Sundhedsudvalget 2009-10
L 130
Offentligt
849636_0001.png
849636_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato:20.maj 2010Enhed: Internationalt samar-bejde og retsstillingSagsbeh.: SUMHBRSags nr.: 0908622Dok nr.: 223744
Folketingets Sundhedsudvalg har den 3. maj 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 28 (Alm. del – L 130) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 28:’’Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. april 2010 fra Dansk Sy-geplejeråd, jf. L 130 - bilag 11.”Svar:I henvendelsen udtrykker Dansk Sygeplejeråd tilfredshed med den foreslåedenye klageadgang til Patientombudet over sundhedsvæsenets sundhedsfagligevirksomhed (”forløbsklager”). Dansk Sygeplejeråd kritiserer imidlertid, at Pati-entombudet i de omhandlede sager alene tillægges kompetence til at udtalekritik. Efter Dansk Sygeplejeråds opfattelse bør Patientombudet kunne gøreregionsrådet henholdsvis kommunalbestyrelsen direkte ansvarlig for et uhen-sigtsmæssigt forløb for at undgå gentagelser.Jeg kan hertil bemærke, at Patientombudet i forløbsklagesager vil tage stillingtil, om behandlingsforløbet har været kritisabelt helt på samme måde, som Pa-tientklagenævnet i dag og fremover Disciplinærnævnet tager stilling til, om en-kelte sundhedspersoners faglige virksomhed har været kritisabel. Reaktions-mulighederne er således ens, uanset om der er tale om en individklage elleren forløbsklage.Patientombudets afgørelser, herunder afgørelser med kritik, vil både rette sigmod vedkommende behandlingsansvarlige enheder og mod det regionsråd el-ler den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for eller har indgået aftale m.v.med den pågældende behandlingsenhed. Jeg kan i den forbindelse tilføje, atogså Patientklagenævnets og fremover Disciplinærnævnets afgørelser i indi-vidklagesager sendes til vedkommende regionsråd eller kommunalbestyrelse.Regionsrådet og kommunalbestyrelsen vil som driftsansvarlige myndighedervære forpligtet til i fornødent omfang at følge op på kritisable forhold, uansetom det kritisable forhold er konstateret i forbindelse med en individklage elleren forløbsklage. Vedkommende regionsråd og kommunalbestyrelse vil herud-over også kunne drage læring af hændelsesforløbet i sager, der ikke har givetanledning til kritik.Sundhedsstyrelsen vil som led i styrelsens tilsynsopgaver kunne påse, at regi-onen eller kommunen følger op på kritisable sundhedsmæssige forhold.Sundhedsstyrelsen vil f.eks. kunne anmode vedkommende region eller kom-mune om at redegøre for, hvorledes der er fulgt op på det kritisable forhold.
Side 2
Det følger samtidig af lovforslaget, at de enkelte regionsråd og kommunalbe-styrelser over for Patientombudet og Sundhedsstyrelsen skal redegøre for,hvilke initiativer Patientombudets årsrapport har givet regionen eller kommu-nen anledning til. Det er hensigten med denne bestemmelse at sikre, at denlæring, der kan uddrages af klagesagerne, også i praksis omsættes til konkre-te initiativer, der implementeres i regioner og kommuner med henblik på atforbedre sundhedsvæsenet.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Helle Borg Larsen