Trafikudvalget 2009-10
L 139 Bilag 4
Offentligt
832000_0001.png
832000_0002.png
832000_0003.png
832000_0004.png
832000_0005.png
Til lovforslag nr.L 139
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 0. april 2010
1. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om Naviair[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. ÆndringsforslagTransportministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. februar 2010 og var til 1. behandling den 15. marts 2010. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministerensendte den 10. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 134. Den 5. marts 2010sendte transportministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret.3. Tilkendegivelse fra transportministerenTransportministeren har tilkendegivet følgende over for udvalget:Af bemærkningerne til § 7, stk. 4, fremgår det, at bestyrelsen skal forelægge årsrapporten forTransportministeriet til udtalelse forud for regnskabets forelæggelse på virksomhedsmødet.Efter lovforslagets fremsættelse er Transportministeriet blevet opmærksom på, at der ikke generelter behov for at forhåndsgodkende bestyrelsens rapporter.Det kan dog ikke udelukkes, at der kan opstå situationer, hvor det ville være hensigtsmæssigt, omministeriet tog en drøftelse med bestyrelsen om årsrapporten, inden den offentliggøres. Derfor skaldenne mulighed fortsat stå åben, men det normale må være, at bestyrelsen selv tager ansvar for, atrapportens indhold kan godkendes af ministeren på virksomhedsmødet. I tvivlstilfælde kan virk-somheden selv vælge at forelægge eventuelle tvivlsspørgsmål for ministeriet.
2
4. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAftransportministeren,tiltrådt af <>:Til § 41)Istk. 2ændres »aktieselskabsloven« til: »selskabsloven«.[Konsekvens af ikrafttræden af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber (selskabs-loven)]Til § 52)Istk. 1ændres »aktieselskabsloven« til: »selskabsloven«.[Konsekvens af ikrafttræden af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber (selskabs-loven)]Til § 63)Ordet »aktieselskabsloven« ændres til: »selskabsloven«.[Konsekvens af ikrafttræden af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber (selskabs-loven)]Til § 144)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Treårsreglen for selskabs- og koncernrepræsentation i selskabslovens §§ 140 og 141 fin-der ikke anvendelse ved valg efter stk. 1.«[Konsekvens af ikrafttræden af lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber (selskabs-loven)]Til § 20
3
5)Paragraffensindledningaffattes således:»§ 20.I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.176 af 11. marts 2009, som ændret senest ved lov nr. 244 af 22. marts 2010, foretages følgende æn-dringer:«[Konsekvens af vedtagelse af ændring af ligningsloven efter fremsættelse af lov om Naviair]6)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I § 8 G, stk. 2, 1. pkt., ændres »2 g« til: »2 g-2 i«.[Præcisering]
BemærkningerTil nr. 1-4Der er tale om en korrektion af henvisningerne, således at der henvises til den nye selskabslov, jf.lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber, som er trådt delvist i kraft den 1. marts2010, jf. bekendtgørelse nr. 172 af 22. februar 2010 om delvis ikrafttræden af lov om aktieselskaberog anpartsselskaber (selskabsloven).Til nr. 5Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af vedtagelsen af lov nr. 244 af 22. marts 2010om ændring af ligningsloven efter fremsættelsen af lov om Naviair.Til nr. 6Præciseringen foreslås som en konsekvens af den ved § 16, nr. 1, foreslåede selskabsskattepligtfor Naviair. Denne fradragsmulighed for Naviair var ved en fejl ikke var medtaget i det oprindeligtfremsatte lovforslag. Ændringen af bestemmelserne i ligningslovens § 8 G og 8 H indebærer, atNaviair får samme adgang som andre selskabsbeskattede selskaber til at fradrage udgifter til delta-gelse i visse EU-forskningsprojekter og gaver, som ydes til almenvelgørende eller på anden mådealmennyttige foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der anvender de modtagne ydelser til forsk-ning.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V)Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF)Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S)Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Pia Olsen Dyhr (SF)Jesper Petersen (SF) Erika Lorentsen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
4
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 139Bilagsnr.123TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra transportministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 139Spm.nr.12TitelSpm. om, hvad det statslige indskud i Naviair på 600 mio. kr. skalanvendes til, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved lovforslaget, tiltransportministeren, og ministerens svar herpå