Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Spørgsmål 1103
Offentligt


Sendt:21. april 2010 15:18Emne:RE: Fakta om SAS og strandede passagererTil medlemmerne af Trafikudvalget og dets stedfortrædereForanlediget af henvendelse fra SLV skal jeg præcisere, at vi ikke i forbindelse med den nuværende vulkanaskesituation har talt med Statens Luftfartsvæsen om vores policy i relation til økonomisk bistand til kost og logi til de afvores passagerer, som er strandet på destinationer uden for EU. Vi har derimod i tidligere sager talt med StatensLuftfartsvæsen om fortolkningen af EU forordning 261/2004, herunder at forordningen under visse omstændighederikke finder anvendelse på destinationer uden for EU, og at der dermed, når disse omstændigheder er opfyldt, ikkepåhviler luftfartselskabet en ubegrænset forpligtelse til at yde økonomisk bistand til kost og logi.Jeg beklager, hvis den tidligere formulering har givet anledning til misforståelser.På vegne afSASPublic Affairs & InfrastructureLars AndersenDirektørScandinavian Airlineswww.sas.dkwww.sasgroup.net
please don't print this e-mail unless you really need to_____________________________________________Sent:21. april 2010 13:49Subject:Fakta om SAS og strandede passagerer
Til medlemmerne af Trafikudvalget og dets stedfortrædereSAS’ beslutning om at præcisere reglerne for økonomisk bistand til kost og logi til de af vores passagerer, som erstrandet i lande uden for EU, har givet anledning til en del medieomtale. Spørgsmålet blev også berørt i Trafikudvalgetssamråd med Transportministeren i går.SAS er oprigtigt kede af, at vi bliver udsat for kritik, når realiteten er, at SAS formentlig har gjort mere for selskabetspassagerer end noget andet selskab i Europa også ud over, hvad reglerne kræver. Det har passagererne givet os storanerkendelse for.SAS har som bærende princip, at vi altid tager os af vores passagerer, og at vi selvfølgelig følger gældende regler. Dettehar også været tilfældet i de seks dage, hvor dansk luftrum har været lukket. Under normale omstændigheder anvendervi samme policy for alle vores passagerer. Det betyder, at vi sørger for kost og logi i tilfælde af flyaflysninger, så længede varer, uanset om flyaflysningerne vedrører destinationer inden eller uden for EU.SAS har erfaret, at vi formentlig var det eneste selskab, som tog sig af vores passagerer uden for EU udentidsbegrænsning, og at vores konkurrenter enten ingen hjælp ydede eller i de fleste tilfælde begrænsede den til de første24 timer efter flyaflysning. Samtidig herskede der stor usikkerhed om varigheden af luftrumslukningerne i Europa.EU-forordningen med de relevante regler indeholder en bestemmelse om, at forordningen under visse omstændighederikke finder anvendelse for destinationer uden for EU. SAS har fortolket reglen således, at vores bistand til passagerer pådestinationer uden for EU kan begrænses tidsmæssigt, en fortolkning som Statens Luftfartsvæsen har erklæret sig enig i.
SAS har på den baggrund præciseret, at den økonomiske bistand til passagerer på destinationer uden for EU fra den 19.april er begrænset til 48 timer efter flyaflysning, og at der vil blive ydet et maksimumbeløb til disse passagerer. SASudbetaler mod kvittering for udgifter til kost, logi og transport op til 100 dollars per passager per dag i Asien, dog med300 dollars i Japan, 200 dollars i USA og Moskva samt 100 dollars i Kiev og Pristina. Passagerer, som har væretstrandet på destinationer uden for EU fra før 19. april, får således dækket deres udgifter til kost og logi i op til syv dage.Det forholder sig ofte sådan, at regler kan fortolkes. Visse interesseorgansiationer har forståeligt nok valgt at fortolkereglerne på anden vis end SAS. SAS har forladt sig på tilkendegivelser fra Statens Luftfartsvæsen, som har opsynet medreglernes efterlevelse. Vi har ligeledes skelet til andre EU-selskabers praksis og valgt at lægge os på et højere niveauend de fleste. Næsten samtlige andre EU luftfartsselskaber med destinationer uden for EU fortolker altså undtagelsen iforordningen væsentligt mere restriktivt end SAS.Med venlig hilsen
SASPublic Affairs & InfrastructureLars AndersenDirektørScandinavian Airlineswww.sas.dkwww.sasgroup.net