Trafikudvalget 2009-10
L 139
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. maj 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 3 ved-rørende L 139 – Lov om Naviair, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 3:
"Med henvisning til høringssvaret fra DI bedes ministeren fremsende uddy-bende bemærkninger om Naviairs åbningsøkonomi. Herunder bedes der rede-gjort for virksomhedens åbningsbalance og de første års budget-ter/forretningsplan."Svar:
Efter en omdannelse af Naviair til SOV forventes driftsresultatet de første bud-getår, under de nuværende kendte forudsætninger, at være positivt påvirket afNUAC, effektiviseringer samt forbedret forretningsmæssig adfærd. Resultatetpåvirkes negativt af omkostninger til bl.a. forsikring, da Naviair som SOV ikkekan være selvforsikret under staten.Balancesummen forventes at stige i perioden. Forklaringen er dels, at den stør-ste del af aktiverne, anlægsaktiverne, i denne periode er under opbygning (detvil sige, at investeringerne er større end afskrivningerne). Dels, at underdæk-ningen til brugerne forventes at stige frem mod 2013.Den nuværende krise i luftfarten har siden 2008 medført, at Naviairs under-dækning (tilgodehavende) hos brugerne udgjorde 220 mio. kr. ved udgangen af2009. Det forventes, at underdækningen vil blive øget yderligere frem til 2012,hvor den forventes at udgøre knap 500 mio. kr. Tilgodehavendet forventes ind-drevet via raterne i perioden 2010 til 2016.Jeg tillader mig desuden at henvise til de uddybende bemærkninger, der blevafgivet til høringssvaret fra DI, som forklarer nærmere omkring udviklingen iraterne over den nærmeste årrække, jf. ” Høringsnotat og høringssvar, fratransportministeren” som er fremsendt til Trafikudvalget d. 5. marts 2010.I overensstemmelse med bemærkningerne til lovforslaget er der i åbningsba-lancen taget stilling til størrelsen af den ansvarlige egenkapital, således at virk-somhedens kapitalstruktur ved etableringen medfører en passende kreditvur-
dering, hvorefter det vil være muligt for virksomheden at rejse kapital på detprivate lånemarked.Med henblik på at vurdere grundlaget for et solidt økonomisk fundament erNaviairs budget for perioden 2009-2020 blevet gennemgået af en ekstern råd-giver, som også udførte en række robusthedsprøver af forudsætningerne, underen række mulige scenarier.På baggrund af ovenstående er det hensigten, at Naviair etableres med enegenkapital, inkl. ansvarlig lånekapital, i størrelsesordenen 1,2 mia. kr. Der til-stræbes en kapitalstruktur (egenkapital, inkl. ansvarlig lånekapital, og frem-medkapital) i størrelsesordenen 55/45. Omdannelsen af Naviair vil ske vedovertagelse af den nuværende statsvirksomhed Naviair. Derudover vil der fraejers (statens) side ske indskud i form af hhv. et kontant indskud (ca. 0,6 mia.kr.) samt ansvarlig lånekapital (ca. 0,5 mia. kr.).
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt