Uddannelsesudvalget 2009-10
B 33
Offentligt
842665_0001.png
842665_0002.png
842665_0003.png
842665_0004.png
842665_0005.png
842665_0006.png
842665_0007.png
842665_0008.png
842665_0009.png
842665_0010.png
842665_0011.png
842665_0012.png
842665_0013.png
842665_0014.png
842665_0015.png
842665_0016.png
842665_0017.png
842665_0018.png
842665_0019.png
842665_0020.png
842665_0021.png
842665_0022.png
842665_0023.png
842665_0024.png
842665_0025.png
842665_0026.png
842665_0027.png
842665_0028.png
842665_0029.png
842665_0030.png
842665_0031.png
842665_0032.png
842665_0033.png
842665_0034.png
842665_0035.png
842665_0036.png
842665_0037.png
842665_0038.png
842665_0039.png
842665_0040.png
842665_0041.png
842665_0042.png
842665_0043.png
842665_0044.png
842665_0045.png
842665_0046.png
842665_0047.png
842665_0048.png
842665_0049.png
842665_0050.png
842665_0051.png
842665_0052.png
842665_0053.png
842665_0054.png
842665_0055.png
842665_0056.png
842665_0057.png
842665_0058.png
842665_0059.png
842665_0060.png
842665_0061.png
842665_0062.png
842665_0063.png
842665_0064.png
842665_0065.png
842665_0066.png
842665_0067.png
842665_0068.png
842665_0069.png
842665_0070.png
842665_0071.png
Evaluering af støttemuligheder til elever ogstuderende med læse- og skrivevanskelighederStyrelsen for Statens Uddannelsesstøtte
Rapport0Capacent� Capacent
14.04.2010
IndholdBaggrund og formålUndersøgelsesdesignHovedkonklusioner og anbefalingerEvaluering af IT startpakkenEvaluering af instruktion i IT startpakkenEvaluering af studiestøttetimerEvaluering af test til udredningBilag vedrørende metode1� Capacent
2-67-910-1920-4041-5556-6263-6667-69
Baggrund og formål
2
� Capacent
BaggrundHvilke støttemuligheder har ordblindeelever og studerende idag?Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte bevilger et stort antal IT startpakker til
ordblinde elever og studerende på ungdomsuddannelser (UU) og videregåendeuddannelser (VU)For at komme i betragtning til en IT startpakke skal eleven eller den studerende værekonstateret ordblind fx ved hjælp af styrelsens faste testsDer følger i udgangspunktet en bevilling på 10 instruktionstimer med til en ITstartpakkeInstruktionen varetages på UU af skolerne selv, mens den på VU varetages af en afstyrelsens leverandører fx Hovedstadens Ordblindeskole eller Rådgivnings- ogstøttecentret ved Århus UniversitetDerudover har elever og studerende mulighed for at søge om bevilling tilstudiestøttetimer samt studiematerialer, hvis der er behov herfor3� Capacent
Definition af IT-Startpakken
Hvad er en IT-Startpakke?
IT-Startpakken består af:Bærbar pc med følgende primære software: oplæsning
(talesyntese), ordforslag, OCR (scanneprogram). Derudover indeholder IT-startpakken følgende elementer: rygsæk, scanner, høretelefoner og scannepensamt ved nogle uddannelsesretninger diktafon.IT-Startpakken er udviklet som en ”standardpakke” med de hjælpemidler, somvurderes at kompensere langt de fleste elever og studerende. Dermed er detmuligt for styrelsen, at få støtten hurtigst muligt ud til støttemodtageren. Iforbindelse med instruktionen tilpasses IT-startpakken til den enkelte, og der tagesstilling til, om der er behov for at supplere IT-startpakken med yderligerekompenserende programmer.
4
� Capacent
Definition af studiestøtte
Hvad er studiestøtte?
Målrettet støtte, som giver den studerende redskaber til at løse de konkrete læse- og
skriveopgaver i forbindelse med uddannelsen, og som styrker evnen til selvstændigløsning af lignede opgaver senere i uddannelsen. Studiestøttetimerne bruges foreksempel til:strategisk læseforståelsesarbejde i forhold til fagteksteropgaveskrivning: strukturering af det faglige indhold og bearbejdning af tekstenssproglige udformningeksamensforberedelse
5
� Capacent
Formål
Hvad skal evalueringen svare på?
Evalueringen har til formål at undersøge tre hovedproblemstillinger:a)b)c)
Hvordan bruges IT startpakkerne? Og hvad er den kompenserende effekt heraf?I hvilken grad – og hvordan – modtager brugere af IT startpakkerne instruktion heri?Hvordan er rammerne omkring studiestøtten? Og hvordan er tilfredsheden hermed?
Derudover spørges der i evalueringen ind til en vurdering af de anvendte tests i
forbindelse med udredningen af ordblinde elever og studerende – denne del er dogsekundær i forhold til evalueringens foki
6
� Capacent
Undersøgelsesdesign
7
� Capacent
Målgrupper
Hvem deltager i evalueringen?
Evalueringen inkluderer brugere såvel som leverandører af støttemuligheder til ordblindeelever og studerende, herunder de fire målgrupper skitseret i figurenMålgruppen af elever og studerende indbefatterpersoner som:Elever og studerendeVejledere og SPS-ansvarlige påuddannelsesstederneLeverandører afinstruktion,studiestøtte ogudredningLeverandør af ITstartpakker oghotline
Har modtaget en IT startpakke i 2008Var tilmeldt UU i 2008
Erhvervsuddannelse (EUD)Social- og sundhedsuddannelse (SOSU)Pædagogisk Assistent Uddannelse (PAU)Gymnasial uddannelse (GYM)Kort videregående (KVU) (akademiudd.)Mellemlang videregående (MVU) (prof. bachelor)Lang videregående (LVU) (universitetsudd.)
Var tilmeldt VU i 2008
8
� Capacent
Metode
Hvordan er data indsamlet?Evalueringen består af to metodiske faser; 1) kvalitative interview og 2) kvantitativ
telefonisk spørgeskemaundersøgelseDe fire målgrupper inddrages i de to faser, som vist i tabellen:MålgruppeElever og studerende
Fase 1:Kvalitative interviewI alt 24 interview (fordelt på 6 UU og 2 VU)
Fase 2:Kvantitativ spørgeskemaundersøgelse505 interview (for repræsentativ vurderingse eventuelt metodebilag sidst irapporten)
Vejledere og SPS-ansvarligeLeverandører af instruktion,studiestøtte og udredningLeverandør af IT startpakke oghotline� Capacent
I alt 8 interview (fordelt på 6 UU og 2 VU)I alt 4 interviewI alt 1 interview
9
Hovedkonklusioner og anbefalinger
10
� Capacent
Tilfredshed med IT startpakkenHvilken tilfredshed med IT startpakkenudtrykker støttemodtagerne?
Der ses blandt støttemodtagerneoverordnet en stortilfredshed med IT startpakken(85% er tilfredse ellermeget tilfredse)
Frigivelse aftidLigestillingift.medstude-rendeØgetuafhængi-ghed
Den høje tilfredshed skyldes, at IT startpakkenoplevesat have en række positive effekter(se figuren),som er fundamentale for at gennemføreFrihed iuddannelsesuddannelsesforløbetEffekterne er:11
TILFREDSHEDMED ITSTARTPAKKE
valg
Øgetselvtillid
Både kort- og langsigtedeAf betydning for både uddannelsesforløbet, privatlivet og denenkelte persons trivselKompenserende og udviklende� Capacent
Løft afniveau foruddannelsesdeltagelsen(her-og-nu)
Løft af læse-ogskriveniveau(langsigtet)
IT startpakkens betydning for uddannelsesforløbetHvilken betydning har IT startpakken foruddannelsesforløbet?
IT startpakkenspiller en central rolle forstøttemodtagerne i forhold til at opnå et godtuddannelsesforløbDe kvalitative interview viser, at et succesfuldt udbytte afIT startpakken er dogbetinget af motivation og vilje hosden enkelte
Accept og støtteStudiestøtteIT startpakkeTræning
Motivationog vilje
12
� Capacent
Brug af IT startpakkenHvad skal der til for, atstøttemodtagerne får det optimale brugaf IT startpakken?
IT startpakkenbruges ofte og bredt til flere forskellige funktioner og opgaver
Der ses det ringeste brug på KVU og MVUDet hyppigste brug ses på LVU
Placering123456
Program/ hjælpemiddelOrdforslagsprogramOplæsningsprogramTekstgenkendelsesprogramFineReaderTekstgenkendelsesprogramVitexScannepenDiktafon
Mere end hver anden (55%) bruger IT startpakken dagligtOrdforslagsprogrammet og oplæsningsprogrammet er de klartmest brugte elementer i IT startpakken (se tabellen)Den ringe brug af scannepen og diktafon skyldes typisk ikkeutilfredshed med disse elementer, men nærmere manglendekendskab til anvendelsesmulighederne
13
� Capacent
IT startpakkenHvilke tiltag kan der gøres for atforbedre IT startpakken og brugenheraf?1.IT startpakkens indhold bør i hovedtræk bibeholdes, som det er. Der er ikke behov for
ændringer, blot mulige justeringer.2.IT startpakken bør bibeholde sin standardform – hovedparten af programmernehenvender sig til alle uddannelsestyper og alle grader af ordblindhed.3.Det kan ligeledes overvejes i fremtiden at opkvalificere modellen af computeren iforhold til størrelsen, som skal være mindre, og kapaciteten, som skal være større. Detsamme gælder for scanneren, som vurderes at være af for ringe kvalitet. Dette er dognærmere nice-to-have end need-to-have.4.For at øge brugen af alle elementerne, men især scannepennen og diktafonen, kandet overvejes at udvikle studieeksempler på, hvornår og hvordan elementer kan gøregavn.14� Capacent
Instruktion i IT startpakken i dagHvad karakteriserer instruktion i ITstartpakken i dag?
Instruktion i brugen af IT startpakken er central for en optimal brug af IT startpakken– dårlig eller ingeninstruktion fører til manglende brug
74% af alle støttemodtagere har modtaget instruktioni brug af IT startpakken – ud af denne gruppe er88% tilfredse eller meget tilfredse med instruktionenDet gælder dog – som det laveste niveau – kun for 48% blandt gymnasiale uddannelserInstruktionen er typisk bygget op af en indledende session på 1-2 timer – derefter kan støttemodtagerensøge hjælp på ad hoc basis69 % har ikke oplevet yderligere behov for instruktion end den indledende sessionFor ca. hver tiende studerende er instruktionen ophørt, fordi uddannelsesstedet ikke kunne tilbyde mere.60 % af dem derikke har modtaget instruktion på nuværende uddannelsessted er ikkeblevet tilbudtinstruktion på nuværende uddannelsessted.15� Capacent
Den gode instruktion i IT startpakkenHvordan definerer støttemodtagernegod instruktion i IT startpakken?
1.2.3.4.5.
Instruktøren bør have kompetencer indenfor undervisning af ordblindeUndervisningsformen er ’learning-by-doing’Består af individuel undervisningHar øvelser som tager udgangspunkt i støttemodtagernes egne opgaver, undervisningsmaterialer etc.Giver mulighed for ad hoc instruktion ved pludselige og løbende spørgsmål
6.7.8.9.
Indbefatter individuel tilpasning af IT startpakkens muligheder og indstillingerHar en fast instruktør tilknyttet gennem hele forløbetEr fleksibel i forhold til støttemodtagernes tid, bopæl og uddannelsesstedGennemføres indenfor 4 uger efter modtagelsen af IT startpakken
10.Er aktivt opfølgende i forhold til støttemodtageren for at sikre efterfølgende brug11.Er i umiddelbar nærhed af støttemodtageren – i bedste fald på uddannelsesinstitutionen16� Capacent
Studiestøttens betydning for uddannelsesforløbetHvad definerer studiestøtten i dag?Og hvilken betydning har den foruddannelsesforløbet?
Studiestøtten har en langsigtet, udviklende betydning for støttemodtagerensuddannelsesforløb– modsat IT startpakken som kompenserer her-og-nuDer foretages en faglig vurdering af, om studiestøtte er en relevantstøtteform for den enkelte elev eller studerende28% af modtagerne af IT startpakker modtager studiestøtteTilfredsheden med studiestøtten er høj,og 80% mener,at den betyder, at de kan deltage i uddannelsen på lige fodmed deres medstuderendeAccept og støtteStudiestøtteIT startpakkeTræning
Motivationog vilje
17
� Capacent
Den gode studiestøtteHvordan definerer støttemodtagernegod studiestøtte?
1.Har et fremadrettet fokus på læring og udvikling2.Består af individuel undervisning3.Tager afsæt i støttemodtagernes egne opgaver, undervisningsmaterialer etc.4.Tilbyder en fast underviser gennem hele forløbet5.Er fleksibel i forhold til støttemodtagernes tid, bopæl og uddannelsessted
6.Gennemføres på ad hoc basis i forhold til støttemodtagerens behov (som typisk intensiveres i
eksamensperioder o.lign.)7.Inddrager brugen af IT startpakken8.Indholdet af timerne fastlægges i samarbejde med støttemodtageren9.Bestemmer den rette underviser fra gang til gang – fx læseteknik varetages af en læsevejleder,
mens det i andre tilfælde bør være den specifikke faglærer, der varetager studiestøtten18� Capacent
Evaluering af tests til udredning for ordblindhedHvilke elementer bør test til udredningfor ordblindhed bestå af fremover?De nuværende tests vurderes generelt positivt og overordnet dækkendeTestenekritiseres dog af enkelte for ikke at være målrettet ordblinde studerende,
hvilket har betydning for relevansen af teksterne og teksternes niveau, som kan værefor lavt
1.2.
Det bør overvejes, om testene fremover kan målrettes, så niveauet i højere grad passer tilstuderende.Det kan overvejes at supplere de eksisterende tests med intelligenstest, test iarbejdshukommelse og test af evne til at fokusere
19
� Capacent
Evaluering af IT startpakken
20
� Capacent
Overordnet tilfredshed med IT startpakkenI hvilken grad er støttemodtagernetilfredse med IT startpakken?’ Hvor tilfreds er du alt i alt med IT rygsækkenskvalitet? krydset med ’Uddannelse’
De kvantitative interview viser enstortilfredshed med IT startpakkenStørst tilfredshed ses blandtstøttemodtagere fra SOSU/PAU (93%)De kvalitative interview viser, attilfredsheden med IT startpakkenskyldes, at denfrigiver tidfor destuderende, samtgør demuafhængige
Erhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)
Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)
Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamen
Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
SOSU, PAU
Total
Meget tilfreds
38 %(44)45 %(52)11 %(13)1%(1)4%(5)100 %(115)
61 %(23)32 %(12)3%(1)0%(0)5%(2)100 %(38)
39 %(65)49 %(82)7%(11)3%(5)3%(5)100 %(168)
42 %(11)46 %(12)0%(0)8%(2)4%(1)100 %(26)
48 %(26)33 %(18)9%(5)0%(0)9%(5)100 %(54)
46 %(11)38 %(9)12 %(3)4%(1)0%(0)100 %(24)
36 %(12)39 %(13)18 %(6)0%(0)6%(2)100 %(33)
32 %(15)49 %(23)4%(2)2%(1)13 %(6)100 %(47)
41 %(207)44 %(221)8%(41)2%(10)5%(26)100 %(505)
Tilfreds
Utilfreds
Meget utilfreds
Ved ikke
Total
21
� Capacent
Tilfredshed med IT startpakken og modtaget instruktionEr tilfredshed med rygsækkenskvalitet sammenhængende medmodtaget instruktion?9 ud af 10 af dem der harmodtaget instruktion er tilfredsemed ryksækkens kvalitet.8 ud 10 af dem der ikke harmodtaget instruktion er tilfredseDer er ingen signifikant forskel itilfredsheden, mellem dem derhar modtaget, og dem der ikkehar modtaget instruktion.Meget tilfreds
’ Hvor tilfreds er du alt i alt med IT rygsækkenskvalitet?’ krydset med ’Har du modtaget instruktion iat bruge IT rygsækken?’
Ja, på minnuværendeuddannelse45 %(127)44 %(123)8%(23)1%(3)2%(6)100 %(282)
Ja, på entidligereuddannelse
Nej
Nej, dethar jegikke haftbehov for
Huskerikke/ vedikke
Total
41 %(37)50 %(45)3%(3)3%(3)2%(2)100 %(90)
37 %(37)43 %(43)12 %(12)4%(4)4%(4)100 %(100)
35 %(6)35 %(6)18 %(3)0%(0)12 %(2)100 %(17)
0%(0)25 %(4)0%(0)0%(0)75 %(12)100 %(16)
41 %(207)44 %(221)8%(41)2%(10)5%(26)100 %(505)
Tilfreds
Utilfreds
Meget utilfreds
Ved ikke
Total
22
� Capacent
Tilfredshed med IT startpakken og behov for instruktionSammenhæng mellem tilfredshed ogyderligere spørgsmål efterinstruktion?
’ Hvor tilfreds er du alt i alt med IT rygsækkenskvalitet?’ krydset med ’Har du efter den indledendeinstruktion haft brug for at få svar på spørgsmål omIT rygsækken løbende?’
Der er ingen forskel i behovet foryderligere instruktion mellem dem derhar modtaget og dem der ikke harmodtaget instruktion.
Ja54 %(46)37 %(32)6%(5)1%(1)2%(2)100 %(86)
Nej42 %(81)46 %(89)9%(18)1%(2)2%(4)100 %(194)
Ved ikke0%(0)100 %(2)0%(0)0%(0)0%(0)100 %(2)
Total45 %(127)44 %(123)8%(23)1%(3)2%(6)100 %(282)
Meget tilfreds
Tilfreds
Utilfreds
Meget utilfreds
Ved ikke
Total
23
� Capacent
Frekvens i brug af IT startpakkenHvor ofte bruges IT startpakken?’ Hvor ofte bruger du alt i alt din IT rygsæk?’krydset med ’Uddannelse’Total (inkl. alleudenfor uddannelse)
Der ses ikke forskelle i brugen af ITstartpakken mellem UU og VU – 55% brugerden dagligtIT startpakken brugeshyppigst på langevideregående uddannelser(71%) (se slide 25)På korte og mellemlange videregåendeuddannelser bruger ca. 1 ud af 6 sjældnereend en gang om måneden eller aldrig ITstartpakken (se slide 25)De kvalitative interview viser, at detmanglende brug typisk skyldes:DagligtUgentligtFlere gange om månedenÉn gang om månedenSjældnere
VU (kort,mellemlang, lang)
UU (gym., SOSU/PAU, erhv.fag.,)
AldrigVed ikkeTotal
Dårlig eller ingen instruktion
24
Manglende motivation� Capacent
57%(182)21%(67)7%(25)3%(11)4%(14)7%(21)1%(3)199 %(321)
54 %(56)22 %(23)8%(8)2%(2)5%(5)8%(8)2%(2)100 %(104)
55 %(280)21 %(104)7%(36)3%(15)5%(23)7%(36)2%(11)100 %(505)
Frekvens i brug af IT startpakken (detaljeret)Hvor ofte bruges IT startpakken?
’ Hvor ofte bruger du alt i alt din IT rygsæk?’ krydset med ’Uddannelse’Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske,lærer)Lang videregående (f.eks.universitetet,arkitektskolen)Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)Har afsluttet uddannelsemed afgangseksamen oger ikke i uddannelse nuHar afbrudtuddannelsesforløb udenafgangseksamenGymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX,HHX)57 %(66)21 %(24)5%(6)2%(2)3%(4)10 %(12)1%(1)Erhvervsfagliguddannelse (f.eks.tømrer, frisør,kontorassistent)
DagligtUgentligtFlere gange om månedenÉn gang om månedenSjældnereAldrigVed ikkeTotal
61 %(23)26 %(10)5%(2)3%(1)0%(0)5%(2)0%(0)
SOSU, PAU
Total
55 %(93)20 %(33)9%(15)5%(8)6%(10)4%(7)1%(2)
50 %(13)23 %(6)8%(2)4%(1)8%(2)8%(2)0%(0)
48 %(26)26 %(14)6%(3)2%(1)6%(3)9%(5)4%(2)
71 %(17)12 %(3)12 %(3)0%(0)0%(0)4%(1)0%(0)
58 %(19)15 %(5)9%(3)0%(0)3%(1)6%(2)9%(3)
49 %(23)19 %(9)4%(2)4%(2)6%(3)11 %(5)6%(3)
55 %(280)21 %(104)7%(36)3%(15)5%(23)7%(36)2%(11)
100 %(115)
100 %(38)
100 %(168)
100 %(26)
100 %(54)
100 %(24)
100 %(33)
100 %(47)
100 %(505)
25
� Capacent
Type af brug af IT startpakkenI hvilke sammenhænge bruges ITstartpakken?Hvor ofte bruger du din IT rygsæk til… ?
De kvantitative interview viser, at ITstartpakkenoftest bruges til lektierderhjemme(52%)54% medbringer IT startpakken påderes skole eller uddannelsessteddagligtFlest udtrykker, atde aldrig bruger ITstartpakken til private formål(28%)og gruppearbejde(24%)De kvalitative interview viser, at detspecielt er i forhold til at skrive, at ITstartpakken opleves som en hjælpMedbringer IT rygsæk på skole elleruddannelsesstedKlasseundervisning eller forelæsningerGruppearbejdeOpgaveskrivningLektier derhjemmePrivate formål
Flere gange om måneden
Én gang om måneden
Sjældnere
Ugentligt
Ved ikke
Dagligt
Aldrig
54 %(274)46 %(230)33 %(165)41 %(206)52 %(261)32 %(161)
14 %(73)15 %(75)18 %(90)29 %(144)21 %(106)19 %(98)
4%(20)6%(30)9%(45)9%(45)4%(18)6%(29)
3%(14)2%(11)3%(5)4%(40)1%(7)2%(12)
7%(33)6%(30)9%(45)4%(20)5%(23)11 %(64)
16 %(79)23 %(118)24 %(120)11 %(55)16 %(79)28 %(140)
2%(12)2%(11)4%(21)3%(15)2%(11)2%(11)
26
� Capacent
Barrierer for brug af IT startpakkenI hvilken grad opleves ITstartpakken som besværlig atbruge?Gymnasial uddannelse (gymnasiet,HF, HTX, HHX)
I hvilken grad oplever du, at IT rygsækken erbesværlig at bruge i undervisningen?Har afbrudt uddannelsesforløb udenafgangseksamenErhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)
Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
31% synes, at IT startpakken i nogengrad eller i høj grad er besværligat bruge i undervisningenDe kvalitative interview viser, atmotivation og vilje er grundlæggendebarrierer for at bruge IT startpakken –her har varetageren af instruktionenen stor forpligtelse, da en opsøgendeog vedholdende kontakt skaber størremotivation
SOSU, PAU
Total
I høj gradI nogen gradI lav gradSlet ikkeVed ikkeTotal
13 %(15)15 %(17)22 %(25)39 %(45)11 %(13)100 %(115)
8%(3)16 %(6)18 %(7)45 %(17)13 %(5)100 %(38)
6%(10)23 %(38)21 %(36)44 %(74)6%(10)100 %(168)
4%(1)31 %(8)12 %(3)42 %(11)12 %(3)100 %(26)
7%(4)24 %(13)15 %(8)31 %(17)22 %(12)100 %(54)
17 %(4)17 %(4)25 %(6)33 %(8)8%(2)100 %(24)
6%(2)27 %(9)12 %(4)42 %(14)12 %(4)100 %(33)
13 %(6)30 %(14)9%(4)38 %(18)11 %(5)100 %(47)
9%(45)22 %(109)18 %(93)40 %(204)11 %(54)100 %(505)
27
� Capacent
Barrierer for brug af IT startpakkenI hvilken grad opleves ITstartpakken som teknisk vanskelig?I hvilken grad oplever du, at det er teknisk vanskeligtat bruge IT rygsækken?
Har afbrudt uddannelsesforløb udenafgangseksamen
Gymnasial uddannelse (gymnasiet,HF, HTX, HHX)
Erhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)
Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)
Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
SOSU, PAU
33% oplever IT startpakken som tekniskvanskeligMed teknisk vanskelig menes:
Total
At de mange programmer kan virkeuoverskuelige og svære at brugesammenAt der er problemer med at bruge ITstartpakken på skolen netværkAt IT startpakken ikke er individueltindstillet
I høj gradI nogen gradI lav grad
7%(8)27 %(31)21 %(24)40 %(46)5%(6)100 %(115)
5%(2)26 %(10)21 %(8)39 %(15)8%(3)100 %(38)
8%(13)26 %(43)26 %(44)38 %(64)2%(4)100 %(168)
0%(0)27 %(7)35 %(9)35 %(9)4%(1)100 %(26)
7%(4)22 %(12)28 %(15)35 %(19)7%(4)100 %(54)
8%(2)21 %(5)38 %(9)33 %(8)0%(0)100 %(24)
0%(0)33 %(11)12 %(4)45 %(15)9%(3)100 %(33)
6%(3)34 %(16)21 %(10)28 %(13)11 %(5)100 %(47)
6%(32)27 %(135)24 %(123)37 %(189)5%(26)100 %(505)
Slet ikkeVed ikkeTotal
28
� Capacent
OrdforslagsprogramHvor ofte og hvordan brugesordforslagsprogrammet Vise Ord?Hvor ofte bruger du de følgende dele af IT rygsækken… ?Ordforslagsprogram Vise OrdGymnasial uddannelse (gymnasiet, HF,HTX, HHX)Kort videregående (f.eks. datamatiker,laborant)Har afbrudt uddannelsesforløb udenafgangseksamenErhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke iuddannelse nu
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
SOSU, PAU
Total
Ordforslagsprogrammetbruges mest blandtalle støttemodtager– 33% bruger det dagligtElever fra SOSU bruger programmet mest(45%) – elever fra gymnasiale uddannelserbruger det mindstDe kvalitative interview viser, at ordforslags-programmet harstor kompenserende effektfor støttemodtagerneDagligtUgentligt
23 %(26)28 %(32)
45 %(17)18 %(7)
33 %(56)28 %(47)
38 %(10)27 %(7)
39 %(21)15 %(8)
25 %(6)29 %(7)
36 %(12)15 %(5)
43 %(20)15 %(7)
33 %(168)24 %(120)
Flere gange ommånedenÉn gang ommånedenSjældnere
10 %(12)4%(5)8%(9)18 %(21)2%(2)7%(8)
8%(3)3%(1)11 %(4)13 %(5)0%(0)3%(1)
10 %(16)4%(7)6%(10)13 %(22)2%(4)4%(6)
8%(2)8%(2)4%(1)12 %(3)4%(1)0%(0)
7%(4)11 %(6)7%(4)15 %(8)0%(0)6%(3)
8%(2)8%(2)12 %(3)17 %(4)0%(0)0%(0)
3%(1)9%(3)3%(1)21 %(7)0%(0)12 %(4)
9%(4)0%(0)11 %(5)15 %(7)0%(0)9%(4)
9%(44)5%(26)7%(37)15 %(77)1%(7)5%(26)
AldrigEr ikke en del afmin IT rygsækVed ikke
Total
100 %(115)
100 %(38)
100 %(168)
100 %(26)
100 %(54)
100 %(24)
100 %(33)
100 %(47)
100 %(505)
29
� Capacent
OplæsningsprogramHvor ofte og hvordan brugesoplæsningsprogrammet Vital?Hvor ofte bruger du de følgende dele af IT rygsækken… ?OplæsningsprogramErhvervsfaglig uddannelse (f.eks. tømrer,frisør, kontorassistent)Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke i uddannelseLang videregående (f.eks. universitetet,arkitektskolen)
Gymnasial uddannelse (gymnasiet, HF,HTX, HHX)
Kort videregående (f.eks. datamatiker,laborant)
Har afbrudt uddannelsesforløb udenafgangseksamen
Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)
Oplæsningsprogrammetbruges næstmest afstøttemodtagerne– 27% bruger programmetdagligt
SOSU, PAU
Total
Brugen af dette program fordeler sig jævnt påalle uddannelsestyperDe kvalitative interview viser, atoplæsningprogrammetbruges i særlig grad tiloplæsning af egne skriftlige opgaver(for athøre ordstillingen)Oplæsningsprogrammet kritiseres af flere for,at de syntetiske stemmer lyder unaturlige
DagligtUgentligtFlere gange ommånedenÉn gang ommånedenSjældnereAldrigEr ikke en del af minIT rygsækVed ikke
23 %(27)
32 %(12)
28 %(47)
12 %(3)
30 %(16)
33 %(8)
30 %(10)
28 %(13)
27 %(136)
31 %(36)6%(7)4%(5)10 %(12)18 %(21)2%(2)4%(5)
11 %(4)11 %(4)8%(3)11 %(4)24 %(9)3%(1)3%(1)
32 %(53)9%(15)2%(4)9%(15)16 %(27)2%(3)2%(4)
38 %(10)15 %(4)12 %(3)15 %(4)8%(2)0%(0)0%(0)
22 %(12)7%(4)4%(2)11 %(6)20 %(11)0%(0)6%(3)
33 %(8)8%(2)8%(2)8%(2)8%(2)0%(0)0%(0)
9%(3)9%(3)9%(3)18 %(6)18 %(6)0%(0)6%(2)
26 %(12)6%(3)6%(3)11 %(5)15 %(7)0%(0)9%(4)
27 %(138)8%(42)5%(25)11 %(54)17 %(85)1%(6)4%(19)
Total
100 %(115)
100 %(38)
100 %(168)
100 %(26)
100 %(54)
100 %(24)
100 %(33)
100 %(47)
100 %(505)
30
� Capacent
Tekstgenkendelsesprogram Fine ReaderHvor ofte bruger du de følgende dele af IT rygsækken… ?Tekstgenkendelsesprogram Fine Reader
Hvor ofte og hvordan brugestekstgenkendelsesprogrammetFine Reader?
Gymnasial uddannelse (gymnasiet, HF,HTX, HHX)
Kort videregående (f.eks. datamatiker,laborant)
Har afbrudt uddannelsesforløb udenafgangseksamen
Erhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)
Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)
Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke iuddannelse nu
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
SOSU, PAU
Total
Tekstgenkendelsesprogrammet Fine Readerbruges tredjemest af støttemodtagerne– 12%bruger det dagligt, 14% ugentligtDet må dog antages, at de færreste har brug forprogrammet dagligt33% bruger aldrig programmetDe kvalitative interview viser, at støttemodtagerneharsvært ved at skelne Fine Reader og VitexDerfor gælder kritikken for begge programmer:
Dagligt
7%(8)13 %(15)3%(4)8%(9)3%(4)44 %(51)8%(9)13 %(15)
11 %(4)16 %(6)11 %(4)8%(3)16 %(6)29 %(11)11 %(4)0%(0)
16 %(27)13 %(22)6%(10)5%(8)5%(8)31 %(52)11 %(18)14 %(23)
4%(1)19 %(5)15 %(4)4%(1)19 %(5)27 %(7)4%(1)8%(2)
15 %(8)19 %(10)4%(2)2%(1)17 %(9)33 %(18)0%(0)11 %(6)
4%(1)25 %(6)8%(2)17 %(4)21 %(5)17 %(4)4%(1)4%(1)
15 %(5)6%(2)9%(3)6%(2)9%(3)21 %(7)3%(1)30 %(10)
17 %(8)13 %(6)2%(1)4%(2)6%(3)36 %(17)2%(1)19 %(9)
12 %(62)14 %(72)6%(30)6%(30)9%(43)33 %(167)7%(35)13 %(66)
UgentligtFlere gange ommånedenÉn gang ommånedenSjældnere
AldrigEr ikke en del afmin IT rygsækVed ikke
Der fremsættes kritik af, at scanneren ikke kanbruges til alle tekster, når teksterne er af dårlig kvalitetfx ved en utydelig kopi
Total
100 %(115)
100 %(38)
100 %(168)
100 %(26)
100 %(54)
100 %(24)
100 %(33)
100 %(47)
100 %(505)
Endvidere opleves det som problematisk, at scanneren medtager forskellige formatpunkter (fx bullets) i oplæsningen –gør oplæsning af teksten usammenhængende� Capacent
31
Tekstgenkendelsesprogram VitexHvor ofte og hvordan brugestekstgenkendelsesprogrammet Vitex?Hvor ofte bruger du de følgende dele af IT rygsækken… ?Tekstgenkendelsesprogram VitexErhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenHar afsluttet uddannelse medafgangseksamenLang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
SOSU, PAU
Tekstgenkendelsesprogrammet Vitexbruges fjerdemest af støttemodtagerne10% bruger programmet dagligtDagligt
Total
På tværs af de forskellige uddannelsestyper(pånær EUD)bruger 1 ud af 3 eller flerealdrig programmet– til sammenligningmed Fine Reader hvor det primært vargymnasiale uddannelserKritikken af programmet er den samme,som beskrevet i forhold til Fine Reader påslide 31
6%(7)18 %(21)8%(9)3%(3)8%(9)41 %(47)5%(6)11 %(13)
18 %(7)8%(3)3%(1)11 %(4)11 %(4)39 %(15)3%(1)8%(3)
12 %(20)15 %(25)10 %(16)7%(11)9%(15)26 %(44)8%(13)14 %(24)
4%(1)23 %(6)4%(1)4%(1)12 %(3)35 %(9)8%(2)12 %(3)
11 %(6)13 %(7)6%(3)6%(3)11 %(6)43 %(23)2%(1)9%(5)
4%(1)4%(1)12 %(3)4%(1)8%(2)50 %(12)8%(2)8%(2)
6%(2)9%(3)3%(1)0%(0)3%(1)39 %(13)6%(2)33 %(11)
9%(4)17 %(8)2%(1)0%(0)13 %(6)38 %(18)6%(3)15 %(7)
10 %(48)15 %(74)7%(35)5%(23)9%(46)36 %(181)6%(30)13 %(68)
UgentligtFlere gange ommånedenÉn gang ommånedenSjældnereAldrigEr ikke en del afmin IT rygsækVed ikke
Total
100 %(115)
100 %(38)
100 %(168)
100 %(26)
100 %(54)
100 %(24)
100 %(33)
100 %(47)
100 %(505)
32
� Capacent
C-penHvor ofte og hvordan bruges C-pennen?Hvor ofte bruger du de følgende dele af IT rygsækken… ?ScannepenErhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenHar afsluttet uddannelse medafgangseksamenLang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
SOSU, PAU
C-pennen indgår i � af IT startpakkerneC-pennenbruges næstmindst blandtstøttemodtagerne– 6% bruger værktøjetdagligt38% bruger C-pennen i et eller andetomfang34% bruger aldrig C-pennenI de kvalitative interview udtrykkerstøttemodtagerne, at de generelt har sværtved at finde situationer, hvor scannepennener relevant at bruge
Total
DagligtUgentligtFlere gange ommånedenÉn gang ommånedenSjældnereAldrigEr ikke en del af minIT rygsækVed ikke
3%(3)8%(9)1%(1)3%(4)16 %(18)29 %(33)35 %(40)6%(7)
8%(3)8%(3)0%(0)3%(1)11 %(4)39 %(15)29 %(11)3%(1)
8%(13)10 %(16)6%(10)5%(8)12 %(20)32 %(54)26 %(43)2%(4)
0%(0)8%(2)19 %(5)8%(2)15 %(4)31 %(8)19 %(5)0%(0)
7%(4)15 %(8)2%(1)2%(1)11 %(6)43 %(23)11 %(6)9%(5)
0%(0)8%(2)4%(1)12 %(3)33 %(8)38 %(9)4%(1)0%(0)
6%(2)18 %(6)3%(1)0%(0)18 %(6)24 %(8)24 %(8)6%(2)
9%(4)6%(3)4%(2)4%(2)6%(3)49 %(23)13 %(6)9%(4)
6%(29)10 %(49)4%(21)4%(21)14 %(69)34 %(173)24 %(120)5%(23)
Total
100 %(115)
100 %(38)
100 %(168)
100 %(26)
100 %(54)
100 %(24)
100 %(33)
100 %(47)
100 %(505)
33
� Capacent
DiktafonHvor ofte og hvordan brugesdiktafonen?Hvor ofte bruger du de følgende dele af IT rygsækken… ?DiktafonGymnasial uddannelse (gymnasiet, HF,HTX, HHX)Kort videregående (f.eks. datamatiker,laborant)Har afbrudt uddannelsesforløb udenafgangseksamenErhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)
Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke iuddannelse nu
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
Diktafonenbruges mindst blandtstøttemodtagerne– 6% bruger den dagligt23% bruger diktafonen i et eller andet omfang51% bruger aldrig diktafonen10% har ikke modtaget en diktafon som en delaf IT startpakkenDe kvalitative interview viser, at støtte-modtagerne harsvært ved selv at forstå,hvornår diktafonen kan fungere som hjælpDerfor er det ekstra vigtigt, at instruktionengiver eksempler på studiesituationer, hvordiktafonen har gavn34� CapacentDagligt
SOSU, PAU
Total
3%(3)5%(6)
8%(3)5%(2)
6%(10)10 %(17)
4%(1)19 %(5)
7%(4)13 %(7)
4%(1)8%(2)
18 %(6)3%(1)
9%(4)6%(3)
6%(32)9%(43)
Ugentligt
Flere gange ommånedenÉn gang ommånedenSjældnere
2%(2)2%(2)6%(7)58 %(67)20 %(23)4%(5)
3%(1)5%(2)21 %(8)47 %(18)8%(3)3%(1)
3%(5)4%(7)14 %(24)56 %(94)4%(7)2%(4)
4%(1)12 %(3)15 %(4)35 %(9)12 %(3)0%(0)
9%(5)6%(3)19 %(10)37 %(20)2%(1)7%(4)
12 %(3)0%(0)17 %(4)50 %(12)8%(2)0%(0)
0%(0)0%(0)3%(1)52 %(17)15 %(5)9%(3)
11 %(5)4%(2)9%(4)40 %(19)11 %(5)11 %(5)
4%(22)4%(19)12 %(62)51 %(256)10 %(49)4%(22)
Aldrig
Er ikke en del afmin IT rygsækVed ikke
Total
100 %(115)
100 %(38)
100 %(168)
100 %(26)
100 %(54)
100 %(24)
100 %(33)
100 %(47)
100 %(505)
IT startpakkens betydning for uddannelsesforløbetI hvilken grad har IT startpakkenbetydning for gennemførelse ogvalg af uddannelse?
Nu kommer en række udsagn om IT rygsækken. Du bedesderefter svare på, hvor enig eller uenig du er i udsagnene.Delvist enigVed ikkeHverkenellerDelvisuenig
Uenig
Enig
Både de kvalitative og kvantitativeinterview viser, at IT startpakken haren visbetydning for uddannelsesforløbet55% er enige i, at de ikke ville kunnegennemføre deres uddannelse uden ITstartpakken
Jeg ville ikke kunne gennemføremin uddannelse uden ITrygsækkenIT rygsækken har givet migmulighed for at vælgeuddannelse efter interesse
38 %(194)28 %(141)
17 %(86)17%(86)
9%(46)9%(47)
11 %(56)9%(43)
20 %(101)31 %(159)
4%(22)6%(29)
45% oplever, at IT startpakken har givet dem mulighed for at vælge uddannelse efter interesseDe kvalitative interview viser i forhold til dette, atIT startpakken giver støttemodtagerneselvtillid og modpå at vælge en mere boglig uddannelse, idet IT startpakken effektivisererstøttemodtagernes studiearbejde
35
� Capacent
Det gode og det mindre gode uddannelsesforløbHvad driver et godt uddannelses-forløb? – og hvilken rolle spiller ITstartpakken herfor?
På trods af, at IT startpakken har stor kompenserende effekt, er denikke nok i sig selvIT startpakken – og de øvrige støttemuligheder – virker kun kompenserende i de tilfælde, hvoreleven eller den studerende har den rette personlige motivation og vilje til at gennemføreuddannelsen på trods af ordblindhedenSom ordblind har man i sinuddannelse brug for:
Kompenserende faktorer(rangerede)1.2.3.4.5.
