Trafikudvalget 2009-10
L 139 Bilag 6
Offentligt
838378_0001.png
838378_0002.png
838378_0003.png
838378_0004.png
Til lovforslag nr.L 139
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 29. april 2010
Betænkningover
Forslag til lov om Naviair[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. ÆndringsforslagTransportministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. februar 2010 og var til 1. behandling den 15. marts 2010.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministerensendte den 10. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag 134. Den 5. marts2010 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministerenhar besvaret 2. Spørgsmål 3 forventes besvaret inden 2. behandling.3. Tilkendegivelse fra transportministerenTransportministeren har tilkendegivet følgende over for udvalget:Af bemærkningerne til § 7, stk. 4, fremgår det, at bestyrelsen skal forelægge årsrapporten forTransportministeriet til udtalelse forud for regnskabets forelæggelse på virksomhedsmødet.Efter lovforslagets fremsættelse er Transportministeriet blevet opmærksom på, at der ikke generelter behov for at forhåndsgodkende bestyrelsens rapporter.Det kan dog ikke udelukkes, at der kan opstå situationer, hvor det ville være hensigtsmæssigt, omministeriet tog en drøftelse med bestyrelsen om årsrapporten, inden den offentliggøres. Derfor skaldenne mulighed fortsat stå åben, men det normale må være, at bestyrelsen selv tager ansvar for, atrapportens indhold kan godkendes af ministeren på virksomhedsmødet. I tvivlstilfælde kanvirksomheden selv vælge at forelægge eventuelle tvivlsspørgsmål for ministeriet.4. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed destillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretalletstemmer for de stillede ændringsforslag.
2
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAftransportministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 41)Istk. 2ændres »aktieselskabsloven« til: »selskabsloven«.[Konsekvens af ikrafttræden af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber(selskabsloven)]Til § 52)Istk. 1ændres »aktieselskabsloven« til: »selskabsloven«.[Konsekvens af ikrafttræden af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber(selskabsloven)]Til § 63)Ordet »aktieselskabsloven« ændres til: »selskabsloven«.[Konsekvens af ikrafttræden af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber(selskabsloven)]Til § 144)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.3-års-reglen for selskabs- og koncernrepræsentation i selskabslovens §§ 140 og 141 finderikke anvendelse ved valg efter stk. 1.«[Konsekvens af ikrafttræden af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber(selskabsloven)]Til § 205)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 8 G, stk. 2, 1. pkt.,ændres »2 g« til: »2 g-2 i«.[Præcisering]
3
BemærkningerTil nr. 1-4Der er tale om en korrektion af henvisningerne, således at der henvises til den nye selskabslov, jf.lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber, som er trådt delvis i kraft den 1. marts2010, jf. bekendtgørelse nr. 172 af 22. februar 2010 om delvis ikrafttræden af lov om aktieselskaberog anpartsselskaber (selskabsloven).Til nr. 5Præciseringen foreslås som en konsekvens af den ved § 16, nr. 1, foreslåede selskabsskattepligtfor Naviair. Denne fradragsmulighed for Naviair var ved en fejl ikke medtaget i det oprindeligfremsatte lovforslag. Ændringen af bestemmelserne i ligningslovens § 8 G og 8 H indebærer, atNaviair får samme adgang som andre selskabsbeskattede selskaber til at fradrage udgifter tildeltagelse i visse EU-forskningsprojekter og gaver, som ydes til almenvelgørende eller på andenmåde almennyttige foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der anvender de modtagne ydelser tilforskning.Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V)Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF)Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S)Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Pia Olsen Dyhr (SF)Jesper Petersen (SF) Erika Lorentsen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 139Bilagsnr.12345Spm.nr.123TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra transportministerenUdkast til betænkning2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 139TitelSpm. om, hvad det statslige indskud i Naviair på 600 mio. kr. skalanvendes til, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved lovforslaget, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om uddybende bemærkninger om Naviairs åbningsøkonomi, tiltransportministeren