Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 176
Offentligt
797215_0001.png
Trafikudvalget 2008-09TRU alm. del Svar på Spørgsmål 1399OffentligtUdkastMINISTEREN
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København KDato24. september 2009 J. nr.004-u18-001234 Deres ref. Frederiksholms Kanal 27 F, 1220 København KTelefon33 92 33 55Trafikudvalget har i brev af 27. august 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1399 (TRU alm. del), som jeghermed skal besvare.Spørgsmål nr. 1399:”Vil ministeren redegøre for, hvori de større omkostninger og fysiske indgreb består ved tilvalgsmuligheden"smallere motorvej i Hvidovre" på side 77 i Trafikstyrelsens høringsnotat for København-Ringsted projektet,og kan ministeren be- eller afkræfte, hvorvidt denne tilvalgsmulighed medfører færre gener for de lokaleborgere i anlægsperioden og i drift end grundløsningen?”Svar:Løsningen ”Smallere motorvej i Hvidovre” har følgende større, fysiske indgreb i forhold til den projekteredeløsning for en ny bane København – Ringsted:Indsnævring af motorvejen på en ca. 1.300 m lang strækning med bibeholdelse af 3 udadgående kørespor,men uden nødspor. For at kunne afvikle biltrafikken på det indsnævrede stykke vil det være nødvendigt medet permanent, elektronisk trafikledelsessystem.Vejarbejde og trafikomlægninger i forbindelse med etablering af den smallere motorvej, herundertrafikledelsessystem for motorvejen under udførelsen.Broen, der fører Hvidovrevej over motorvejen, skal udskiftes med nyt broanlæg.Indgreb i motorvejsrampen fra øst til Avedøre Havnevej.Udførelsen tæt op ad en trafikeret motorvej vil på grund af de snævre og vanskelige arbejdsforhold betydemerudgifter for entreprisearbejderne.Merprisen for ”Smallere motorvej i Hvidovre” er ca. 40 mio.kr.Da løsningen ”Smallere motorvej i Hvidovre” ligger længere fra boligerne på Vigerslev Allé og Allingvej, vil dedirekte gener som støj og vibrationer i anlægsperioden være mindre for beboerne, hvorimod generne fortrafikken på motorvejen vil være meget betragtelige med trafikomlægninger på selve motor-vejen. Ianlægsperioden vil biltrafikken fra motorvejen i et væsentligt omfang blive forlagt til Vigerslev Allé ogAllingvej, ligesom der i anlægsperioden vil blive en del arbejdskørsel.Løsningen vil endvidere umuliggøre en eventuel senere udvidelse af motorvejen.Den projekterede løsning igennem Hvidovre vil forløbe i en tunnel under Vigerslev Allé og videre underAllingvej til Ulstrupvej, hvor banen kommer ud og forløber i et trug i det grønne buskads langs med Allingvej.Udførelsen foregår tæt på boligerne, og vejene vil blive inddraget til arbejdsarealer under udførelsen. Det ernødvendigt at afkorte tre ejendomme i Thorvalds Minde Andelsboligforening, hvorved 9 lejligheder blivernedlagt. Tunnelen ud for Thorvalds Minde vil blive udformet med vibrationsdæmpende konstruktioner, somsikrer, at der ikke bliver mærkbare gener i form af vibrationer fra tog i driftsfasen. Vigerslev Allé vil blive førttilbage oven på tunnelen, så vejanlægget stort set bliver som i dag.Med venlig hilsenLars BarfoedSe orig. på:
http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20081/almdel/TRU/spm/1399/svar/646917/732608/index.htm