Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del
Offentligt
904869_0001.png
904869_0002.png
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Energipolitisk Udvalg har i brev af 17. september 2010 stillet mig følgende spørgsmål218 alm. del, stillet efter ønske fra Per Clausen (EL), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 218:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. september 2010 fra DanskByggeri om behovet for at ændre fjernvarmeselskabernes tarifpolitik for at fremme dedanske CO2-reduktioner, jf. EPU alm. del - bilag 377."

Svar:

Dansk Byggeri opfordrer i henvendelsen af 7. september 2010 Folketingets Energi-politiske Udvalg til at drøfte muligheden for at ændre fjernvarmeselskabernes tarifpo-litik. Baggrunden er, at Dansk Byggeri har fået udarbejdet supplerende analyser tilTarifredegørelsen fra 2009.De nye analyser, der er udarbejdet af konsulentfirmaet Pöyry, viser ifølge DanskByggeri, at fuld variabel tarifering kan give betydelige reduktioner i danske bygnin-gers energiforbrug. Dansk Byggeri nævner fra analysen, at 10 % af fjernvarmevær-kerne vil få økonomiske problemer ved en sådan omlægning af tariferingen. DanskByggeri foreslår, at disse værker undtages fra fuld variabel tarifering.Det er positivt, at Dansk Byggeri sætter fokus på, hvordan vi kan opnå energibespa-relser i bygninger. Det er et væsentligt område for virkeliggørelsen af de danske kli-ma- og energipolitiske målsætninger. Det var også baggrunden for, at partierne bagenergiaftalen af 22. februar 2008 besluttede, at der skulle nedsættes et tarifudvalg.Tarifudvalget fremlagde sin analyse i februar 2009. Udvalgets redegørelse pegerblandt andet på, at der er et potentiale for energibesparelser, hvis fjernvarmeselska-bernes tarifpolitik ændres til fuld variabel tarifering. Effekten er dog meget usikker ogoverskygges af en række negative konsekvenser. Omlægningen af tariferingen kanblandt andet skabe alvorlige økonomiske problemer for nogle fjernvarmeværker.Tarifrapportens resultater er efter rapportens fremkost i 2009 forelagt energiforligs-partierne, som samtidig fik præsenteret regeringens konklusion om ikke at gå videremed en eventuel omlægning af tarifstrukturen.Efter min opfattelse rummer Dansk Byggeris henvendelse ikke nye argumenter, derkan føre til en ændring af regeringens syn på tariferingsspørgsmålet.20. oktober 2010j.nr. 2010-500
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Tarifrapporten indeholder for fjernvarmesektorens vedkommende modelberegningerfor nærmere angivne typer af værker, og beregningerne kan ikke anvendes som illu-stration af virkningerne for samfundet som helhed. Tarifudvalgets resultater kan såle-des ikke føre til Dansk Byggeris vidtgående konklusion om, at en omlægning til fuldvariabel tarifering vil medføre en besparelse på 6 % af det samlede forbrug til rumop-varmning i Danmark.For så vidt angår Pöyrys analyse af gældsituationen, vil jeg kun bemærke, at størrel-sen af gæld ikke indgår i prissætningen af fjernvarmeforsyningens ydelser. Eftervarmeforsyningslovens prisbestemmelser kan værkerne i priserne indregne variableog faste driftsomkostninger, afskrivninger af og henlæggelser til faste anlæg samt enrimelig forrentning. Hertil kommer i øvrigt, at alle priser i fjernvarmeforsyningernefastsættes ud fra prisfastsættende budgetter. Først når regnskabsperioden er afslut-tet, kan den faktiske varmepris opgøres.Tarifering af fjernvarmeydelser er de lokale varmevirksomheders ansvar, og regerin-gen agter ikke at ændre herpå. I det omfang man lokalt ønsker at indføre højere gradaf variabel tarifering, kan varmevirksomhederne allerede gøre det inden for de nuvæ-rende rammer for prisbestemmelser i medfør af varmeforsyningsloven.Vi skal fortsat have fokus på mulighederne for at gennemføre energibesparelseroveralt, hvor dette er fornuftigt. Et bedre instrument end tarifomlægning til at giveøkonomiske incitamenter til energibesparelser er dog efter min opfattelse energiafgif-ter. Det har også været et bærende synspunkt i regeringens skattereform, hvor der ersket forhøjelser af energiafgifterne. Dette skyldes, at øgede energiafgifter, alt andetlige, vil føre til en lavere forvridning end tarifomlægningen, og at grundlaget for sel-skabernes omkostningsdækning fortsat er sikret.
Med venlig hilsen
Lykke Friis