Trafikudvalget 2009-10
L 139
Offentligt
843271_0001.png
843271_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. maj 20102010-415
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 6. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 6 vedrø-rende L 139 – Lov om Naviair, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 6:

"Vil ministeren uddybe oplysningerne i L 139 - spm. 3 om Naviairs budget2009-2020? Herunder bedes ministeren oplyse, hvad resultatet var af dengennemgang af Naviairs budget for 2009-2020, som en ekstern rådgiver harforetaget og hvad de robusthedsprøver, der er blevet foretaget viste?"

Svar:

Naviairs budget for perioden 2009 til 2020 samt forudsætningerne er blevetgrundigt efterprøvet af en ekstern rådgiver (et større revisionsfirma). Derud-over blev en række væsentlige risici identificeret. Disse risici relaterede sig tiludviklingen i trafikmængden, et muligt bortfald af væsentlig kunde, udskudt ef-fekt fra effektiviseringer samt øget stigning i lønomkostninger.Den væsentligste risiko blev identificeret som udviklingen i trafikmængden.Særligt i forhold til et muligt bortfald af en væsentlig kunde blev der i forud-sætningerne blev lagt til grund, at 50 pct. af omsætningen i første omgang ta-bes. Over tid er det forventningen, at andre flyselskaber overtager ruterne ogdermed genvindes halvdelen af det tabte – dvs. et samlet tab over tid svarendetil 25 pct. af den tidligere omsætning fra storkunden.Fra 2013 forventes det dog, at virksomheden genererer betydelig likviditet.Samlet konkluderede rådgiveren at budgettets forudsætninger var realistiske ogat budgettet var robust. Dog således, at de identificerede risici, særligt kan på-virke likviditeten.Omfanget af likviditetspåvirkningerne blev klarlagt ved en række robust- ogfølsomhedsanalyser, som bl.a. viste, at Naviair i 2012 vil have et akkumuleretlikviditetsbehov på i alt 440 mio. kr. Herudover skal Naviair have tilstrækkeligmed likviditet til at imødegå konsekvenser af identificerede risici. Indtræffer enkombination af de værste risici vil det i 2013 betyder det, at der vil være etyderligere likviditetsbehov i størrelsesordenen 400 mio. kr.
På baggrund af ovenstående blev rådgiveren bedt om at analysere sammen-hængen mellem egenkapital/gæld og renteniveau ud fra et scenarie, hvor virk-somheden skal kunne håndtereen forventet underdækning i 2012 på 500 mio. kr.,kunne modstå bortfald af væsentlig trafikmængde, f.eks. ved bortfald af envæsentlig kunde og samtidigtfinansiere virksomhedens fremmedkapital i markedet til en kreditvurderingpå BBB – dvs. en virksomhed med middelrisiko, hvor debitor har tilstræk-kelig robusthed.I vurderingen af ovenstående scenarie er der bl.a. lagt vægt på, at Naviair skalkunne honorere sine finansielle forpligtelser samt holde virksomhedens finan-sielle nøgletal inden for normalt accepterede rammer for kreditgivning.Samlet set var det rådgiverens vurdering, ud fra de kendte forudsætninger ogdet angivne scenarie, at Naviair ville sikres et solidt økonomisk fundament vedetablering med en kapitalstruktur, hvor forholdet mellem egenkapital, inkl. an-svarlig kapital, udgør 55 pct. af virksomhedens balance. Herunder på en sådanmåde, at der sker kontant indskud fra ejers side (600 mio. kr.), således at dersikres Naviair et likviditetsberedskab, som også fremover kan imødegå potenti-elle konsekvenser i forhold til ovenstående risici.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt