Uddannelsesudvalget 2009-10
L 120 Bilag 9
Offentligt
818537_0001.png
818537_0002.png
818537_0003.png
818537_0004.png
1

Undervisningsministeriet

Marts 2010

Supplerende notat om høringssvar vedrørende L 120

Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen

(Friere rammer for placering af fag på lavere klassetrin, udvidelse af loft for undervisningstid, øget flek-sibilitet i reglerne om uddannelseskvalifikationer i folkeskolens indskoling)BUPL, Institut for Menneskerettigheder (der ikke har bemærkninger) og Skolelederne har efter udar-bejdelsen af høringsresuméet af februar 2010 indsendt høringssvar til L 120. Deres høringssvar gen-nemgås nedenfor.(Numrene på overskrifterne nedenfor henviser til de numre, der er anvendt i resuméet af februar 2010.BUPL, Institut for Menneskerettigheder og Skolelederne har ikke bemærkninger til alle overskrifterne,hvilket er årsagen til, at nogle numre er udeladt.)1) Udvidelse af loftet for den daglige undervisningstid for børnehaveklassen og 1.-3. klassetrin fra sekstil syv timerBUPL anfører, at udvidelsen af undervisningstiden i de små klasser fra maksimalt seks til maksimalt syvtimer vil medføre, at åbningstiden i SFOerne vil blive reduceret tilsvarende. Dette kan efter BUPLsopfattelse medføre, at nogle forældre vil udmelde deres børn af SFOerne, hvilket vil fjerne det positiveelement, som fritidsinstitutionerne udgør i forhold til børns trivsel, udvikling, læring og samspil medundervisningen.Skolelederne finder det i orden at hæve loftet for den daglige undervisningstid.Bemærkninger:Som anført i høringsresuméet af februar 2010 har Børnerådet, Danmarks Lærerforening, FOA samtSkole og Samfund udtrykt deres modstand mod forslaget. Danmarks Privatskoleforening, DA, DI, ogKL er positive over for forslaget.Det anførte har ikke givet anledning til ændringer. De fremsatte bemærkninger giver derfor heller ikkeanledning til ændringer i L 120.Som nævnt i høringsnotatet af februar 2010 er formålet med udvidelsen af loftet for timetallet er at givekommunerne frihed til at give flere undervisningstimer for at styrke fagligheden, hvis det lokalt findeshensigtsmæssigt. Muligheden for at udvide undervisningstiden giver desuden bedre betingelser for atinddrage undervisningsmetoder, arbejds- og aktivitetsformer, der tilgodeser de enkelte elevers forskelli-ge forudsætninger.2) Udskydelse af fristen for beslutning om skolenedlæggelse fra 1. december til 1. marts
2
Skolelederne anfører bl.a., at en fremrykkelse af fristen vil gøre processen med at indføre børn, forældreog personale i en ny skole og planlægningen af næste skoleår vanskeligere, og at det vil begrænse mulig-hederne for at få placeret lærere og ledere i nye job i kommunen.Bemærkninger:Som oplyst i høringsresuméet af februar 2010 er Danmarks Lærerforening, Danmarks Privatskolefor-ening, Dansk Friskoleforening, LOS samt Skole og Samfund kritiske over for forslaget. BKF og KL ersom også oplyst i samme høringsresumé positive over for forslaget.Det anførte har ikke givet anledning til ændringer. De fremsatte bemærkninger giver derfor heller ikkeanledning til ændringer i L 120.Som omtalt i høringsnotatet af februar 2010 forårsager en beslutning om skolenedlæggelse, der er truf-fet senest pr. 1. december, dvs. midt i skoleåret, ofte, at eleverne, lærerne og det pædagogiske personalei skolefritidsordningen på skolen begynder at søge væk fra den skole, der skal lukkes, for selv at kunnefå indflydelse på, hvilken skole de fremover skal henholdsvis gå eller arbejde på. Det giver utryghedblandt de tilbageblevne elever og gør det vanskeligt at opretholde en fornuftig undervisning og pas-ningsordning.3) Friere rammer for placering af fag på lavere klassetrinSkolelederne finder tanken om at øge skolernes muligheder for selv at tilrettelægge undervisningen efterlokale ønsker og behov er god og nærliggende, men svær at gennemføre i praksis, uden at skolerne fårekstra udgifter. Hvis en skole modtager en elev, der ikke har haft samme undervisning som skolensøvrige elever i det eller de pågældende fag, skal skolen bevilge ekstra ressourcer for, at den nye elevhurtigst muligt kommer op på samme niveau, som de øvrige elever befinder sig på. Skolelederne anfø-rer videre, at skolernes opgørelser over, hvordan timerne fordeles og om hvorvidt minimumstimetalletoverholdes, vanskeliggøres.Bemærkninger:Som omtalt i høringsnotatet af februar 2010 har Danmarks Lærerforening, Danmarks Privatskolefor-ening, DI, KL, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark samt Skole og Samfund udtrykt til-fredshed med dette forslag.De fremsatte bemærkninger giver ikke anledning til ændringer i L 120.Med hensyn til eventuelle udgifter ved forslaget kan det oplyses, at lovforslaget indgår som et led i rege-ringens opfyldelse af flerårsaftalen med KL om frigørelse af ressourcer til borgernær service i kommu-nerne i 2009-2013, og at drøftelserne med KL om udmøntning af flerårsaftalen vil ske i forbindelsemed de årlige drøftelser om kommunernes økonomi.4) Kortere sagsbehandlingstid for klagerSkolelederne er meget positive over for alle forslag der betyder at sagsbehandlingstiden bliver kortere –og således også for denne ændring af loven, som vil være til gavn for både elever, forældre og skolelede-re.Bemærkninger:
