Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
L 154 Bilag 4
Offentligt
825722_0001.png
825722_0002.png
825722_0003.png
825722_0004.png
Notat med bemærkninger om indhold af lovforslag - L 154 af 4. marts2010, der går mod regeringens målsætning på klimaområdet
19. marts 2010
Industrielle elproducenter og pristillægKlima- og Energiministeriet har fremsat lovforslag nr. L 154 af 4. marts 2010.Det fremgår af lovforslagets § 6, nr. 11 vedrørende ændring af VE-loven, at udbetaling af pristillægtil elektricitet, produceret ved hjælp af vedvarende energi, sker pågrundlag af måling af denelektricitet, der afregnes som leveret til det kollektive elforsyningsnet.
I Energistyrelsens høringsnotat af 4. marts 2010 fremgår på sidste side, at industri-virksomheder ikke både kan få pristillæg (§ 36 – 50 i VE-loven) og anvende bestemmelsen omreglerne om nettoafregning (§ 8a i lov om elforsyning).Ved nettoafregning fritages elproducenter delvist for at betale bidrag til de offentligebetalingsforpligtelser (PSO-bidrag) af den elproduktion, som forbruges af producenten selv. Detgælder uanset om elektriciteten er fremstillet på fossile brændsler eller på biomasse, vind ellerandet.Det fremgår af lovbemærkningerne og høringsnotatet fra Klima- og Energiministeriet, atbestemmelserne i lovforslaget svarer til hidtidig administration af bestemmelserne, hvorfor deralene er tale om en præcisering.Dette er ikke korrekt!Det har været praksis, at industrivirksomheder, der producerer el på basis af biomasse, kan fåudbetalt pristillæg samtidig med, at virksomheden anvender nettoafregningsprincippet. Detfremgår ligeledes ikke af loven, at nettoafregning ikke kan kombineres med pristillæg, hvilketmå bevirke, at virksomheder er berettiget til at få pristillæg efter VE-loven og beregne betalingtil PSO mv., efter bestemmelserne om nettoafregning i lov om elforsyning. Dette passer medregeringens overordnede politik om at tilskynde elproduktion på vedvarende energi.Efter Energistyrelsens opfattelse, vil lovændringen medføre, atindustrielle elproducenterfremover ikke kan opnå pristillæg for producentens eget forbrug af elektricitet, idet pristillæggetfremover kun udbetales for den elektricitet, der afregnes som leveret til det kollektiveelforsyningsnet. Industrielle elproducenter, som forbruger hele deres egenproduktion, vil hermedvære afskåret fra at opnå pristillæg til trods for, at der er tale om miljøvenlig elproduktion.Økonomisk vil det for Dalum Papir A/S betyde en forøget udgift til el på ca. 4,5 mio. kr. årligt.Lovændringen vil udelukkende have store økonomiske konsekvenser for de industrielleelproducenter, idet de industrielle elproducenter har et stort egetforbrug. Ændringen vil derforramme en lille gruppe produktionsvirksomheder - som allerede i dag er hårdt ramt af energiafgiftermv. - uforholdsmæssigt hårdt.
