Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
807326_0001.png
807326_0002.png
807326_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
3. marts 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-150-1547KGA40538
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 439 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 439 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. januar2010 fra Lis A. Kjærulff vedrørende våbenloven, jf. REUalm. del – bilag 192.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Rigspolitiet indhenteten udtalelse fra Nordsjællands Politi.Nordsjællands Politi har oplyst, at den i spørgsmålet refererede epi-sode ikke er optaget på politiets døgnrapport for den pågældendedag, ligesom den ikke ses at være registreret i politiets sagsbehand-lingssystem. Nordsjællands Politi har derfor ikke mulighed for atkommentere den konkrete episode.Politikredsen har imidlertid mere generelt oplyst, at det naturligvisikke er ulovligt at opbevare en almindelig stavlygte i sin bil. Det erimidlertid ikke usædvanligt, at genstande, der ikke i sig selv erulovlige, anvendes som slagvåben, hvilket politiet ved konkret mis-tanke herom vil være forpligtet til at gribe ind over for.Rigspolitiet kan i den forbindelse supplerende henvise til § 15, stk.1, nr. 9, i bekendtgørelse nr. 997 af 19. oktober 2009 om våben ogammunition mv., hvoraf det fremgår, at det er forbudt uden tilladel-se fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende bl.a.slagvåben.Såfremt stavlygten anvendes som slagvåben, vil stavlygten såledesvære omfattet af bekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 9.”Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at våbenbekendtgørelsens § 15,stk. 1, nr. 9, ikke indeholder nogen nærmere definition af begrebet slag-våben. Bestemmelsen i våbenbekendtgørelsen om slagvåben svarer imid-lertid i det væsentlige til den tidligere gældende bestemmelse i våbenlo-vens § 4, stk. 2. Et fortolkningsbidrag kan derfor hentes fra forarbejdernetil denne bestemmelse.Det fremgår i den forbindelse af bemærkningerne til lov nr. 350 af 23.maj 1997 (Skærpelse af straffen for særlig grov vold og for besiddelse afknive og slagvåben, sikkerhedsmæssige krav til restaurationers indret-ning m.v.), at det vil bero på en konkret vurdering, hvilke våben der om-2
fattes af bestemmelsen. Det fremgår videre, at en omfattende retspraksisviser, at genstande, der er vidt forskellige med hensyn til form, størrelseog materiale i en nærmere angiven situation, er blevet betragtet somslagvåben. Herudover fremgår det, at der kan være tale om genstande,f.eks. et boldtræ, der anvendt i den sammenhæng, som det er konstruerettil, er ganske lovligt, mens det samme boldtræ medbragt på en restaurati-on efter omstændighederne vil kunne være omfattet af forbuddet.
3