Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
894060_0001.png
894060_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-401-01001Den 28. september 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 1. september 2010stillet følgende spørgsmål nr. 926 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 926 (alm. del)

Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang der sker omlæsning af olie frarussiske "moderskibe" til mindre shuttletankskibe i Ålbækbugten nord forFrederikshavn?

Svar

Omladning af olie er reguleret af Økonomi- og Erhvervsministeriets (Sø-fartsstyrelsen) lovgivning, mens Forsvarsministeriet har det operative an-svar for forureningsbekæmpelse i havmiljøet.Til brug for besvarelsen er der derfor indhentet faktuelle bidrag fra dissemyndigheder.Søfartsstyrelsen har oplyst, at overførsel af olielast mellem skibe på dansksøterritorium er reguleret af bekendtgørelse nr. 734 af 26. juni 2007 omoverførsel af olielast mellem skibe på dansk søterritorium (STS-operationer).STS står for Ship-to-ship. Efter bekendtgørelsen skal det skib, der afleverer olie-last til et andet skib, senest 48 timer inden operationen anmelde dette til Søvær-nets Operative Kommando. Der er i reglerne fastsat krav om særligt udstyr ogsærlige procedurer ved overførslen. Desuden skal der være en såkaldt STS-operatør til stede under operationen. En STS-operatør er en person, der er sær-lig kyndig fsva. STS-operationer og godkendt af Søfartsstyrelsen.Søfartsstyrelsen, der modtager anmeldelserne fra Søværnets Operative Kom-mando, har oplyst, at der siden anmeldepligten blev indført i 2007 ikke for ÅlbækBugt har været anmeldt olieoverførsler til eller fra russiske moderskibe.Forsvarsministeriet har bl.a. oplyst, at Søværnets Operative Kommando,som har det operative ansvar for forureningsbekæmpelse i havmiljøet, i2004 begyndte at registrere STS-operationer. De enkelte registreringer forperioden 2004-2007 skal dog først gennemgås for oplysninger om skibenesnationalitet, hvorfor disse vil blive eftersendt til udvalget.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Søværnets Operative Kommando har siden 2004 kun konstateret et mindreolieudslip i forbindelse med sådanne operationer i Ålbæk Bugt. Udslippet,der fandt sted den 2. oktober 2004, stammede fra et svensk skib.Miljøstyrelsen oplyser, at udledningen af luftforurening (i form af flygtigeorganiske forbindelser, VOC) i forbindelse med overførsel af olielast gene-relt kan anses for værende ubetydelige. Der er således heller ikke konstate-ret specifikke miljømæssige påvirkninger af luften i området i relation tiloverførslen af olielast.
Karen Ellemann
/
Helle Pilsgaard
2