3
Som nævnt i høringsresuméet af februar 2010 er et mindretal (de to medlemmer udpeget af DanskeHandicaporganisationer) af medlemmerne af Klagenævnet for vidtgående specialundervisning og LOSbetænkelige ved dette forslag.Dette har ikke anledning til ændringer. BKF, Danmarks Lærerforening, Danske Regioner, et flertal afmedlemmerne af Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, Landsforeningen af 10. Klasseskoleri Danmark samt Skole og Samfund støtter som nævnt i samme høringsnotat forslaget.De fremsatte bemærkninger giver ikke anledning til ændringer i L 120.5) Etablering af adgang for forældre til børn i dagbehandlingstilbud eller anbringelsessteder med behovspecialundervisning til at klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisningSkolelederne har ingen kommentarer til denne del af lovændringen.Bemærkninger:BKF, Børnerådet, Danmarks Lærerforening og LOS er som omtalt i høringsresuméet af februar 2010positive over for forslaget.Danske Regioner og Klagenævnet for vidtgående specialundervisning havde nogle bemærkninger tiludformningen af den foreslåede bestemmelse, som har givet anledning til et ændringsforslag.De fremsatte bemærkninger giver ikke anledning til ændringer i L 120.7) Muligheden for at lærere kan undervise i børnehaveklassenBUPL er utilfredse med, at det kun er halvdelen af forslaget i regeringens handlingsplan ”Mere tid tilvelfærd” om, at kommuner og skoler skal have større frihed til sat bruge lærere til undervisning i bør-nehaveklassen og pædagogerne til undervisning i 1.-3. klasse, der er medtaget i L 120. BUPL anbefalerderfor, at der indsættes en bestemmelse i lovforslaget om, at pædagoger skal kunne undervise på 1.-3.klassetrin, alternativt at der gives en forsøgshjemmel til dette.Videre bemærker BUPL bl.a., at pædagogerne i SFOerne bidrager til at skabe forudsætningerne forelevernes tilegnelse af faglige færdigheder og kundskaber, at der er et godt samarbejde mellem lærere ogpædagoger om elevernes trivsel, læring og leg, undervisning og fritid, og at der i dag er beskæftiget etstort antal pædagoger i folkeskolen. BUPL henviser desuden til, at der som også anført i bemærknin-gerne til lovforslaget er gode erfaringer med de forsøg med skolestart, der siden 1998 er blevet god-kendt, herunder til erfaringerne med at pædagoguddannede varetager selvstændige undervisningsopga-ver fra 1.-3. klassetrin i teamsamarbejde med lærerne.Foreningen anfører, at forslaget kan medføre, at pædagogerne søger beskæftigelse uden for folkeskole-området for at sikre sig fuldtidsbeskæftigelse, og at dette vil påvirke arbejdet med ikke mindst de to-sprogede børns udvikling negativt.Skolelederne hilser det nye forslag velkomment. Skolelederne kunne godt ønske sig, at det var den en-kelte skole, der havde muligheden for at træffe beslutningen og ikke kommunalbestyrelsen.Bemærkninger:
4
Som omtalt i høringsnotatet af februar 2010 har BKF og KL udtrykt tilfredshed med ændringen, mensDanmarks Lærerforening har anbefalet, at undervisningen i børnehaveklassen skal varetages af lærereog børnehaveklasseledere som samundervisning.Anbefalingen har ikke givet anledning til ændringer. De fremsatte bemærkninger giver heller ikke an-ledning til ændringer i L 120.Intentionerne i handleplanen ”Mere tid til velfærd” er at give kommunerne øget fleksibilitet i anvendel-sen af personaleressourcerne, og lovforslaget er et skridt på vejen i disse bestræbelser.De skolestartsforsøg, som BUPL henviser til, udløber først i 2010/11. I tilknytning til forsøgene er dernedsat en følgegruppe i Undervisningsministeriets regi med deltagelse af blandt andre BUPL, hvis op-gave bl.a. er at afgive udtalelse til undervisningsministeren om den evaluering af forsøgene, der skalfinde sted, når forsøgene er udløbet, og at den nærmere tilrettelæggelse af evalueringen skal drøftes medforligskredsen.8) Udskydelse af fristen for afgivelse af sidste standpunktskarakter og risikoen for en dårligere karakterved klageSkolelederne er positive over for såvel muligheden for udskydelse af fristen for standpunktskarakterersom for forslaget om, at det ikke længere skal være risikofrit at klage over en prøve. Skolelederne for-venter dog ikke en markant nedgang i antallet af klager, selv om der nu kan gives en lavere karakter iforbindelse med en klage.Bemærkninger:Som oplyst i høringsnotatet af februar 2010 er Danmarks Lærerforening og Danmarks Privatskolefor-ening positive over for forslagene.De fremsatte bemærkninger giver ikke anledning til ændringer i L 120.