud-getterer med en samlet indtægt på ca. 256 mio. kroner. Heraf modtagerVisitDenmark ca. 136 mio. kroner fra staten og budgetterer med ca. 120mio. kroner i partnermedfinansiering. I 2010 budgetterer VisitDenmarkmed at bruge samlet ca. 243 mio. kroner til aktiviteter, løn og drift direkterelateret til markedsføring.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Partnermedfinansiering hidrører fra private, regionale og kommunale aktører.VisitDenmark ejer selskabet Tourist Online A/S og er medejer af Scandinavian TouristBoard. Regnskabstallene fra disse selskaber er ikke medregnet2
1