Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
837127_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 87 tilL134 Forslag til lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringstedover Køge., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 87:

”Ministeren bedes gøre rede for, på hvilke danske motorvejsstrækninger derfindes permanente, elektroniske trafikledelsessystemer, samt hvilke erfaringer,der er opnået med sådanne systemer.”

Svar:

Trafikledelsessystemerne på de danske motorveje består af en række forskelligesystemtyper. På det danske motorvejsnet er der følgende steder forskellige,permanente elektroniske trafikledelsessystemer: Køge Bugt Motorvejen,Motorring 3, ved tilkørslerne til og gennem Limfjordstunnelen, vedVejlefjordbroen, Fynske Motorvej samt motorveje i Trekantsområdet, vedGuldborgsundtunnelen, på Storebælts- og Øresundsforbindelserne samt påØresundsmotorvejen. Herudover findes en række mindre systemer medvariable tavler på hovedlandevejene.Vejdirektoratet har i rapporten” Scenarier for trafikledelse”, nr. 323 fra 2007,beskrevet de enkelte systemer på motorvejene. I rapporten gives et bud på demulige effekter baseret på danske og udenlandske undersøgelser og erfaringer.De hidtidige indsatser og erfaringer med trafikledelse i Danmark er kortbeskrevet for hver af de tre systemtyper. Brugernes tilfredshed og synspunkterkommer til udtryk gennem resultaterne af udvalgte undersøgelser, der ergennemført som opfølgning på konkrete indsatser og tiltag. Det kanafslutningsvis nævnes, at der i de kommende år vil blive etableret en rækkeITS-systemer inden for rammen af puljen til nye teknologiske muligheder. Dervil i forbindelse med projekterne blive gennemført en evaluering af effekterne.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt