Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-518-0088Dato: 04.01.2010
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 2 af 7. okto-ber 2009 og omtrykt til ny adressat (Skatteministeren) den9. oktober 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johs.Poulsen (RV).(Alm. del).
Kristian Jensen/Per Bach Jørgensen
Spørgsmål 2:Ministeren bedes i forlængelse af foregående spørgsmål, og gerne i skemaform samt landfor land i Europa, oplyse:-Hvilke former for veje der afgiftsbelægges, om det er alle veje eller kun motorveje.-Hvilken teknologisk løsning der anvendes og hvilke erfaringer der er.-Hvilke typer køretøjer der betaler? Om det er alle biler eller kun tunge køretøjer over engiven vægt.-Hvor meget der betales, samt om der betales pr. kørt km. eller efter tid.-Hvilke nye registrerings-teknologier der forventes at være tæt på introduktion på marke-det.Svar:Som anført i min foreløbige besvarelse af 6. november 2009 på spørgsmål 1 og 2, er der tilbrug for de endelige besvarelser indsamlet oplysninger om systemer og planer i forskelligeeuropæiske lande.Oplysningerne viser, at der er tale om flere og forskelligartede systemer – herunder såveletablerede som planlagte – i flere lande og byer. En del af systemerne består i betaling forbenyttelse af en given vejstrækning eller broforbindelse. Eksempler på sådanne typer af af-gifter er de franske motorvejsafgifter, afgifter for benyttelse af visse vejstrækninger i f.eks.Norge og de danske broafgifter ved passage af Storebælt og Øresund. Denne type af afgif-ter for benyttelse af en given infrastruktur er ikke omfattet af nærværende besvarelse.Desuden omfatter besvarelsen alene etablerede og politisk besluttede fuld skala systemer,mens forstudier, forskningsprojekter og lignende ikke omtales.Besvarelsen omfatter således etablerede eller planlagte systemer med kørselsafgifter for eneller flere køretøjskategorier for benyttelse af et samlet vejnet eller dele heraf.Jeg vedlægger en skematisk oversigt, der omfatter såvel eksisterende som planlagte syste-mer i europæiske lande og byer.Som det fremgår af oversigten, er systemerne baseret på én eller flere af følgende teknolo-gier:Vignetter– anvendes ved betaling af motorvejsafgifter i Østrig og Schweiz samt iforbindelse med samarbejdet om Eurovignetten, som Danmark er en del af.DSRC(Dedicated Short Range Communication) – mikrobølgeteknologi, som an-vendes blandt andet ved registrering og opkrævning af afgift på forbindelserne overStorebælt og Øresund.Tachograf(kilometertæller) – udstyr på det enkelte køretøj, som måler kørt distan-ce. I Schweiz anvendes tachografmåling af kørt distance i forbindelse med bereg-ning af kørselsafgifter for lastbiler.GNSS(Global Navigation Satellite System) – fælles betegnelse for satellitpositio-neringssystemer. Det amerikansk udviklede GPS-system, der bl.a. anvendes til na-Side 2
vigationssystemer, er et eksempel herpå. I navigationssystemerne ses eksempler på,at satellitnavigationen suppleres med registrering af bevægelse, som lægges tilgrund for simuleret stedbestemmelse i f.eks. tunneller. I Tyskland og Schweiz an-vendes GPS-systemet i forbindelse med kørselsafgiftssystemer til positionering afkøretøjerne og måling af kørt distance.ANPR(Automatic Numberplate Recognition) – system, der ved fotografering regi-strerer køretøjernes indregistreringsnumre. Systemet anvendes bl.a. i London.GSM/GPRS(mobiltelefonteknologi) – planlægges anvendt i Nederlandene tiltransmission af kørselsdata fra køretøjerne til en back-office funktion, der står foropkrævning af kørselsafgifterne.
Der er i alle tilfælde tale om kendte teknologier, der anvendes i flere forskellige sammen-hænge. Alle de nævnte teknologier anvendes eller planlægges anvendt enten alene eller ikombination med andre teknologier til kørselsafgiftssystemer i europæiske lande og byer.DSRC-teknologien og GNSS-teknologien fordrer anvendelse af udstyr i de enkelte køretø-jer, og her er der udviklet forskellige typer af On Board Units.Alle eksisterende systemer for kørselsafgifter omfatter udvalgte køretøjstyper (f.eks. lastbi-ler) og/eller udvalgte dele af vejnettet (f.eks. motorveje eller et byområde). For så vidt an-går de planlagte systemer, er der grund til at pege på, at særligt de Nederlandske planer erambitiøse i forhold til de eksisterende systemer. Nederlandene planlægger således en kør-selsafgift for alle køretøjstyper på hele vejnettet differentieret efter sted og tid.Selv om der er forskel på planerne og ambitionsniveauet er alle planlagte systemer ligesomde allerede eksisterende baseret på anvendelse af én eller flere af de nævnte teknologier.Der er således ikke grundlæggende nye teknologier undervejs, men med et højt ambitions-niveau for et kørselsafgiftssystem vil teknologierne eventuelt skulle anvendes på en andenmåde og i andre kombinationer end hidtil. Den tekniske udfordring ved udformningen af etambitiøst kørselsafgiftssystem med mange funktionaliteter ligger således især i udformnin-gen af systemdesign baseret på forskellige kendte teknologier.Det skal bemærkes, at valg af teknisk udstyr til elektroniske opkrævningssystemer, der om-fatter udstyr i køretøjerne (On Board Units), er omfattet af det såkaldte interoperabilitetsdi-rektiv (2004/52/EF). Direktivet har til formål at sikre den indbyrdes kompatibilitet mellemelektroniske bompengesystemer i det indre marked og oprettelsen af en europæisk elektro-nisk bompengetjeneste (EETS) for fællesskabets betalingsvejnet. I direktivet specificeresdet, hvilke typer af teknologier, der kan anvendes i forbindelse med nye elektroniske bom-pengesystemer, der sættes i drift fra og med den 1. januar 2007.
Side 3
Bilag: Oversigt over eksisterende og planlagte kørselsafgiftssy-stemerEksisterende systemerLand/byØstrigÅrstal1997&2004Omfattede køretøjer1997 - Vignette:Motor-cykler, personbiler, cam-pingbiler og andre køre-tøjer med højeste tilladtetotalvægt på op til 3,5tons.Anhængere, trukket afovennævnte køretøjer,uanset om den samledevægt af køretøj og an-hænger kommer op over3,5 tons.2004 - Maut:Lastbiler,varebiler, busser ogcampingbiler med højsttilladt totalvægt over 3,5tons.TeknologiVignette:Tidsbase-ret. Klistermærkesom påklistres køre-tøjet.Maut:Kilometerba-seret - installation afen GO-Maut OnBoard Unit (OBU).Ved indkørsel ogudkørsel til/fra deenkelte maut-pligtigedelstrækninger på deøstrigske motorvejeog motortrafikveje erder installeret porta-ler udstyret med an-tenner til at udsendesignaler via mikro-bølge til GO-Maut’erne i køretø-jerne. Der er tale omsåkaldt målrettet,kortrækkende kom-munikation - ”Dedi-cated Short-RangeCommunication”,forkortet DSRC –som også kendes fraforbindelserne overStore Bælt og Øre-sund.Herved registrereskøretøjets faktiskemaut-pligtige kørselpå segmenter af detafgiftspligtige vejnet.Prisen for benyttelseaf et segment kalku-leres ud fra køretøjetog antallet af km påsegmentet.Vejtype/Km/km2Det østrigske af-giftspligtige vejnetomfatter:Motorveje og motor-trafikveje: Ca. 2.100km.Satser ift. tid ellerkm.Vignette:Biler:10 dage: 7,7 EUR.2 måneder: 22,2EUR.1 år: 73,8 EUR.Motorcykler:10 dage: 4,4 EUR2 måneder: 11,1EUR1 år: 29,5 EURMaut:Fra 0,158 EUR til0,3318 EUR pr.kilometer afhængigaf antallet af aksler.Der betales tillægfor benyttelse afstrækninger medtrængsel og transit-trafik.Mindste tillæg:0,08-0,18 EURStørste tillæg: 9,71-20,39 EUR
Side 4
Land/bySchweiz
Årstal1985&2001
Omfattede køretøjer1985 – Vignette:Fra2001 gælder afgiften forperson- og varebiler medhøjst tilladt totalvægt påop til 3,5 tons.Anhængere, der selv-stændigt har højst tilladttotalvægt 3,5 tons, trukketaf ovennævnte køretøjer,samt motorcykler
TeknologiVignette:Tidsbase-ret vejbenyttelsesaf-gift.Vignette som kankøbes på et toldkon-tor samt bl.a. vedgrænserne, på tank-stationer mv.HVF (Heavy Ve-hicle fee):Kilome-terbaseret afgift forlast- og varebilermed en totalvægtover 3,5 tons - fort-sat vignette for alleandre køretøjer.Installation af OBU,som måler den fak-tisk kørte afstand.vha. bilens kilome-tertæller (tachograf-måling) samt vedGPS-måling. Chip-kort med data skalmånedligt indsendestil forbundstoldfor-valtningen.Køretøjerne chekkesved grænsepassageved hjælp af DSRCteknologi (forOBU’ens funktiona-litet samt registreringaf indkørsel til ellerudkørsel fra afgifts-området).Udenlandske køretø-jer behøver ikke at fåinstalleret OBU, menopkræves afgiften påbaggrund af en chip-kortregistrering affaktisk kørte kilome-ter.
Vejtype/Km/km21.756 km. nationaleveje, heraf 1.358 kmmotorvej.
Satser ift. tid ellerkm.Vignette:ca. 40 CHF for envignette, der gæl-der 14 måneder.
HVF:2,26-3,07 CHFcent x antal kørtekm x køretøjetsvægt.Der skal betalesseparat for installa-tion af OBU.
2001 - HVF (Heavy Ve-hicle fee):Last- og vare-biler med højst tilladt to-talvægt over 3,5 tons.Anhængere, trukket afovennævnte køretøjer.
Side 5
Land/byTysklandMaut
Årstal2005
Omfattede køretøjerKøretøjer med en total-vægt på over 12 ton.
TeknologiOBU, der beregnerafgiften ved hjælp afGPS-systemet. Sy-stemet er segment-baseret. Ved passageaf et givet punkt påen afgiftsbelagt vejskal der betales forhele vejsegmentet.OBU’en sender datatil en central compu-ter, der beregner af-giften. Afgiften kanbetales i banken ellervia internettet.Udenlandske køretø-jer kan enten få in-stalleret en OBUeller via internettetforudbetale for dereskørsel.
Vejtype/Km/km2Ca. 12.600 km. Mo-torvej og 3 hoved-vesstrækninger.
Satser ift. tid ellerkm.Ca. 14 Eurocent til28,8 Eurocent pr.km. afhængig afantallet af aksler ogmiljøklasse
Side 6
Land/by5-landeaftalenDanmark,Sverige, Hol-land, Belgienog Luxem-bourg
Årstal1994
Omfattede køretøjerKøretøjer med en total-vægt på over 12 ton.
TeknologiDer betales afgift forbenyttelse af vejnet-tet i aftalestaterne ien given tidsperiode.Der betales for éndag, en uge, en må-ned eller et år adgangen. For danskindregistrerede køre-tøjer er afgiftsperio-den dog fast ét år.Som udgangspunkter der alene afgifts-pligt for at benyttemotorvejsnettet iaftalestaterne. Foregne indregistreredekøretøjer kan denenkelte aftalestat dogopkræve afgiften forat benytte hele vej-nettet i den pågæl-dende stat.Aftalestaterne admi-nistrerer opkrævnin-gen af afgift af egnekøretøjer, indregistre-ret i de respektivestater. Afgiftsbetalin-gen registreres i enfælles database, somer hos de nederland-ske skattemyndighe-der.
Vejtype/Km/km2-
Satser ift. tid ellerkm.Afgiften afhængerdels af antallet afaksler, dels af køre-tøjets emissions-standard - Euro-norm, som inde-holder grænsevær-dier for bilernesemission af skade-lige stoffer, dogikke CO2.Den årlige afgiftvarierer fra 5.591kr. for et køretøjmed højest 3 aksler,der som minimumopfylder EuronormII til 11.555 kr. foret køretøj med 4aksler eller mere,der ikke opfyldernogle af Euronor-merne. Satserne foren måned variererfra 559 kr. til 1.155kr., mens satsernefor en uge variererfra 149 kr. til 305kr. Dagssatsen ud-gør 59 kr. for allekøretøjstyper.
