Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
744211_0001.png
744211_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 3 (Alm. del - bilag 10):I brev af 8. oktober 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF):Spørgsmål 3:"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8/12-09 fraConstruction College Aalborg vedrørende præsentation for 8. klasser, jf.UDU alm. del - bilag 10."Svar:Ansatte på Construction College Aalborg har tidligere rettet henvendelsetil mig om det pågældende introduktionsforløb. Til orientering for udval-get vedlægger jeg kopi af mit svar af 27. juni 2009 til Henning Hornstrupog Lars Skibdahl på den daværende Aalborg Tekniske Skole.Introduktionskurser til erhvervsuddannelser skal tilrettelægges således, atder introduceres samlet til uddannelser med grundforløb i samme fælles-indgang. I vejledningslovens § 10 b, stilles krav om, at elever i 8. klasseintroduceres til mere end en uddannelse. Der skal afsættes en uge til in-troduktionskurser i 8. klasse, dog indtil fire uger for elever med særligebehov.Introduktion til grundforløb i fællesindgangen bygge og anlæg betragtessom introduktion til én uddannelse.Introduktionskurserne i 8. klasse er en bred introduktion til ungdomsud-dannelserne. Hvis eleverne for at få et førstehåndsindtryk til brug forbl.a. valg af mulige emner for eventuel senere brobygning skulle have enuges introduktion til samtlige 12 erhvervsfaglige fællesindgange og hveraf de fire gymnasiale uddannelser, skulle de bruge og have finansieret 16ugers introduktion i 8. klasse. Det ville være en stor belastning både irelation til de skolekundskaber, eleverne skal erhverve i 8. klasse, og irelation til økonomi. Indholdet af det beskrevne forløb rækker efter be-skrivelsen også dybere ind i valgmuligheder inden for grundforløbet, end
20-10-2009
2det er formålet med introduktion. Her bør der fokuseres på det generelleog fælles ved indgangen. Afprøvning af valgmuligheder i indgangen er ihøjere grad et emne for undervisningen i fællesindgangen og eventuelt ibrobygningsforløb.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder