Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
791251_0001.png
791251_0002.png
N O T AT T I L M P U A L M D E L – S P Ø R G S M ÅL 2 2 9
19. januar 2010J.nr. 3401/1001-1294Ref. KHSKlima og energiøkonomi
Notat om lovgivning, handlingsplaner, strategi m.v. for klimatilpasning iSverige, Tyskland, England og NorgeSverige har udarbejdet en større udredning (oktober 2007) og et beslutningsforslag til densvenske Rigsdag (marts 2009). Der er ikke etableret en formel lovgivning inden for klimatil-pasning. Naturvårdsverket har det overordnede ansvar for klimaspørgsmål, mens de enkeltesektorministerier er ansvarlige for tilpasningen. En række statslige institutioner har modtagetsærbevillinger i årene 2009-2011. Den svenske Lensstyrelse har fået bevilget 25 mill. SEK år-ligt til samordning af klimatilpasning, Statens Geotekniske Institut har fået bevilget 35 mill.SEK årligt til udarbejdelse af en højdemodel samt analyse af skred i Götaelvens opland ogLantmäteriet modtager 40 mill. SEK til analyse af skredrisici. Endelig har Sveriges Meteoro-logiske og Hydrauliske Institut modtaget 2 mill. SEK i 2010-2012 til at etablere en informati-onstjeneste til lensstyrelser og kommunerHjemmeside om klimatilpasning:klimatanpassning.se
I Tyskland er Umweltbundesamt ansvarlig for klimatilpasning. Den nationale klimatilpas-ningsplan blev publiceret i december 2008 og indeholder en analyse af regionale sårbarhederog tilpasningsmuligheder, der belyser internationale, regionale og lokale udfordringer. Rap-porten fastlægger samarbejdet med sektorministerier, processen frem mod udarbejdelsen af ennational aktionsplan i 2011, ny tværministeriel regeringsstruktur samt involvering af civilsam-fundet og videnbasen. Tyskland har tilpasset landsplanlægningsprocesserne på det statsligeniveau, men mangler udmøntning i forhold til delstater og regioner.[Klimatilpasningsbudget er søgt indhentet fra det tyske Umweltbundesamt, men er ikke mod-taget inden svarfristen til Folketinget.]Hjemmeside om klimatilpasning:anpassung.net
I Storbritannien er der på baggrund af tilpasningsstrategien fra juli 2008 vedtaget en klimatil-pasningslov, der pålægger regeringen at udføre en detaljeret risikoanalyse hvert 5 år og udvik-le et program til implementering af tilpasning. På regeringsniveau er der nedsat en tværmini-steriel arbejdsgruppe under Department of Energy and Climate Change.Side 1
I Storbritannien er ansvaret for tilpasningen delt mellem nationerne. I Skotland, Wales ogNordirland er det hovedsagelig lokalregeringerne, der er ansvarlig for tilpasningen, hvorimodi England er det Adapting to Climate Change Programme under Department for Environment,Food and Rural Affairs (DEFRA), der er udførende.I England har man etableret regionale koordineringsenheder med statslig organisatorisk støttefra UK Climate Impacts Programme. Sidstnævnte har opbygget en række planlægningsværk-tøjer til sårbarhedsvurderinger, sektoranalyser, videnopsamling samt en fuldstændig projekt-database over tilpasningsinitiativer.Englands finansår går fra 1. april 2009 til 31. marts 2010. Budgettet til Adapting to ClimateChange Programme er på 1,98 Mill. £, Forsknings- og dokumentationsprogrammet er budget-teret med 6,81 mill. £ samt 1,81 mill. £. til administrationen af programmet.Hjemmesider om klimatilpasning:decc.gov.ukukcip.org.uk
I Norge har regeringen etableret en tværministeriel arbejdsgruppe under ledelse af Miljø-vernsdepartementet. Den praktiske samordning administreres af et sekretariat hos Direktoratetfor Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB). I Norge er det de enkelte sektorer, der er ansvar-lig for klimatilpasning. Norge har udgivet en national klimatilpasningsstrategi fra foråret2008 og er i gang med en national sårbarhedsudredning. I 2010 budgetteres med 0,9 mill.NOK til et udviklings- og demonstrationsprojekt om fremtidens byer, 2,5 mill. NOK til Kli-matilpasningssekretariatet i DSB til koordinering og information samt 7 mill. kr. til en sårbar-hedsudredning (Norges Offentlige Udredninger).Hjemmeside om klimatilpasning:klimatilpasning.no
Side 2