Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
906407_0001.png
906407_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
DepartementetJ.nr. MST-709-00214Den 25. oktober 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 4. oktober 2010stillet følgende spørgsmål nr. 1021 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).

Spørgsmål nr. 1021 (alm. del)

Vil ministeren forklare, hvorfor udgifterne til drift, vedligeholdelse og admini-stration af den nationale regulativdatabase og affaldsdatasystemet er stegetmed 3,5 mio. kroner fra fremsættelsen den 26. februar 2009 af L 152, For-slag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (ny organisering af af-faldssektoren), til udstedelsen af affaldsbekendtgørelsen i december 2009?Og vil ministeren herunder redegøre for, hvad pengene skal bruges til?

Svar

Ved fremsættelse af 152, Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyt-telse (ny organisering af affaldssektoren) i februar 2009 blev det vurderet, atder skulle opkræves samlet 7,5 mio. kr. i gebyrer hos kommunerne til dæk-ning af de statslige omkostninger til drift, videreudvikling m.v. af den natio-nale regulativdatabase og det nationale affaldsdatasystem.Gebyrerne til dækning af drift, videreudvikling m.v. af regulativdatabasen ogaffaldsdatasystemet er fastsat i affaldsbekendtgørelsens § 64 og § 71 ogudgør henholdsvis 240,00 kr. pr. 1.000 indbyggere for regulativdatabase og1.750,00 kr. pr. 1.000 indbyggere for affaldsdatabasen. Gebyrerne fordelesmellem kommunerne forholdsmæssigt i forhold til indbyggertal pr. 1. januar2010. Gebyrerne er opkrævet hos kommunerne sommeren 2010 og udgjor-de samlet 1.328.337,12 kr. for regulativdatabasen og 9.685.791,50 kr. foraffaldsdatasystemet, i alt 11.014.128,62 kr.Der er i 2010 opkrævet mere i gebyr, end der vil blive anvendt. Gebyrerneskal hvile i sig selv over en fire årig periode, hvorfor gebyrerne vil blive ju-steret. Det fremgår således af det udkast til affaldsbekendtgørelse, der net-op er sendt i ekstern høring, at gebyrerne justeres således, at der fremoverårligt skal betales 145,00 kr. pr. 1.000 indbyggere til driften m.v. af regula-tivdatabasen og 1.580,00 kr. pr. 1.000 indbyggere til driften m.v. af affalds-databasen. I 2011 betales der dog slet ikke gebyr til drift af regulativdataba-sen, da denne først er sat i drift primo oktober 2010, hvilket er senere end
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
forventet. Dette vil indebære, at kommunernes gebyrbetaling i 2011 vil ud-gøre i alt 8.700.000 kr. og i 2012 9.500.000 kr.Den endelige fastsættelse af gebyrerne vil ske efter at bekendtgørelsen harværet i høring.Gebyrerne til dækning af omkostninger ved drift m.v. af affaldsdatasystemetskal dække omkostninger til følgende: Driftsaftaler for affaldsdatasystemetmed henholdsvis Statens IT og NNIT (Novo Nordisk IT), drift af et affaldsse-kretariat, som skal varetage support af brugere, udarbejdelse af informationog vejledningsmateriale, nedsættelse af brugergrupper for henholdsvismyndigheder og virksomheder, overordnet kvalitetssikring af data, vedlige-holdelse og videreudvikling af systemet, administration i forbindelse hermedm.v.Gebyrerne til drift af regulativdatabasen skal dække omkostninger til drift,vedligeholdelse, support af brugere, videreudvikling, information, nedsæt-telse af brugergrupper for kommunerne, administration i forbindelse hermedm.v.Det kan oplyses, at forskellen mellem omkostningsskønnet i 2009 og de i2010 forventede årlige omkostninger skyldes, at der fra fremsættelsen aflovforslaget til udstedelse af bekendtgørelsen, er kommet mere præcis vi-den om, hvilke omkostninger, der er forbundet med drift af affaldsdatasy-stemet og regulativdatabasen. Det drejer sig særligt om skønnet af omkost-ninger til drift hos Statens IT, vedligeholdelse, fejlretning og ændringer,support af brugere mm. Omkostninger som først kunne vurderes mere præ-cist i forbindelse med den faktiske etablering af de nye IT-systemer.Det bemærkes i denne sammenhæng, at de brugergrupper (repræsentanterfor virksomheder og kommuner) der er knyttet til IT-systemerne, vil haveindseende i budgetter og regnskaber, og at alle væsentlige investeringer ividereudvikling af systemet m.v. ,vil blive drøftet i grupperne, på sammemåde, som udviklingen af IT-systemerne er drøftet, og i væsentligt omfangsket, i samarbejde med brugergrupperne.
Karen Ellemann/ Claus Torp
2