Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 259
Offentligt
863506_0001.png
863506_0002.png
863506_0003.png
Til folketingets uddannelsesudvalg
9. juni 2010
Genopretningsaftalen medfører afvikling af en unik skoleformHusholdnings- og Håndarbejdsskolerne har lovfællesskab med Højskoler og Efterskoler, ogskoleformerne har samme grundlæggende rammevilkår men forskellig taxameter-sammensætning. Det særlige ved Husholdnings- og håndarbejdsskoler er:1. Skolernes undervisning skal tilrettelægges, så minimum 1/3 af undervisningen skal værehusholdnings- og håndarbejdsfag2. Skolerne kan optage elever som er ned til 16 år gamle, og dermed er skoleformen fleksibel iforhold til den enkelte elev uanset alder og behov3. Skolerne tilbyder både 10. klasse og kurser for almene elever, og samspillet giver en særligpædagogisk dynamik på den enkelte skole, der er velegnet til de unge, der ikke alene harbehov for en praktisk indfaldsvinkel til læring, men også bruger opholdet på enHusholdnings- og Håndarbejdsskole til personlig udvikling. Det gælder også elever medsærlige behov.4. Skolerne tilbyder gennem gøremålsundervisning et særligt kompetenceudviklende rum, somi vekselvirkning mellem praksis og traditionel boglig læring giver eleverne målrettetindividuel vejledning – til uddannelse, til arbejde og til livet.
Genopretningsaftalens konsekvenserI forbindelse med genopretningsaftalen lægges der op til, at besparelserne på de treskoleformer bliver udmøntet forskelligt. Det betyder en væsentlig skævvridning i vilkårene forHusholdnings- og Håndarbejdsskolernes konkurrenceevne i forhold til både Efterskoler ogHøjskoler, hvilket rejser tvivl om skoleformens fremtidige eksistens.Husholdnings- og Håndarbejdsskoler overfor HøjskolerneHøjskolernes taxameter for de lange kurser vil ligge omkring en tredjedel højere endtaxameteret for de tilsvarende kurser på Husholdnings- og Håndarbejdsskoler. Det betyder atdet nu bliver oplagt for en Husholdnings- og Håndarbejdsskole at søge godkendelse somHøjskole for derigennem at få bedre økonomiske vilkår for sit virke.
Husholdnings- og Håndarbejdsskoler overfor EfterskolerEfterskolerne får ikke beskåret deres taxameter, men i stedet reduceres elevstøtten for nogle afeleverne, hvorimod elevstøtten for Husholdnings- og håndarbejdsskoler nedsættes for alleelever, idet elevstøtten til Husholdnings- og Håndarbejdsskolernes 10. klasseelever er integrereti taxameteret. I genopretningsaftalen er der lagt op til, at dette taxameter reduceres med ca. 10% for alle elever, hvilket er forholdsmæssigt mere end den gennemsnitlige besparelse påefterskoleformen.Problemstillingen er, at Husholdnings- og Håndarbejdsskolerne i 2011 får reduceret sittaxameter så meget, at det ikke er nok til at dække de meromkostninger skoleformen har iforhold til efterskoler – meromkostninger, som skyldes skoleformens særlige rammebetingelser,som er fastsat i lovgivningen og i den statslige overenskomst på området. Derved kan deneneste løsning for Husholdnings- og Håndarbejdsskoler med særlig fokus på 10. klasse være atløsrive sig fra disse eksternt fastsatte rammebetingelser og forlade skoleformen til fordel forefterskoleformen, som har lempeligere krav. Situationen forværres desuden af, atbesparelserne på efterskoleområdet kun berører nogle af eleverne samt at besparelserneindfases gradvist over 3 år.
Husholdnings- og Håndarbejdsskolerne overfor markedetAf Undervisningsministerens samrådssvar fra den 1. juni 2010 fremgår, at det er hensigten, atskolerne skal hente en del af reduktionen ved at hæve egenbetalingen. Dette kan imidlertid ikkelade sig gøre for Husholdnings- og Håndarbejdsskolerne, da skolerne i givet fald skal hæveelevbetalingen markant i en situation, hvor samtlige højskoleelever og de fleste efterskoleelevervil opleve uforandrede priser. Dermed vil skolerne ikke være konkurrencedygtige under debebudede vilkår for de tre skoleformer.
Konsekvenser for Husholdnings- og HåndarbejdsskoleformenSamlet set betyder de bebudede takstomlægninger, at de fleste skoler i skoleformen kan værenødsaget til at søge om at blive enten Højskoler eller Efterskoler. Konsekvensen vil være at enunik skoleform med særlig fokus på praktisk-kreative fag de facto bliver nedlagt indenfor 1-2 år.Det er paradoksalt at en skoleform, som er pålagt krav til en særlig faglighed, skal søge hen til enanden skoleform uden tilsvarende krav til faglighed for at få de fornødne økonomiske rammertil at drive skole med fokus på husholdnings- og håndarbejdsfag.Foreningen af Husholdnings- og Håndarbejdsskoler formoder at nedlæggelse af skoleformenikke har været hensigten med de pågældende takstændringer, ikke mindst da der fra politiskside de senere år har været arbejdet med at fremme de praktisk-kreative fag. Skoleformen
byder naturligvis ind på at udvikle de praktisk-kreative fag, senest i forbindelse med foreningensaktuelle projekt ”Husholdnings- og Håndarbejdsfag i det 21. Århundrede”. Udviklingsarbejdetskal bl.a. forholde sig aktivt til regeringens handlingsplan for styrkelse af de praktiske, musiskeog kunstneriske fag i folkeskolen.Samtidigt vil det være svært at forestille sig, at de seneste års aktive bidrag til at nå 95%målsætningen skal rulles tilbage. Essensen af Husholdnings og Håndarbejdsskolerne er detsærlige praktisk-kreative kompetenceudviklende rum, som er afgørende for den gruppe afelever som ikke umiddelbart passer ind i det formelle uddannelsessystem fordi de har behov forat lære igennem praktiske gøremål. I forhold til 95% målsætningen har Husholdnings- ogHåndarbejdsskolerne konkret arbejdet med, fx:At yde målrettet og individuel vejledning af eleverne i forhold til uddannelses- ogkarrierevalgat etablere uddannelsessamarbejder med det formelle uddannelsessystem for at sikreovergangen til ungdomsuddannelserne – især for elever, som ikke umiddelbart kanpåbegynde en erhvervsuddannelse, fx det særlige forløb ”forskole tilungdomsuddannelser” – et samarbejde mellem EUC Syd og Kost & Textilskolen.at etablere Design-HF i samarbejde med VUC for at samle op på de elever, som har brugfor særlige kreative udfordringer i sit uddannelsesforløb for at undgå at falde fra
På baggrund af den alvorlige situation har Foreningen af Husholdnings- og Håndarbejdsskoleranmodet Undervisningsministeren om et møde for at drøfte løsningsmuligheder på deudfordringer skoleformen står overfor.
Venlig hilsenKarin Hansen MøllerFormand