Ændringen af VE-loven vil reelt medføre, at industrielle elproducenter ikke længere vil haveincitament til at producere elektricitet ved anvendelse af biomasse og andet vedvarende energi.Dette vil føre til større CO2-udledning eller manglende reduktion af CO2-udledningen med herafnegative følger for klimaet. Konsekvenserne af det fremsatte lovforslag er derfor i direktemodstrid med regeringens klima- og energipolitik.Lovforslaget vedrører således ikke kun tekniske ændringer, som det fremgår af lovforslaget, menhar store økonomiske konsekvenser for de industrivirksomheder, der har fulgt regeringensmålsætning om at anvende biomasse til elproduktion i stedet for fossile brændsler.Lovgrundlag og bemærkninger til lov 495 af 9. juni 2004I VE-loven og lov om elforsyning fremgår det ikke, at virksomheder ikke kan opnå pristillæg samtidigmed, at virksomheden er nettoafregnende i relation til PSO mv. Når der ikke i loven er indsatbegrænsninger, må man naturligvis antage, at man kan anvende de bestemmelser der fremgår afloven.Da der ikke fremgår begrænsninger i loven, har vi set på bemærkninger til lovforslagene. Ilovforslag L 236/2003 (senere lov 495 af 9. juni 2004), fremgår det i bemærkninger til § 8a ielforsyningsloven, som beskriver reglerne om nettoafregning.”For anlæg omfattet af § 58 a vil der kunne fastsættes regler om, at der kun ydes pristillægtil den elproduktion, der leveres til elforsyningsnettet”Af § 8a er lovgrundlaget for nettoafregning.§ 58 a omfatter decentrale kraft-varme-anlæg, og elproduktionsanlæg med affald som brændsel.Lovgiver har i bemærkninger til lovforslaget fremført, at man for specifikke anlæg (decentralekraftvarmeanlæg) kan fastsætte, at virksomhederne ikke både kan opnå pristillæg og samtidiganvende bestemmelserne om nettoafregning.Med den formulering er der ikke tvivl om, at lovgiver mener, at man for anlæg omfattet af andre §§kan anvende bestemmelserne om nettoafregning. Det vil sige, at for elektricitet produceret påbiomasse, kan virksomheder opnå et pristillæg efter § 45 i VE-loven, og samtidig anvendebestemmelserne om nettoafregning i § 8a i lov om elforsyning.Kan man styre, hvor elektricitet ”løber hen”Vi kan alle følge hvor noget væske, eller hvor nogle varer bevæger sig hen, men ved elektricitet erdet ikke muligt at følge bevægelsen. Man kan således ikke sige, at man leverer elektricitet til enbestemt person eller til virksomheden. Man tager fra en fælles pulje – på nettet.Det virker derfor ikke hensigtsmæssigt, at det skal være afgørende for pristillægget, om man førstleverer det til nettet, for herefter at købe det igen. I praksis foregår det på den måde, at denproducerede elektricitet ved Dalum Papir A/S, leveres ind på en fælles skinne (kan sammenlignesmed en tank, hvor der skal være et vist niveau). Hvis der er tilstrækkelig elektricitet (i tanken),trækker man elektricitet til produktion af papir (fra tanken). Er der ikke nok elektricitet (i tanken),trækker man fra nettet, og er der for meget elektricitet (tanken løber over), leveres det til nettet.
Produktion på fossile brændsler og produktion på VESåfremt lovforslaget gennemføres i sin nuværende form, vil Dalum Papir A/S og andre industrielleelproducenter, fremover ikke have nogen tilskyndelse til at anvende vedvarende energi frem forfossile brændsler, idet nettoafregningsprincippet kan anvendes af alle elproducenter, uanset hvilketbrændsel, elproduktionen baseres på.Tilskyndelsen til at anvende vedvarende energi er derimod kommet til udtryk ved at give pristillæg tilmiljøvenlig elproduktion, herunder produktion af elektricitet på biomasse.Såfremt industrielle elproducenter fratages pristillægget på produceret elektricitet, der anvendes afvirksomheden, vil der fremover reelt ikke eksistere et incitament for industrivirksomheder til atanvende vedvarende energi til elproduktion, idet miljøvenlig elproduktion i disse tilfælde ligestillesmed produktion på fossile brændsler.Omlægning til miljøvenlig