Side 7
Land/byEngland,(London)
Årstal2003
Omfattede køretøjerPersonbiler, varebiler oglastbiler
TeknologiBetalingen foregårgennem en automa-tisk registrering afkøretøjernes num-merplade ved hjælpaf videobilleder ”Au-tomatic numberplaterecognition”(ANPR).Køretøjerne kontrol-leres med ca. 800videokameraer påmere end 250 kame-rasites placeret pri-mært på indkørsel tilområdet, men ogsåmed forskellige ka-meraer i områdetsamt med mobilekameraer.
Vejtype/Km/km240 km2
Satser ift. tid ellerkm.8 pund pr. bil pr.dag for personbi-ler.Visse bilkategorierer undtaget fx elbi-ler.
Sverige,(Stockholm)
2006-2007
Svensk indregistreredepersonbiler, varebiler oglastbiler
ANPR - Betalingsan-læg med gitterporta-ler bygget henovervejbanerne eller påeksisterende broerog master.Afregning foregårmånedsvis, der erikke længere mulig-hed for at betale pr.dag.
34,5 km2af Stock-holms indre by, hvil-ket udgør 18 % afbyens areal.
10, 15 eller 20 Skr.pr. passage gen-nem afgiftsringenafhængigt af tids-punktet. Dog max.60 Skr. pr. dag.
NorgeBergen, Oslo,Kristians-sand, Stavan-ger, Namsosog Tønsberg
1985-Bergen1990 -Oslo
Personbiler og lastbiler
Først bompengesy-stemer med beta-lingsanlæg.Nu er der indførtDSRC eller ANPRmed automatisk op-krævning.Betalingen kan skeenten via giro, smseller ved betaling påen servicestation.
Byer.
20 – 40 NOK.
Tjekkiet
2007
Lastbiler over 12 ton
DSRC baseret sy-stem
1.500 kilometer mo-torveje og landeveje
Mellem 0,8 og 5,4Tjekkiske kronerpr. kilometer af-hængig af antalaksler og euro-norm og vejtypekilometerne er kørtpå15 Euro pr. uge30 Euro pr. måned95 Euro pr. år.
Slovenien
2008
Biler og motorcykler
Vignette
487 kilometer mo-torveje
Side 8
Planlagte systemerLand/byNederlande-neÅrstal2012-2016Omfattede køretøjerFra september 2012 last-og varebiler over 3,5tons.Fra marts 2013 skal alleandre motorkøretøjergradvist omfattes. I løbetaf 2016 skal alle neder-landsk ejede køretøjervære omfattet af kilome-terafgiftssystemet.TeknologiSystemet er baseretpå GPS målinger.Alle køretøjer skalhave installeret enOBU, der anvendestil at bestemme køre-tøjets geografiskeposition, tidspunktetfor kørslen samt dentilbagelagte distancemed tilhørende sats.Data fra OBU’ensendes løbende tiladministrationscen-traler via mobiltele-fonnettet.(GSM/GPRS)Udenlandske per-sonbiler er undtagetfor afgiftenFrankrig2011Lastbiler over 3,5 tonsDSRC eller GNSS14.000 kilometermotorveje og lande-veje2.400 kilometer vejVejtype/Km/km2Hele det nederland-ske vejnet:130.000 kilometervej, heraf ca. 3.000km motorvej.Satser ift. tid ellerkm.Taksterne er ikkefastsat endnu, menfastsættes via lov-givning. Der erfremsat lovforslag,der indeholderfølgende:Den gennemsnitli-ge basissats for-ventes at blive 3Eurocent i 2012stigende til 6,7cent i 2018, nårkørselsafgiften erfuldt indfaset.Heril kommer mu-lighed for en til-lægssats for træng-sel, der kan variereefter tid, sted ogkørselsretning.Anslået til gen-nemsnitligt 12 eu-rocent pr. km.-
Slovakiet
2010
Lastbiler og busser over3,5 tons
GNSS baseret sy-stem
Side 9