At få effektiviseret tiden – og dermedogså frigivet noget tidAt få struktureret tidenAt få succesoplevelserAt få overskud i forhold tiluddannelsesdeltagelsen� Capacent
Personlig motivation og viljeTræningIT startpakkeStudiestøtteAccept og støtte påuddannelsesstedet
1.
Barrierer(rangerede)Tidspres pga. ekstra storarbejdsbyrdeSvært ved at strukturere ogfokusere arbejdetLavt selvværdManglende instruktion ihjælpemidler
2.
3.4.
36
Mangler ved IT startpakkenHvilke hjælpemidler og programmerefterspørges idag?
Er der nogle hjælpemidler/ programmer du mangler i IT rygsækken?Gymnasial uddannelse (gymnasiet,HF, HTX, HHX)Erhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenHar afsluttet uddannelse medafgangseksamenLang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
SOSU, PAU
1 ud af 4 støttemodtagere har ønsker omandre hjælpemidler eller programmer tilIT startpakkenVed hjælp af de åbne besvarelser fra dekvantitative interview og resultaterne fra dekvalitative interview kan følgende ønskeridentificeres:1.2.3.4.5.6.37JaNejVed ikke
Total
32 %(37)64 %(74)3%(4)100 %
16 %(6)79 %(30)5%(2)100 %
23 %(39)74 %(124)3%(5)100 %
31 %(8)65 %(17)4%(1)100 %
28 %(15)56 %(30)17 %(9)100 %
33 %(8)62 %(15)4%(1)100 %
9%(3)79 %(26)12 %(4)100 %
19 %(9)70 %(33)11 %(5)100 %(47)
25 %(125)69 %(349)6%(31)100 %(505)
TotalOrdbøger (fx dansk-engelsk/ engelsk-dansk,(115)(38)(168)(26)(54)(24)(33)dansk-tysk/ tysk-dansk) (5%)CD-ORD (4%)Program til formler (matematiske og kemiske)ScannepenComputeren kritiseres for at være for stor – tung og klodset, samt langsomOffice pakken kunne med fordel blive skiftet til Proffessional istedet for Standard ( forslag fra IT leverandør)
� Capacent
Undervisningens tilpasning til IT startpakkenI hvilken grad tages der hensyn tilbrugen af IT startpakken iundervisningen?I hvilken grad oplever du, at der i undervisningen blivertaget højde for din brug af IT rygsækken? Sørger lærernef.eks. for at udlevere undervisningsmateriale i elektroniskform til dig i stedet for på papir etc.
VU (kort, mellemlang, lang)
31% af alle støttemodtagere oplever, atder slet ikke tages hensyn til brugen afIT startpakken i undervisningenPå lange videregående uddannelser gælderdette for hele 62%, hvilket forklares med, atunderviserne her ofte bruger kompendierog separate artikler, som er svære at scanne(se slide 39)De erhvervsfaglige uddannelser formårbedre at integrere IT startpakken iundervisningen (se slide 39)
Total (inkl. alle udenforuddannelse
UU (gym., SOSU/ PAU,erhv.fag.,)
I høj gradI nogen gradI lav gradSlet ikkeVed ikkeTotal
27 %(87)25 %(79)17 %(54)25 %(81)6%(20)100 %(321)
15 %(16)16 %(17)16 %(17)46 %(48)6%(6)100 %(104)
25 %(124)20 %(103)17 %(84)31 %(158)7%(36)100 %(505)
38
� Capacent
Undervisningens tilpasning til IT startpakken (detaljeret)I hvilken grad tages der hensyn tilbrugen af IT startpakken iundervisningen?I hvilken grad oplever du, at der i undervisningen bliver taget højde for din brug af IT rygsækken? Sørger lærerne f.eks. for atudlevere undervisningsmateriale i elektronisk form til dig i stedet for på papir etc.Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenHar afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke iuddannelse nu
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)13 %(15)28 %(32)19 %(22)31 %(36)9%(10)100 %(115)
Erhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør,kontorassistent)
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
I høj grad
18 %(7)18 %(7)39 %(15)18 %(7)5%(2)100 %(38)
SOSU, PAU
Total
39 %(65)24 %(40)10 %(17)23 %(38)5%(8)100 %(168)
19 %(5)19 %(5)19 %(5)38 %(10)4%(1)100 %(26)
19 %(10)15 %(8)17 %(9)43 %(23)7%(4)100 %(54)
4%(1)17 %(4)12 %(3)62 %(15)4%(1)100 %(24)
12 %(4)15 %(5)18 %(6)39 %(13)15 %(5)100 %(33)
36 %(17)4%(2)15 %(7)34 %(16)11 %(5)100 %(47)
25 %(124)20 %(103)17 %(84)31 %(158)7%(36)100 %(505)
I nogen gradI lav gradSlet ikke
Ved ikkeTotal
39
� Capacent
Brug af IT startpakke hotlineI hvilken grad og hvordan bruges ITstartpakke hotline?
Viden om IT leverandørens hotline stammer hovedsageligt fra IT leverandøren selvStøttemodtagerne giver ikke uopfordret udtryk for kendskab til hotlinen– ligesom de ikkenævner den blandt de primære informationskilder til viden om IT startpakkenHotlinen modtager50-100 opkald per dag primært fra administrative ansatte påuddannelsesstederne– rådgivningen handler derfor mere om udfyldning af formularer endegentlig brug af IT startpakkenDerudover handler opkaldene typisk om:
LydbogsopsætningAntivirusopsætningScannerproblemer
Kobling mellem IT startpakken og skolens trådløse netværk� Capacent
40
Evaluering af instruktion i IT startpakken
41
� Capacent
Andel som har modtaget instruktionHvor stor en andel afstøttemodtagerne har modtagetinstruktion i IT startpakken?Har du modtaget instruktion i at bruge IT rygsækken?Gymnasial uddannelse (gymnasiet, HF,HTX, HHX)Kort videregående (f.eks. datamatiker,laborant)
74% af alle støttemodtagere harmodtaget instruktion i IT startpakkenBlandt gymnasiale uddannelser har37% dog ikke modtaget instruktionPå lange videregående uddannelserhar 75% fået instruktionen på deresnuværende uddannelseJa, på min nuværendeuddannelseJa, på en tidligereuddannelseNejNej, det har jeg ikkehaft behov forHusker ikke/ ved ikkeTotal
Har afbrudt uddannelsesforløb udenafgangseksamen
Erhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)
Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)
Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
SOSU, PAU
Total
48 %(55)12 %(14)33 %(38)4%(5)3%(3)100 %(115)
76 %(29)13 %(5)5%(2)3%(1)3%(1)100 %(38)
60 %(100)15 %(25)20 %(33)4%(7)2%(3)100 %(168)
62 %(16)19 %(5)12 %(3)0%(0)8%(2)100 %(26)
65 %(35)19 %(10)11 %(6)2%(1)4%(2)100 %(54)
75 %(18)8%(2)12 %(3)4%(1)0%(0)100 %(24)
48 %(16)30 %(10)12 %(4)6%(2)3%(1)100 %(33)
28 %(13)40 %(19)23 %(11)0%(0)9%(4)100 %(47)
56 %(282)18 %(90)20 %(100)3%(17)3%(16)100 %(505)
42
� Capacent
Andel som er blevet tilbudt instruktionEr de som ikke har modtagetinstruktion på nuværendeuddannelsessted blevet tilbudt detdér?
Er du blevet tilbudt instruktion i brug af IT rygsækken fra ditnuværende uddannelsessted?Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke i uddannelse nuErhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør, kontorassistent)
60 % af dem derikke har modtagetinstruktion på nuværendeuddannelsessted er ikkeblevet tilbudtinstruktion på nuværendeuddannelsessted.
Lang videregående(f.eks. universitetet, arkitektskolen)
Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamen
Kort videregående(f.eks. datamatiker, laborant)
Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)33 %(19)61 %(35)5%(3)
Ja
62 %(5)38 %(3)0%(0)
SOSU, PAU
Total
42 %(27)57 %(37)2%(1)
12 %(1)88 %(7)0%(0)
47 %(8)47 %(8)6%(1)
67 %(4)33 %(2)0%(0)
12 %(2)75 %(12)12 %(2)
27 %(8)67 %(20)7%(2)
36 %(74)60 %(124)4%(9)
NejHusker ikke/ved ikkeTotal
100 %(57)
100 %(8)
100 %(65)
100 %(8)
100 %(17)
100 %(6)
100 %(16)
100 %(30)
100 %(207)
43
� Capacent
Overordnet tilfredshed med instruktionenHvad er den overordnedetilfredshed med instruktionen i ITstartpakken?
Hvor tilfreds er du alt i alt med den instruktion i brug af ITrygsækken som du har modtaget?Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenHar afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke iudd
Kort videregående(f.eks. datamatiker, laborant)
Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
Erhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør,kontorassi
På tværs af alle støttemodtagere, somhar fået instruktion i brug af ITstartpakken fra deres nuværendeuddannelsessted, er derhøj tilfredshedmed instruktionen(88% er tilfredseeller meget tilfredse).Tilfredsheden skal ses i sammenhængmed, at støttemodtagerne ifølge dekvalitative interviewhar meget sværtved at forestille sig, hvordaninstruktionen ellers kunne være.
Lang videregående(f.eks. universitetet,arkitektskolen)
SOSU, PAU
Total
Meget tilfreds
64 %(35)27 %(15)4%(2)6%(3)0%(0)100 %(55)
66 %(19)24 %(7)10 %(3)0%(0)0%(0)100 %(29)
40 %(40)50 %(50)6%(6)2%(2)2%(2)100 %(100)
50 %(8)38 %(6)12 %(2)0%(0)0%(0)100 %(16)
49 %(17)37 %(13)6%(2)3%(1)6%(2)100 %(35)
67 %(12)22 %(4)11 %(2)0%(0)0%(0)100 %(18)
38 %(6)38 %(6)6%(1)6%(1)12 %(2)100 %(16)
62 %(8)31 %(4)8%(1)0%(0)0%(0)100 %(13)
51 %(145)37 %(105)7%(19)2%(7)2%(6)100 %(282)
Tilfreds
Utifreds
Meget utilfreds
Ved ikke
Total
44
� Capacent
Behov udover den indledende instruktion?Hvor stor en andel afstøttemodtagerne har oplevetyderligere behov?Har du efter den indledende instruktion haft brug for at få svar påspørgsmål omkring IT rygsækken, løbende?Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke i uddErhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør, kontorassiHar afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenKort videregående(f.eks. datamatiker, laborant)Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
Lang videregående(f.eks. universitetet,arkitektskolen)
69% af de støttemodtagere som harfået instruktion har ikke oplevetbehov for yderligere instruktionYderligere behov er ikke knyttet tilspecifikke uddannelsesområder
SOSU, PAU
Total
Ja
18 %(10)
38 %(11)
23 %(23)
44 %(7)
43 %(15)
39 %(7)
31 %(5)
62 %(8)
30 %(86)
Nej
82 %(45)0%(0)100 %(55)
62 %(18)0%(0)100 %(29)
76 %(76)1%(1)100 %(100)
50 %(8)6%(1)100 %(16)
57 %(20)0%(0)100 %(35)
61 %(11)0%(0)100 %(18)
69 %(11)0%(0)100 %(16)
38 %(5)0%(0)100 %(13)
69 %(194)1%(2)100 %(282)
Ved ikke
Total
45
� Capacent
Det yderligere behovs omfangHvor mange timers instruktion harstuderende med yderligere behovalt i alt modtaget?Studerende med yderligere behov har typisk - alt i alt -Hvor mange timer vil du vurdere, at du alt i alt ca.har modtaget instruktion i brug af IT rygsækken?
Procentandel
fået instruktion af 1-5 timers varighedMeget få har brugt den fulde ramme for instruktion på
Mindre end 1 time
19 %(16)
10 timer
1-2 timer
35 %(30)29 %(25)5%(4)7%(6)6%(5)100 %(86)
3-5 timer
6-9 timer
10 timer og mere
Ved ikke
Total (med yderligere behov)
46
� Capacent
Det oplevede behov for instruktion (alle)Hvad har betydning for, hvor mangetimers instruktion, der tildeles?I hovedparten af tilfældeneHvad er den primære årsag til, at du ikke har haftflere timers instruktion?
Lang videregående(f.eks. universitetet, arkitektskolen)
Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke i udd
Erhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør, kontorassi
Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamen
Kort videregående(f.eks. datamatiker, laborant)
Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
SOSU, PAU
er instruktionen ophørt fordiden studerende ikkeoplevede yderligere behovDer er dog i 12% af tilfældeneJeg havde ikke flere spørgsmål og problemermed IT rygsækkenJeg havde fortsat nogle spørgsmål, men ikkelyst til at få fMit uddannelsessted kunne ikke tilbyde migflere timer
Total
tale om afbrudt instruktion,fordi uddannelsesstedet ikkekunne tilbyde mere hjælp
82 %(45)4%(2)7%(4)7%(4)100 %(55)
79 %(23)10 %(3)10 %(3)0%(0)100 %(29)
71 %(71)7%(7)15 %(15)7%(7)100 %(100)
50 %(8)19 %(3)12 %(2)19 %(3)100 %(16)
69 %(24)6%(2)9%(3)17 %(6)100 %(35)
72 %(13)11 %(2)0%(0)17 %(3)100 %(18)
62 %(10)0%(0)31 %(5)6%(1)100 %(16)
69 %(9)0%(0)23 %(3)8%(1)100 %(13)
72 %(203)7%(19)12 %(35)9%(25)100 %(282)
Ved ikke
Total
47
� Capacent
Instruktionens påbegyndelse (deltaljeret)Hvor lang tid går der typisk framodtagelse af IT startpakke tilinstruktion?Hvor lang tid gik der fra du fik IT rygsækken til du fik instruktion i brugen her af?Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)Har afsluttet uddannelsemed afgangseksamen og erikke i uddannelse nuGymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)53 %(29)35 %(19)7%(4)4%(2)2%(1)100 %(55)
Erhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør,kontorassistent)
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
Har afbrudtuddannelsesforløb udenafgangseksamen
Mindre end 1 uge1 til 4 uger4 til 12 ugerMere end 12 ugerVed ikkeTotal
69 %(20)24 %(7)3%(1)3%(1)0%(0)100 %(29)
SOSU, PAU
Total
69 %(69)22 %(22)5%(5)2%(2)2%(2)100 %(100)
44 %(7)31 %(5)12 %(2)12 %(2)0%(0)100 %(16)
40 %(14)46 %(16)6%(2)6%(2)3%(1)100 %(35)
56 %(10)28 %(5)0%(0)11 %(2)6%(1)100 %(18)
62 %(10)38 %(6)0%(0)0%(0)0%(0)100 %(16)
54 %(7)38 %(5)0%(0)0%(0)8%(1)100 %(13)
59 %(166)30 %(85)5%(14)4%(11)2%(6)100 %(282)
48
� Capacent
Varetager af instruktionenHvem gav dig instruktion i brugen af IT rygsækken iforbindelse med din nuværende uddannelse?
Fra hvem får støttemodtagernetypisk instruktion?
Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke i udd
Erhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør, kontorassi
Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenLang videregående(f.eks. universitetet,
Kort videregående(f.eks. datamatiker, laborant)
Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
SOSU, PAU
Total
Blandt flest uddannelser varetagesinstruktionen af en faglærer eller ITansvarlig(49%)
På videregående uddannelser varetagesinstruktionen normalt af en eksternleverandørLæsevejlederne bruges generelt imindre grad i forhold til instruktionenpå trods af, atde kvalitative interviewviser vigtigheden af en undervisermed særlige kompetencer i forholdtil ordblinde49� Capacent
En faglærer eller en ITansvarlig på mit nuværendeuddannelseEn læsevejleder på mitnuværende uddannelsesstedEn underviser ellerlæsepædagog fra enordblindeskole el.lign.Andre - noter
51 %(28)16 %(9)20 %(11)7%(4)6%(3)
48 %(14)21 %(6)28 %(8)3%(1)0%(0)
64 %(64)15 %(15)13 %(13)2%(2)6%(6)
44 %(7)6%(1)31 %(5)12 %(2)6%(1)
11 %(4)17 %(6)66 %(23)3%(1)3%(1)
28 %(5)22 %(4)44 %(8)6%(1)0%(0)
50 %(8)19 %(3)25 %(4)0%(0)6%(1)
62 %(8)23 %(3)15 %(2)0%(0)0%(0)
49 %(138)17 %(47)26 %(74)4%(11)4%(12)
Ved ikke/ kan ikke huske
Total
100 %(55)
100 %(29)
100 %(100)
100 %(16)
100 %(35)
100 %(18)
100 %(16)
100 %(13)
100 %(282)
Instruktionens indholdHvilke hjælpemidler og programmerer støttemodtagerne blevetinstrueret i?Hvilke programmer og funktioner blev du instrueret iunder instruktionen?Har afsluttet uddannelsemed afgangseksamen og erikke i uddHar afbrudtuddannelsesforløbuden afgangseksamenLang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)Kort videregående(f.eks. datamatiker,laborant)Erhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør,kontorassiGymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
SOSU, PAU
Total
De kvantitative interview viser, atstøttemodtagerne undervises ihovedparten af IT startpakkensmulighederDet er dog kun 1 ud af 5, derundervises i studiematerialer (19%)Kun 1 ud af 4 har under instruktionenfået foretaget individuelletilpasningerDe kvalitative interview viser, atdenindividuelle tilpasning har storpositiv betydning for brugenbagefter50� Capacent
Brug af Vital /oplæsning af tekstBrug afViseOrd/ordforslagsprogramOprettelse af ordbøger i ViseOrdBrug af Fine Reader og indscanningaf tekstBrug af Vitex og indscanning aftekstBrug af scannerpen/c-pen/indscanning af enkeltordBrug af dikafon til notaterBrug af studiematerialer(forskellige formater)Individuelle tilpasninger efter minebehovAndet – noterVed ikkeTotal
73 %(40)73 %(40)54 %(30)60 %(33)49 %(27)54 %(30)34 %(19)26 %(14)29 %(16)9%(5)6%(3)100 %(55)
62 %(18)62 %(18)31 %(9)52 %(15)38 %(11)34 %(10)31 %(9)7%(2)31 %(9)21 %(6)3%(1)100 %(29)
77 %(77)75 %(75)56 %(56)65 %(65)57 %(57)54 %(54)47 %(47)18 %(18)25 %(25)7%(7)9%(9)100 %(100)
75 %(12)56 %(9)31 %(5)38 %(6)38 %(6)50 %(8)50 %(8)6%(1)38 %(6)12 %(2)6%(1)100 %(16)
74 %(26)63 %(22)43 %(15)57 %(20)40 %(14)40 %(14)46 %(16)23 %(8)26 %(9)6%(2)14 %(5)100 %(35)
94 %(17)94 %(17)83 %(15)72 %(13)67 %(12)89 %(16)78 %(14)33 %(6)50 %(9)6%(1)6%(1)100 %(18)
56 %(9)44 %(7)31 %(5)44 %(7)31 %(5)50 %(8)31 %(5)6%(1)6%(1)12 %(2)38 %(6)100 %(16)
77 %(10)77 %(10)54 %(7)54 %(7)46 %(6)69 %(9)54 %(7)31 %(4)23 %(3)31 %(4)0%(0)100 %(13)
74 %(209)70 %(198)50 %(142)59 %(166)49 %(138)53 %(149)44 %(125)19 %(54)28 %(78)10 %(29)9%(26)100 %(282)
Instruktionens form og strukturHvilken form og struktur giver etpositivt udbytte hos støttemodtagerne?
De kvalitative interview med støttemodtagere, leverandører af instruktion og SPS-ansvarlige påuddannelsesstederne viser, at følgende faktorer kan være med til at fremme udbyttet:1.2.3.4.5.6.
Instruktør med kompetencer indenfor undervisning af ordblinde:Idag varetages instruktionen (for så vidt angår UU)ofte af en IT ansvarlig eller lærer på uddannelsesstedet, som ikke nødvendigvis har kendskab til ordblindes problemerLearning-by-doing tilgang:Støttemodtagerne skal have en praktisk gennemgang, ikke en teoretiskIndividuel undervisning:Støttemodtagerne har forskellige udgangspunkter for at lære IT startpakken at kende (fx harde kompetencer indenfor brug af computere generelt, forskellige grader af ordblindhed, forskellige studieretninger)Øvelser som tager udgangspunkt i støttemodtagernes egne opgaver, undervisningsmaterialer etc.Fast modul (indledende instruktion) og mulighed for ad hoc instruktion derefterIndividuel tilpasning af IT startpakkens muligheder og indstillinger
7.8.
Fast instruktør gennem hele forløbet:Giver tryghed, samt mulighed for at instruktøren kan ’pushe’ støttemodtagerentil rent faktisk at bruge IT startpakkenFleksibel i forhold til støttemodtagernes tid, bopæl og uddannelsessted:Bruger i forvejen meget tid på deresuddannelse (gælder også for studiestøtten)� Capacent
51
Den indledende instruktionenHvordan foregår den indledendeinstruktion?
Foregik den indledende instruktion individuelt eller i gruppe?Lang videregående(f.eks. universitetet, arkitektskolen)Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke i uddErhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør, kontorassiHar afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenKort videregående(f.eks. datamatiker, laborant)Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
Med indledende instruktion menerstøttemodtagerne den første instruktion,som typisk er en enkelt gang og enstruktureret gennemgang af IT startpakkenBlandt alle uddannelsestyper er det mestbrugt, at instruktionen er individuel(60%)De kvalitative interview viser, at denindividuelle form har tre primære fordele:1.Tilpasses efter individuelle behov2.Praktisk for den studerende – skal ikkeIndivuduelt
SOSU, PAU
Total
51 %(28)46 %(25)
59 %(17)41 %(12)
56 %(56)37 %(37)
50 %(8)44 %(7)
86 %(30)11 %(4)
83 %(15)6%(1)
38 %(6)62 %(10)
69 %(9)23 %(3)
60 %(169)35 %(99)
I gruppe
En kombinationaf individuelinstruktion oggruppe.Ved ikke
4%(2)
0%(0)
5%(5)
6%(1)
0%(0)
11 %(2)
0%(0)
8%(1)
4%(11)
koordineres med andre3.Mere forpligtende
0%(0)100 %(55)
0%(0)100 %(29)
2%(2)100 %(100)
0%(0)100 %(16)
3%(1)100 %(35)
0%(0)100 %(18)
0%(0)100 %(16)
0%(0)100 %(13)
1%(3)100 %(282)
Total
52
� Capacent
Den efterfølgende instruktionHvordan varetages efterfølgendespørgsmål til IT startpakken?
Hvem har du spurgt om hjælp?
Procentandel
Den efterfølgende instruktion defineres afstøttemodtagerne som ad hoc hjælp, nårproblemerne opstår28% har svaret, at de har fået svar påspørgsmål om IT startpakken efter denindledende instruktionDenne instruktion gives typisk af den sammeunderviser, som gav den indledende instruktionI enkelte tilfælde er underviseren proaktiv iforhold til at kontakte støttemodtageren for athøre, om de har problemer – dette virkerpositivt
En faglærer eller en it ansvarlig på uddannelsesstedet
40 %(40)
En læsevejleder på skolen
11 %(11)9%(9)18 %(18)3%(3)15 %(15)14 %(14)6%(6)115 %(116)
En studievejleder/ SPS-vejlederEn læsepædagog/ studiestøttelærer på enordblindeskole, Kommunikationscenter el.lignLeverandøren af IT rygsække (fx ved hjælp af hotline)
Familie og venner
Har ikke haft nogle at spørge
Ved ikke
Total
53
� Capacent
Mangler ved instruktionenHvilke områder efterspørges deryderligere/ bedre instruktion i?
Er der noget du savner i instruktionen i forbindelse med ITrygsækken?Lang videregående(f.eks. universitetet, arkitektskolen)Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke i uddErhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør, kontorassiHar afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenKort videregående(f.eks. datamatiker, laborant)Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)
De kvantitative interview viser, atstøttemodtagerne oplever få mangler vedinstruktionenDe peger dog på følgende forbedrings-muligheder:
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
SOSU, PAU
Total
Mere tid til rådighedMere dybdegående instruktion i de enkelteprogrammerMere dybdegående instruktion i brug af diktafon
Ja
16 %(9)84 %(46)0%(0)100 %(55)
14 %(4)83 %(24)3%(1)100 %(29)
14 %(14)85 %(85)1%(1)100 %(100)
31 %(5)62 %(10)6%(1)100 %(16)
34 %(12)66 %(23)0%(0)100 %(35)
6%(1)83 %(15)11 %(2)100 %(18)
38 %(6)56 %(9)6%(1)100 %(16)
31 %(4)69 %(9)0%(0)100 %(13)
20 %(55)78 %(221)2%(6)100 %(282)
Nej
Ved ikke
Total
54
� Capacent
Andre informationskilderHvilke andre informationskilderbenyttes til viden om brugen af ITstartpakken?
Hvorfra stammer dit kendskab til brug af IT rygsækken ellers?Erhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenHar afsluttet uddannelse medafgangseksamen
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
Foruden instruktionen fårstøttemodtagerne kendskab til ITstartpakken ved at prøvesig frem58% svarer, at de selv har lært sig atbruge IT startpakkenDe kvalitative interview viser, atstøttemodtagerne generelt føler, at dehar mange muligheder for at få svarpå deres spørgsmål omkring ITstartpakkenIkke desto mindre skal nogle afstøttemodtagerne presses for at’springe ud i’ brugen af IT startpakken55� CapacentJeg har selv lært mig detInstruktion i grundskolen (fxfolkeskolen eller privatskole)Mine medstuderende, som ogsåbruger IT rygsækkenStudiesekretær eller lignende
SOSU, PAU
Total
62 %(71)17 %(19)14 %(16)3%(3)
53 %(20)11 %(4)11 %(4)8%(3)
63 %(106)19 %(32)15 %(26)5%(8)
62 %(16)4%(1)12 %(3)15 %(4)
46 %(25)6%(3)9%(5)4%(2)
67 %(16)8%(2)17 %(4)17 %(4)
39 %(13)12 %(4)9%(3)15 %(5)
53 %(25)13 %(6)21 %(10)0%(0)
58 %(292)14 %(71)14 %(71)6%(29)
Ordblindeskole,Kommunikationscenter,Taleinstitut eller lign.Venner og familieAndre - noterVed ikke
9%(10)4%(5)9%(10)11 %(13)
13 %(5)8%(3)5%(2)16 %(6)
10 %(16)11 %(18)5%(9)6%(10)
0%(0)12 %(3)0%(0)8%(2)
22 %(12)9%(5)7%(4)17 %(9)
21 %(5)17 %(4)0%(0)0%(0)
9%(3)6%(2)9%(3)12 %(4)
2%(1)11 %(5)4%(2)15 %(7)
10 %(52)9%(45)6%(30)10 %(51)
Total
100 %(115)
100 %(38)
100 %(168)
100 %(26)
100 %(54)
100 %(24)
100 %(33)
100 %(47)
100 %(505)
Evaluering af studiestøttetimer
56
� Capacent
Andel af studiestøttemodtagereHvor stor en andel af IT startpakkemodtagerne får også studiestøtte?
Har du på dit nuværende uddannelsessted modtagetstudiestøttetimer?Gymnasial uddannelse (gymnasiet,HF, HTX, HHX)Erhvervsfaglig uddannelse (f.eks.tømrer, frisør, kontorassistent)Mellemlang videregående (f.eks.sygeplejerske, lærer)Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenHar afsluttet uddannelse medafgangseksamenLang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)
De kvantitative interview viser, at28%modtager studiestøtte ved siden af ITstartpakken
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
SOSU, PAU
Total
Blandt de mellemlange (39%) og lange(50%) videregående uddannelser erdenne andel dog noget størreDe kvalitative interview med henholdsvisstøttemodtagere og leverandører afstudiestøtteudtrykker en stor vigtighedaf studiestøtten i kombination med ITstartpakkenJaNejVed ikke
27 %(31)72 %(83)1%(1)100 %(115)
29 %(11)71 %(27)0%(0)100 %(38)
26 %(44)73 %(122)1%(2)100 %(168)
23 %(6)77 %(20)0%(0)100 %(26)
39 %(21)57 %(31)4%(2)100 %(54)
50 %(12)50 %(12)0%(0)100 %(24)
24 %(8)61 %(20)15 %(5)100 %(33)
21 %(10)70 %(33)9%(4)100 %(47)
28 %(143)69 %(348)3%(14)100 %(505)
Total
Studiestøtten vurderes at være fremadrettet læring og udvikling, mens IT startpakkenkompenserer her-og-nu57� Capacent
Studiestøttens omfangHvor mange timer tildeles der typisktil studiestøtte? Og er dettilstrækkeligt?
De kvalitative interview viser, at støttemodtagerne selv harmeget lavt kendskab til omfangetaf studiestøtten,de har fået tildelt – det gælder alle uddannelsestyperDet lave kendskab skyldes bl.a., at studiestøttetimerne for mange støttemodtagere er ad hocbaserede i forhold til støttemodtagerens behov – der er altså sjældent tale om fx 2 faste timerper ugeDet er generelt opfattelsen blandt leverandører af studiestøtte, SPS-vejledere påuddannelsesstederne og støttemodtagere, atdet tilgængelige antal studiestøttetimer erpassende– kun i sjældne tilfælde er det nødvendigt at søge om mere tid, hvilket som regelgodkendes
58
� Capacent
Studiestøttens indholdHvilke problemstillinger arbejdesder typisk med i studiestøtten?Hvilke typer af hjælp har du fået?
Procentandel
Studiestøttetimerne bruges oftest på:1.2.
Opgaveskrivning (fx at strukturere en opgave)LæseteknikLektieteknikFremmedsprogDansk grammatik
48 %(69)30 %(43)23 %(33)15 %(21)26 %(37)5%(7)9%(13)6%(8)13 %(19)10 %(14)3%(4)187 %(268)
Opgaveskrivning (48%)Læseteknik (30%)
3.
Dansk grammatik (26%)
De studerende har brug for hjælp til at
Intensivt studiestøtteforløb i forbindelse medeksamensforberedelseKorrekturlæsning af egne teksterStøtte i forbindelse med indlæring og læsning af nye fagudtrykRepetition af klasse/holdundervisningAndet - noterVed ikkeTotal
prioritere læsningenVaretagerne af studiestøtten oplever det
ligeledes som deres rolle at give selvtillidog tryghed i uddannelsen
59
� Capacent
Studiestøttens form og strukturHvilken form og struktur giver et positivtudbytte hos støttemodtagerne?
De kvalitative interview med støttemodtagere, leverandører af instruktion og SPS-ansvarlige påuddannelsesstederne viser, at følgende faktorer kan være med til at fremme udbyttet:1.
Fremadrettet fokus på læring og udvikling:Studiestøttetimerne skal forbedre støttemodtagernes kompetencer – ogdermed i sidste ende gøre dem mere uafhængige af IT startpakken
Af samme grund er det den generelle holdning, at sekretærtimer ikke skal være en fast del af studiestøtten,men hellere noget som søges om i særlige tilfælde – sekretærtimer forbedrer ikke støttemodtageren
2.3.4.
Individuel undervisning:Støttemodtagerne har forskellige udgangspunkter for at lære (fx uddannelsesretninger oggrad af ordblindhed)Øvelser som tager udgangspunkt i støttemodtagernes egne opgaver, undervisningsmaterialer etc.Fast instruktør gennem hele forløbet:Giver tryghed, samt mulighed for at underviseren kan motiverestøttemodtageren i at gennemføre uddannelsen. Endvidere er det vigtigt, at undervisningen tilrettelægges efterstøttemodtagerens faglige ressourcerFleksibel i forhold til støttemodtagernes tid, bopæl og uddannelsessted:Bruger i forvejen meget tid på deresuddannelse – mere undervisning kunne potentielt gå over til online-undervisning� Capacent
5.
60
Studiestøttens kompenserende effektI hvilken grad opleves studiestøttensom kompenserende?I hvilken grad oplever du, at studiestøttetimerne giver digmulighed for, at du kan deltage i din uddannelse på lige fodmed dine medstuderende?
80% mener, at studiestøtten harbetydning for, at de kan deltage iuddannelsen på lige fod med deresmedstuderendeDe kvalitative interview viser, atstudiestøtten ikke kun virker som fagligsparring, menligeledes i forhold til atstrukturere og dermed overkommeuddannelsenGennem studiestøtten fårstøttemodtageren en fast kontaktperson,som de finder faglig og personlig støtte i61� Capacent
VU (kort, mellemlang, lang)
UU (gym., SOSU/ PAU,erhv.fag.,)
Total
I høj gradI nogen gradI lav gradSlet ikkeVed ikkeTotal
40 %(34)36 %(31)10 %(9)3%(3)10 %(9)100 %(86)
49 %(19)33%(13)8%(3)3%(1)8%(3)100 %(39)
46 %(66)34 %(48)9%(13)3%(4)8%(12)100 %(143)
Studiestøttens kompenserende effekt (detaljeret)I hvilken grad opleves studiestøttensom kompenserende?I hvilken grad oplever du, at studiestøttetimerne giver dig mulighed for, at du kan deltage i din uddannelse på ligefod med dine medstuderende?Har afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamenHar afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke iuddannelse nuLang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)32 %(10)35 %(11)23 %(7)6%(2)3%(1)100 %(31)Erhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør,kontorassistent)Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)
I høj gradI nogen gradI lav gradSlet ikkeVed ikkeTotal
36 %(4)36 %(4)0%(0)9%(1)18 %(2)100 %(11)
SOSU, PAU
Total
45 %(20)36 %(16)5%(2)0%(0)14 %(6)100 %(44)
50 %(3)50 %(3)0%(0)0%(0)0%(0)100 %(6)
52 %(11)33 %(7)5%(1)5%(1)5%(1)100 %(21)
42 %(5)25 %(3)17 %(2)0%(0)17 %(2)100 %(12)
50 %(4)38 %(3)12 %(1)0%(0)0%(0)100 %(8)
90 %(9)10 %(1)0%(0)0%(0)0%(0)100 %(10)
46 %(66)34 %(48)9%(13)3%(4)8%(12)100 %(143)
62
� Capacent
Evaluering af test til udredning
63
� Capacent
Praksis ved udredning af ordblinde elever og studerendeHvornårbliver elever ogstuderende typisk opmærksommepå deres ordblindhed?
Hvornår blev det første gang konstateret,at du er ordblind?Procentandel
Den kvantitative spørgeskemaundersøgelse viser, atomkring6 ud af 10 elever og studerende blevkonstateret ordblind i grundskolenDette stemmer overens med resultaterne fra dekvalitative interview, hvor elever og studerende påalle uddannelsesniveauer udtrykker et kendskab tilderes problemer typisk tilbage til omkring 3.-6. klasse
I grundskolen (folkeskole/privat skole)
63 %(259)22 %(91)14 %(59)1%(4)100 %(413)
På ungdomsuddannelse
På videregående uddannelse
Ved ikke / vil ikke svare
Total
En stor andel udtrykker i de kvalitative interview enfølelse af, at deres problemer først blevtaget alvorligt på det første uddannelsessted efter grundskolenDerfor har grundskolen ofte været præget af en følelse af utilstrækkelighed og frustration overikke at blive hørt64� Capacent
Praksis ved udredning af ordblinde elever og studerendeHvordanbliver elever ogstuderende typisk opmærksommepå deres ordblindhed?’Hvordan blev du opmærksom på, at du er ordblind?’krydset med ’Hvornår blev det første gangkonstateret, at du er ordblind?’I grundskolen (folkeskole/ privat skole)
På videregående uddannelse
På ungdomsuddannelse
Ved ikke/ vil ikke svare
Den kvantitative spørgeskemaundersøgelse viser,at måden, hvorpå elever og studerende bliveropmærksomme på deres ordblindhedafhænger af,hvornår ordblindheden konstateresEn lærer gjorde mig opmærksom påmuligheden
46 %(120)
41 %(37)
22 %(13)
0%(0)
Igrundskolenog ungdomsuddannelser spillerlærerne og familien den største rolle
På et læsekursus/læsetest (andet end denspecifikke ordblindetest)Familie fik mig indstillet til test
8%(21)32 %(83)8%(20)6%(15)100 %(259)
18 %(16)19 %(17)22 %(20)1%(1)100 %(91)
14 %(8)20 %(12)44 %(26)0%(0)100 %(59)
0%(0)75 %(3)0%(0)25 %(1)100 %(4)
ungdomsuddannelsernestiger læsekurserog –test også i betydning
Andet – noter
Ved ikke/ vil ikke svarevideregående uddannelserhar dendominerende andel svaret, at de selv har gjortTotaluddannelsesstedet opmærksom på muligheden (’Andet’ 44%)
65
� Capacent
Evaluering af de nuværende testsPå hvilke måder fungerer denuværende test? – og på hvilkeområder findes der mangler?
De tests, som bruges på nuværende tidspunkt ved udredning af ordblinde elever ogstuderende, vurderes overordnet som tilfredsstillende og hovedsageligt dækkendeTestene kritiseres dog i enkelte tilfælde for ikke at være rettet mod studerende, men ordblindegenerelt – dvs. at der mangler studierelaterede tekster og tekster på et højere niveau tilstuderende på videregående uddannelserDer efterspørges dog følgende typer af supplementer til de nuværende tests (ingenforslag gårigen flere gange):
Intelligenstest: Ville give mulighed for at diskriminere mere præcist mellem mindre bogligt begavede ogordblinde – fx testen ’Raven’Test af arbejdshukommelse: Ordblinde har i flere tilfælde også en svækket arbejdshukommelseTest af evnen til at fokusere i arbejdet
66
� Capacent
Bilag vedrørende metode
67
� Capacent
Bilag vedrørende metodeUddannelsesområdernesrepræsentation i stikprøven?Stikprøven (de 505 telefoninterview) er gennemført som simpelt tilfældige opringninger til et
nummerberiget udtræk i den samlede population af støttemodtagere på i alt 3933 individer.M.a.o. en absolut solid andel.
Som det fremgår af skema på følgende slide er stikprøvens relative fordeling mellemuddannelsesområderne også i fornuftig overensstemmelse med populationsfordelingerne.Opnåelse af en yderligere optimeret overensstemmelse og antalsmæssig repræsentation erblandt andet et spørgsmål om ressourcer. I dette tilfælde er det vurderingen, at det ville kræveet disproportionalt ressourceforbrug set i forhold til opnået evidensmæssig sikkerhed.I forhold til denne undersøgelses problemstillinger er det væsentlige således, at de enkelteområder er repræsenteret i tilstrækkelig grad til at tværgående sammenligninger ogvurderinger kan foretages. Dette er i alt overvejende grad tilfældet. I enkelte tilfælde (hvortotalerne er encifrede) skal konklusioner naturligvis foretages med varsomhed mht. denspecifikke undersøgelsesproblemstilling på tale.
68
� Capacent
100%
100%
100%0%0%2%14%59%16%Populationen af støttemodtagere6275312310762256%1644%003933
5050%0%6%13%6%40%168381159%27%Fratrukket respondenter som harafbrudt eller afsluttet uddannelse11538168265424002654243347
Total
Har afsluttet uddannelse medafgangseksamen og er ikke iuddannelse nuHar afbrudt uddannelsesforløbuden afgangseksamen7%9%
Lang videregående (f.eks.universitetet, arkitektskolen)5%
Mellemlang videregående(f.eks. sygeplejerske, lærer)11%
Kort videregående (f.eks.datamatiker, laborant)Erhvervsfaglig uddannelse(f.eks. tømrer, frisør,kontorassistent)5%
Bilag vedrørende metode
SOSU, PAU
Uddannelsesområdernesrepræsentation i stikprøven?
Gymnasial uddannelse(gymnasiet, HF, HTX, HHX)
23%
8%
33%
425
Stikprøven
69
� Capacent
70
� Capacent