elproduktion kræver store investeringer. For Dalum Papir A/S er disseinvesteringer i biomasseanlæg, foretaget ud fra den forventning, at Dalum Papir A/S kunne opnå etpristillæg.Udover at ramme gennemførte investeringer hårdt, vil lovændringen bevirke, at industrielleelproducenter fremover ikke har incitament til at foretage en omlægning til miljøvenlig elproduktion.Politikken på klima- og energiområdetI regeringsgrundlaget fra november 2007 fremgår det, at regeringen ønsker en visionær klima- ogenergipolitik. Bl.a. ønsker regeringen at fordoble andelen af vedvarende energi, så den samledeandel i 2025 udgør mindst 30 % af det samlede energiforbrug.I den seneste energiaftale af 21. februar 2008, fastlægges regeringens energipolitik nærmere for dekommende år. Af energiforliget fremgår bl.a., at aftalen har til formål at nedbringe Danmarksafhængighed af fossile brændsler som kul, olie og gas. Endvidere fremgår det af aftalen, at VE-andelen i forhold til bruttoenergiforbruget, skal udgøre 20 % i 2011. Endelig fremgår det også afaftalen, at producenter af elektricitet på biomasse skal modtage et pristillæg.VE-loven er et udspring af energiforliget. Det fremgår af § 1, at lovens formål er at fremmeproduktion af energi ved anvendelse af vedvarende energikilder med henblik på at nedbringeafhængigheden af fossile brændsler og reducere udledningen af klimagasser.Som det ses af ovenstående, strider den foreslåede ændring af VE-loven direkte imod lovensformål, fastlagt i § 1, samt regeringens overordnede politik på energiområdet, senest fastlagt iregeringsgrundlaget fra november 2007 og energiaftalen af 21. februar 2008.Også på europæisk plan er der et stort fokus på udbredelsen og fremme af vedvarende energi.Dette er bl.a. kommet til udtryk i forbindelse med vedtagelsen af VE-direktivet af 23. april 2009.Af direktivets præambel (pkt. 27) fremgår det bl.a., at offentlig støtte er nødvendig for at nå måletom at producere mere elektricitet på vedvarende energi. Såfremt industrielle elproducenter fratagespristillægget for deres eget forbrug af el produceret på vedvarende energi, vil producenterne ikkeopleve nogen form for støtte. Derimod sidestilles vedvarende energi med fossile brændsler.Den foreslåede ændring er derfor ikke i overensstemmelse med principperne i VE-direktivet og ersåledes ikke i overensstemmelse med EU’s politik på klima- og energiområdet.
Dalum Papir A/S – miljøprofilDalum Papir A/S er den sidste papirfabrik i Danmark der producerer finpapir. Vi sørger for, atreturpapir, indsamlet i Danmark, anvendes til produktion af nye papirprodukter. Vi er 285 ansatte.Dalum Papir A/S er førende på verdensmarkedet med produktion af 100 % genbrugsbaseretfinpapir til den grafiske branche. Hensynet til miljøet er fundamentet for virksomhedens produktion,og det højtprofilerede Cyclus-brand appellerer til et hastigt voksende nichemarked, somefterspørger papir, fremstillet med et reduceret ressource- og energiforbrug.Siden 2007 har ca. 90 % af brændselsforbruget til papirproduktion været biobrændsel. Herved erCO2-udledningen reduceret med samme procent andel nemlig 90 %. Herudover udnytter vioverskudsvarmen til opvarmning af 4000 husstande med fjernvarme, hvilket er 10 % af OdenseKommunes fjernvarmebehov og som på samme tid er med til at minimere sit forbrug af kulfyretfjernvarme fra Fynsværket.Dalum Papir A/S har fået en unik miljøprofil, som er medvirkende til at fastholde en eksportandel på96 % med salg til 25 lande.Afsluttende bemærkningerVi håber, at vores henvendelse vil bevirke, at Klima- og Energiministeriet vil ændre lovforslaget, såloven følger regeringens målsætning om at reducere CO2-udledningen.Hvis Dalum Papir A/S kan bidrage med yderligere oplysninger, står vi selvfølgelig altid til rådighed.Vi vil sende vedlagte notat til Det Energipolitiske Udvalg som var på besøg hos os den 1. februar2010.Med venlig hilsen
Jesper OlsenAdministrerende direktørDalum Papir A/S[email protected]Mobiltlf.: 2540 2575